Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Dubbele ambtenarenpensioenen gelijkschakelen met de privé-sector?
Ja 19 67,86%
Nee 9 32,14%
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2013, 12:36   #61
demonen
Banneling

Standaard

Ik merk toch dat politici hun kar hebben gekeerd wat betreft vele zaken oa migratie, pensioenen, werkloosheid in de tijd, hoge arbeidskosten en hun invloed op werkloosheid, ...
Dit komt omdat de Staat zeer krap bij kas is en wij nog decennia moeten bezuinigen.
Wat ik ook zie dat in Zuid-België deze wending zich niet of veel minder manifesteert en dat dit komt omdat zij onderhouden worden (probleem vd geldschieter).
Ik merk ook dat de leeftijd van politici meer en meer de nieuwe inzichten bepalen en dat de oude politiek in Vlaanderen verdwijnt.
In elk geval zijn de onrechtvaardige statutaire pensioenen niet meer betaalbaar en stelt men ook het statuut meer en meer invraag zeker nu steeds meer ambtenaren afgedankt zullen worden.
Het voordeel is dat een statuut steeds eenzijdig herzien kan worden.
Wij leven in een tijd waar verworven rechten niet meer bestaan.

Laatst gewijzigd door demonen : 20 oktober 2013 om 12:39.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2013, 18:11   #62
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik heb in een eerdere post al aangegeven wat ik denk van die verkiezingen. Een bolleke zetten en tot daar gaat de impact van uw stem.

Onmiddelijk na de verkiezingen wordt het programma van een politieke partij in de vuilbak gegooid en verder is het een kwestie van leugens en bedrog.
Een beetje overdrijven mag maar niet tevéél.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2013, 18:15   #63
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Ik merk toch dat politici hun kar hebben gekeerd wat betreft vele zaken oa migratie, pensioenen, werkloosheid in de tijd, hoge arbeidskosten en hun invloed op werkloosheid, ...
Dit komt omdat de Staat zeer krap bij kas is en wij nog decennia moeten bezuinigen.
Wat ik ook zie dat in Zuid-België deze wending zich niet of veel minder manifesteert en dat dit komt omdat zij onderhouden worden (probleem vd geldschieter).
Ik merk ook dat de leeftijd van politici meer en meer de nieuwe inzichten bepalen en dat de oude politiek in Vlaanderen verdwijnt.
In elk geval zijn de onrechtvaardige statutaire pensioenen niet meer betaalbaar en stelt men ook het statuut meer en meer invraag zeker nu steeds meer ambtenaren afgedankt zullen worden.
Wel, wel, wel, de jaloersheid op de ambtenaren is zonder grenzen.
Kon je zélf geen ambtenaar worden ?
Oud 20 oktober 2013, 18:47   #64
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het over, bij wijze van spreken, meer gaat dan een euro en een half, dan moet er een wet of een decreet voor gestemd worden.
Noem jij maar eens de politieke partij die zoiets in haar programma gaat zetten.

Blijf maar dromen jongen.

Ze durven amper raken aan het statuut voor toekomstige ambtenaren; die dus nog moeten aangeworven worden.
Ze werven dan maar contractuelen aan, maar al te vaak snijden ze daarmee in eigen vlees. Bijvoorbeeld een beloftevolle leerkracht wetenschappen die het al gauw beu wordt om meerdere halve dagen in scholen in verschillende gemeentes te gaan lesgeven, en dan een leuke job in de privé vindt ...
En dan maar leuteren dat onze brains onze enige grondstof zijn ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2013, 19:01   #65
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Deze morgen in de 7de dag: een prachtig voorstel van NVA.
Aangezien er grote delen van de bevoegdheden van federaal naar regionaal gaan: 100 kamerleden i.p.v. 150 !!!

Laatst gewijzigd door Boduo : 20 oktober 2013 om 19:03.
Oud 20 oktober 2013, 21:47   #66
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
AlsBijvoorbeeld een beloftevolle leerkracht wetenschappen die het al gauw beu wordt om meerdere halve dagen in scholen in verschillende gemeentes te gaan lesgeven, en dan een leuke job in de privé vindt ...

