![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Staatssecretaris
|
![]() Ja, Dimitri, maar je moet zien, evenals er is gebeurd voor die vele Belgische pretendenten: Als er iets gebeurd met de volledige lijn van de huidige koningin, dan zoekt men in zijtakken naar een troonopvolger, gebeurt daar iets mee, nog een zijtak, en op die manier komt men aan vele kroonpretendenten, die hooguit achterneef van de huidige vorst(in) zijn.
bij het geslacht 'oranje' kan dat heel ver gaan, aangezien het een zeer oud geslacht is. Dat gaat hetzelfde als erfenissen. Als je de enige nazaat bent van een rijke achtertante, dan krijg je alles he.
![]() |
#62 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het enige dat ik probeer duidelijk te maken is dat de Belgische staat evenveel schuld heeft aan deze zaken als de plantagebezitters. Dat de koning failliet was, is een vaststaand feit, want het enige dat hij nog overhield van zijn privégebied 'Congo' was het kroondomein. Na de overname van de vrijstaat door de Belgische regering is de rubberproductie in zowel de gekoloniseerde giebieden als in het privédomein in opmars geraakt, de mistoestanden kwamen in beide gebieden boven (red rubber). De koning heeft uiteindelijk - evenals de staat - monsterlijke winsten geboekt. Vellut is de grootste objectieve historicus over de Congolese geschiedenis die er in Europa te vinden is.
![]() |
![]() |
#63 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ongeveer zou ik het wel weten, het begint met de zussen van Koningin Beatrix die geen toestemming hebben gevraagd voor hun huwelijk, Irene en Christina, en hun kinderen en kleinkinderen. Daarna moet je waarschijnlijk helemaal terug naar 1890, naar de nakomelingen van de toen enige mannelijke erfopvolger van het huis, Adolf van Nassau, die Groothertog van Luxemburg werd. Dan krijg je dus een omgekeerde persoonlijke unie van Luxemburg en Nederland! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#65 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar hebt u dat al eens gedaan? Mijn kleinste vingertje zegt me dat u dat al evemin hebt nagetrokken... En zelfs al mocht dat het geval zijn, dan nog komt dat in onze discussie over het vorstenhuis niet van pas. Bij mijn weten is het keizerschap in Duitsland al een tijdje afgeschaft en heeft de adel er, net als in Frankrijk, geen enkele (grond)wettelijke macht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
En engeland als tegenvoorbeeld heeft nog steeds the house of lords, maar dat terzijde, want daarover ging het bij mij niet hoor.
![]() |
![]() |
#68 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is het niet veel beter dat het volk zelfstandig en via de democratische kanalen zelf kan beslissen aan welke projecten, instellingen, enz. het dat geld besteed? En dat zonder dat tussenluik? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de Vlaamse bedrijfswereld kom ik evenwel maar weinig mensen van adel tegen. En nog steeds bekruipt me het vermoeden dat het eerder uw verbeelding is die u hier aan het woord laat, dan de werkelijkheid. U sprak over Duitsland, maar waar haalt u het vandaan te stellen dat er zoveel edellieden aan het hoofd van Duitse ondernemingen staan? En in het alledaagse leven? In Beernem waren er inderdaad verschillende kasteelheren en baronnen, die in de voorbije 19e eeuw heel wat politieke macht hadden. Nu is daar geen sprake van. Een aantal kastelen werd verkocht; in een aantal andere woont de adellijke familie nog, maar leidt eerder een vegeterend bestaan dan dat het een actieve inbreng heeft in het Beernem van onze tijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het betreft namelijk géén belastingsgeld. Bij de oprichting van deze organisaties hebben de oprichters (prinsen, koningen, ...) een bepaald deel van hun privékapitaal, vorworven door zowel plundering van Congo, geef ik grif toe, als door erfenissen en huwelijken etc. belegd in fondsen. De intresten hiervan zijn groot genoeg om de dagelijske werking van deze organisaties te garanderen. Verder wordt er ook aan liefdadigheid van de bevolking zelf gedaan. Hier komt in ieder geval GEEN belastingsgeld aan te pas, tenzij als gift voor bv. LEVENSLIJN, maar dat is niet afkomstig van het koningshuis.
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij de verkiezingen voor het eerste Congres brachten slechts 30.000 mensen hun stem uit. Dit lijkt helemaal niet op een democratie, maar op een oligarchie of op een geldaristocratie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Nu, ik heb ook mijn twijfels over het democratich gehalte van het eerste congres hoor, en van alle regeringen tot het Algemeen enkelvoudig stemrecht. De huidige vorst wordt anderzijds wel beedigd door een ongeveer volledig democratisch verkozen bestuur, bent u het daar mee eens?
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat de rest betreft, Albert von Saksen-Coburg-Gotha hoeft op geen enkele wijze een grondwettelijke macht of een koningsfunctie te hebben om zijn edelmoedig hart te laten spreken. Er zijn wel zoveel Amerikaanse filmsterren die goedmoedig hun geldbeugel openen voor allerlei caritatieve doelen. Kortom, dit alles speelt geen enkele rol in het argumenteren over de al dan niet bestaande noodzakelijkheid van een koningshuis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Inderdaad, er zijn ook filmsterren die het doen, in de VS, en in europa, zeer waarschijnlijk. Het is effectief ook geen reden om staatshoofd te blijven, geef ik ook grif toe, maar ik wilde maar duidelik maken dat hij een groter hart heeft als al die politiekers die angstvallig hun eigen loon beschermen, en zeker niet te veel gaan weggeven.
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw redenering volgend zou dat betekenen dat er geen erfrecht bestaat en dat iedere mogelijke troonopvolger door de parlementen wordt aangeduid om vervolgens met koninklijke functies te worden bekleed. Zo is het evenwel niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Men gaat dan niet eender wie van straat plukken (hoewel Jean-Marie dedecker zeer graag vrijwilliger zou zijn) om koning te worden, natuurlijk blijft de bloedlijn bestaan. Net als het nu ook in politiek gaat he ![]()
![]() |
![]() |
#78 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
- titel van ZKM is: koning der Belgen - naam is: van België
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een land als Zwitserland heeft nochtans ook een goed draaiende economie, maar daar bestaat er sedert de Middeleeuwen geen adel meer, laat staan een koningshuis. En over Duitsland hebben we het al gedacht (en van uw bewering als zouden er zoveel "vons" rondlopen in de onderneming geloof ik eerlijk gezegd geen snars). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |