Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2013, 07:33   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Gewoon even een voorbeeldje. Ik speel graag online spelletjes op de computer. Dan kom ik allemaal verschillende mensen tegen uit allerlei landen. Raad eens welke taal we spreken? Hint: het is geen Esperanto.
Gewoon een voorbeeldje. Spoorwegen vormen een van mijn interesses. Internationaal bestaan er een aantal verenigingen. Raad eens welke werktaal bepaalde hebben. Hint: het is geen Engels.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 11:09   #62
Cloggie
Lokaal Raadslid

Cloggie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zie geen enkele reden waarom u die tegenstelling zoekt. Esperantisten houden van oudsher niet van exclusief denken. 't Lijkt erop dat u dat juist wel bent.
Ho ho, u bent degene die afgeeft op het Engels in uw posts, ga de zaken nu niet omdraaien! U zegt het Engels is niet zo'n mooie taal als het Esperanto, u zegt het heeft een warrige spelling, u zegt het Esperanto is beter want er is geen dominante groep die het Esperanto als eerste taal heeft... Mag ik u aanhalen:

"En zelfs als is er een tamelijk grote verbreiding van het Engels, dan nog is waarde, bruikbaarheid en superioriteit van het Esperanto in niets aangetast. Het Esperanto bezit een aantal kwaliteiten waarbij het Engels fel achterop hinkt."

Mag ik u nogmaals aanhalen?

"Ieder leert 2 talen, het zijne (of het hare) en Esperanto; en de hele wereld kan met de hele wereld spreken en verstaan. Niemand wordt op die manier bevoordeeld of benadeeld."

Nu, ik zeg het u: uw grote droom dat iedereen Esperanto moet gaan leren gaat niet door. Sorry, maar we spreken al Engels. En dan tegen mij zeggen dat ik exclusief denk! U bent me er eentje!
Oud 21 september 2013, 11:29   #63
Cloggie
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Gewoon een voorbeeldje. Spoorwegen vormen een van mijn interesses. Internationaal bestaan er een aantal verenigingen. Raad eens welke werktaal bepaalde hebben. Hint: het is geen Engels.
Ik durf te wedden dat als ik een interesse heb in spoorwegen en ik wil daar met gelijkgestemden uit andere landen over babbelen, dat ik dan in het Engels snel geholpen ben. Anderzijds, als ik een computerspelletje zou willen spelen met sprekers van het Esperanto zou dat een stuk moeilijker worden. Het zou overigens uberhaupt lastig worden omdat al die spelletjes uberhaupt de keuze bieden uit een paar talen, en dat Esperanto daar niet tussen zit. Engels natuurlijk ja. Duits, ja. Frans, ja. Spaans, ook. Zelfs soms het Nederlands. Maar Esperanto? Laat mij een veelgespeeld spel zien waar het Esperanto de voertaal is en ik val van mijn stoel.

Wat jouw voorbeeld bewijst is dat er een relatief kleine fanatieke groep is die graag in het Esperanto converseert. Dat is prima, en dat gaan we echt niet verbieden. Het lijkt me zelfs wel leuk, ik heb begrepen dat er speciale Esperanto cafes zijn waar mensen samen kunnen komen en hun taal kunnen spreken. Het lijkt me allemaal heel gezellig.

Maar wat jij wilt is dat het gebruik van Engels als internationale taal verdwijnt, en dat de plaats overgenomen wordt door het Esperanto. Dat een taal die vele mensen al spreken wordt overgenomen door een taal die bijna niemand spreekt. Daar snap ik de logica zelf dus absoluut niet van.
Oud 21 september 2013, 16:30   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ho ho, u bent degene die afgeeft op het Engels in uw posts, ga de zaken nu niet omdraaien! U zegt het Engels is niet zo'n mooie taal als het Esperanto, u zegt het heeft een warrige spelling, u zegt het Esperanto is beter want er is geen dominante groep die het Esperanto als eerste taal heeft...
U fantaseert zaken erbij. Vooreerst geef ik nergens af op het Engels. Ik stel daarnaast ook niet dat geen mooie taal is.

Wat de spelling betreft, is dat gewoon een feit en heeft uiteindelijk niets met appreciatie, schoonheid of lelijkheid te maken.

De Engelse spelling is dermate historisch en wijkt zodanig af van de uitspraak, dat het nu eenmaal een groot probleem is, iets wat onderkend wordt door het onderwijs in het VK, in de VS en in al de andere Engelstalige landen.

Ook de Franstaligen zitten met een gelijkaardig probleem opgescheept. Heb ik nu beweerd dat Frans een lelijke taal is?
Oud 21 september 2013, 16:30   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mag ik u aanhalen:
En? Daar staat niets te lezen wat u ervan maakt.
Oud 21 september 2013, 16:34   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu, ik zeg het u: uw grote droom dat iedereen Esperanto moet gaan leren gaat niet door. Sorry, maar we spreken al Engels. En dan tegen mij zeggen dat ik exclusief denk! U bent me er eentje!
"We spreken al Engels." Vooreerst is de werkbare kennis van de meeste mensen schrikwekkend laag. Wat ze spreken, is meestal geen Engels, maar naar zinsbouw en letterlijke vertalingen de eigen taal met Engelse woorden (als ze al de juiste woorden weten). Meestal gaat het zelfs niet om basic English, maar om een soort kindertaal waar slechts een bijzonder rudimentaire communicatie in mogelijk is.

Kortom, "we" spreken geenszins "al" Engels. Een bijzonder beperkt aantal mensen beheerst het Engels op een vlotte en werkbare manier. Daarnaast is er een groep die enige basisbeginselen zich eigen heeft gemaakt, met dan ook een groot aantal dat er nauwelijks iets van bakt. Heel normaal: Engels is een natuurlijke taal met talrijke uitzonderingen, eigenheden, idiomatisch taalgebruik... waardoor het aanleren niet zo gemakkelijk gaat als men wel eens durft beweren.
Oud 21 september 2013, 16:36   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik durf te wedden dat als ik een interesse heb in spoorwegen en ik wil daar met gelijkgestemden uit andere landen over babbelen, dat ik dan in het Engels snel geholpen ben.
Ongetwijfeld.

Alleen er bestaan sedert vele decennia Esperanto-verenigingen van "fervojistoj" die over de wereld een heel netwerk uitmaken. Juist het Esperanto zorgt voor een bijzonder gemakkelijk contact, juist omdat het meer gaat om een taal maar ook een gedeeld ideaal.
Oud 21 september 2013, 16:37   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar Esperanto? Laat mij een veelgespeeld spel zien waar het Esperanto de voertaal is en ik val van mijn stoel.
Dat is een wereld waar ik totaal niet in thuis ben; bijgevolg kan ik gewoonweg geen antwoord geven op uw vraag.
Oud 21 september 2013, 16:41   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat jouw voorbeeld bewijst is dat er een relatief kleine fanatieke groep is die graag in het Esperanto converseert. Dat is prima, en dat gaan we echt niet verbieden. Het lijkt me zelfs wel leuk, ik heb begrepen dat er speciale Esperanto cafes zijn waar mensen samen kunnen komen en hun taal kunnen spreken. Het lijkt me allemaal heel gezellig.

Maar wat jij wilt is dat het gebruik van Engels als internationale taal verdwijnt, en dat de plaats overgenomen wordt door het Esperanto. Dat een taal die vele mensen al spreken wordt overgenomen door een taal die bijna niemand spreekt. Daar snap ik de logica zelf dus absoluut niet van.
Eens was Frans dé internationale taal. Nu is dat het Engels. M.a.w. de keuze van een bepaalde toplaag is ingegeven door factoren als militaire en politieke macht, culturele dominantie en uitstraling, economische invloed.

We nemen dus geen taal aan, omdat ze door een bepaald groep gesproken wordt, maar omwille van andere factoren.

Dat is nu juist de kern van het Esperanto: de ongelijkheid die de keuze van een dominante groep met zich meebrengt, uitgommen. Esperanto brengt hierbij gelijkheid en vergemakkelijkt de democratisering van de internationale contacten. Met Engels blijft het hoe dan ook een vrij elitaire bedoening, waarbij de Engelstaligen sowieso een stapje voor hebben.
Oud 22 september 2013, 13:10   #70
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Engels als 2e taal geeft de mensen met Engels als moedertaal een voordeel en de anderen een nadeel. Dat voordeel wordt door de filosofie achter Esperanto opgeheven. Inderdaad, Jan van den Berghe, binnen spoorwegmensen zijn er een hoop die dit begrepen hebben
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2013, 15:05   #71
Cloggie
Lokaal Raadslid

Standaard

Tja, ik kan jullie er alleen maar veel succes mee wensen.

