![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gewoon een voorbeeldje. Spoorwegen vormen een van mijn interesses. Internationaal bestaan er een aantal verenigingen. Raad eens welke werktaal bepaalde hebben. Hint: het is geen Engels.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
"En zelfs als is er een tamelijk grote verbreiding van het Engels, dan nog is waarde, bruikbaarheid en superioriteit van het Esperanto in niets aangetast. Het Esperanto bezit een aantal kwaliteiten waarbij het Engels fel achterop hinkt." Mag ik u nogmaals aanhalen? "Ieder leert 2 talen, het zijne (of het hare) en Esperanto; en de hele wereld kan met de hele wereld spreken en verstaan. Niemand wordt op die manier bevoordeeld of benadeeld." Nu, ik zeg het u: uw grote droom dat iedereen Esperanto moet gaan leren gaat niet door. Sorry, maar we spreken al Engels. En dan tegen mij zeggen dat ik exclusief denk! U bent me er eentje!
![]() |
![]() |
#63 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Wat jouw voorbeeld bewijst is dat er een relatief kleine fanatieke groep is die graag in het Esperanto converseert. Dat is prima, en dat gaan we echt niet verbieden. Het lijkt me zelfs wel leuk, ik heb begrepen dat er speciale Esperanto cafes zijn waar mensen samen kunnen komen en hun taal kunnen spreken. Het lijkt me allemaal heel gezellig. Maar wat jij wilt is dat het gebruik van Engels als internationale taal verdwijnt, en dat de plaats overgenomen wordt door het Esperanto. Dat een taal die vele mensen al spreken wordt overgenomen door een taal die bijna niemand spreekt. Daar snap ik de logica zelf dus absoluut niet van.
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat de spelling betreft, is dat gewoon een feit en heeft uiteindelijk niets met appreciatie, schoonheid of lelijkheid te maken. De Engelse spelling is dermate historisch en wijkt zodanig af van de uitspraak, dat het nu eenmaal een groot probleem is, iets wat onderkend wordt door het onderwijs in het VK, in de VS en in al de andere Engelstalige landen. Ook de Franstaligen zitten met een gelijkaardig probleem opgescheept. Heb ik nu beweerd dat Frans een lelijke taal is? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kortom, "we" spreken geenszins "al" Engels. Een bijzonder beperkt aantal mensen beheerst het Engels op een vlotte en werkbare manier. Daarnaast is er een groep die enige basisbeginselen zich eigen heeft gemaakt, met dan ook een groot aantal dat er nauwelijks iets van bakt. Heel normaal: Engels is een natuurlijke taal met talrijke uitzonderingen, eigenheden, idiomatisch taalgebruik... waardoor het aanleren niet zo gemakkelijk gaat als men wel eens durft beweren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen er bestaan sedert vele decennia Esperanto-verenigingen van "fervojistoj" die over de wereld een heel netwerk uitmaken. Juist het Esperanto zorgt voor een bijzonder gemakkelijk contact, juist omdat het meer gaat om een taal maar ook een gedeeld ideaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We nemen dus geen taal aan, omdat ze door een bepaald groep gesproken wordt, maar omwille van andere factoren. Dat is nu juist de kern van het Esperanto: de ongelijkheid die de keuze van een dominante groep met zich meebrengt, uitgommen. Esperanto brengt hierbij gelijkheid en vergemakkelijkt de democratisering van de internationale contacten. Met Engels blijft het hoe dan ook een vrij elitaire bedoening, waarbij de Engelstaligen sowieso een stapje voor hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Engels als 2e taal geeft de mensen met Engels als moedertaal een voordeel en de anderen een nadeel. Dat voordeel wordt door de filosofie achter Esperanto opgeheven. Inderdaad, Jan van den Berghe, binnen spoorwegmensen zijn er een hoop die dit begrepen hebben
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Tja, ik kan jullie er alleen maar veel succes mee wensen.
Mocht het ooit wat worden, laat het me weten.
![]() |
#72 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() http://www.vertaalme.nl/index.php?vertaling=esperanto |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is al heel lang wat geworden. In tegenstelling tot tientallen en tientallen andere plantalen heeft Esperanto de tand des tijds overleeft. Het wordt nog steeds aangeleerd, gesproken, geschreven... In die taal leren mensen elkaar kennen, worden een koppel, enzovoort. Uiteenlopende literatuur vind je erin: van een onbelangrijk kattebelletje tot een degelijk literair werk. Er bestaat muziek. Enzovoort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Niet de kwantiteit, maar de kwaliteit telt en die is voor het Nederlands enorm boeiend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Daarbij komt dat het Engels thans gebruikt wordt door een elite die hoger en universitair onderwijs kan kopen en daarmee tweetaligheid invoert waarom de samenleving niet vraagt. Het lijkt mij zeer interessant over de rol van het Engels in onze Nederlandstalige samenleving een draad te openen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door SDG : 29 september 2013 om 20:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
"It makes no difference out, if it is goed or bad!" ![]()
![]() |
![]() |
#80 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Oh, orphan silent, do not courage him on!