Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

Discussietools
Oud 3 juli 2013, 01:20   #61
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Is die bevolkingstoename er gekomen na Nasser, of was dat ook al aan de gang tijdens zijn bewind? Of is dat nog uit vorige periodes?
Kameraad Mauser is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:20   #62
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

1. De Caïro-speech is geschreven door Ben Rhodes.
  2. Rhodes was ook verantwoordelijk voor de minimalisatie van de Benghazi-aanval.
  3. Vervolgens de valse verklaringen over chemische wapens.
Bijna al wat in Washington rond het Midden-Oosten gebeurt wordt uitbesteed aan joden.
Oud 3 juli 2013, 01:21   #63
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
De moslimbroeders pleegden op 14 november 1954 een aanslag op Nasser.
Dat kan een van de redenen zijn waarom je overal Nasser-affiches ziet. De andere reden is dat hij de laatste grote leider en president was waar Egyptenaren terecht trots op mogen zijn.
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:23   #64
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Wie niet? De jeugd in Cairo? Wel, Al-Nour heeft ook genoeg van hen en vraagt om vervroegde verkiezingen.

Ik ben er zeker van dat je eenzelfde naïeviteit had tijdens de revolutie bij Mubarrak. Sikkels en hamers. Hahaha.
Ik heb enkele hamers en sikkels gezien op Tahrir, en dat was verschieten want had ik niet verwacht. Ik dacht dat linkse Egyptenaren een fenomeen was van de "intellectuele elite", net als bij ons. Niet dus, je ziet ook foto's van Nasser en van Morsi met een kruis door in krottenwijken en op ezelskarren.
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:25   #65
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
  1. De Caïro-speech is geschreven door Ben Rhodes.
  2. Rhodes was ook verantwoordelijk voor de minimalisatie van de Benghazi-aanval.
  3. Vervolgens de valse verklaringen over chemische wapens.
Bijna al wat in Washington rond het Midden-Oosten gebeurt wordt uitbesteed aan joden.
Bedankt voor de informatie, dat verklaart veel. Uiteindelijk is Amerikaanse politiek een groot theater, geregisseerd door een klein aantal scenario-schrijvers, zie je nu ook in de heisa rond het afluisterschandaal.
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:27   #66
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Vraag rest ''wat als Mursi weg is ?

Zonder buitenlandse hulp gaat Egypte richting kerkhof. En die baardapen gaan geheid aanslagen plegen als Mursi wordt afgezet.
Frankenstein is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:32   #67
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Kameraad Mauser
Citaat:
]Is die bevolkingstoename er gekomen na Nasser, of was dat ook al aan de gang tijdens zijn r

In de tijd van Nasser was bevolkingscontrole nog niet zo'n issue, ook niet in China. Hij bouwde dammen, probeerde z'n land te industrialiseren en het onderwijs op gang te krijgen. Nasser zorgde ook voor algemeen toegankelijke gezondheidszorg, en op die manier was hij indirect verantwoordelijk voor de bevolkingstoename. (bvb. veel minder overlijdens bij de geboorte). Hij was echter ook voorstander van een kerngezin zoals in het Westen of het Oostblok, terwijl na z'n tijd de nadruk veel meer kwam te liggen op grote gezinnen, die dan aantoonden hoe vruchtbaar en religieus de vader des huizes wel niet was.
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:33   #68
Salah
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik heb enkele hamers en sikkels gezien op Tahrir, en dat was verschieten want had ik niet verwacht. Ik dacht dat linkse Egyptenaren een fenomeen was van de "intellectuele elite", net als bij ons. Niet dus, je ziet ook foto's van Nasser en van Morsi met een kruis door in krottenwijken en op ezelskarren.
Hoe kan de "intellectuele elite" nu blij zijn met de overname van het leger en laat het nu net Nasser zijn die het leger de ultieme macht gaf om zo tegenstanders te crushen.

Laatst gewijzigd door Salah : 3 juli 2013 om 01:33.
Salah is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:33   #69
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan een van de redenen zijn waarom je overal Nasser-affiches ziet. De andere reden is dat hij de laatste grote leider en president was waar Egyptenaren terecht trots op mogen zijn.
Volgens mij hangen de recente gebeurtenissen beslist ook samen met de verklaringen van Mursi aan het adres van Syrië. Mursi eiste een paar weken geleden een "no-fly zone" in Syrië , wat neerkomt op "regime change". Voor Nasseristen moet dit een geweldige kaakslag zijn.

Egypte en Syrië vormden onder leiding van Caïro van februari 1958 tot 28 september 1961 de Verenigde Arabische Republiek. En ze voeren onder onderstaande vlag. Syrië stopte ermee omdat het zich te veel als kolonie van Egypte behandeld voelde.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 3 juli 2013, 01:35   #70
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht

Zonder buitenlandse hulp gaat Egypte richting kerkhof. En die baardapen gaan geheid aanslagen plegen als Mursi wordt afgezet.
Dat is een goede vraag, die niemand mij daar ter plaatse kon beantwoorden.