Mocht het ooit wat worden, laat het me weten.
Oud 22 september 2013, 15:31   #72
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Vertaling Fries <> Esperanto ?
http://www.vertaalme.nl/index.php?vertaling=esperanto
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2013, 20:22   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het is al heel lang wat geworden. In tegenstelling tot tientallen en tientallen andere plantalen heeft Esperanto de tand des tijds overleeft. Het wordt nog steeds aangeleerd, gesproken, geschreven... In die taal leren mensen elkaar kennen, worden een koppel, enzovoort. Uiteenlopende literatuur vind je erin: van een onbelangrijk kattebelletje tot een degelijk literair werk. Er bestaat muziek. Enzovoort.
Oud 29 september 2013, 01:31   #74
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"We spreken al Engels." Vooreerst is de werkbare kennis van de meeste mensen schrikwekkend laag. Wat ze spreken, is meestal geen Engels, maar naar zinsbouw en letterlijke vertalingen de eigen taal met Engelse woorden (als ze al de juiste woorden weten). Meestal gaat het zelfs niet om basic English, maar om een soort kindertaal waar slechts een bijzonder rudimentaire communicatie in mogelijk is.

Kortom, "we" spreken geenszins "al" Engels. Een bijzonder beperkt aantal mensen beheerst het Engels op een vlotte en werkbare manier. Daarnaast is er een groep die enige basisbeginselen zich eigen heeft gemaakt, met dan ook een groot aantal dat er nauwelijks iets van bakt. Heel normaal: Engels is een natuurlijke taal met talrijke uitzonderingen, eigenheden, idiomatisch taalgebruik... waardoor het aanleren niet zo gemakkelijk gaat als men wel eens durft beweren.
Excuus, maar dit verschil van inzicht tussen het begrip van Engels u en Cloggie kan ook een generatiekloofje zijn. Toegegeven net zoals ooit bij het Frans zal de beheersing niet bij iedere laag perfect zijn.
Oud 29 september 2013, 18:56   #75
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Was een aanname, meende dat u iets dergelijks een keer had aangegeven.

Taalwetenschap is zeker interessant. Maar men moet het ook niet overdrijven, bedoel ermee .. het is maar een taaltje van pakweg 20 á 30 miljoen Nederlandstaligen
Wat is dit voor een bagatellisering? Al telde het Nederlands tien sprekers, dan nog was het de moeite van het bestuderen waard.

Niet de kwantiteit, maar de kwaliteit telt en die is voor het Nederlands enorm boeiend.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2013, 19:02   #76
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mee eens.

Daarbij komt dat het Engels thans gebruikt wordt door een elite die hoger en universitair onderwijs kan kopen en daarmee tweetaligheid invoert waarom de samenleving niet vraagt.

Het lijkt mij zeer interessant over de rol van het Engels in onze Nederlandstalige samenleving een draad te openen.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2013, 19:14   #77
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Het lijkt mij zeer interessant over de rol van het Engels in onze Nederlandstalige samenleving een draad te openen.
Eens.

Open eens een draadje. Ik denk dat jij weol wat leuke stellingen in de openingspost kwijt kan.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2013, 20:14   #78
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Sla er maar eens de doorsnee FB-pagina in Vlaanderen op na als leidraad. Wat je doorgaans leest, is een mix van slecht Nederlands met slecht Engels. Men beheerst vaak zelfs niet eens de moedertaal afdoende. Een andere forummer hier omschreef dat gekoketteer met Engels ooit als een middel om de onzekerheid over de beheersing van eigen taal mee te verdringen. Een soort van compenserend gedrag, als het ware.

Laatst gewijzigd door SDG : 29 september 2013 om 20:18.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2013, 21:04   #79
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Sla er maar eens de doorsnee FB-pagina in Vlaanderen op na als leidraad. Wat je doorgaans leest, is een mix van slecht Nederlands met slecht Engels. Men beheerst vaak zelfs niet eens de moedertaal afdoende. Een andere forummer hier omschreef dat gekoketteer met Engels ooit als een middel om de onzekerheid over de beheersing van eigen taal mee te verdringen. Een soort van compenserend gedrag, als het ware.
Wat moet ik daar nu op zeggen?
"It makes no difference out, if it is goed or bad!"
Oud 30 september 2013, 00:22   #80
Cloggie
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wat moet ik daar nu op zeggen?
"It makes no difference out, if it is goed or bad!"
Oh, orphan silent, do not courage him on!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be