Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2013, 12:41   #61
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Weinig, maar U hebt het gesprek die richting in gestuurd.
Ok, wees maar weer stil..

Off topic.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2013, 13:35   #62
g_z
Parlementslid

g_z's schermafbeelding

Standaard

ik schaam me rot hoe 'wij omgaan met hen die ons voor zijn geweest
de ouderen kunnen niet eens meer in aanmerking komen voor een goed gemaakte vissensoep

bezuinigingen op de zorg etc

zij die ons hebben gegeven wat niet te koop is

distancieer mezelf dan ook
g_z is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2013, 13:45   #63
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
artikel

Op de lange duur hoop je nooit in zo een tehuis terecht te komen.

Inderdaad degoutant.

Ik zou zeggen: voer de controle's massaal op! Ieder die niet aan de eisen voldoet met sluiting en boete's dreigen.

Die mensen betalen er voor, dus verdienen ze toch het minimum aan zorg en respect. Nu krijgen ze gewoon niets.
Oud 19 mei 2013, 15:12   #64
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Privatisering van de gezondheidzorg.
Een perfect voorbeeld wat er dan gebeurt.
Net alsof al die OCMW en Caritas-instellingen beter zijn. Je moet daar tegenwoordig al blij zijn dat het personeel een woordje Nederlands kent.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2013, 16:01   #65
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
artikel

Op de lange duur hoop je nooit in zo een tehuis terecht te komen.

Bejaardentehuizen zijn een gevolg van een dikke blunder van zowel feministen (toendertijd) als van de politici (toendertijd). De meest afgrijselijke combinatie ooit.

En op dat geblunder hebben de multi-nationals gunstig ingespeeld. Van hen kun je geen enkele deontologie verwachten.

Voeg daarbij de intrede, en invloed van de E.U. en je weet dat het hek van de dam is voor het pletwalsen van oude gegevens ten gunste van de zogezegde toekomst ten gunste van bouwspeculanten en andere economische boeien die als onbemande bulldozers doorgaan.

Mijn moeder(°1924) woont nog zelfstandig en we zijn minstens met twee van de zes kinderen die het ondenkbaar vinden dat zij in een home terechtkomt.

Ik vind dat de overheid naar de toekomst dient te kijken en opnieuw huizen moet verbouwenvoor drie generaties zoals vroeger. In plaats van te sakkeren over onvoldoende sociale woningen die grosso modo integraal gaan naar aan België toegewezen VN vluchtelingen e.a. Ze weten het zelf niet meer wie ze binnenhalen. En verder doen ze moeiijk als je van de grond waarop je zit, een beetje zelfvoorzienend wilt leven. Die nuance kent de overheid helemaal niet. In feite kent ze geen enkele nuance.

Er moet in elk geval een nieuwe visie komen op het zorgen voor ouderen. Op de overheid wacht ik niet. Ik zoek wel zelf oplossingen.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 19 mei 2013 om 16:14.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2013, 17:20   #66
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Net alsof al die OCMW en Caritas-instellingen beter zijn. Je moet daar tegenwoordig al blij zijn dat het personeel een woordje Nederlands kent.
Dat schreef ik dus al in mijn eerste posting. Mijn zusje is bejaardenhelpster, en da's een job waar men bepaalde diploma-eisen aan vastgehangen heeft bij het OCMW bejaardentehuis waar ze werkt. Haar direkte collega's voldoen aan die diploma-eisen.

Mijn tante daarentegen is ploegchef in de hygiënedienst -oftewel, de kuisploeg- van het naastgelegen hospitaal(en die ook instaan voor dat bejaardentehuis). Haar probleem is dat ze een groot personeelsverloop heeft, daar het volgens het OCMW toch een job is die geen vereisten heeft. Dus gebruikt men die dienst om Artikel 60'ers in te dumpen. Mensen die door omstandigheden hun papieren niet in orde hebben. Werklozen die van de dop gegooid zijn, maar ook geregulariseerde asielzoekers die anders op een leefloon uitkomen enzoverder.
Als ze als bij mirakel eens een goeie werkkracht heeft, is ze die na een jaar toch kwijt, daar dit de tijd is die een artikel 60'er nodig heeft om de papieren in orde te krijgen. Na dat jaar is er geen financiëel voordeel meer aan voor de "HR" en halen ze de volgende lichting binnen.
Maar de meeste gevallen, of te marginaal/lui om te helpen donderen, of gewoon geen enkele voeling met de samenleving die we hier kennen.
Begin daar maar eens mee om de hygiëne in een ziekenhuis te waarborgen. Mensen die prima in staat zijn WC die ammoniak in het javelwater te kappen, of javel in bij WC ontstopper.

Dit scenario ziet men ook in de keuken. Begin maar.... En dan nog eens "€4 voor de aankoop van het eten voor 1 persoon voor een volle dag, rekening houdende met alle benodigde dieten en voorschriften.".

