Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2013, 09:56   #61
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131001_045

----------------------------

Hoe schrijnend dit ook is, dit is je reinste misbruik van zowel de kinderen zelf als de scholen.
Wij kennen hiet het systeem van KINDERGELD ! waarvoor zou dat dienen? Het kindergeld wordt PER KIND berekend, het onderwijs is GRATIS, kan iemand me vertellen waar die +200€ per maand aan besteed wordt aub?
Om de zoveelste GSM te kunnen aankopen, want blijkbaar heeft elke OCMW uitkering zo'n dinge BROODnodig, en liefst het ganse gezin.

Dat ze de kosten voor het aanbieden van BROOD en toespijs eens aftrekken van het kindergeld van die mensen die denken dat het manna hier nog steeds uit de hemel valt aub?
Nu, vele laten zich hier vangen.
Ik heb zelf 4 kinderen en 2 daarvan gaan bijna dagelijks naar school of werken zonder boterhammen.
Niet dat er geen brood en beleg in huis is.
Niet dat ze hun boterhammen zelf moeten smeren en in hun boeketas moeten steken.
Niet dat er geen moeite word gedaan om hen eten mee te geven.

Enkele jaren geleden kreeg ik zoals vele voorstellen hier, de BZJ op mijn dak gestuurd door de school. Die kwamen samen met het OCMW kijken wat er aan de hand was. Ik ben immers een alleenstaande vader en waarschijnlijk dus niet in staat om mijn kinderen deftig op te voeden en te verzorgen.

Ik ben toen zo vriendelijk geweest om de klaarliggende brooddozen aan de dames te geven en hen te zeggen dat zij ze zelf achter die twee mochten brengen. Ik gaf hen tegelijk de raad om er zelf samen met de schooldirectie op toe te kijken dat ze hun boterhammen wel opaten.

Even na de middag stonden beide dames hier terug voor de deur, één van hen had een verband rond haar hoofd. Ze had namelijk de brooddoos van de jongste tegen haar hoofd gekregen, met de uitleg van de jongste, toen 13 jaar " wat denkt die ouwe nu, dat ik brood ga vreten omdat hij jullie er mee naar hier stuurt? Hij weet dat ik geen brood lust en hij vertikt het om te zorgen dat ik nu een warme maaltijd kan eten, zoals mijn zusters op hun school."

Voor veel ouders zou het dus een hele opluchting zijn, als zij de mogelijkheid kregen om op alle scholen warme maaltijden aan te kopen voor hun kinderen.
Want veel ouders hebben liever dat hun kinderen 3 warme maaltijden per dag eten, dan dat ze hun brooddoos leeg maken in de vuilbak en een maaltijd overslagen.

Aan hen die denken dat het de kansarmen zijn die hun kinderen geen eten meegeven naar school. Pech mensen, want die krijgen voedsel van de voedselbanken en moeten daar geen geld aan uitgeven.

Citaat:
krijgen ze in Griekenland kindergeld?

U weet toch dat het kindergeld werd ingesteld om ervoor te zorgen dat de MOEDER steeds apart geld ter beschikking had om haar kinderen te VOEDEN.
Klopt, zelfs als het kind niet bij haar woont kan zij met het kindergeld gaan lopen

Citaat:

Om als vader de kinderbijslag te kunnen ontvangen voor een kind opgevoed in co-ouderschap moet het kind op het adres van de vader gedomicilieerd zijn en moet de vader hiervoor een schriftelijke aanvraag doen.

Als aan deze 2 voorwaarden voldaan is kan vanaf de maand daarop volgend de kinderbijslag aan de vader betaald worden.
Bron; Acerta Kinderbijslagfonds

Een moeder moet niets doen, zij is steeds rechthebbende ook al verblijf een kind niet bij haar en is het niet ten hare laste.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2013, 10:03   #62
b31000
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dakeyras Bekijk bericht
Ach ja, VADERS, die tellen niet mee hè.

