![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat gedoe met die (voor-)namen verbergt het latente onderhuids aanwezige racisme en de drang tot discrimineren en is maar de zoveelste openlijke stigmatisering van allochtonen. Maak hen het leven zuur en ze zullen wel vanzelf oprotten. In een later stadium (geef toe, het blijft toch allemaal redelijk voorspelbaar bij het Zwart Blok) dienen zich vroeg of laat wel nieuwe rassenwetten aan als het Zwart Blok ooit aan de macht komt.
![]() |
![]() |
#63 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
dat het moeilijk te bewijzen valt dat het wel degelijk om disciminatie gaat, ontken ik niet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Maar om nu als een wilde te gaan schreeuwen dat het om racisme gaat, vind ik ook maar niets. Ik keur die praktijke volledig af, het zijn de allochtone landgenoten die er paal en perk aan moeten stellen door op hun rechten te staan. Worden zij gediscimineerd op hun naam, dan moet het bedrijf maar gesanctioneerd worden. Maar als een bedrijf al de intentie neemt om een allochtoon aan te nemen, is er dan sprake van racisme? Neen, ik denk het niet, want die allochtoon voldoet aan al de eisen die het bedrijf oplegt en is de ideale man/vrouw. Alleen heeft het bedrijf moeite met de naam. Dus discriminatie op naam, maar om meteen racisme te gaan schreeuwen, dat is voor randdebielen die, van het moment dat er ook maar iets in de richting allochtoon gaat, zonder nadenken hun bek opentrekken. Straks gaan onze racist-schreeuwers nog beweren dat als er een ongeval gebeurt in het verkeer tussen een allochtoon en een autochtoon, en de autochtoon is in fout, het hier betreft om een racistische daad. Kom nu, enig realisme kan geen kwaad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En ik ben lekker racistisch.
Als ik via televerkoop een "verreweg" of vervelend "accent" aan de lijn krijg, dan gaat die firma niks aan mij verdienen. Ik discrimineer hier puur op stemklank en gebruik. Daar gaan 5000 naamsmanipulaties niks aan veranderen. En als ik een eigen zaak zou starten, dan doet een 4 talige jongedame, met welke afkomst dan ook de telefoons.Is dat nu een Poolse, Thaise, of " Zandbakkiestaanse", dat maakt me niet uit. Maar dan nog gaat de stemklank een belangrijk punt van aanwerving zijn. Niet de naam Stel je voor, zo'n snerpende, of arrogante stem "bij Verachteren en zonen" aan de telefoon. En het naamsperspectief, stel je voor dat een Welsh zijn naam opgeeft. 25 medeklinkers na elkaar. Of de standaard werving voor Indische helpdeskmedewerkers. Voornaamste attribuut, na het quasie perfect gebruik van de te helpen taal, de accenten. VB Indiërs die een helpdesk bemannen die de VS helpen, die worden specifiek geselecteerd op het gebruik van amerikaans engels, en dan nog liefst met een accentje dat VS lokaal is.De sukkelaar die niet van het Bombay accent af geraakt komt ook niet aan de back hoor.Ik hoor hier niemand discriminatie schreeuwen in verband met deze mensen.
