![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Parlementslid
|
![]() Hoe vroeger men die stemplicht afschaft, hoe liever.
Ik vind dat partijen hun kiezers moeten overtuigen om te gaan stemmen in plaats van ze er toe te chanteren ("ga stemmen of je loopt het risico op een boete"). Als mensen niet gaan stemmen is dat wat mij betreft het mooiste bewijs dat geen enkele partij hen heeft kunnen overtuigen. Het opkomst-percentage bij verkiezingen zonder stemplicht is in die optiek een bijzonder goede barometer om de waarde van de huidige politieke kaste af te meten. Als slechts 52 % van de stemgerechtigden komt kiezen, dan is er "something rotten". In dat geval heeft de kiezer zich duidelijk van de politiek afgekeerd. Daar kan de politiek maar beter lessen uit trekken. Als echter bvb. 86 % van de stemgerechtigden komt opdagen, dan mag je gerust stellen dat de politici van dat moment zeer begeesterend zijn, vertrouwen opwekken, en de juiste thema's hebben bespeeld in de campagne. Ik zie er echt wel een meerwaarde in, in zo'n systeem zonder stemplicht.
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken". |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik meen zelfs dat alle partijen zonder uitzondering stemmen zullen verliezen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 oktober 2013 om 22:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 oktober 2013 om 22:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat klopt. Dat is juist.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 oktober 2013 om 22:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
waarom hebben de poco-partijën de stemplicht dan niet afgeschaft en het stemrecht ingevoerd ? Bij de vreemdelingen werd de stemplicht toch ook vervangen door het stemrecht,waarom dan niet voor de andere kiezers? Dan zouden ze ,moest deze theorie kloppen ,zelfs het Cordon niet nodig gehad hebben om het VB klein te krijgen. Quod Non,natuurlijk. Het zijn juist de SP-a en de CD&V die het meest kiezers zouden verliezen bij het afschaffen van de stemplicht . Daarom dat juist die partijen zich met al hun tanende macht zullen verzetten tegen het afschaffen van de stemplicht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Garry : 27 oktober 2013 om 22:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zijnde tussen- of neutrale partijen. Van wie zal de opkomst duidelijk of duidelijker blijken? Van zij die een uitgesproken mening hebben, en er geloof in hebben dat hun mening een verschil zal brengen in het politiek landschap. Serieus, onder ons, een bewuste cd&v keuze, is niet wat een politieke verschuiving teweeg zal brengen.
![]() |
![]() |
#69 |
Europees Commissaris
|
![]() Politiekers zijn meer geïnteresseerd in stemmen dan in wat nu eigenlijk het meest democratisch is. Wie politiek een beetje kent weet dat.
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 oktober 2013 om 22:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 oktober 2013 om 22:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zijn pure democratische idealisten. Daarom waarschijnlijk dat ze spontaan afstand doen van hun ontslagvergoeding ,als ze weer een ander" idealisten- jobke "op het oog hebben ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is zo, maar ik denk niet dat er veel mensen die nu CD&V stemmen, thuis zullen blijven omdat er geen stemplicht meer zou zijn. Immers de CD&V is nu afgekalfd tot bijna haar trouwste kiezers. Die blijven komen. Bij de NVA is dit minder duidelijk. De partij is geweldig en in korte tijd gegroeid. Ik denk dat er zeker behoorlijk wat zullen afhaken als NVA-stemmers als er niet meer moet gestemd worden.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 oktober 2013 om 22:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het kan zijn dat je gelijk hebt dat CD&V geen stemmen zal verliezen maar ik ben er zeker van dat ze dat zelf niet denken.
https://stratlingo.com Laatst gewijzigd door Snerror : 27 oktober 2013 om 22:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 oktober 2013 om 22:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Europees Commissaris
|
![]() Groen is voorstander van de afschaffing, maar ik neem aan dat dat je 'wel voorstander' bedoelde. Het zou wel goed kunnen dat het zo loopt zoals je zegt, er zit wel logica in, maar het blijft moelijk te voorspellen.
Ik blijf er wel bij dat meer/minder stemmen een hoofdreden zijn voor politieke partijen om voor/tegenstander te zijn.
https://stratlingo.com Laatst gewijzigd door Snerror : 27 oktober 2013 om 22:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Let wel, men zou wel eens op een verrassing kunnen uitdraaien: namelijk dat er bijna geen noemenswaardige zetelverschuivingen zouden zijn. Want die eerste keer zou om de behaalde % draaien, niet zozeer om de stemmen. En daar hebben we zoals ik stelde we geen enkele indicatie voor omdat er nog geen verkiezingen zijn geweest zonder stemplicht. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 oktober 2013 om 22:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Europees Commissaris
|
![]() Een peiling met een extra vraagje 'zou je gaan stemmen zonder stemplicht' zou er wel licht op kunnen werpen.
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nog een voordeel zou zijn; Minder kiezers, minder tellen, dus sneller kiesresultaten.
Laatst gewijzigd door Garry : 27 oktober 2013 om 23:26. |
![]() |
![]() |