Misschien moeten we het kindergeld voortaan maar aan de vaders geven, i.p.v. aan die hysterische dramaqueens. De moeders bakken er met hun kindergeld blijkbaar niets van.
ik ben alleenstaande vader met twee kleine....hun moeder is meer bezig mes fotos op facebook....handtassen enz enz.... ze zit in dezelfde positie als navid in brugge....alleen zit ze nog niet in het centrum

bij de reactie van de meeste mensen en vooral in spanje MOETEN de kinderen bij de moeder....omdat dat zo mentaal is in de hersens van sommige mensen.

hoeveel ouders lopen er rond die denken dat het voldoende is van ze kleren en voeding te geven....als men nu begint van zelfs geen eten meer te geven word het erg....

en dan nog in ontwikkelde landen zoals belgie...ben er ook akoord mee dat bij die ouders serieus worden aangepakt....arm of rijk...als je geen enkele euro hebt om wat boterhammen te kopen klop aan bij uw buur....vraag het aan de bakker..doe eender wat

Laatst gewijzigd door b31000 : 2 oktober 2013 om 10:04.
b31000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2013, 10:07   #63
Dakeyras
Lokaal Raadslid

Dakeyras's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door b31000 Bekijk bericht
ik ben alleenstaande vader met twee kleine....hun moeder is meer bezig mes fotos op facebook....handtassen enz enz.... ze zit in dezelfde positie als navid in brugge....alleen zit ze nog niet in het centrum

bij de reactie van de meeste mensen en vooral in spanje MOETEN de kinderen bij de moeder....omdat dat zo mentaal is in de hersens van sommige mensen.

hoeveel ouders lopen er rond die denken dat het voldoende is van ze kleren en voeding te geven....als men nu begint van zelfs geen eten meer te geven word het erg....

en dan nog in ontwikkelde landen zoals belgie...ben er ook akoord mee dat bij die ouders serieus worden aangepakt....arm of rijk...als je geen enkele euro hebt om wat boterhammen te kopen klop aan bij uw buur....vraag het aan de bakker..doe eender wat
De schandalige discriminatie en vooroordelen ten opzichte van (alleenstaande) vaders, zowel juridisch als in de praktijk is een draad op zich waard. Misschien zelfs een heel subforum.
Dakeyras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2013, 10:15   #64
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Men maakt kinderen zonder er voor te zorgen.
Dat is kindermishandeling. Zwaar straffen, zonder meer.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2013, 10:17   #65
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Men gaat mij niet wijsmaken dat er thuis niet een paar boterhammen afkunnen voor die kinderen.
Je kent dan waarschijnlijk het begrip armoede niet.

Het is inderdaad moeilijk voor te stellen zo lang je nog geld hebt.
Oud 2 oktober 2013, 10:17   #66
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De schandalige discriminatie en vooroordelen ten opzichte van (alleenstaande) vaders, zowel juridisch als in de praktijk is een draad op zich waard. Misschien zelfs een heel subforum.
Liever niet, het zou te veel mensen schokkeren hoe bekropen ze zelf denken.
Dat bewijzen trouwens ook de meeste reacties hier in deze draad.

De media is wel zo vriendelijk geweest om duidelijk te zeggen dat het niet enkel kinderen van minder begoede zijn die zonder boterhammen op school verschijnen. Maar dat er even goed kinderen van tweeverdieners tussen zitten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2013, 10:18   #67
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Men maakt kinderen zonder er voor te zorgen.
Dat is kindermishandeling. Zwaar straffen, zonder meer.
Straffen, ja.

Goed voor het gemoed en veel gemakkelijker te regelen dan de problemen op te lossen.
Oud 2 oktober 2013, 10:19   #68
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Nog eens het bewijs dat kindergeld best niet wordt uitbetaald aan de gezinnen zelf, maar instanties die diensten leveren aan kinderen.
Als nu eens het geld in een gemeenschappelijke pot wordt gestopt, kunnen alle kinderen dagelijks en gezond gaan eten via de school.
Ik bedank voor zulke communistisch getinte maatschappelijke organisaties.

