![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik denk dat u wat problemen hebt met de zaken in zijn perspectief te zien. Als ingenieur zou u nochtans zeker voldoende inzicht moeten hebben om dat te kunnen. Laten we even van volgend, eenvoudig gegeven vertrekken; bevolkingsaantallen; China 1.336.718.015 India 1.189.172.906 EU 502.748.071 VS 313.232.044 De levensstandaard in de VS en bij ons is inderdaad enorm hoog, het kan allemaal niet op en we kunnen en mogen van alles zoals u correct aangeeft. We zijn dan ook economisch reeds enorm ontwikkeld en hebben een enorme levensstandaard opgebouwd. Naar alle waarschijnlijkheid hebben we het best wel gehad en zal het vanaf nu wat bergaf gaan, gezien de industrie hier meer en meer begint weg te trekken naar lage loon en - kost landen. Maar dat is een andere discussie. China en India zijn volop economisch aan het ontwikkelen en als je naar de bevolkingsaantallen kijkt kan je niet anders dan objectief vaststellen dat de VS en Europa in het niets valt in vergelijking met China en India. Afrika, Zuid-Amerika zijn eveneens aan hun economische opmars bezig en vertegenwoordigen eveneens enorme bevolkingsaantallen. Als we dus nu al tal van zware problemen hebben gelinkt aan onze consumptie en levensstijl, hoef ik er geen tekeningetjes bij te maken wat dat zou geven als al die bewoners van China, India, Afrika er onze levensstandaard op zouden nahouden, allemaal hun eigen auto willen hebben, enz. Dat is waanzin en logischerwijze volstrekt onmogelijk. Laatst gewijzigd door Blue Sky : 2 juli 2013 om 09:54. |
|
|
|
|
|
|
#62 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dus, wat is uw voorstel, afzakken tot de doorsnee levensstijl van een gemiddelde Indiër?
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 2 juli 2013 om 15:02. |
|
|
|
|
|
|
#63 |
|
Partijlid
|
|
|
|
|
|
|
#64 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Tja, dat is Darwinisme. Of we zouden ook kunnen zeggen "Inch Allah". Gewoon niks doen en de miserie pakken als ze er is.
Ik heb daar weinig problemen mee, ik ben al voorbij halfweg, en heb geen kinderen om me zorgen over te maken. Après mois, le déluge.
|
|
|
#65 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Paul Ehrlich vertelde in de jaren zeventig dat we tegen het einde van de 19de eeuw nog maar met een miljard zouden zijn. De rest zou van honger gestorven zijn. En dat we daar niks, maar dan ook niks tegen konden doen. Vaststellen dat die persoon spectaculair ongelijk gekregen heeft dat heeft niks met emoties te maken. Ik heb geen probleem met andere meningen (al zal ik daar wel mijn mening over zeggen). Maar de waarheid heeft zo haar rechten. Citaat:
Dat is geen wensdenken, dat is gewoon waarneming. En als ingenieur geloof ik inderdaad in meten en waarnemen om daar dan conclusies uit te trekken. China en India zijn inderdaad rap aan het industrialiseren, en dat zal inderdaad betekenen dat Europa in de wereld nog veel minder zal betekenen. Nu lig ik daar niet wakker van. Als een land zich ontwikkeld, dan volgen de negatieve externaliteiten (niet alleen vervuiling, maar bijvoorbeeld ook sociale ongelijkheid) een zgn. Kuznets kurve. ![]() Wij zitten in Europa al over die top. Landen als India en China zijn echter aan het industrialiseren, en zitten mogelijk nog niet op hun vervuilingstop. Het is echter goed mogelijk dat de piek bij hen lager zal zijn. Deze grafiek illustreert dat: ![]() Landen die nu industrialiseren kunnen van onze ervaringen leren, en hebben betere technologie ter beschikking dan wij hadden in de 18de en 19de eeuw. De mogelijkheid dat de milieuverontreiniging daar veel lager zal pieken dan bij ons is reëel. In India bijvoorbeeld maakt men direct de stap van koken op koeiemest (zeer milieuvervuilend) naar koken op elektriciteit uit kerncentrales. En slaat men turf en steenkool als brandstof gewoon over. In China heeft men al lang voor iedereen een auto heeft overgeschakeld op loodvrije benzine, en op autos die al veel zuiniger zijn. Goed mogelijk dat tegen dat men in China een autobezit heeft vergelijkbaar met het onze dat het dan elektrische autos zullen zijn. Maar ook mogelijk dat China snel door evolueert naar een "post auto" samenleving. Ik zie hier in Zwitserland hoe jongeren veel minder in autos geïnteresseerd zijn. De burgemeester van Bogota is beroemd voor zijn uitspraak dat "een rijk land niet een land is waar de armen een auto hebben, maar een is waar de rijken met het OV reizen... " Al bij al denk ik dat de tekenen zo zijn dat de stijgende wereldbevolking een uitdaging is, en zal blijven, maar dat het niet zo is dat we allemaal gedoemd zijn...
