Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 november 2013, 20:32   #61
Clearly view
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Zijn dat woorden van een n-va'er ? Ik ben daar niet zo zeker van. Als ze beginnen te klinken als religioten met een missie, en over walen en allochtonen spreken alsof het ongedierte is zit je meestal bij het vlaams blok, enkele uitzonderingen niet te na gekomen.
De moeilijkheidsgraad is dat daar nogal wat shapeshifters tussen zitten die graag mee babbelen met de n-va'ers om de discussie in een (hun) richting te duwen.
Onzin, ik ben geen Vlaams belanger en ook geen NV-A er .

ik ben voor een betaalbaar bestuur voor België en voel me vooral verbonden met onze westerse cultuur , en dat moet een betaalbare samenleving zijn.

Die betaalbare samenleving kan men enkel bekomen door een landje van 11 miljoen inwoners , te besturen met één regering ipv 5 en dat aan 30 % van de huidige budget dat het huidige onbestuurbare postjesvertier op soepeerd .

Die samenleving is eveneens enkel betaalbaar als we het maatschappelijk welzijn dragen voor ons bevolking die bijdragen aan onze samenleving en misbruiken van culturen die ons budget afromen uitschakelen.

Dat U zich als moslim dan geviseerd voelt , omdat die religieuze gemeenschap veel geld opslorpt en hun individuen niet vies zijn van een uitkering zonder ooit één cent te hebben bijgedragen, is jammer.

Mijn stelling heeft niets met racisme te maken maar met realiteit .
Clearly view is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2013, 20:48   #62
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ge zijt wel zeer optimistisch. Het is meer dan waarschijnlijk dat 50% van de Vlamingen niet eens goed weet wat 'confederalisme' betekent. Hetzelfde geldt voor de Walen.
Weet u het dan wel? of beter?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2013, 20:49   #63
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hln.be
Moet NV-A in de volgende federale regering zitten?

56 procent van de Vlamingen vindt van wel. Dat blijkt uit onze Grote Peiling die VTM NIEUWS samenmet De Morgen heeft uitgevoerd en waarvan we donderdag en vrijdag ook al resultaten brachten. N-VA heeft de dalende trend in de peilingen voorlopig kunnen stoppen.

Kris Peeters vs. Bart De Wever

Kris Peeters is wel nog steeds populairder dan Bart De Wever, maar ze zijn er allebei wat op achteruit gegaan. Kris Peeters behaalt 71 procent, Bart De Wever 57 procent.

N-VA in federale regering

Ondanks de populariteit van Peeters, zou 31 procent van de Vlamingen op N-VA stemmen. Bovendien vindt maar liefst 56% van de mensen dat N-VA moet deelnemen aan de volgende regering, als het de grootste partij wordt, 44 procent is tegen. In Wallonië is er een significant verschil. Daar is 82% van de Walen tegen de N-VA als partij in de federale regering.

Kris Peeters als premier

Hoewel een meerderheid van de Vlamingen de N-VA in de federale regering wil, zien ze Bart De Wever toch liever geen premier worden. 70 procent van de Vlamingen verkiest Kris Peeters als nieuwe eerste minister.

Confederalisme

Op 30 oktober legde N-VA uit hoe het confederaal België er volgens de partij moet uitzien. Daarin wordt onder meer de sociale zekerheid gesplitst en moeten Brusselaars kiezen voor het Vlaamse of het Waalse systeem. Die splitsing krijgt de steun van 55 procent van de Vlamingen.

Wat de beperking van de werkloosheidsuitkeringen tot drie jaar betreft, dat vindt 67 procent van de Vlamingen een goed idee. Het is afwachten of N-VA bondgenoten vindt om hun plannen na de verkiezingen te verwezenlijken.
Als België een democratie was zouden er met de wens van de Vlamingen rekening worden gehouden.

Niet dus.
Oud 23 november 2013, 20:50   #64
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
N-VA wil de Belgische Grondwet opschorten en vervangen door een verdrag. Geen enkele andere partij wil dat scenario. 30% in één landsdeel is voor zo'n scenario uiteraard niet genoeg.
Iedere partij heeft een programma en geen enkele partij kan in onderhandelingen 100 % van haar programma realiseren.
Dus waar zeurt u over?
Oud 23 november 2013, 20:54   #65
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Als België een democratie was zouden er met de wens van de Vlamingen rekening worden gehouden.