Indien RSC Anderlecht 10 jaar geleden begonnen was met een statutair (levenslang) contract te geven aan al zijn beloftevolle spelers zou het nu meer dan 1.000 spelers op zijn loonlijst hebben (waarvan er maar 11 mogen spelen) en tevens failliet zijn gegaan wegens onbetaalbaar.
Ook zou een speler als Kompanie zich nooit hebben kunnen meten en verbeteren met de beste spelers ter wereld en zou hij waarschijnlijk weggedeemsterd zijn naar het B-elftal.
Ik denk dat mensen die bereid zijn om 40-45 jaar op dezelfde trein met dezelfde krant naar dezelfde collega's en hetzelfde zinloze werk te zitten eerder middelmatige, conservatieve mensen zijn. Mensen die de wereld niet verbeteren door innovaties maar eerder, vanuit hun nutteloosheid, ze tegenwerken.
Dit terzijde.
Over naar de onbetaalbaarheid vd pensioenen.
Hoewel de nutteloze statutairen niets bijbrengen tot het BNP (de welvaart) en hun bijdrages tot de sociale zekerheid fictief zijn en zij slechts 20% van alle gepensioneerden uitmaken, gaan zij lopen met meer dan 50% vd pensioengelden.
Ik lees en hoor in het nieuws van professoren en politici dat de pensioenen onbetaalbaar zijn en dat het probleem ligt bij de exuberante statutaire pensioenen waarvoor geen bijdrages betaald zijn.
Door deze enorme kost moet de Staat de arbeid zeer zwaar belasten (en nog geld bijlenen ook).
Wij staan dus op het punt dat wij :
- de statutaire pensioenen behouden
- om ze betaalbaar te houden de arbeidsplaatsen reduceren (de jeugd heeft geen toekomst meer)
- de pensioenen van alle andere categorieën reduceren naar gemiddeld 600 Euro/maand.
Daar ik in dit scenario niet geloof denk ik niet maar zeg ik U met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat niet ik maar U uw statuut op uw buik mag schrijven.
Ik baseer mij op de onbetaalbaarheid, de discriminatie, en op buitenlandse ervaringen zoals Griekenland, Spanje, Italië, Portugal, ...
Oud 20 oktober 2013, 22:57   #67
westdiep
Gouverneur

Standaard

Citaat:
.
Hoewel de nutteloze statutairen niets bijbrengen tot het BNP (de welvaart) en hun bijdrages tot de sociale zekerheid fictief zijn en zij slechts 20% van
Je hebt het ongetwijfeld over de leerkrachten die jou of jouw kinderen hebben leren lezen.

Alvast de leerkracht maatschappelijke vorming kan je erbij rekenen, want veel heb je er inderdaad niet bij opgestoken.
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 10:39   #68
demonen
Banneling

Standaard

Oud 21 oktober 2013, 10:41   #69
demonen
Banneling

Standaard

In 2012 spendeerde België volgens het Planbureau 5,4% van het bbp aan werknemerspensioenen en 3,8% aan ambtenarenpensioenen. Op het eerste zicht niet zo’n spectaculair cijfer. Dat wordt het wel wanneer je wat gaat rekenen met de cijfers. Die 5,4% of 18,7 miljard moet over 1,59 miljoen gepensioneerden verdeeld worden terwijl de 3,8% of 12,3 miljard van de ambtenaren slechts over 399.000 mensen verdeeld wordt (bron: Vergrijzingsrapport Planbureau). Per gepensioneerde betekent dat gemiddeld 11.789 euro per jaar voor een werknemerspensioen en 31.759 euro per jaar voor ambtenarenpensioen. Dus bijna drie keer zoveel! Het Planbureau schat dat de kosten voor de ambtenarenpensioenen met bijna 50% zal toenemen tegen 2040.
http://www.voka.be/opinie/2013/6/het...renpensioenen/
Oud 21 oktober 2013, 10:43   #70
demonen
Banneling

Standaard

■De uitgaven voor de federale overheidspensioenen zijn de voorbije 5 jaar met ongeveer 25 procent gestegen tot meer dan 10 miljard euro. Die uitgaven zullen nog versneld groeien gezien de omgekeerde leeftijdspyramide in het personeelsbestand.
■De stijging van die pensioenlast voor ambtenaren was het meest uitgesproken in Brussel (+59 procent) en in het Waals gewest (+47 procent). In Vlaanderen steeg de pensioenmassa met 18 procent.
■Het argument dat het ambtenarenpensioen uitgesteld loon is – omdat het ambtenarenloon lager ligt dan in de privésector – snijdt vaak geen hout meer. In het rapport van de Nationale Bank wordt er duidelijk op gewezen dat de lonen in de privé sector nu ongeveer op hetzelfde niveau liggen als dat van de ambtenaren. Terwijl de verschillen in werkzekerheid, voordelen, uitzonderingsregimes en werkdruk bijzonder sterk in het voordeel van de ambtenaren zijn.
■Een gemiddeld ambtenarenpensioen bedraagt iets meer dan 2.000 euro. Dat is bijna het dubbele van een gemiddeld pensioen in de privésector en bijna een viervoud van het zelfstandigenpensioen.
■Geen wonder dus dat zelfs minister Steven Van Acker (CD&V, vertegenwoordiger van het ACW in zijn partij) begin deze week nog eens herhaald dat de overeengekomen hervorming zo snel mogelijk moet uitgevoerd worden.
http://www.vief.be/geld-en-recht/ze-...ns-staken.html
Oud 21 oktober 2013, 10:46   #71
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eén vraag bij het brutopensioen v.d. zelfstandige:
Hoeveel maandelijkse interesten krijgt die van al z'n beleggingen ???