|
|
|
|
#66 | |
|
|
Citaat:
Ik denk dat we op een of andere manier wel een oplossing zullen vinden. Het alternatief is namelijk dat we geen oplossing meer nodig zullen hebben... De bevolking gaat naar 10 miljard, en er is weinig dat we daar tegen kunnen doen. En die mensen zullen allemaal meer produceren en consumeren. En volgens mij is dat te doen. Het gemiddelde energieverbruik per capita in de wereld is op dit moment 2000W. Wel, een West Europese levenstijl op 2000W is haalbaar. Ik bewijs dat zelf elke dag...
|
|
|
|
#67 | |
|
|
Citaat:
De vruchtbaarheid is in de meeste landen in de wereld al behoorlijk afgenomen. (Al is ze in sommige landen nog steeds erg hoog). Hier heb je een overzicht: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...fertility_rate Het valt op dat zelfs in sommige islamitische landen, als Turkije, Indonesië of Iran de vruchtbaarheid ondertussen zo ongeveer net op of onder het vervangingsniveau ligt.
|
|
|
|
#68 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik ben er meer voor om, wanneer een probleem zich stelt, er eerst al voor te zorgen dat het probleem niet in omvang toeneemt. In plaats van te dweilen met de kraan open, ga ik dus eerst de kraan toedraaien. Ik zou er dus in de eerst zorgen dat de wereldbevolking minder snel toeneemt. Tunesië is daarbij een voorbeeld hoe dat met zachte maatregelen perfect mogelijk is. Ten tweede zou ik aan de andere kant ervoor zorgen dat de gevolgen van onze levensstijl zo minimaal mogelijk zijn door gebruik van nieuwe technologie enz. Dat lijkt me de meest efficiënte methode en dat is eigenlijk de logica zelve. Enkel aan symptoom bestrijding doen en een blind vertrouwen hebben in het menselijk kunnen, de menselijke verantwoordelijkheid en in nieuwe of zelfs nog niet bestaande technologieën die de toekomstige problemen wel zullen oplossen lijkt me eerder een stap in de duisternis te zijn. Ik heb dan ook meer vertrouwen in pessimisten die hun voorzorgen nemen en rekening houden met het worse case scenario dan optimisten die er vanuit gaan dat alles wel goed zal komen … |
|
|
|
|
|
|
#69 | ||||
|
|
Citaat:
Citaat:
10 miljard is dus wat met zachte maatregelen haalbaar is. Wil je minder, bijvoorbeeld de bevolking op 8 miljard begrenzen dan kom je er niet met zachte maatregelen. Want zelfs al zou men vanaf morgen een "een kind per vrouw" politiek wereldwijd invoeren dan nog zou de wereldbevolking blijven groeien. Als je een probleem wilt oplossen moet je eerst naar de oorzaken kijken. En de hoofdoorzaak van de bevolkingsroei is het afgenomen sterftecijfer. Als je dus significant in die groei wilt ingrijpen dan moet je het sterftecijfer weer naar boven zien te krijgen. Dat zie ik je niet doen met zachte maatregelen. Citaat:
Citaat:
En doemdenkers die verkondigen dat het hopeloos is moeten we al helemaal negeren.
|
|
|
|
#70 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Helaas is dat niet alles dat meetelt. Dat kropje sla dat in de kruidenier op de hoek lag, en nu in je superzuinige ijskast, hoe is dat daar geraakt? Waar is dat gekweekt? Om een flauw vergelijk te geven. Het blikje jonge asperges -met rode prijs van de Colruyt- dat hier in de kast staat, dat komt verrek uit Peru.... Op die manier gaan we hier in het westen VER over de 2000 watt per persoon per dag nietwaar.
|
|
|
|
#71 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Andere leiders hebben dan weer goed in de mot, als ze vrijwillig hun bevolking verminderen door de mensen in de juiste richting te sturen met zachte maatregelen, dat hun buren door hun aangroeiende bevolking in een ferm voordeel komen qua militaire geplogenheden. Citaat:
Citaat:
Mag R&D nog? Want dat vreet ook middelen. Kijk maar naar de ontwikkeling van geneesmiddelen...
