Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 oktober 2013, 00:16   #61
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Jouw getrol kennende zal het wel weer gaan over 'Vlaanderen is achterlijk' ?
Dus, wat geschiedenisles :
1/ """De Nederlandse Cultuurgemeenschap was van 1971 tot 1980 de voorloper van de Vlaamse Gemeenschap in België."""
2/ """Christian René de Duve (Thames Ditton (Surrey), 2 oktober 1917 – Graven, 4 mei 2013) was een Belgisch bioloog en cytoloog. Hij was de ontdekker van de celorganellen lysosoom en peroxisoom. Verder deed hij onderzoek naar insuline en glucagon. Hij kreeg hiervoor in 1974 de Nobelprijs voor geneeskunde.....
3/ """De Duves ouders waren tijdens de Eerste Wereldoorlog naar het Verenigd Koninkrijk gevlucht en keerden in 1920 terug naar België. Hij groeide op in Antwerpen en deed middelbare studies aan het Onze-Lieve-Vrouwecollege.
In 1934 begon hij aan de studies geneeskunde aan de K.U. Leuven. Na deelname aan de Achttiendaagse veldtocht en een korte gevangenschap kwam hij naar Leuven terug en studeerde af als arts in 1941. Hij was vastbesloten om het mechanisme van de werking van insuline op te helderen en begon in het laboratorium van professor J.P. Bouckaert zijn onderzoek naar het effect van insuline op de opname van glucose. Hij was er van overtuigd dat de oplossing lag in de biochemie, en besloot ook een graad in de scheikunde te halen. Hij combineerde deze studie met een stage op het Kankerinstituut in Leuven. In 1945 presenteerde hij een proefschrift onder de titel Glucose, Insuline et Diabète. In 1946 werd hij ook nog licentiaat in de scheikunde."""
Blijkbaar moet je titel zijn ''Wanneer wint Vlaanderen NOG eens een Nobelprijs
Christian René de Duve was een echte die-hard franskiljon uit een gegoede adelijke familie. Sprak weinig Nederlands en publiceerde alleen in Frans en Engels. Hij genoot zijn onderwijs dan ook geheel in het Frans.

De Duve woonde overigens het grootste deel van zijn leven in Grez-Doiceau.
Hij heeft de Vlamingen nooit vergeven dat ''zijn'' l'université catholique de Louvain , toen nog geheel en radicaal Franstalig , door de Vlamingen in de jaren 60 verjaagd werd naar Waals Brabant.

Kennelijk is de drang van sommige Vlamen hier op het forum zó groot om ook een keer een nobelprijs te hebben, dat ze bereid zijn iedereen tot Vlaming te adopteren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Eigenlijk echt wel spectaculair dat 5 van de 11 Belgische Nobelprijswinnaars Vlamingen zijn.
Alle Belgische winnaars zijn Franstalig

Maar misschien dat Jean Luc -Dexia- de Haene volgend jaar de nobelprijs voor de economie wint natuurlijk.
Je weet het niet he.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 9 oktober 2013 om 00:26.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2013, 01:59   #62
ouwe knar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Het unitaire onderwijs en FWO werkten wel?
kan ook niet werken als je de mentaliteit en het IQ van sommige leraars hier op het forum ziet
ouwe knar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2013, 06:50   #63
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Alle Belgische winnaars zijn Franstalig
Dat is nu net het punt. Probeer te volgen aub.
Men vergelijkt Vlaanderen met Wallonië. Terwijl Vlamingen nooit de kans kregen een Nobelprijs te winnen, enkel het handjevol dikke-nekken die persé Frans wilden spreken maakten een kans.
Dan vergelijk je dus een land met een dorp. En dan nog blijken de genen in Vlaanderen kwalitatief hoger.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 9 oktober 2013 om 06:52.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2013, 06:52   #64
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Jammer. Gisteren hoopte ik nog dat Goudbever's zoveelste poging om te trollen en te provoceren onbeantwoord in de vergetelheid zou verdwijnen. Vandaag zijn we 4 pagina's verder en heeft hij zijn slag blijkbaar weeral thuisgehaald...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2013, 07:06   #65
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ouwe knar Bekijk bericht
kan ook niet werken als je de mentaliteit en het IQ van sommige leraars hier op het forum ziet
Helaas voor jou is er geen Nobelprijs voor Mensenhandel.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2013, 07:23   #66
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
[b]
De Duve woonde overigens het grootste deel van zijn leven in Grez-Doiceau.
Ik ben blij eindelijk zwart op wit te lezen dat een Franstalige die in Vlaanderen komt wonen een Vlaming wordt.......
Oud 9 oktober 2013, 07:31   #67
The Bold Revenger
Provinciaal Statenlid