Voor mijn part zou iedere school verplicht moeten worden om warme maaltijden te voorzien op schooldagen, mits een marktconforme prijs te betalen door de ouders.
Ouders die verkiezen boterhammen mee te geven, en 's avonds thuis te eten wat ze zelf willen: ok. Maar die moeten op hun beurt daar geen financiële nadelen van ondervinden (daarom die marktconforme prijs ...)

Ouders die er op rekenen om kinderen met honger naar school te sturen, om er financieel voordeel uit te halen, moeten onderworpen worden aan een sociaal onderzoek dat er op gericht is om uit te maken of er geen kinderverwaarlozing is. In voorkomend geval en bij hardnekkigheid: tijdelijke ontzetting uit ouderlijke macht, en budgetbeheer voor de ouders zodat de kosten voor de kinderen betaald kunnen worden door die ouders.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2013, 10:30   #69
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach ja, VADERS, die tellen niet mee hè.
neen jongen. Toen het kindergeld werd ingesteld waren de vaders de kostwinners die dikwijls met hun loonzakje eerste het café binnentrokken en dan pas naar huis gingen.
Daarom werd het kindergeld specifiek RECHTSTREEKS aan de moeders uitgekeerd zodat zijzelf het geld voor de voeding van hun kinderen ter beschikking hadden, zelfs al zoop papa de helft van zijn loonzakje leeg.

Citaat:
Misschien moeten we het kindergeld voortaan maar aan de vaders geven, i.p.v. aan die hysterische dramaqueens. De moeders bakken er met hun kindergeld blijkbaar niets van.
Wel jongen, het werkte vorige eeuw, toen Vlaanderen nog niet verrijkt was met nederlandsonkundige analfabete ingepakte moeders. Trek uw conclusies.

Citaat:
Zie, veralgemenen is gemakkelijk en helemaal niet zo leuk als u tot de groep behoort waarover veralgemeend wordt.
ik behoor niet tot die groep lieverd, mijn moeder heeft haar kinderen steeds kunnen voeden en mijn vader werkt 14 uur per dag.

Citaat:
Met 90 € kan ik mijne kleine geen ganse maand eten geven. Gelukkig heb ik die 90 € niet nodig om hem eten te geven.
U bent dan ook niet degene die een VERHOOGD kindergeld krijgt omdat uw gezinsinkomen blijkbaar te laag is. dat VERHOOGD kindergeld bedraagt 250 euro per maand per kind zoals ik reeds schreef; Dat is driemaal zoveel als uw kind waar ge voor 90 geen boterham voor kan kopen.

Citaat:
Ik wil gerust geloven dat u het als alleenstaande moeder niet altijd makkelijk heeft gehad, maar u mag er niet blind voor zijn dat sommige mensen nog heel wat dieper in de ellende en armoede hebben gezeten dan uzelf.
Mijn beste, ik heb nooit beweerd dat ik het financieel moeilijk heb gehad. Ik had namelijk een supergoed betaalde job mèt allerlei extralegale voordelen waar de jongeren van tegenwoordig enkel van kunnen dromen.
Maar ik was wèl alleenstaand, en had een liefdevolle ex-partner die geen eurocent voor zijn kinderen betaalde (beetje chagrijnig omdat ik het stukken beter kreeg nadat de profiteur voor zichzelf moest zorgen waarschijnlijk, jaloezie is een vies beest).

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 2 oktober 2013 om 10:31.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2013, 10:35   #70
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...
Stel u even voor dat u uw kinderen niet te eten kan geven. Een normale ouder zal eerst zichzelf voedsel ontzeggen. Kan u zich dat inbeelden? Hongerig en wanhopig? Uw kinderen die honger lijden?
...
Als oude man die ik nu ben, maar zoon van een gehandicapte arbeider en een simpele deeltijdse arbeidster/huismoeder, kan ik jou meedelen dat jij wel eens zoudt kunnen verschieten hoeveel ervaringsdeskundigheid aanwezig is op het forum.

En uw zever over brood stelen, raakt kant noch wal.

Ik beweer van geen kanten dat er geen schrijnende sociale toestanden meer bestaan, helemaal niet !
Ik kan je wel op een briefje geven dat er veel verantwoordelijkheid ontvlucht wordt !!

