Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 augustus 2004, 14:18   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
oh jong, ik kom heel vaak in Scandinavie aangezien mijn wederhelft van daar afkomstig is
Dan weet u dat uw repliek - die trouwens hier niets ter zake deed - niet opgaat voor heel wat gebieden. In Skrim zal je prima kunnen inslapen in de zomer... Ik concludeer dan maar dat uw bericht een veralgemening naar het negatieve was (als men lange winternachten tenminste als iets negatiefs ziet).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 14:19   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ELKE economische maatregel
de EU is ondanks alles een democratie
U verwart twee zaken: de beslissing bij unanimiteit en anderzijds het wegen op de totstandkoming van bepaalde economische maatregelen.

Bij deze herhaal ik dus nogmaals de vraag die u niet wist te beantwoorden: op welke economische beslissingen heeft België dan in het verleden haar stempel kunnen drukken?
Oud 14 augustus 2004, 14:20   #63
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Gezien vlaanderen en wallonië het ook op europees vlak vaak oneens zijn zie ik daar het drama niet van in. Beter nog, dan kunnen we allebei voor onze mening uitkomen...

Dit slaat op niks spijtig genoeg. Er worden nu al vlaamse bedrijven naar wallonië gelokt met subsidies. Het enige verschil dat ik zie is dat vlaanderen niet meer zelf zal betalen om zijn bedrijven weg te laten lokken naar wallonië. Via de EU zal er nog wel wat geld naar wallonië gaan, maar aangezien het maximum dat de EU van een land kan eisen 10x lager ligt dan wat we nu aan wallonië betalen, zal dat wel meevallen
ik gaf enkel dat voorbeeld aan om de stelling aan te illustreren dat productie in de EU verre van ge-denationaliseerd is
blijkbaar ga je akkoord

Citaat:
Wallonië zal best aansluiting bij frankrijk zoeken, want hun financiële situatie is door het wanbeleid zo slecht dat ze niet op hun eigen benen kunnen staan. Grootste probleem is momenteel echter dat hun situatie zo slecht is dat vlaanderen onmogelijk dat kan blijven betalen. Economisch is het draagvlak van vlaanderen gewoonweg te klein om deze inspanningen alleen te dragen.
zonder brussel is het draagvlak trouwens te klein om die inspanningen hier en nu te leveren
Oud 14 augustus 2004, 14:21   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wanneer heb ik ontkend dat kleine landen niet succesvol kunnen zijn? kijk naar Belgie bv
of naar het oude vlaanderen, die hadden zelfs moderne technologieen
Dan lijkt de discussie tot een einde gekomen. Immers, als kleine landen ook succesvol kunnen zijn, dan hoeft men alleszins niet uit economische motieven tegen een onafhankelijk Vlaanderen te zijn.
Oud 14 augustus 2004, 14:22   #65
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dan weet u dat uw repliek - die trouwens hier niets ter zake deed - niet opgaat voor heel wat gebieden. In Skrim zal je prima kunnen inslapen in de zomer... Ik concludeer dan maar dat uw bericht een veralgemening naar het negatieve was (als men lange winternachten tenminste als iets negatiefs ziet).
ik denk dat je een beetje te serieus bent janneman

persoonlijk heb ik echter redelijk wat moeite met het weinige zonlicht in de winter, en de nachten met te veel licht in de zomer
maar da's persoonlijk, hieruit trek ik helemaal niet de conclusie dat noorwegen en finland niet succesvol zijn
integendeel, de noren met hun olie (dat trouwens weggeven werd door een zatte Deense minister)

Laatst gewijzigd door gm10 : 14 augustus 2004 om 14:27.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 14:24   #66
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U verwart twee zaken: de beslissing bij unanimiteit en anderzijds het wegen op de totstandkoming van bepaalde economische maatregelen.
huh? waaruit leid je af dat ik deze 2 zaken door elkaar haal?