Standaard

Het winnen van nobelprijzen, alsook het winnen van grote sporttitels, valt eigenlijk te betreuren. Dit betekent immers dat een zeer groot deel van het onderwijs- en sportbudget besteed wordt aan wie excelleert. Minder sport en onderwijs voor de bevolking teneinde een nobelprijs of een paar sporttitels te bekomen. In Amerika zie je de gevolgen: massa's topwetenschappers en topsporters, maar een groot deel van de bevolking heeft de kans niet op onderwijs of sport. In België, en ook Vlaanderen, is trouwens langzaam hetzelfde aan het gebeuren op sportgebied.
The Bold Revenger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2013, 07:35   #68
Anna List
Banneling

Standaard

en dan zwijgen we nog over t feit dat Claus dood is.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2013, 07:37   #69
The Bold Revenger
Provinciaal Statenlid

Standaard

Martin Hinoul, Geniale geesten – 110 jaar Nobelprijzen

Citaat:
“Als je een Nobelprijswinnaar ontmoet, dan zindert er iets.” Martin Hinoul mocht dat gevoel tientallen keren ervaren en zette het met succes om in een boek over 110 jaar Nobelprijzen.

Martin Hinoul huist bij K.U.Leuven Research & Development en leeft van innovatie, het dynamische raakvlak tussen kennis en economie. Hij weet als geen ander hoe grote wetenschappelijke doorbraken kunnen zorgen voor onvermoede maatschappelijke ontwikkelingen. Bij dergelijke doorbraken zijn Nobelprijzen nooit ver uit de buurt.

Geniale Geesten – 110 jaar Nobelprijzen heet zijn recentste boek, een titel die de lading volledig dekt. Alle 838 Nobelprijzen die tot en met 2010 werden uitgereikt komen aan bod, netjes ingedeeld in de vijf klassieke categorieën – fysica, chemie, geneeskunde, literatuur en vrede – en de meer recente Nobelprijs voor economie. Een inleidend hoofdstuk over Alfred Nobel en zijn merkwaardige testament en een afrondende reflectie over de Nobelprijzen van de toekomst maken het boek volledig. Het is een huzarenstukje van wetenschappelijke belezenheid, historische verbanden en verrassende vergelijkingen.

Nobelprijsfabrieken

“Misschien is het niet helemaal een boek voor Jan met de pet, maar dat is niet te vermijden”, zegt Hinoul. “Zoveel ontdekkingen, zoveel verschillende en geavanceerde ontwikkelingen, dat valt niet samen te vatten op driehonderd bladzijden.”

Toch is Hinoul daar wel heel aardig in geslaagd. Elke laureaat krijgt minstens een paragraaf, tjokvol realia, en een gebalde samenvatting van het belang van de bekroonde prestatie.

Heeft hij misschien zelf ook een favoriet? “Moeilijk, maar dan kies ik toch voor Richard Feynman, Nobelprijs fysica in 1965. Hij lag niet alleen aan de basis van de kwantumelektrodynamica, maar was daarnaast ook een supreem didacticus, met handboeken die elke natuurkundige onder zijn hoofdkussen hoort te hebben, iemand die heilige huisjes te lijf durfde gaan. Ik heb hem ooit ontmoet en ik kan je verzekeren, dan zindert er iets.”