Oud 21 oktober 2013, 10:57   #72
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht

Ja want alle zelfstandigen hebben een stapel beleggingen...
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 11:10   #73
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht

wat een veronderstelling !!

ik geef 1 tegenvoorbeeldje :

dat pensioen van die zelfstandige is bvb ook het pensioen van uw huisarts.

heb jij je huisarts al ooit eens in t zwart betaald ? 1 € zelfs ?

die heeft 0% ongekende inkomsten en toch vind jij dat hij/zij geen recht heeft op een deftig pensioen ?

de B staat kent de hoogste bijdragen en de laagste pensioenen van heel de westerse wereld.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 11:13   #74
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

die heeft 0% ongekende inkomsten en toch vind jij dat hij/zij geen recht heeft op een deftig pensioen ?

de B staat kent de hoogste bijdragen en de laagste pensioenen van heel de westerse wereld.
Ik heb wel al ooit artsen betaald die ik nog nooit had gezien.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 11:41   #75
demonen
Banneling

Standaard

In 2060 heeft België 10 miljard euro meer nodig dan nu gebudgetteerd staat om de kosten van de vergrijzing op te vangen. Dat concludeert de Europese Commissie. Een hele generatie babyboomers staat op het punt met pensioen te gaan, waardoor de pensioenlasten tegen 2060 oplopen tot 16,6 procent van het bruto binnenlands product (bbp). De meerkosten voor de overheid klokken af op maar liefst 34,6 miljard euro. Dat is een stuk hoger dan wat tot nu toe door de Belgische Studiecommissie voor de Vergrijzing is berekend.

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...taalbaar.dhtml
Oud 21 oktober 2013, 11:43   #76
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
In 2060 heeft België 10 miljard euro meer nodig dan nu gebudgetteerd staat om de kosten van de vergrijzing op te vangen. Dat concludeert de Europese Commissie. Een hele generatie babyboomers staat op het punt met pensioen te gaan, waardoor de pensioenlasten tegen 2060 oplopen tot 16,6 procent van het bruto binnenlands product (bbp). De meerkosten voor de overheid klokken af op maar liefst 34,6 miljard euro. Dat is een stuk hoger dan wat tot nu toe door de Belgische Studiecommissie voor de Vergrijzing is berekend.

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...taalbaar.dhtml
Vergeet ook niet de meerkost van werkonwillige bruggepensioneerden.
Heb je daar geen cijfers van?
Oud 21 oktober 2013, 11:49   #77
demonen
Banneling

Standaard

Langer werken is geen oplossing omdat statutaire ambtenaren vastheid van betrekking hebben en dus een volle loopbaan maar mensen uit de privé die hun werk verliezen na hun 50ste vinden slechts 3 kansen op 100 ander werk en zullen dan het minimunpensioen krijgen. Men gaat dus mensen in armoede pushen en met dit geld de statutairen betalen. Die zullen dan niet 2 of 3 keer een hoger pensioen trekken maar 5 keer!
Dit is ethisch niet verantwoord.
Besluit : men moet de statutairen behandelen zoals de privé (gedaan met discrimineren) met een plafond van 1.500 Euro/maand.
Het staat hen vrij om een deel van hun wedde af te staan om in een tweede pijler een extra pensioen op te bouwen!
Oud 21 oktober 2013, 11:51   #78
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Langer werken is geen oplossing omdat statutaire ambtenaren vastheid van betrekking hebben en dus een volle loopbaan maar mensen uit de privé die hun werk verliezen na hun 50ste vinden slechts 3 kansen op 100 ander werk en zullen dan het minimunpensioen krijgen. Men gaat dus mensen in armoede pushen en met dit geld de statutairen betalen. Die zullen dan niet 2 of 3 keer een hoger pensioen trekken maar 5 keer!
Dit is ethisch niet verantwoord.
Besluit : men moet de statutairen behandelen zoals de privé (gedaan met discrimineren) met een plafond van 1.500 Euro/maand.
Het staat hen vrij om een deel van hun wedde af te staan om in een tweede pijler een extra pensioen op te bouwen!
"Langer werken" zegt de bruggepensioneerde...
Lef heeft hij wel...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 21 oktober 2013 om 11:51.
Oud 21 oktober 2013, 12:07   #79
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben akkoord dat zij omzeggens geen zwart geld kunnen binnenkrijgen.
Toch herinner ik me de periode dat ze systematisch het scheurbriefje van destijds onderaan het terugbetalingsbriefje afscheurden ...

En ze kunnen creatief zijn met onkosten.

Maar dat is het probleem niet.
Willen zij een even groot pensioen als het mijne, dan moeten ze een privé verzekering afsluiten en er voor betalen. Ik betaal er ook voor; in mindering op mijn wedde van heel mijn loopbaan.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 12:10   #80
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zou die zelfstandige evenveel betaald hebben voor z'n pensioen als die huisarts ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be