![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#62 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
- het hebben van een eigen parlement - het hebben van een eigen regering - het kunnen maken van wetten die enkel van toepassing zijn op het eigen grondgebied - enz... Besluit: de Belgische gewesten voldoen hieraan en zijn dus bijgevolg deelstaten. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Banneling
|
![]() U wil daarmee ongetwijfeld onderstrepen dat ze DEEL uitmaken van België. Mooi.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Hoe l�*ng ze nog DEEL gaan uitmaken is een andere zaak natuurlijk ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
enig contra-argument tegen die bewering is dat een deelstaat m.i. én territorium én volk bevat; het huidig systeem heeft dit opgesplitst. Maar in zekere zin is Vlaanderen dus een deelstaat omdat gewest en gemeenschap bij ons één instelling vormen. En maar goed ook; nog een regering extra zou het helemaal bont maken.
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() De Belgische gewesten vervullen net dezelfde functie van wat men in andere landen 'deelstaten' noemt. Enkel de benaming is anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
|
![]() Citaat:
![]() welke deelstaten zou belgie dan kennen? lopen die gelijk met de gewesten, of met de gemeenschappen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Deelstaat" is nu eenmaal een algemene benaming die van land tot land een andere naam kan krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
|
![]() Citaat:
we volgen de indeling die nu al bestaat in vier taalgebieden: brussel, vlaanderen, wallonië en oostkantons.
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Burgemeester
|
![]() Hoe kan een onschuldig a-politiek begrip als deelstaat nu voorwerp zijn van discussie. Deelstaten zijn de onderdelen van een federatie. België is een federatie, zijn onderdelen zijn deelstaten.
Zowel gemeenschap als gewest zijn deelstaat. Ik herinner mij dat Prof Vanorshoven ooit is nagegaan hoeveel deelstaten België heeft . Als ik het mij goed herinner waren het er negen. 1. Vlaams Gewest 2. Vlaamse Gemeenschap 3. Waals Gewest 4. Franse Gemeenschap 5. Duitstalige Gemeenschap 6. Brussels Hoofdstedelijk Gewest 7. Franse Gemeensschpascommissie 8. Vlaamse Gemeensschapscommissie 9. Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie Al deze overheden kunnen wetgevende normen uitvaardigden (d.w.z. normen uitvaardigen die dezelfde wetskracht hebben als federale wetten) België telt dus negen deelstaten. Het is overigens zeer moeilijk om België te vergelijken met andere bondstaten. Het Belgisch federalisme is zeer a-typisch. Het is een federalisme sui generis, enig in zijn soort. Overigens heeft het Arbitragehof al herhaaldelijke malen gesteld dat het Belgisch federalisme gebaseerd is op het territoraliteitsbeginsel (ook de gemeenschappen). Het ging toen over de vraag of de Franse gemeenschap franstalige mensen mocht ondersteunen die in Vlaanderen woonden. Quod non.
"De visionairen van vandaag zijn de realisten van morgen." H. Kohl Laatst gewijzigd door Judge : 28 augustus 2004 om 11:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de vaderen van België die dol op Frankrijk waren, hebben die kleuren uiteindelijk op Franse wijze gerangschikt wat een breuk vormt met iedere vorm van heraldiek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |