![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Staatssecretaris
|
![]() Hmmm... geen problemen met de anderen, maar als ik de Fuhrer beledig, wordt men boos... mooi forum.
![]()
![]() |
#62 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dag Echte Waal.
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Waarom België moet verdwijnen is dan weer niet duidelijk en zeker niet de link met de clichés van de Vlaams identiteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#65 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik stel voor dat je dit bericht even leest vooraleer domme dingen te zeggen als zou ik me louter baseren op spookverhalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb dit hier al gezegd. Natie en natievorming is enkel een stuk gereedschap om maatschappelijk een en ander te regelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De mensen die veroordeeld zijn en uit hun burgerrechten gezet omdat ze lid waren van het VNV waren lid van het VNV, in dat opzicht heeft Lode Wils gelijk.
![]() |
#68 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Er zijn veel Vlamingen die geboorteplaats boven daden stellen in de huidige tijden. Spijtig. En daarom is het hypocriet van naar de gulden sporen te verwijzen terwijl bevellers van andere delen kwamen. In die tijd waren Walen en Nederlanders wel goed genoeg om het land te redden. Citaat:
Inderdaad, daar is de Flamenpolitik al iets meer afgezwakt maar het V.N.V. was toch lichjes Duits geïnfiltreerd men gedacht.
![]() |
![]() |
#69 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er wordt hier gewag gemaakt van een "Vlaamse" mythe, terwijl een franstalige Belgische premier, en zo'n zaken zijn blijkbaar om de één of andere dubieuze reden als grappig te betitelen, zelf de oorzaak is van het cijfer. De conclusie dat de Franstaligen minder kanonnenvlees moesten leveren was dan ook toendertijd heel erg voor de hand liggend. Wie kan hen dat kwalijk nemen? Is er ergens een bron te vinden waaruit zou moeten blijken dat de premier dat werkelijk gezegd heeft omdat ie "trots" was op dat cijfer, ergo dat dat cijfer dan ook gelogen was omdat zo'n onevenredig aantal Vlaamse doden zou bewijzen dat de Vlamingen wel degelijk vaderlandslievend waren? Ik begrijp die correlatie niet zo goed, en evenmin de gedachtengang achter de overdrijving. SdS vindt het moeilijk in te schatten hoe de verhouding echt lag, gewaagt voorzichtig van 65 procent, in ieder geval minder dan 80. Hoe doe je dat, voorzichtig gewagen als het moeilijk in te schatten is? Ofwel zijn er cijfers voorhanden, ofwel zijn deze niet voorhanden. Slaat ze er gewoon met haar klak naar? Zo komt het alleszins op mij over.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je absoluut zulke zaken blijft ontkennen. Bekijk gewoon even de realiteit van toen: - Taalgelijkheid tussen Vlamingen en Franstaligen was toen in die periode nog bijna quasi onbestaande. - Dat de macht zowel in politiek als leger grotendeels in handen was van een Franstalige elite is bekend. Dat het merendeel van de officieren dus geen Nederlands sprak en eigenlijk niet in staat was om op een bekwame manier leiding te geven aan hun Vlaamse (Nederlandstalige) soldaten is daar een logisch gevolg van. - Gevolg van het bovenstaande: als het merendeel van de officieren door een gebrek aan talenkennis eigenlijk niet bekwaam was om op een bekwame manier leiding te geven aan hun Vlaamse soldaten is het eigenlijk zelfs niet verwonderlijk dat heel wat Vlaamse soldaten sneuvelden door eigen Belgische kogels. Uiteraard zijn er nu mensen die zeggen dat voor dit alles geen of nauwelijks historisch bewijs is maar wat wil je dat de nabestaanden van die soldaten toen deden? Klacht indienen bij de vakbond of ombudsman? Dat soort dingen bestond toen nog niet hoor. En het was oorlog, er was al genoeg miserie. Het documenteren en officieel klacht indienen voor het sneuvelen van Vlaamse soldaten door Belgische kogels was echt wel het laatste waar de families van die gesneuvelde soldaten toen mee bezig waren hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat weet ik nog zo niet hoor. De meeste Vlamingen hebben er geen last van dat de bevelhebbers een Zeeuw (Jan van Renesse), een Vlaming (Jan van Namen) en een Duitser was (Willem van Gulick). Het feit blijft: de Vlamingen uit het toenmalige graafschap Vlaanderen (vooral uit Brugge, Brugse vrije en de omgeving van Ieper) hebben de Franse ridders toen een verpletterende nederlaag gegeven. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#72 |
Minister-President
|
![]() Het hele "Vlaamse"-natie-gedoe is één grote mythe.
![]() |
#73 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wellicht.
Wel een mythe die beter aanslaat dan de mythe van het unitaire belgique. Epic fail voor de BUB toch wel, al meerdere verkiezingen op rij, ze moet zelfs de duimen afleggen voor een mythe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ps: leuk documentje dees: http://www.journalbelgianhistory.be/...%20001-049.pdf
The world is like a book. Those who don't travel read only one page. Laatst gewijzigd door Modjo : 8 mei 2013 om 16:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waren die officieren dan ineens minder Vlaming omdat ze "verfranst" waren ?
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Banneling