Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2004, 07:52   #61
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Jeps, ze nemen vakantie, de volwassenen.
Maar naar 'dat zottenhuis' ga ik dit jaar al met vijf personen uit mijn directe omgeving.

En nu joelen jullie nog maar wat aan.

Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!

Laatst gewijzigd door Knuppel : 8 augustus 2004 om 07:53.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2004, 16:07   #62
johan
Provinciaal Gedeputeerde

johan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar johan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Spijtig genoeg hebben diezelfde flaminganten dan ook wel met diezelfde invaller gecollaboreerd en was er meer broederliefde tussen de Belgische soldaten dan u denkt (zoals die Nederlandstalige soldaat die in de armen stierf van die Franstalige in Diksmuide).

Dat gezegd zijnde moeten ze zich dan ook maar aan dat thema houden, maar ze misbruiken het voor wat anders.
De Waal Leon Degrelle en zijn belgicistische aanhang collaboreerde ook. In het Waalse SS-legioen marcheerden ze met de belgische vlag voorop. Volgens Leon was zelfs koning Leopold III onder de indruk van de frontprestaties van het Waals Legioen.
Wanneer gaar Piano daarover eens iets brengen ??
johan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2004, 16:17   #63
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johan
De Waal Leon Degrelle en zijn belgicistische aanhang collaboreerde ook. In het Waalse SS-legioen marcheerden ze met de belgische vlag voorop. Volgens Leon was zelfs koning Leopold III onder de indruk van de frontprestaties van het Waals Legioen.
Wanneer gaar Piano daarover eens iets brengen ??
Dat is al lang gebeurd:

25 juni 2004:
Collaboratie 13: SS-Obersturmbannführer Léon Degrelle, REX en het Waals Legioen.
http://users.pandora.be/amarcord/selys/degrel01.html
Oud 8 augustus 2004, 16:24   #64
giserke
Banneling

Standaard

Toch erg dat er meer gecollaboreerd werd met Duitsland in Wallonië dan in Vlaanderen. En toch werden meer Vlamingen vervolgt dan Walen. Nog erger is dat hans en konsoorten dan nog durven 'flaminganten' verwijten voor collaborateur. Dit getuigt van marginale domheid!
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2004, 16:33   #65
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Toch erg dat er meer gecollaboreerd werd met Duitsland in Wallonië dan in Vlaanderen. En toch werden meer Vlamingen vervolgt dan Walen. Nog erger is dat hans en konsoorten dan nog durven 'flaminganten' verwijten voor collaborateur. Dit getuigt van marginale domheid!
Ik weet niet waaar je dat haalt maar dat is niet juist. Er waren meer collaborateurs in Vlaanderen en er werden meer Walen veroordeeld dan Vlamingen. Kan je jouw bron eens geven want dat interesseert me wel. Zo kan ik vergelijken met mijn eigen bronnen.

Laatst gewijzigd door thePiano : 8 augustus 2004 om 16:33.
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2004, 16:35   #66
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Gelukkig dat hij gedepaneerd werd door CD&V hee
Voorkeursstemmen en kartels zijn tot nader order nog steeds twee losstaande gegevens. Kan u niks beters verzinnen om te verbergen dat de tweede N-VA'er in één provincie meer stemmen haalde dan de BUB in al haar kieskringen?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2004, 16:57   #67
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
en op 21 juli is dan dag van de onnozele kinderen

<FONT size=3><FONT color=#000000><FONT face="Times New Roman">
dit jaar is enkel de jurk en hoed van Claire opgevallen...

en de "drasj national" om 16 u
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2004, 16:59   #68
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

De Ijzerwake ga ik naar toe met de kinderen, familieuitstap...
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2004, 17:00   #69
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Ik weet niet waaar je dat haalt maar dat is niet juist. Er waren meer collaborateurs in Vlaanderen en er werden meer Walen veroordeeld dan Vlamingen. Kan je jouw bron eens geven want dat interesseert me wel. Zo kan ik vergelijken met mijn eigen bronnen.
[font=Times New Roman][size=3]Uw eigen bronnen? ik heb mijn persoonlijke bronnen uit het krijgsarchief van Beveren- waas waar IK onderzoek doe van mijn opa. [/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]Als je de krijgsgerechtelijke leggers bekijkt van het archief zie je duidelijk dat er 20% meer Waalse collaboratiedossiers zijn dan Vlaamse.[/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]Als je dan de legger bekijkt van de Vonnissen en geïnterneerden zie je dat er meer Vlaamse veroordeelden zijn dan Walen. Dit is iets die niet klopt![/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]Wan dit is de reden waarom het Belgische krijgsarchief als enige in Europa niet is vrijgegeven. je kan het enkel inkijken als het over persoonlijke gegevens gaat of van dichte familie zoals grootouders of ouders. En dan moet je nog een aanvraag indienen bij de militaire rechtbank, als je veel sjans hebt krijg je na minimum 6 maand toestemming om je dossiers in te kijken.[/size][/font]

Laatst gewijzigd door giserke : 8 augustus 2004 om 17:04.
Oud 8 augustus 2004, 17:10   #70
giserke
Banneling

Standaard

laten we ook nog even opmerken dat het grootste rekruteringsorganisatie voor oostfronters niet de Vlaamse beweging was maar de Kerk
Oud 8 augustus 2004, 17:14   #71
thePiano

Standaard

Citaat:
[font=Times New Roman][size=3]Uw eigen bronnen? ik heb mijn persoonlijke bronnen uit het krijgsarchief van Beveren- waas waar IK onderzoek doe van mijn opa. [/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]Als je de krijgsgerechtelijke leggers bekijkt van het archief zie je duidelijk dat er 20% meer Waalse collaboratiedossiers zijn dan Vlaamse.[/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]Als je dan de legger bekijkt van de Vonnissen en geïnterneerden zie je dat er meer Vlaamse veroordeelden zijn dan Walen. Dit is iets die niet klopt![/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]Wan dit is de reden waarom het Belgische krijgsarchief als enige in Europa niet is vrijgegeven. je kan het enkel inkijken als het over persoonlijke gegevens gaat of van dichte familie zoals grootouders of ouders. En dan moet je nog een aanvraag indienen bij de militaire rechtbank, als je veel sjans hebt krijg je na minimum 6 maand toestemming om je dossiers in te kijken.[/size][/font]
Vlamingen hebben uiteraard meer gecollaboreerd dan Walen. Wanneer in september 1944 de geallieerden België binnenvallen vluchten zowat 15.000 Vlaamse en 6.000 Waalse collaborateurs vluchten het land uit. Je merkt het al aan de verhoudingen.

Van de 242 effectief terechtgestelden waren er 105 Vlamingen, 10 nederlandstalige Brusselaars, vijf buitenlanders en 122 Franstalige Belgen uit Brussel en Wallonië.
Oud 8 augustus 2004, 17:56   #72
Koenraad Maesschalck
Banneling

Koenraad Maesschalck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Andermaal een mantelorganisatie van het Vlaams Blok. {...}
Leugen!

Kijk naar de samenstelling van het bestuur van de VZW IJzerwake. Daar zitten een aantal mensen in die hoegenaamd niet van Vlaams Blok-signatuur zijn.
Wie tijdens de IJzerwake eens rondloopt tussen de geparkeerde auto's ziet ook nogal wat NVA-stickers op auto's.
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2004, 18:09   #73
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Vlamingen hebben uiteraard meer gecollaboreerd dan Walen. Wanneer in september 1944 de geallieerden België binnenvallen vluchten zowat 15.000 Vlaamse en 6.000 Waalse collaborateurs vluchten het land uit. Je merkt het al aan de verhoudingen.

Van de 242 effectief terechtgestelden waren er 105 Vlamingen, 10 nederlandstalige Brusselaars, vijf buitenlanders en 122 Franstalige Belgen uit Brussel en Wallonië.
beste, u geeft hier het bewijs dat er met de dossiers massaal is gefoefeld.
er zijn 20% meer Waalse dossiers dan Vlaamse. toch zijn er meer Vlamingen veroordeeld dan Walen.
Oud 8 augustus 2004, 18:09   #74
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Leugen!