De kwieten zo'n €4 beslissing nemen, die gaan wel op restaurant eten, en brengen de €40 pp bon wel binnen.
Oud 19 mei 2013, 18:48   #67
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

En onze heren ministers die zichzelf beroemen over onze fameuze welvaartsstaat
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2013, 19:06   #68
g_z
Parlementslid

g_z's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
En onze heren ministers die zichzelf beroemen over onze fameuze welvaartsstaat
ja

onze vaders en moeders die daar zitten
g_z is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2013, 22:11   #69
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Natuurlijk zorg ik voor hen als ze dat nodig hebben. Dat staat echter niet gelijk aan "ik pak ze in huis".
En wat ga je dan doen als ze echt in nood komen en je geen keuze meer hebt,door dementie of verlamming of zo?
Het probleem is dat zoiets je overvalt,en keuze dan geen optie meer is,je staat dan voor de taak thuis of tehuis!
Oud 22 mei 2013, 23:01   #70
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
En wat ga je dan doen als ze echt in nood komen en je geen keuze meer hebt,door dementie of verlamming of zo?
Het probleem is dat zoiets je overvalt,en keuze dan geen optie meer is,je staat dan voor de taak thuis of tehuis!
Demente en zwaar verlamde mensen horen niet van nature verzorgd te worden door hun kinderen, net zomin als kankerpatïënten niet beter worden door ze thuis met een dekentje onder te stoppen.
Oud 22 mei 2013, 23:03   #71
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Demente en zwaar verlamde mensen horen niet van nature verzorgd te worden door hun kinderen, net zomin als kankerpatïënten niet beter worden door ze thuis met een dekentje onder te stoppen.
Wat heeft het een met het ander te maken?

Natuurlijk word een kankerpatiënt niet beter als die thuis met een dekentje word ondergestopt, maar hoezo zou dat niet "natuurlijk" zijn?
Oud 22 mei 2013, 23:10   #72
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Wat heeft het een met het ander te maken?

Natuurlijk word een kankerpatiënt niet beter als die thuis met een dekentje word ondergestopt, maar hoezo zou dat niet "natuurlijk" zijn?
Mensen met aandoeningen worden sinds het bestaan van de verzorgingsstaat zoveel mogelijk verzorgd. Het is bijna onmogelijk om zwaardere demente of verlamde (ik spreek niet van "lichtere" aandoeningen) thuis te verzorgen zonder een batterij aan thuisverzorging, doktersbezoeken thuis, &c.

Dat zou niet zo vanzelfsprekend horen te zijn. Het legt een enorme kost bij de voorziener - ie elke belasting betalende inwoner.
Oud 22 mei 2013, 23:12   #73
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mensen met aandoeningen worden sinds het bestaan van de verzorgingsstaat zoveel mogelijk verzorgd. Het is bijna onmogelijk om zwaardere demente of verlamde (ik spreek niet van "lichtere" aandoeningen) thuis te verzorgen zonder een batterij aan thuisverzorging, doktersbezoeken thuis, &c.

Dat zou niet zo vanzelfsprekend horen te zijn. Het legt een enorme kost bij de voorziener - ie elke belasting betalende inwoner.
Eens, alleen heeft dit allemaal geen reet te maken met natuurlijk of onnatuurlijk.
Oud 22 mei 2013, 23:13   #74
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eens, alleen heeft dit allemaal geen reet te maken met natuurlijk of onnatuurlijk.
Met "van nature" doel ik op vanzelfsprekendheid, niet op natuurrecht.
Oud 22 mei 2013, 23:16   #75
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met "van nature" doel ik op vanzelfsprekendheid, niet op natuurrecht.
Aah... maar ook die "vanzelfsprekendheid" is subjectief.

Als iemand zijn zwaar demente vader of moeder thuis wilt houden, moet diegene dat lekker zelf weten toch?
Oud 22 mei 2013, 23:23   #76
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aah... maar ook die "vanzelfsprekendheid" is subjectief.

Als iemand zijn zwaar demente vader of moeder thuis wilt houden, moet diegene dat lekker zelf weten toch?
Ja, dat ontken ik toch niet door te zeggen dat het "niet vanzelfsprekend" is?
Oud 22 mei 2013, 23:23   #77
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Die kost noemen ze solidariteit en ik denk dat met uitzondering van sommige jeugdige mensen, allen zich achter die kost zonder verder probleem kunnen terug vinden.

Anders is het met de kost van bv nutteloze opleidingen en dergelijke..wat waarschijnlijk een factor of 100 hoger zal liggen dan die enkelingen die aan het sterven zijn.

Laatst gewijzigd door Mambo : 22 mei 2013 om 23:24.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2013, 23:25   #78
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dat ontken ik toch niet door te zeggen dat het "niet vanzelfsprekend" is?
"vanzelfsprekendheid" klinkt zo algemeen. Ik ken nog behoorlijk wat mensen die een mentaliteit hebben om zo lang mogelijk voor hun dierbare te zorgen.

Ook jongeren. Het is subjectiever dan je misschien zou denken.
Oud 22 mei 2013, 23:25   #79
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Die kost noemen ze solidariteit en ik denk dat met uitzondering van sommige jeugdige mensen, allen zich achter die kost zonder verder probleem kunnen terug vinden.

Anders is het met de kost van bv nutteloze opleidingen en dergelijke..wat waarschijnlijk een factor of 100 hoger zal liggen dan die enkelingen die aan het sterven zijn.
Ik zeg toch niet dat ze niet verzorgd zouden mogen worden?

Wat is je punt nu eigenlijk?

Laatst gewijzigd door lombas : 22 mei 2013 om 23:25.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2013, 23:27   #80
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"vanzelfsprekendheid" klinkt zo algemeen. Ik ken nog behoorlijk wat mensen die een mentaliteit hebben om zo lang mogelijk voor hun dierbare te zorgen.

Ook jongeren. Het is subjectiever dan je misschien zou denken.
"Het is niet vanzelfsprekend dat een vrouw de strijk doet voor haar man."

Erg moeilijk te interpreteren en te extrapoleren naar wat ik zei, lijkt het me toch niet.

Heb je een taalfetisj of is het gewoon stilaan bedtijd?

Voor mij alvast wel!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be