“Eigenlijk geldt dat wel voor elke winnaar die ik ooit ontmoet heb. De paar tientallen die ik ooit gesproken heb, hadden bijna allemaal iets elektrificerends. Alleen bij Al Gore had ik dat gevoel niet.”

In het boek wordt ook gezocht naar een systematiek in de toekenning van de Nobelprijs. “Er zijn nogal wat merkwaardigheden. Zo werden 180 van de 838 prijzen toegekend aan joden – dat is 22 procent, terwijl ze slechts 0,2 procent van de wereldbevolking uitmaken. Of de Humboldt-Universität uit Berlijn, die 29 winnaars in haar rangen had tot 1956, maar er sindsdien geen énkele meer gewonnen heeft. Er is ook een high school in Brooklyn die 24 winnaars heeft voortgebracht. Geen wonder dat daar ooit zeven Nobelprijswinnaars in één straat gewoond hebben. En je hebt de grote ‘Nobelprijsfabrieken’, Chicago voor economie bijvoorbeeld. Is het mogelijk om daar verklaringen voor te vinden? Het zou veel grondiger onderzoek vergen dan in de context van mijn boek mogelijk was, maar ik heb toch geprobeerd enkele verklarende factoren aan te geven.”

België-Holland

Ons land doet het met tien prijzen niet goed, en Vlaanderen al helemaal niet. Wij hebben wel enkele kandidaten, zeker ook in Leuven, maar eigenlijk spelen we onvoldoende mee. In het voorwoord op mijn boek gaat rector Waer daar ook op in. Om met enige kans op succes Nobelprijswinnaars te ‘maken’, heb je een hoger onderwijs nodig dat onverholen gaat voor excellentie, of om het met een beladen term te zeggen: voor iets elitairs. Je kunt dat creëren, zoals ze bijvoorbeeld in de VS gedaan hebben. Je verveelvoudigt het inschrijvingsgeld, je aanvaardt alleen de beste studenten, en je legt enkele goed gekozen instellingen en hun onderzoekers financieel in de watten. Dan krijg je het Amerikaanse systeem: een in absolute cijfers grote top, een kleine middengroep, en een grote staart, een omgekeerde gausscurve. Wij streven naar een gewone gausscurve, met een kleine kop, een kleine staart, en een groot peloton. Dat is een maatschappelijke keuze. Onze samenleving is het beste gediend bij ons model, en dat moeten we dus allicht zo houden, maar de consequentie is dat de échte top, het Nobelprijsniveau, erg moeilijk haalbaar is.”

“Wat er zeker ook bij komt kijken, is dat je goed moet kunnen lobbyen. Dat is niet de forte van ons land. Nederland, bijvoorbeeld, is daar beter in. Al hun Nobelprijzen zijn zonder meer verdiend, maar toch, ik twijfel er niet aan dat de iets agressievere manier om zich te verkopen onze noorderburen geen windeieren gelegd heeft.”

“Nobelprijswinnaars zijn vedetten. Ze trekken media-aandacht. Ze worden groter dan zichzelf. Dat kan gevolgen hebben – denk bijvoorbeeld aan het gevaar om ‘weggekocht’ te worden... Maar een vedette die zijn status verdient, die waardeer ik.”

“Het was een hele klus om dit boek bij elkaar te schrijven: ik voel me nu eenmaal iets beter thuis in de fysica of de chemie dan in de literatuur. Maar wat was het zálig om me maandenlang te kunnen bezighouden met het werk van reuzen...”

“Mijn boek is bedoeld voor iedereen met een gezonde interesse in wetenschap en wetenschappelijke ontwikkelingen. Je kunt het prima hanteren als een grasduinboek, en je hoeft het zeker niet van begin tot einde te lezen om er wat aan te hebben – al mág dat natuurlijk wel.”

Laatst gewijzigd door The Bold Revenger : 9 oktober 2013 om 07:38.
The Bold Revenger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2013, 07:56   #70
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Waar het om gaat is dat NIEMAND van de Belgische nobelprijswinnaars aan een Vlaamse unief studeerde. Die bestonden niet toen de Belgische nobelprijswinnaars hun universitaire studies deden. Het lijkt me logisch dat onder die omstandigheden de Franstaligen in de meerderheid zijn.