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2013, 10:41   #71
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We kunnen natuurlijk onze kop in 't zand steken en op de hongerige ouders schieten die hun kinderen niet meer te eten kunnen geven, maar ik betwijfel of hun kinderen afpakken en hen nog wat dieper de ellende instampen de oplossing is. Tenzij het einddoel natuurlijk bestaat in het ons terugkatapulteren naar het tijdperk van priester Daens.
Dat heeft hier weinig te maken met armoede, maar wel met bepaalde demografische groepen die hun geld daar niet in willen verspillen. Bij mij in de straat woonde vroeger een allochtoon gezin met 11 kinderen, de vader had elders nog gezinnen van die grote. Je zag ze altijd rondlopen in de oudste vodden en altijd hongerig. De vader reed wel rond in een peperdure mercedes waar hij 1x om de zoveel tijd mee langs kwam. Ik lig daar niet meer wakker van.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2013, 10:42   #72
NognenNVAer
Partijlid

Standaard

Uhu, dat is het typegezin van een gezin in armoede.
NognenNVAer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2013, 10:45   #73
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stel u even voor dat u uw kinderen niet te eten kan geven. Een normale ouder zal eerst zichzelf voedsel ontzeggen. Kan u zich dat inbeelden? Hongerig en wanhopig? Uw kinderen die honger lijden?
Stop eens met die naïviteit, dat is ronduit belachelijk. Ouders krijgen hier in België honderden euro's kindergeld per kind, daar kunnen best een paar boterhammen mee gefinancieerd worden. In de rest van de wereld worden ze niet zo gepamperd als hier, hoor.

Citaat:
Jullie doen hier in deze draad alsof de meeste arme mensen onmensen zijn en met dat soort praat demoniseer je dus de armen. Zouden we er niet beter van uitgaan dat alle mensen, ook arme, fatsoenlijk zijn en dat de zuipende plasma tv-ers de uitzondering zijn en niet de regel?
Mijn praktijkervaring met werklozen en armen zegt me het tegendeel. Dit zijn wel degelijk mensen die een plasmascherm en sigaretten en luxe verkiezen boven basisbehoeftes.
Oud 2 oktober 2013, 10:59   #74
Dakeyras
Lokaal Raadslid

Dakeyras's schermafbeelding

Standaard

Ik beken dat ik soms een naïeve onnozelaar ben die zijn medemens altijd het voordeel van de twijfel probeert te geven en tracht te vermijden een blikje vooroordelen open te trekken om zichzelf beter te voelen en zo problemen uit de weg kan gaan.

Zelf denk ik graag dat er meer mensen zoals ik moeten zijn, maar misschien is het beter dat het mensen zoals ik voortaan verboden wordt zich voort te planten.

Laatst gewijzigd door Dakeyras : 2 oktober 2013 om 11:00.
Dakeyras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2013, 11:00   #75
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Stop eens met die naïviteit, dat is ronduit belachelijk. Ouders krijgen hier in België honderden euro's kindergeld per kind, daar kunnen best een paar boterhammen mee gefinancieerd worden. In de rest van de wereld worden ze niet zo gepamperd als hier, hoor.

Mijn praktijkervaring met werklozen en armen zegt me het tegendeel. Dit zijn wel degelijk mensen die een plasmascherm en sigaretten en luxe verkiezen boven basisbehoeftes.
mijn praktijkervaring met werklozen en armen zegt me dat je totaal niet kunt veralgemenen. En dat vooral de uitzonderingen, die met een plasmascherm (wel nog nooit tegengekomen maar ik geloof je op je woord) opvallen.
Oud 2 oktober 2013, 11:11   #76
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik beken dat ik soms een naïeve onnozelaar ben die zijn medemens altijd het voordeel van de twijfel probeert te geven en tracht te vermijden een blikje vooroordelen open te trekken om zichzelf beter te voelen en zo problemen uit de weg kan gaan.
Dat is inderdaad bijzonder naïef, probeer eraan te werken zou ik zeggen.

