Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juli 2013, 15:27   #61
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wanneer start het gerechtelijk onderzoek tegen uw ouders?
Pas na mijn heiligverklaring zekers ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 15:28   #62
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Daar wordt weer ferm afgedwaald van het topic; en weer ferm gescheld. Bende zeveraars.

De draad gaat over hardnekkige schoolspijbelaars ...
... waarvan er twee soorten zijn:
- die waarvan de ouders bezorgd zijn en samenwerken met leraar, directie, pms, jeugdbescherming .... en dan misschien nog niet tot een oplossing te komen;
- die waarvan ook de ouders er hun teelballen aan vegen. Voor dat soort moet het aspect jeugdbescherming aangevuld worden met een gerechtelijk onderzoek wegens kindermishandeling door die nalatige ouders.

.
Hoe spijtig en fatalistisch dit ook moge klinken, maar voor de tweede categorie is geen hulp meer gebaat.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 15:33   #63
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Hoe spijtig en fatalistisch dit ook moge klinken, maar voor de tweede categorie is geen hulp meer gebaat.
Dat doet niets af aan de criminele nalatigheid van die ouders, die hiervoor ter verantwoording geroepen moeten worden.

Hopelijk zit onze onderwijswereld zo in mekaar dat door vroegdetectie van de probleemgevallen, er zo weinig als mogelijk in jouw categorie van 'geen hulp meer gebaat' vallen.

Onderwijzenden die in staat zijn om die moeilijke gevallen toch op het rechte pad te brengen, behoren een fikse toeslag boven op hun wedde (en op hun pensioen) te krijgen.
Heb ik de indruk, Jaak, dat jij niet solliciteert voor die premie ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 5 juli 2013, 15:36   #64
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar wordt weer ferm afgedwaald van het topic; en weer ferm gescheld. Bende zeveraars.

De draad gaat over hardnekkige schoolspijbelaars ...
... waarvan er twee soorten zijn:
- die waarvan de ouders bezorgd zijn en samenwerken met leraar, directie, pms, jeugdbescherming .... en dan misschien nog niet tot een oplossing te komen;
- die waarvan ook de ouders er hun teelballen aan vegen. Voor dat soort moet het aspect jeugdbescherming aangevuld worden met een gerechtelijk onderzoek wegens kindermishandeling door die nalatige ouders.

.
ik kan u daarin volgen. Alleen zou ik het niet kindermishandeling noemen, maar kinderverwaarlozing. En idd. kinderen oppakken en in speciale internaten zetten. Ik ben voorstander van een soort Glenn Mills toestanden. (politiek correcte) resultaten lieten te wensen over, maar aanpassingen kunnen altijd gebeuren.
Geen contact met de thuissituatie, misschien één keer per jaar (voor het suikerfeest of zo.. of met kerstmis dus).

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 15:36   #65
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat doet niets af aan de criminele nalatigheid van die ouders, die hiervoor ter verantwoording geroepen moeten worden.

Hopelijk zit onze onderwijswereld zo in mekaar dat door vroegdetectie van de probleemgevallen, er zo weinig als mogelijk in jouw categorie van 'geen hulp meer gebaat' vallen.

Onderwijzenden die in staat zijn om die moeilijke gevallen toch op het rechte pad te brengen, behoren een fikse toeslag boven op hun wedde (en op hun pensioen) te krijgen.
Heb ik de indruk, Jaak, dat jij niet solliciteert voor die premie ?

.
1 op de 100 is daar vatbaar voor.
Jongeren begeleiden in ruil voor premies?
Spijtig dat het niet bestaat...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 5 juli 2013 om 15:44.
Oud 5 juli 2013, 15:39   #66
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ik kan u daarin volgen. Alleen zou ik het niet kindermishandeling noemen, maar kinderverwaarlozing. En idd. kinderen oppakken en in speciale internaten zetten. Ik ben voorstander van een soort Glenn Mills toestanden. (politiek correcte) resultaten lieten te wensen over, maar aanpassingen kunnen altijd gebeuren.
Geen contact met de thuissituatie, misschien één keer per jaar (voor het suikerfeest of zo.. of met kerstmis dus).
Zeer juist. Bedankt voor die correctie.

.

Oud 5 juli 2013, 16:15   #67
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Neen, ik stelde gewoon een vraag, normalerwijze antwoord men dan inplaats van een stortvloed aan nieuwe en bepaald onduidelijke vragen te stellen.

Kortom, je maakt het veel te moeilijk voor mijn klein verstandje.

Misschien - om op het topic terug te komen, verwacht je teveel rationeel gedrag van de dommerik.
Ik snap uw idee niet dat asociaal gedrag zou kunnen voortvloeien uit domheid.