Citaat:
Bij deze herhaal ik dus nogmaals de vraag die u niet wist te beantwoorden: op welke economische beslissingen heeft België dan in het verleden haar stempel kunnen drukken?
neen, daar stel je een andere vraag

op de materie inzake het bankgeheim bv
Oud 14 augustus 2004, 14:26   #67
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan lijkt de discussie tot een einde gekomen. Immers, als kleine landen ook succesvol kunnen zijn, dan hoeft men alleszins niet uit economische motieven tegen een onafhankelijk Vlaanderen te zijn.
neen, mr VDB, alweer laat je geheugen je in de steek

ik heb immers nooit gezegd dat een onafhankelijk Vlaanderen niet succesvol kan zijn, dus jouw gevolgtrekking is in feite een nieuw gat in de lucht
Oud 14 augustus 2004, 14:30   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
neen, mr VDB, alweer laat je geheugen je in de steek

ik heb immers nooit gezegd dat een onafhankelijk Vlaanderen niet succesvol kan zijn, dus jouw gevolgtrekking is in feite een nieuw gat in de lucht
Geheugen? Heeft niets met geheugen te maken wel met eventjes doorredenen. U stelt immers dat kleine landen weldegelijk succesvol kunnen zijn (nu, u drukte het zo positief niet uit, u stelde dat u dit niet ontkende). Welnu, indien kleine landen toch succesvol kunnen zijn dan kan men weldegelijk besluiten dat een onafhankelijk Vlaanderen ook een economisch succesvol land kan zijn binnen de EU.

U mag nu eens aantonen waar de redenering niet correct is.
Oud 14 augustus 2004, 14:32   #69
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geheugen? Heeft niets met geheugen te maken wel met eventjes doorredenen. U stelt immers dat kleine landen weldegelijk succesvol kunnen zijn (nu, u drukte het zo positief niet uit, u stelde dat u dit niet ontkende). Welnu, indien kleine landen toch succesvol kunnen zijn dan kan men weldegelijk besluiten dat een onafhankelijk Vlaanderen ook een economisch succesvol land kan zijn binnen de EU.

U mag nu eens aantonen waar de redenering niet correct is.
wie zegt dat dit niet correct is? waarom moet ik een stelling verdedigen die de mijne niet is?

het enige wat ik zeg is dat Vlaanderen = Belgie - Wallonie - Brussel +10.000 miljard euro niet klopt
Oud 14 augustus 2004, 14:33   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
neen, daar stel je een andere vraag

op de materie inzake het bankgeheim bv
Inderdaad, als dat geen zware economische EU-maatregel was. Ondertussen is gebleken dat de fiscale amnestie die in België de opheffing van het bankgeheim moest begeleiden een ware flop is geworden. Mensen hebben blijkbaar uitwegen gevonden om alsnog hun geld op een andere manier in het buitenland te investeren, met behoud van een aantal voordelen die ze hier niet zouden kunnen krijgen.

Bij mijn weten is de maatregel trouwens nog niet volledig rond. Zolang Zwitserland immers niet meedoet, weigert ook Luxemburg het bankgeheim op te heffen. Tot nader order is dat nog altijd het geval. België heeft hier dus weinig kunnen wegen. Een klein land als Luxemburg slaagt er echter wel in de hele zaak te blokkeren...
Oud 14 augustus 2004, 14:35   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wie zegt dat dit niet correct is? waarom moet ik een stelling verdedigen die de mijne niet is?
O, dat hoeft niet. Alleen kunt u niets inbrengen tegen de stelling dat een klein land ook economisch succesvol kan zijn, dus ook Vlaanderen. Hiermee kan alvast komaf gemaakt worden met bepaalde toekomstbeelden die bepaalden uitbraken als zou er een economische ineenstorting komen wanneer Vlaanderen z'n onafhankelijkheid uitroept.
Oud 14 augustus 2004, 14:36   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wie zegt dat dit niet correct is?
Geen sprake dus van "een nieuw gat in de lucht". Fijn.
Oud 14 augustus 2004, 14:40   #73
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, als dat geen zware economische EU-maatregel was. Ondertussen is gebleken dat de fiscale amnestie die in België de opheffing van het bankgeheim moest begeleiden een ware flop is geworden. Mensen hebben blijkbaar uitwegen gevonden om alsnog hun geld op een andere manier in het buitenland te investeren, met behoud van een aantal voordelen die ze hier niet zouden kunnen krijgen.