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#67 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Extreem is fout, jij dus ook. In dit geval wordt de desbetreffende allochtoon aangeworven, maar de bedrijfsleider denkt nu eenmaal aan zijn centen, centen en nog eens centen. De reden dat hij die naamsverandering doorvoert, is dat hij geen enkele klant wil verliezen, wat intresseert het hem of die werknemer van Oestbekistan of weet ik veel komt. Zolang hij meer opbrengt. Daar draait die naamsverandering om. Had die bedrijfsleider ook maar iets racistische overwegingen, dan maakte die allochtoon geen schijn van kans! En dat is iets wat een EXTREEM-links iemand niet vatten kan. Ik veroordeel die zaak, maar blijkbaar vernaderen de allochtonen liever hun naam dan op de bureau te springen en 'racist' te schreeuwen, omdat ze maar al te goed weten dat het om bedrijfsopbrengsten gaat. Die zijn dus realistischer dan jij. En een allochtoon die daarvoor klacht indient, daar heb ik respect voor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Dit duidt dus op discriminatie die verder gaat dan de competentie, en puur gebaseerd is op een naam die van een vreemde origine en de link die dus meteen wordt gelegd met een Noord-afrikaans uiterlijk en de mogelijke reacties van zakenrelaties die in contact komen met het bedrijf in kwestie (hoewel onterecht, bovendien is ze écht heel erg mooi)
![]() |
![]() |
#69 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Die bedrijfsleider denkt alleen maar aan zijn geld, winsten. Hij is laaiend enthousiast (zoals je zelf beweert) maar net die naam, daar wringt het schoentje. Discriminatie op naam, niet op afkomst (aangezien hij enthousiast is). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Het gaat wel degelijk om discriminatie op afkomst uiteindelijk. Bovendien is de discussie irrelevant, omdat het uiteindelijk geen verschil maakt voor heel erg veel competente mensen die niet worden aangenomen omwille van hun afkomst (of omwille van hun naam, zo u wil)
![]() |
![]() |
#72 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Mocht het zijn, dat zij een functie had in het bedrijf, waar haar naam minder prioriteit zou hebben, zouden bedrijfsleiders dan twijfelen om haar een kontrakt aan te bieden? Nee toch. Laat het wel duidelijk wezen, ik veroordeel die praktijken. Als een bedrijf daardoor klanten zou verliezen, zegt dat genoeg van zijn klanten, dus de bevolking in het algemeen zeker? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is niet ondenkbaar dat een bedrijfsleider allochtonen in dienst neemt om naar de buitenwereld toe de schijn op te wekken dat het om een allochtonen-vriendelijk bedrijf gaat. Diezelfde bedrijfsleider kan zijn personeel anderzijds discrimineren op basis van hun afkomst door hen te dwingen hun allochtoon klinkende naam te veranderen in een Vlaams klinkende naam. Je wil hier toch niet in alle ernst volhouden dat de naam "Mohammed" te moeilijk is voor de gemiddelde Vlaming om te begrijpen of te onthouden? Het is maar al te duidelijk dat het er hier om gaat om de allochtone afkomst van de werknemer in kwestie te maskeren. En DAT, mijn beste, is erger dan discriminatie: het is racisme!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Europees Commissaris
|
![]() ik denk dat beide kampen hier een ebetje de bal misslaan:
volgens mij is er geen enkele sprake vna "racisme" zoals Thepiano en Raf beweren: het enigste motief van die bedrijfleiders, zoals Jvdb terecht opmerkt, is efficiëntie en schrik voor negatieve reacties bij klanten. De bedrijfsleider handelt dus niet zo omdat hij die vreemdelingen niet kan hebben (anders waren ze in de eerste plaats nooit aangenomen), maar wel omdat hij problemen wil vermijden. Anderzijds moet ik wel toegeven dat ik het ethisch gezien ook niet helemaal ok vind. Als een bedrijfsleider iemand vraagt zijn voornaam te veranderen aan de telefoon, dan lijkt me dat een (strafbare?) vorm van chantage en machtsmisbruik.
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#77 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Maar het blijft onrechtvaardig dat ze niet eender welke job kan doen omwille van haar naam en kleurtje.
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
|
![]() Citaat:
Werkgevers die hun personeel tot deze onterende en weinig respectvolle naamsveranderingen dwingen, zelfs als die louter uit commerciële belangen zijn geïnspireerd, zouden daarvoor zware geldboeten moeten opgelegd krijgen, want het is duidelijk dat hun gevoeligste plek de portemonnee is.
![]() |
![]() |
#80 | |
|
![]() Citaat:
1- is racist en discrimineert --> lijkt me duidelijk 2- is racist maar discrimineert niet --> vb: een racist die wel vriendelijk is tegen allochtone klanten, uit winstbejag 3- is geen racist maar discrimineert --> vb: iemand die een bekwame allochtoon niet durft aan te nemen omdat hij bang is er klanten door kwijt te spelen 4- is geen racist en discrimineert niet --> lijkt me ook duidelijk in dit geval gaat het categorie 3. eigenlijk zijn ze geen racisten, maar ze discrimineren wel degelijk. |
|
![]() |
![]() |