Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2013, 16:50   #61
Calvinist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrolijk op Vrijdag Bekijk bericht
Maar wanneer een Fransman en een Duitser in China verblijven zullen ze merken dat ze meer met elkaar gemeen hebben dan met de Chinezen.
Een Fransman en een Duitser mss niet. Maar Nederlanders hebben die verschillen wel degelijk. Wij zijn geen "continentalen''....
Calvinist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 17:02   #62
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Een Fransman en een Duitser mss niet. Maar Nederlanders hebben die verschillen wel degelijk. Wij zijn geen "continentalen''....
De Nederlander is de broeder van de Vlaming, kozijn van Duitsers, Fransmannen, en Engelsmannen. Achterkozijn van de Scandinavische en Slavische volkeren. Wij zijn allemaal familie man. Zélfs als JIJ je een speciaal buitenbeentje vind, en dat dan direct maar op heel Nederland projecteert. Je zit er dik naast weet je...
Chinezen echter, dat is al een heel andere genenpoel.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 19:46   #63
E. Migrant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Europees Nationalisme, is dat haalbaar?

Ondanks dat ik geen nationalist ben, vind ik dat wel iets moois hebben. Ook denk ik dat het goed voor de ontwikkeling zou zijn.

Wel moeten we compleet onafhankelijk worden van Amerika en Israël. Alleen ik vroeg mij af of het überhaupt mogelijk is allemaal. Zijn er niet al teveel verschillen binnen Europa om dat allemaal samen te brengen?

In mijn ogen is Europa namelijk al lange tijd niet "een" meer. Zo zijn er genoeg volkeren binnen Europa die een hekel aan elkaar hebben. Neem Bijvoorbeeld de Kroaten en de Serve.

Stelling is dus: Europees-Nationalisme een haalbaar iets of slechts een "mooie" illusie?
Nationalisme hoort samen met democratie op de mesthoop van de geschiedenis.
E. Migrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 19:53   #64
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Migrant Bekijk bericht
Was jij geen tribalist? Impliceert dat geen etnische of culturele identiteit, net als etnisch of cultureel nationalisme?
Oud 2 mei 2013, 20:00   #65
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Anti-Nationalisme hoort samen met dictatuur op de mesthoop van de geschiedenis.

Niveau mensen !.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 20:06   #66
E. Migrant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Was jij geen tribalist? Impliceert dat geen etnische of culturele identiteit, net als etnisch of cultureel nationalisme?
Naties en volkeren en ethniën houden geen rekening met de verschillen tussen de individuen. Democratie is zo'n truuk die men heeft uitgevonden om die verschillen te trachten te neutraliseren. Desnoods stopt men de mensen in een quasi-criminele categorie als ze niet meewillen, zoals degenen die men tegenwoordig bijvoorbeeld vervolgt voor "racisme".

Samenlevingsverbanden van gelijkgezinden daarentegen hoeven al die kunstmatige 'identiteiten' niet.

Er is wel degelijk zoiets als een Europese basiscultuur, maar de variaties hierop lopen eerder door alle landen en lagen heen, in plaats van dat ze zich vooral binnen 'naties' of 'volkeren' zouden manifesteren.

Islamofielen en islamofoben heb je in elk land van Europa, en elk van de twee is een variatie op een Europese basiscultuur.
E. Migrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 20:24   #67
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Naties en volkeren en ethniën houden geen rekening met de verschillen tussen de individuen. Democratie is zo'n truuk die men heeft uitgevonden om die verschillen te trachten te neutraliseren. Desnoods stopt men de mensen in een quasi-criminele categorie als ze niet meewillen, zoals degenen die men tegenwoordig bijvoorbeeld vervolgt voor "racisme".

Samenlevingsverbanden van gelijkgezinden daarentegen hoeven al die kunstmatige 'identiteiten' niet.

Er is wel degelijk zoiets als een Europese basiscultuur, maar de variaties hierop lopen eerder door alle landen en lagen heen, in plaats van dat ze zich vooral binnen 'naties' of 'volkeren' zouden manifesteren.

Islamofielen en islamofoben heb je in elk land van Europa, en elk van de twee is een variatie op een Europese basiscultuur.
Akkoord, maar homogeniteit in etniciteit creëert wel degelijk een bepaalde mate van eensgezindheid, cultuur misschien nog meer. Multicul en etnische diversiteit creëren daarentegen conflict.

Identiteit gaat voor mij ook veel verder dan etniciteit en cultuur, maar ik vind het een mooi begin.
Oud 2 mei 2013, 21:40   #68
Calvinist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Wij zijn allemaal familie man.
Spreek alvast voor jezelf. IK ben helemaal geen familie in die volkse zin dan. Nederlanders hebben behalve de taal weinig gemeen met Vlamingen en andere continentalen. Onze cultuur en manier van leven is gewoon anders en dat eurofiele gelul is te belachelijk voor woorden....
Calvinist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 21:44   #69
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Spreek alvast voor jezelf. IK ben helemaal geen familie in die volkse zin dan. Nederlanders hebben behalve de taal weinig gemeen met Vlamingen en andere continentalen. Onze cultuur en manier van leven is gewoon anders en dat eurofiele gelul is te belachelijk voor woorden....
Nederlanders hebben behalve taal met elkaar in de volkse zin ook weinig tot niets gemeen.

Maar dat is dan ook niet waarover het gaat.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 22:46   #70
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:

Dan kun je hetzelfde stellen voor die zogenaamde verwantschap van de Nederlander met de Angelsaksische wereld.
Kameraad Mauser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2013, 19:53   #71
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Europees Nationalisme, is dat haalbaar?

Ondanks dat ik geen nationalist ben, vind ik dat wel iets moois hebben. Ook denk ik dat het goed voor de ontwikkeling zou zijn.

Wel moeten we compleet onafhankelijk worden van Amerika en Israël. Alleen ik vroeg mij af of het überhaupt mogelijk is allemaal. Zijn er niet al teveel verschillen binnen Europa om dat allemaal samen te brengen?

In mijn ogen is Europa namelijk al lange tijd niet "een" meer. Zo zijn er genoeg volkeren binnen Europa die een hekel aan elkaar hebben. Neem Bijvoorbeeld de Kroaten en de Serve.

Stelling is dus: Europees-Nationalisme een haalbaar iets of slechts een "mooie" illusie?
Het is zelfs geen 'mooie' illusie. Europa is geen natie. Een echte Europese eenheid kan pas bereikt worden wanneer je een politieke unie hebt en de eigenheid van de Europese volkeren vernietigd. Kleine talen/identiteiten kunnen gemakkelijker worden vernietigd, maar in Europa zul je toch onvermijdelijk met een paar grote groepen overblijven (DUI, FR, ENG, SPA?). Dus niet mogelijk volgens mij op lange termijn.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be