Bij mijn weten is de maatregel trouwens nog niet volledig rond. Zolang Zwitserland immers niet meedoet, weigert ook Luxemburg het bankgeheim op te heffen. Tot nader order is dat nog altijd het geval. België heeft hier dus weinig kunnen wegen. Een klein land als Luxemburg slaagt er echter wel in de hele zaak te blokkeren...
Belgie heeft hier juist heel veel kunnen wegen
ik zie niet in dat Vlaanderen (zonder Brussel) hetzelfde zou gekund hebben

en die regel is al lang goedgekeurd door de EU, mr VDB
Oud 14 augustus 2004, 14:41   #74
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen sprake dus van "een nieuw gat in de lucht". Fijn.
Toch wel. Je stelling dat mijn argumenten tegen jouw redenering fout waren. Aangezien ze helemaal niet tegen jouw stelling gericht waren, is dit een fameus gat in de lucht. En voorwaar, ik sprak net mijn moeder, en blijkbaar is het beginnen regenen in Waregem
Oud 14 augustus 2004, 14:42   #75
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O, dat hoeft niet. Alleen kunt u niets inbrengen tegen de stelling dat een klein land ook economisch succesvol kan zijn, dus ook Vlaanderen. Hiermee kan alvast komaf gemaakt worden met bepaalde toekomstbeelden die bepaalden uitbraken als zou er een economische ineenstorting komen wanneer Vlaanderen z'n onafhankelijkheid uitroept.
LOL

wie heeft die toekomstbeelden uitgesproken? nu maak je me benieuwd? of is dit een typisch VDB-hersenspinsel?
Oud 14 augustus 2004, 16:02   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en die regel is al lang goedgekeurd door de EU, mr VDB
Ja, goedgekeurd, maar nog steeds niet van kracht in Luxemburg. Ga maar eens praten met uw financieel adviseur!
Oud 14 augustus 2004, 16:04   #77
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, goedgekeurd, maar nog steeds niet van kracht in Luxemburg. Ga maar eens praten met uw financieel adviseur!
als eerlijke Belg heb ik niks te Luxemburg, mr VDB, dus heb ik er ook geen financieel adviseur voor nodig
jij wel?

Laatst gewijzigd door gm10 : 14 augustus 2004 om 16:04.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 16:07   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als eerlijke Belg heb ik niks te Luxemburg, mr VDB, dus heb ik er ook geen financieel adviseur voor nodig
jij wel?
Jazeker! Ik ben immers geen "goede Belg" en wil dat ook helemaal niet worden.
Oud 14 augustus 2004, 16:09   #79
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jazeker! Ik ben immers geen "goede Belg" en wil dat ook helemaal niet worden.
ziehier hoe proper de handen van de vb'ers zijn

echt, ik kijk er naar uit om de blokkertjes te zien regeren
ik twijfel er geen seconde aan dat de eerste donkerbruine verhalen al na enkele weken zullen opduiken

schadenfreude
Oud 14 augustus 2004, 16:13   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ziehier hoe proper de handen van de vb'ers zijn
VB'ers? Ik wist niet dat er ook zoveel Walen voor het Vlaams Blok stemden. Er komen te Strassen immers ook veel Franssprekenden uit wagens met een Belgische nummerplaat gestapt. Ga maar eens naar Strassen kijken, beste vriend. En hou eens een statistiekje bij hoeveel auto's met Belgische nummerplaten de Edisonstrasse inrijden...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be