Kijk naar de samenstelling van het bestuur van de VZW IJzerwake. Daar zitten een aantal mensen in die hoegenaamd niet van Vlaams Blok-signatuur zijn.
De mensen die het voor het zeggen hebben bij IJzerwake zijn VB'rs. Alhoewel de partijtop van het Vlaams Blok beweert dat dit geen initiatief van de partij is, volstaat het om de bestuursleden van de Raad van Beheer van IJzerwake vzw door te lichten en vast te stellen dat het de zoveelste mantelorganisatie van het Vlaams Blok is. Een aantal 'oude bekenden' duiken daar weer op zoals o.m. penningmeester Luk Dieudonné, districtsraadslid VB-Antwerpen, en gekend van Kosmos, de geheime dienst van het Blok; beheerder Luc Vermeulen, ex-VMO'r en gekend als jarenlange leider van Voorpost en huidig leider van de VB-ordedienst; voorzitter van IJzerwake Johan Vanslambrouck, leider van Voorpost en die op de VB-kieslijst stond op 18 mei 2003.

Laatst gewijzigd door thePiano : 8 augustus 2004 om 18:10.
Oud 8 augustus 2004, 18:11   #75
thePiano

Standaard

Citaat:
beste, u geeft hier het bewijs dat er met de dossiers massaal is gefoefeld.
er zijn 20% meer Waalse dossiers dan Vlaamse. toch zijn er meer Vlamingen veroordeeld dan Walen.
Jammer voor jou dat je dat gefoeffel niet kan bewijzen met cijfers en statistieken en blijft het maar bij halve waarheden en hele leugens.

Laatst gewijzigd door thePiano : 8 augustus 2004 om 18:12.
Oud 8 augustus 2004, 18:32   #76
Koenraad Maesschalck
Banneling

Koenraad Maesschalck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De mensen die het voor het zeggen hebben bij IJzerwake zijn VB'rs. Alhoewel de partijtop van het Vlaams Blok beweert dat dit geen initiatief van de partij is, volstaat het om de bestuursleden van de Raad van Beheer van IJzerwake vzw door te lichten en vast te stellen dat het de zoveelste mantelorganisatie van het Vlaams Blok is. Een aantal 'oude bekenden' duiken daar weer op zoals o.m. penningmeester Luk Dieudonné, districtsraadslid VB-Antwerpen, en gekend van Kosmos, de geheime dienst van het Blok; beheerder Luc Vermeulen, ex-VMO'r en gekend als jarenlange leider van Voorpost en huidig leider van de VB-ordedienst; voorzitter van IJzerwake Johan Vanslambrouck, leider van Voorpost en die op de VB-kieslijst stond op 18 mei 2003.
Probeer toch niet uw eigen werkelijkheid te maken Piano. Ik heb nergens beweerd dat er geen VB'ers in de VZW Ijzerwake zitten. Ik zeg wel dat er ook heel wat andere leden inzitten. De Ijzerwake is voornamelijk voortgekomen uit de werkgroep 'radicalisering' van destijds. Of dacht u dat meester Herman Wagemans een Vlaams Blokker is?!?
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2004, 18:38   #77
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Probeer toch niet uw eigen werkelijkheid te maken Piano. Ik heb nergens beweerd dat er geen VB'ers in de VZW Ijzerwake zitten. Ik zeg wel dat er ook heel wat andere leden inzitten. De Ijzerwake is voornamelijk voortgekomen uit de werkgroep 'radicalisering' van destijds. Of dacht u dat meester Herman Wagemans een Vlaams Blokker is?!?
Nee, die ouwe advokaat (moet al een eind in de zeventig zijn nu) is zeker te oud voor een mandaat. Wagemans duikt overal op waar Blokkers en Vlaams Nationalisten moeten vrijgepleit worden. Zijn naam staat daar eerder symbolisch op die lijst omdat Wagemans begin jaren vijftig mee de Vlaamse Concentratie heeft opgericht en ooit nog de eerste verkozene was voor de beginnende Volksunie in Antwerpen. Ik ken Wagemans persoonlijk vermits hij mij ook ooit (1975-76) heeft verdedigd op mijn proces in Brussel omtrent een uit de hand gelopen TAK-betoging in Schaarbeek omtrent de lokettenkwestie.