Maar ik denk dat de beweging die in gang is gezet niet te stoppen valt. Ik denk dat de militairen zullen overnemen, verkiezingen zullen uitschrijven, waarna de revolutionairen deze keer echt zullen moeten aantonen dat ze in staat zijn een waardige politieke organisatie uit de grond te stampen.
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:36   #71
Salah
Banneling

Standaard

Citaat:

Wat een achterlijke islamofobe praat.
Salah is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:36   #72
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zonder buitenlandse hulp gaat Egypte richting kerkhof.
Zeer zeker.
Citaat:
En die baardapen gaan geheid aanslagen plegen als Mursi wordt afgezet.
Ook zeer zeker.
Oud 3 juli 2013, 01:38   #73
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe kan de "intellectuele elite" nu blij zijn met de overname van het leger en laat het nu net Nasser zijn die het leger de ultieme macht gaf om zo tegenstanders te crushen.
Het leger krijgt respect net omdat het geassocieerd wordt met Nasser.
De intellectuele elite in Egypte is niet de intellectuele elite in België, de omstandigheden en de maatschappij zijn anders. Ik ben normaal gezien tegen militaire coups, maar als het is om Egypte (of Turkije) van de baardmannen en het Kalifaat te redden, dan wel natuurlijk. In Algerije heeft het leger dat goed aangepakt.
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:40   #74
Salah
Banneling

Standaard

Citaat:
Het leger krijgt respect net omdat het geassocieerd wordt met Nasser.
De intellectuele elite in Egypte is niet de intellectuele elite in België, de omstandigheden en de maatschappij zijn anders. Ik ben normaal gezien tegen militaire coups, maar als het is om Egypte (of Turkije) van de baardmannen en het Kalifaat te redden, dan wel natuurlijk. In Algerije heeft het leger dat goed aangepakt.
Mubarak 2 voor Tomm.
Salah is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:43   #75
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij hangen de recente gebeurtenissen beslist ook samen met de verklaringen van Mursi aan het adres van Syrië. Mursi eiste een paar weken geleden een "no-fly zone" in Syrië , wat neerkomt op "regime change". Voor Nasseristen moet dit een geweldige kaakslag zijn.

Egypte en Syrië vormden onder leiding van Caïro van februari 1958 tot 28 september 1961 de Verenigde Arabische Republiek. En ze voeren onder onderstaande vlag. Syrië stopte ermee omdat het zich te veel als kolonie van Egypte behandeld voelde.
Ik heb ook over Syrië gepraat, de meeste Egyptenaren zijn tegen Assad, die ze met Mubarak vergelijken, maar ze geven ook toe dat de opstandelingen voornamelijk moslimbroeders en andere islamisten zijn. Ze zijn absoluut tegen Egyptische steun aan Syrische rebellen, en de meeste verdenken de VS ervan een hand in heel de zaak te hebben. Ze vinden dat zowel het regime als de rebellen de wil van het volk moet eerbiedigen, dat geen van beide wil.
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:45   #76
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mubarak 2 voor Tomm.
Nee, want Mubarak was een Amerikaanse marionet.

Niemand zal trouwens aanvaarden dat het leger de macht in handen houdt. Ze willen nieuwe verkiezingen, en zullen met een eigen front opkomen, dat de vorige verkiezingen nog niet klaar was.
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:46   #77
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
(..)waarna de revolutionairen deze keer echt zullen moeten aantonen dat ze in staat zijn een waardige politieke organisatie uit de grond te stampen.
Ik zie het niet makkelijk gebeuren Tomm, het halve land heeft een job bij staatswege of semi staatswege- kom je daaraan dan vliegt de bevolking je naar de strot, de bijstand-uitkering van Egypte bestaat uit Amerikaanse gelden, valt dat weg dan (.?.)
Het land kampt met peakoil productie, verminderde opbrengst in de landbouw.

Oud testamentarische plagen van Egypte herleven is wel duidelijk..

Het heeft wat weg van van Inchallah, Inchalla, ofwel we zien wel na Mursi, tenminste zo komen die revolutionairen op me over.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 3 juli 2013 om 01:59.
Frankenstein is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:49   #78
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
De verslaggever is tomm, dus uiteraard is 'de man in de straat' tegen de VS.
Wel, ik vind hier echt niets uit, de straten hingen vol met spandoeken die tegen de VS gericht waren, onder andere "Obama supports terrorists", dat boven de befaamde Talaat Harb straat hangt. Ik vond dat zelf heel verrassend eerlijk gezegd, en had nooit gedacht dat zoiets in Egypte mogelijk zou zijn.
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:49   #79
Salah
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze willen nieuwe verkiezingen, en zullen met een eigen front opkomen, dat de vorige verkiezingen nog niet klaar was.
De Islami's hebben er volle vertrouwen in en staan achter vervroegde verkiezingen. Die gefractioneerde bende gaat opnieuw falen.
Salah is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:53   #80
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, ik vind hier echt niets uit, de straten hingen vol met spandoeken die tegen de VS gericht waren, onder andere "Obama supports terrorists", dat boven de befaamde Talaat Harb straat hangt. Ik vond dat zelf heel verrassend eerlijk gezegd, en had nooit gedacht dat zoiets in Egypte mogelijk zou zijn.
Dat soort spandoeken heeft toch duidelijk betrekking op Syrië.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be