|
|
|
|
#72 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik was helemaal mee tot Fukushima; Tsjernobyl kan je zeer makkelijk toeschrijven aan verouderde technologie en een gebrekkig veiligheidsbeleid als gevolg van de economische achteruitgang in de Sovjet destijds. Dat was voor mij voldoende om de veiligheid van onze centrales niet in vraag te stellen. Bij Fukushima gaat die vlieger niet op. Wat in Fukushima is gebeurd, "kon niet gebeuren", maar het is toch gebeurd... Een zeer modern land en een extreme veiligheidscultuur volstaan blijkbaar niet om een dergelijke ramp, als gevolg van voorspelbare externe factoren (i.e. een aardbeving van 1/100y incidentie) te vermijden. Tot daar mijn comfortgevoel mbt kernenergie na Tsjernobyl. Het gaat er niet zozeer om dat wat er precies is gebeurd in Fukushima in "onze" centrales technisch niet kan gebeuren (ik weet ook wel dat bvb. een kernexplosie zelfs bij grote calamiteit fysisch niet mogelijk is); het gaat erom dat een voorspelbaar risico blijkbaar toch niet beheersbaar is. Welke risico's kunnen er dan nog zijn waar "we" niet aan gedacht hebben... Ik ben er nog altijd van overtuigd dat "onze" centrales zeer veilig zijn en dat een grote ramp zeer onwaarschijnlijk is (daar verandert de scheurtjes-saga niks aan); het verschil is, een grote ramp is niet meer ondenkbaar en we weten ondertussen ook dat een grote ramp heel veel kost. Om nog eens te schetsen, Witrusland en Oekraïne besteden nu nog steeds 5-7% van hun nationaal product aan Tsjernobyl liabilities. heb ik niet zelf berekend hoor: http://www.iaea.org/Publications/Boo.../chernobyl.pdf (ik denk dat IAEA, WHO, UNEP,... wel betrouwbaar zijn als bron). Hoe klein de kans ook is, "willen we" een dergelijke catastrofe riskeren?, nemen we dit (jaja akkoord, zeer beperkte) risico met daartegenover het voordeel van relatief goedkopere eletriciteit over een lange tijd? Ik vind het helemaal geen eenvoudige afweging, temeer omdat er andere technologiën zijn die elektriciteit opwekken aan een "beperkte meerprijs". niet simpel
|
|
|
|
#73 | |
|
|
Citaat:
En wat Fukushima I betreft: Uiteindelijk is dat vooral een dure grap. Mensen zijn er tenslotte niet bij omgekomen. Denk daar eens over na: De steenkolencentrales in Europa al zijn goed voor 23000 doden per jaar bij normale operatie. Fukushima: Nul doden na een extreme natuurramp...
|
|
|
|
#74 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
Ja maar, het gaat mij ook uitsluitend om die kost he. een "dure grap" is nogal eufemistisch uitgedrukt De vraag is dan, weegt het voordeel in goedkopere electriciteit dan nog op redelijke wijze op tegen het (jaja, ik weet wel, zeer beperkte) risico dat het wel eens een heeeeeeel erg dure grap kan worden? Wat betreft de steenkoolcentrales hebt ge natuurlijk een punt; ik weet wel niet waar ge dat cijfer haalt (23000), maar kom, het is duidelijk dat er directe nefaste impact is op de gezondheid. Punt is natuurlijk wel dat dat min of meer geweten is. Ik pleit hier dan ook niet om alle kerncentrales te vervangen door steenkoolcentrales en ik pleit ook niet voor een -zucht- wederkeren naar de steentijd (met deze wil ik gewoon anticiperen op mogelijk reacties
|
|
|
|
#75 | |
|
|
Citaat:
http://phys.org/news/2013-03-coal-fi...eans-sick.html Overigens, de economische schade is zo'n 56 miljard per jaar. Elk jaar. Bij normale operatie...
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... Laatst gewijzigd door Zwitser : 3 juli 2013 om 18:04. |
|
|
|
|
|
|
#76 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
En, in de marge, als het gaat over externe kosten van kolen, dan is deze link ook interessant: http://www.sourcewatch.org/index.php..._costs_of_coal (ik ben, for the record, ook geen fan van kolen...
|
|
|
|
#77 | |
|
|
Citaat:
Want als je wil dat je bevolking niet in opstand komt wegens uit de pan rijzende elektriciteitsprijzen dan is steenkool het enige alternatief voor kernenergie... En in Duitsland weten ze dat.
|
|
|
|
#78 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
http://ec.europa.eu/energy/observato...ey_figures.pdf
|
|
|
|
#79 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En ja, ik lig er niet zo wakker van, daar ik 1) al over de helft ben 2) geen nageslacht heb waar ik me zorgen over maak.
|
|
|
|
#80 | |
|
|
Citaat:
Maar waar wil je in België al die waterkrachtcentrales bouwen?
|
|