Citaat:
Zelf denk ik graag dat er meer mensen zoals ik moeten zijn, maar misschien is het beter dat het mensen zoals ik voortaan verboden wordt zich voort te planten.
Gewoon wat kritischer omgaan met nieuwsberichten en de kritiek rond armoede kan al helpen hoor. Sterilisatie is niet nodig.
Oud 2 oktober 2013, 11:46   #77
doremi
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je kent dan waarschijnlijk het begrip armoede niet.

Het is inderdaad moeilijk voor te stellen zo lang je nog geld hebt.
Op welke manier kom je in België op het punt waar je geen voeding meer hebt omdat je het niet kan betalen (en dan bedoel ik uiteraard niet omdat je het geld uitgeeft aan andere dingen).

Wie zijn deze mensen? Kan je hiervan voorbeelden geven? Waarom worden zij niet (meer) geholpen door voedselbanken, OCMW, e.a.? Dat gebeurt toch niet zo maar?

Ik heb zelf als kind geleefd in armoedige omstandigheden. Alleenstaande moeder op den dop, vader die geen alimentatie betaalde en een gezin van 4 kinderen. Elke maand de eindjes aan elkaar knopen en bij elk onverwacht kostenplaatje (hoge electriciteitsrekening, doktersrekening enz.) elders (OCMW, andere) moeten aankloppen. Wij hadden geen kabel TV, game-consoles e.d. Maar we hadden wel altijd voldoende voeding en deftige kledij en schoolgerei dat op orde was.
Wij woonden uiteraard in een sociale woonwijk en eerlijk gezegd heb ik daar veel meer plasma-TV-figuren gezien dan mensen die het aanpakten zoals mijn moeder. Van de tientallen gezinnen daar in de wijk kon je er hoogstens 2 of 3 uithalen met dezelfde prioriteiten (gezond eten, school, ...).
De rest waren allemaal met andere dingen bezig, vaak omdat het ook gewoon enorme simpelaars waren met allemaal 3 of meer kinderen (wat op zich ook al een schrijnend gegeven was/is). Misschien zijn deze mensen te dom om de juiste prioriteiten te stellen maar dan moeten ze daar ten minste in geholpen worden.

Laatst gewijzigd door doremi : 2 oktober 2013 om 11:54.
doremi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2013, 11:49   #78
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
Op welke manier kom je in België op het punt waar je geen voeding meer hebt omdat je het niet kan betalen (en dan bedoel ik uiteraard niet omdat je het geld uitgeeft aan andere dingen).

Wie zijn deze mensen? Kan je hiervan voorbeelden geven? Waarom worden zij niet (meer) geholpen door voedselbanken, OCMW, e.a.? Dat gebeurt toch niet zo maar?
Er zijn mensen genoeg in Belgie die nergens recht op hebben, die van kastje naar de muur gestuurd worden. Die geen OCMW, dop of ziekenkas krijgen.
Oud 2 oktober 2013, 11:50   #79
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Als er schooluitstapjes zijn maak ik steenvast een dubbel schoofzakje voor mijn dochter omdat ik weet dat haar vriendinnetje geen eten zal bij hebben.
Op gewone schooldagen heeft dat meisje een paar sneden droog brood bij.
Als ze hier komt en we eten wil ze wel mee eten maar ze kent de zaken die we eten niet, smeerkaas, omelet, enz. nooit van gehoord of geproefd.
Thuis is het meestal currieworst.
Vreemde origine? Yep.
Moslim? Nope.
Je moest haar soms horen vertellen, broer (13) vechten met moeder tot bloedens toe enzovoort.
Mijn dochter is daar eens gaan spelen, het kleine zusje, toen 2 liep er rond zonder pamper en deed haar grote behoeft op het bed waar ze zaten te spelen, moet ik verder vertellen pfffff.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2013, 11:55   #80
NognenNVAer
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Er zijn mensen genoeg in Belgie die nergens recht op hebben, die van kastje naar de muur gestuurd worden. Die geen OCMW, dop of ziekenkas krijgen.
En er is natuurlijk nog altijd een gigantische drempel om aan te kloppen bij het OCMW.
NognenNVAer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be