![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Partijlid
|
![]() Gisteren vond de 77e IJzerbedevaart plaats. 3000 Vlamingen kwamen naar Diksmuide en kregen een gedenkmanifestatie met een duidelijke boodschap: Vlaanderen wordt gebouwd op vrede, vrijheid en verdraagzaamheid.
Vlaanderen moet werk maken van een vredesbeleid. De Belgische wapenwet moet omgezet worden in een Vlaams vredesdecreet met sluitende garanties voor parlementaire controle op de wapenexport. Internationaal werd de aandacht gericht op het nucleaire gevaar: kernwapens moeten de wereld uit. Uiteraard was er op de IJzerbedevaart veel aandacht voor de Vlaamse accenten. Het dossier Brussel-Halle-Vilvoorde is een geloofwaardigheidstest. Resultaten in het forum over een nieuwe staatshervorming een absolute noodzaak om tot een beter beleid te komen in Vlaanderen èn in Wallonië. Om internationaal mee te tellen en te wegen op de besluitvorming moet Vlaanderen staat worden. Enkel door een onafhankelijke staat te worden kan Vlaanderen lid worden van de EU en van de internationale gemeenschap. Met deze duidelijke boodschap nam het IJzerbedevaartcomité gisteren een nieuwe start. Het verwijt dat de organisatie in haar standpunten niet duidelijk is, werd nogmaals ontkracht. Twee denkstromingen lijken het met deze boodschap niet eens te zijn. - Rechts-extremistische flaminganten die er een probleem mee hebben dat er gepleit wordt voor een verdraagzame, solidaire en open Vlaamse samenleving. - Reactionaire belgicisten die heimwee hebben naar het unitaire België en in het IJzertorengebeuren en een gevaar zien voor een hernieuwde Vlaamse Beweging. Het IJzerbedevaartcomité zal doorgaan op de ingeslagen weg. De bakens werden uitgezet. De mobilisatie kan beginnen. De volgende activiteit is de Vlaamse vredesweek. Samen met andere Vlaamse vredesorganisaties organiseert het Comité een week lang activiteiten onder de leuze "Wij verklaren de vrede". Op zondag 3 oktober is er de apotheose in Brussel met een Vredesmars en een Vredesconcert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Naast mij stond een arrondissementeel voorzitter van de N-VA en ook enkele lokale bestuursleden, alsmede nog iemand anders van de partijraad. Zij waren nogal enthousiast en vroegen prompt om affiches van de Staf De Clercq-herdenking om deze te kunnen plakken. Meer moet dat niet zijn ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is." (Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008) Laatst gewijzigd door thePiano : 30 augustus 2004 om 09:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
nu wordt den belgique zelfs van links uit aangevallen, wat in deze policorrecte tijden tochgeen evidentie is. Trouwens, wat de bedevaart betreft: nu ik de show van gisteren gezien heb (en ik heb het over de grote show, niet die hilarische sketch van een minuut) begrijp ik goed waarom geen kat er nog naar toe komt. Niet omdat ze niet meer vlaamsgezind zijn, maar omdat de bedevaart meer op een ketnetprogramma is gaan lijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vraag me toch af wat de Vlaamsgezinden denken over de Vlamingen die noch naar de Ijzerbedevaart, noch naar de Ijzerwake gaan en die ook helemaal geen belgicisten zijn. Ik heb het over de Vlamingen die zouden zeggen : "ik heb iets anders te doen dan naar een ouderwetste betoging te gaan." En wat denken leden van de VNJ bijvoorbeeld, als ze in hun klas leerlingen zien die helemaal geen interesse hebben voor politiek in het algemeen. En dus ook niet voor communautaire standpunten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Belgicisten rekenen uiteraard alleen maar met het aantal aanwezigen op de bedevaart om de grootte van de vlaamse beweging te bepalen. Ze doen maar, als ze zich zo gelukkig voelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Piano, ooit al eens aan gedacht dat er vlaamsgezinden zijn die niet achter het Blok staan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
|
![]() Citaat:
Zo goed als niemand heeft problemen met een vreemde buur, maar de overgrote meerderheid heeft wel problemen als men zelf vreemdeling wordt in eigen onveilige buurt. En wij willen wel solidair zijn , maar niet met de verkwistingen in Wallonië. En weinig gemeenschappen in de wereld zijn zo open als de Vlaamse. Vraag het maar aan gelijkwelke toerist die ons land bezoekt. De B-H-V betoging haalde 13000 Vlamingen, met één duidelijk doel en zonder iemand uit te sluiten. Als het comité nog iets wil betekenen zou het daar best lessen uit trekken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#74 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Namen van al die N-VA'ers mag u trouwens altijd in PM doorsturen, ik ben van nature nogal wantrouwig in dit soort dingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Spirit is een heel ander verhaal want geenszins vlaamsgezind... Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 31 augustus 2004 om 06:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Partijlid
|
![]() Kan iemand mij vertellen wat er 'Spirit' is aan de toespraak van zondag jl?http://www.ovv.info/pdf/IJzerbedevaart040829.doc
|
![]() |
![]() |