Laatst gewijzigd door thePiano : 8 augustus 2004 om 18:39.
Oud 8 augustus 2004, 18:49   #78
johan
Provinciaal Gedeputeerde

johan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, die ouwe advokaat (moet al een eind in de zeventig zijn nu) is zeker te oud voor een mandaat. Wagemans duikt overal op waar Blokkers en Vlaams Nationalisten moeten vrijgepleit worden. Zijn naam staat daar eerder symbolisch op die lijst omdat Wagemans begin jaren vijftig mee de Vlaamse Concentratie heeft opgericht en ooit nog de eerste verkozene was voor de beginnende Volksunie in Antwerpen. Ik ken Wagemans persoonlijk vermits hij mij ook ooit (1975-76) heeft verdedigd op mijn proces in Brussel omtrent een uit de hand gelopen TAK-betoging in Schaarbeek omtrent de lokettenkwestie.
U heeft ooit deelgenomen aan een TAK-betoging. Waarom keerde U de Vlaamse beweging de rug toe. Vanwaar die haat tegen alles wat Vlaams Nationaal is ?

De ijzerwake is een initiatief van de radikale Vlaamse beweging. Zowat alle radikale groepen zullen aan de ijzerwake deelnemen. Dat heel wat deelnemers ook VB-kiezers zijn is logisch. Het Vlaams Blok is de partijpolitieke exponent van de Vlaamse beweging.
Oud 8 augustus 2004, 19:02   #79
thePiano

Standaard

Citaat:
U heeft ooit deelgenomen aan een TAK-betoging. Waarom keerde U de Vlaamse beweging de rug toe. Vanwaar die haat tegen alles wat Vlaams Nationaal is ?
Citaat:

Dat is een lang verhaal, dat ga ik hier niet vertellen, het is ook al 25 jaar voorbij. Maar ik ben inderdaad van Vlaams-nationalist naar een anti-nationalist geëvolueerd maar toch nog steeds overtuigd vlaamsgezind gebleven zonder separatist te zijn.

Ik zou bijvoorbeeld een straffe activist zijn geweest toen er inderdaad nog discriminatie bestond tussen franstaligen en Vlamingen. Maar wat er daarna is gebeurd (VNV, Verdinaso, DeVlag, collaboratie enz...), en het steeds weer oprakelen en ophemelen van dat verleden door extreemrechts zoals thans het racistische Vlaams Blok, dat heeft mijns inziens de Vlaamse Zaak alleen maar schade toegebracht.

Vlamingen hebben ooit zelf geleden onder discriminatie en achteruitstelling, en de radicalisten doen nu precies hetzelfde. Daar heb ik afgehaakt. Bovendien ben ik een Europeaan en een Antwerpenaar, en bij mijn weten zijn Antwerpenaars nooit Vlamingen geweest. Dat is een uitvinding van de tweede helft van de vorige eeuw. Ik heb meer gemeen met Europa en de Wereld dan met Vlaanderen, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik noem mezelf graag een Wereldburger.

Citaat:

De ijzerwake is een initiatief van de radikale Vlaamse beweging. Zowat alle radikale groepen zullen aan de ijzerwake deelnemen. Dat heel wat deelnemers ook VB-kiezers zijn is logisch. Het Vlaams Blok is de partijpolitieke exponent van de Vlaamse beweging.

Jij noemt dat radicaal, wij noemen dat extreemrechts en gestoeld op de erfenis van de collaboratie. Het huidige IJzerbedevaartcomité heeft met dat verleden afgerekend en preekt echte verzoening en verdraagzaamheid jegens alle burgers in dit land, ongeacht etnische origine, sexuele voorkeur, religie of wat dan ook.

Laatst gewijzigd door thePiano : 8 augustus 2004 om 19:08.
Oud 8 augustus 2004, 19:21   #80
johan
Provinciaal Gedeputeerde

johan's schermafbeelding

Standaard

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be