Maar denk toch eens na. Er zullen heus ook wel Vlamingen geweest zijn die het fysica gestudeerd hebben in Leuven in de tijd van de huidige Nobelprijswinnaar. In het Frans of in het Nederlands. Want de universiteit van Leuven had Nederlandstalige cursussen vanaf 1936. Zelfs Vlamingen die in het Frans fysica zouden gestudeerd hebben konden in Nobelprijs winnen. En dit omdat de wetenschappelijke taal in deze materie al lang het Engels is. Men ziet dat ook aan de huidige Nobelwinnaar. Hij spreekt vlot Engels. Dus een Vlaming zou dat zeker kunnen en perfect een Nobelprijs kunnen winnen.

Dat deze of gene een (wetenschappelijke) Nobelprijswinnaar wordt is een kwestie van dingen te ontdekken op het juiste moment, in de juiste tijd, een knappe kop te hebben, en wat geluk dat de persoon de eerste is die iets ontdekt. Want de dingen die ontdekt worden op wetenschappelijk vlak, zitten er al vaak aan te komen omdat de wetenschap zich in een bepaalde richting beweegt.

En of men nu Vlaming, Waal, of Brusselaar, doet er niet toe. Het heeft er allemaal maar weinig mee te maken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 oktober 2013 om 08:16.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2013, 08:04   #71
ouwe knar
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad: Altijd hetzelfde communautaire gezeik.
Kotsbeu ben ik het.
lees het dan niet azijnpisser
Oud 9 oktober 2013, 08:08   #72
ouwe knar
Banneling

Standaard

Citaat:
ik heb een veel betere prijs gewonnen met mijn liefste Unchalee sjakie ,ik ben gelukkig ,meer moet dat niet zijn azijnpisser
Oud 9 oktober 2013, 08:09   #73
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
ik heb een veel betere prijs gewonnen met mijn liefste Unchalee sjakie ,ik ben gelukkig ,meer moet dat niet zijn azijnpisser
Je hebt ze gewonnen?
Met een tombola?
Oud 9 oktober 2013, 08:11   #74
ouwe knar
Banneling

Standaard

Citaat:
dat bedoel ik nu met mentaliteit sjakie ,iemand die je van haar noch pluim kent uitmaken voor mensenhandelaar ,je moet je dringend herpakken of je eindigt in een dwangbuis sjakie
Oud 9 oktober 2013, 08:13   #75
ouwe knar
Banneling

Standaard

Citaat:
Je hebt ze gewonnen?
Met een tombola?
maakt dat iets uit voor jou ,ik ben er gelukkig mee,en zij met mij ook zegt ze alle dagen
Oud 9 oktober 2013, 08:15   #76
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht
dat kan gewoonweg niet, 99,99% van de vlamingen heeft het verstand van een
Erwt
Mag ik dan aannemen dat u tot het geslacht van de erwten (pisum sativum) behoort?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2013, 08:15   #77
ouwe knar
Banneling

Standaard

sjakie das nogal een fisiek voor een 65 jarige,die foto van mij op mijn avatar ,vind je niet ?je had een dikke papzak verwacht ,beken het maar
Oud 9 oktober 2013, 08:17   #78
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U zei dat Hasselt geen universiteit had. Hasselt heeft dus wel zijn universiteit.
"(...)tje".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2013, 08:19   #79
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht
dat kan gewoonweg niet, 99,99% van de vlamingen heeft het verstand van een
Erwt
Het lijkt me dat u hier eerder het verstand hebt van een erwt.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2013, 08:20   #80
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
sjakie das nogal een fisiek voor een 65 jarige,die foto van mij op mijn avatar ,vind je niet ?je had een dikke papzak verwacht ,beken het maar
Je ziet jezelf wel heel graag he...
Ik heb je al gezegd wat ik daarvan vind, veel uiterlijke schijn om de innerlijke leegte te maskeren.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 9 oktober 2013 om 08:20.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be