Volgens mij gaat de causaliteit eerder de andere richting uit: als ge niet eens de moeite doet om te luisteren naar de leraar, dan gaat ge natuurlijk niks leren op school.
Oud 5 juli 2013, 16:17   #68
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht

Volgens mij gaat de causaliteit eerder de andere richting uit: als ge niet eens de moeite doet om te luisteren naar de leraar, dan gaat ge natuurlijk niks leren op school.
Ik heb onderwijservaring, en wat hij zegt klopt, er is een link tussen beide.
Oud 5 juli 2013, 16:29   #69
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb onderwijservaring
Je bent naar school geweest. Wil je daar nu een applausje voor?
Oud 5 juli 2013, 16:31   #70
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Je bent naar school geweest. Wil je daar nu een applausje voor?
Sorry, ik vergeet steeds weer wat voor publiek hier post.
Met onderwijservaring bedoel ik dat ik les geef, niet dat ik naar school ben geweest.
Oud 5 juli 2013, 16:37   #71
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik begrijp dan weer niet goed hoe asociaal gedrag niet uit domheid voortkomt. Natuurlijk, "asociaal gedrag" is een tamelijk breed gegeven.
Oud 5 juli 2013, 21:18   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op dit forum zitten toch een paar mensen die werkzaam zijn in het onderwijs.
Die gasten vertellen ons in andere draden dat wij wel leerplicht kennen, maar geen schoolplicht.
Ik dacht dat ook.

Maar vergissen zij zich (en dat zou erg zijn, als professionelen), of vergis ik me (dat zou erg zijn ... mijn eigendunk ... ).
In België bestaat er inderdaad geen schoolplicht. Dit betekent evenwel geen vrijbrief voor de ouders. Wie ervoor kiest zijn kinderen niet naar school te sturen, moet kunnen aantonen dat de kinderen een vergelijkbaar onderricht krijgen. Bijvoorbeeld door een leraar aan huis, door de ouders, in een private instellingen, enzovoort. De overheid - voor ons is dat de Vlaamse overheid - heeft het recht dat ter plaatse te controleren.

Wie zijn kind echter aan het begin van het schooljaar aan een onderwijsinstelling inschrijft, heeft de verplichting zijn kind naar school te sturen. Afwezigheden moeten gelegitimeerd worden. M.a.w. je kan als ouders niet zomaar wisselen. Aan het begin van het jaar maak je de keuze: thuisonderwijs, privaat onderricht of leergang aan een door de overheid erkende school.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 21:26   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Dit probleem kan onmogelijk worden opgelost door maatregelen als het afnemen van de kinderbijslag. Hoe hard sommigen het ook mogen ontkennen, ons onderwijs is echt niet voor iedereen goed. Een grondige hervorming dringt zich al lang op, maar werd om electorale redenen geblokkeerd. Dan blijven er alleen nog lapmiddelen over. Maar of onze maatschappij daarmee gediend is, betwijfel ik ten zeerste.
Nu volg ik toch even niet. U stelt dat "ons onderwijs echt niet voor iedereen goed is". Wat betekent dat dan?

Dat "ons" onderwijs met het utopisch plan door u wordt opgezadeld dat het alle problemen kan oplossen? De school als samenbundeling van alles en nog wat? De school als "de perfecte ouders"? De school ook als pispaal, want als het fout gaat, is het toch weer eens de schuld van de school?

Wat zou er dan concreet moeten "hervormd" worden, opdat bijvoorbeeld bepaalde spijbelaars toch weer de weg terug vinden naar school? Uw verklaring houdt immers in dat de oorzaak bij de school te vinden is. Alleen, is de leerling hier dan niet verantwoordelijk voor zijn daden? Hebben ouders ook niet hun verantwoordelijkheid?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 21:33   #74
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ja maar asociaal gedrag is multicausaal.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 juli 2013 om 21:34.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 07:51   #75
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In België bestaat er inderdaad geen schoolplicht. Dit betekent evenwel geen vrijbrief voor de ouders. Wie ervoor kiest zijn kinderen niet naar school te sturen, moet kunnen aantonen dat de kinderen een vergelijkbaar onderricht krijgen. Bijvoorbeeld door een leraar aan huis, door de ouders, in een private instellingen, enzovoort. De overheid - voor ons is dat de Vlaamse overheid - heeft het recht dat ter plaatse te controleren.

Wie zijn kind echter aan het begin van het schooljaar aan een onderwijsinstelling inschrijft, heeft de verplichting zijn kind naar school te sturen. Afwezigheden moeten gelegitimeerd worden. M.a.w. je kan als ouders niet zomaar wisselen. Aan het begin van het jaar maak je de keuze: thuisonderwijs, privaat onderricht of leergang aan een door de overheid erkende school.
Heb je daar linken voor ?
(ik ben nogal kritisch over uitspraken van onderwijzers als het gaat over iets anders dan het onderwijzen van hun leerstof aan hun kinderen)

.

Oud 6 juli 2013, 07:57   #76
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Asociaal gedrag komt dus niet voort uit karakteriële of psychosociale gezondheidsproblemen ?

Een manneke of meiske dat moeite heeft met de tafels van tien, zal asociaal gedrag gaan vertonen?

Heb jij d�*t geleerd in je lerarenopleiding (na je ing studies, als ik me goed herinner)?

.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be