Niet dus.
Vlaanderen heeft een totaal andere mentaliteit en politiek programma, dan het Franstalige deel van Belgie.
Dus meer dan een confederatie zit er echt niet in ,als je een klein beetje de democratie wilt respecteren.
Twee verschillende en tegenovergestelde democratieën combineren ,kan niet in een gezamenlijke regering
Oud 23 november 2013, 21:01   #66
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Vlaanderen heeft een totaal andere mentaliteit en politiek programma, dan het Franstalige deel van Belgie.
Dus meer dan een confederatie zit er echt niet in ,als je een klein beetje de democratie wilt respecteren.
Twee verschillende en tegenovergestelde democratieën combineren ,kan niet in een gezamenlijke regering
Zelfs een confederatie zit er niet in omdat de Franstalige minderheid het niet wil. De wens van de Vlaamse meerderheid heeft nog nooit een rol gespeeld voor de Franstaligen en zal ook nooit een rol spelen zolang de grendels bestaan. En die zullen blijven bestaan zolang België bestaat.
Oud 23 november 2013, 21:05   #67
Clearly view
Banneling

Standaard

Citaat:

Niet dus.
Man toch , doe eens iets positief ipv je als klagend calimerootje te gedragen
Oud 23 november 2013, 21:12   #68
Clearly view
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Altijd Vlaanderen en Wallonië , en de verschillen, weet je in hoever we verschillen , in niets , we speken een andere taal met elk in zijn eigen dialect een recem woorden van de andere . Thats it .

Het enige disput is wat de Vlamingen hun hypocrite politici hebben in werking geteld .
Het volk in twee kampen verdelen en opjutten opdat ze een mentale strijd zouden voeren tegen elkaar waardoor men de hebzucht en graaimentaliteit van de politici hemzelf niet zouden zien.
Er is met andere woorden geen probleem het enige probleem is te veel politici die zichzelf noodzakelijk maken door boel te creëren .

De enige oplossing is één regering , maar de huidige postjespakkers gaan dat niet voorstellen hé en hune eigen koffietafel omver gooien.

En het klein Vlamingske laat zich verder op stang jagen maar ziet de essentie niet.
Oud 23 november 2013, 21:14   #69
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clearly view Bekijk bericht
Onzin, ik ben geen Vlaams belanger en ook geen NV-A er .

ik ben voor een betaalbaar bestuur voor België en voel me vooral verbonden met onze westerse cultuur , en dat moet een betaalbare samenleving zijn.

Die betaalbare samenleving kan men enkel bekomen door een landje van 11 miljoen inwoners , te besturen met één regering ipv 5 en dat aan 30 % van de huidige budget dat het huidige onbestuurbare postjesvertier op soepeerd .

Die samenleving is eveneens enkel betaalbaar als we het maatschappelijk welzijn dragen voor ons bevolking die bijdragen aan onze samenleving en misbruiken van culturen die ons budget afromen uitschakelen.

Dat U zich als moslim dan geviseerd voelt
, omdat die religieuze gemeenschap veel geld opslorpt en hun individuen niet vies zijn van een uitkering zonder ooit één cent te hebben bijgedragen, is jammer.

Mijn stelling heeft niets met racisme te maken maar met realiteit .
een goeike !
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2013, 21:14   #70
BBB
Banneling

Standaard

Citaat:
Altijd Vlaanderen en Wallonië , en de verschillen, weet je in hoever we verschillen , in niets , we speken een andere taal met elk in zijn eigen dialect een recem woorden van de andere . Thats it .

Het enige disput is wat de Vlamingen hun hypocrite politici hebben in werking geteld .
Het volk in twee kampen verdelen en opjutten opdat ze een mentale strijd zouden voeren tegen elkaar waardoor men de hebzucht en graaimentaliteit van de politici hemzelf niet zouden zien.
Er is met andere woorden geen probleem het enige probleem is te veel politici die zichzelf noodzakelijk maken door boel te creëren .

De enige oplossing is één regering , maar de huidige postjespakkers gaan dat niet voorstellen hé en hune eigen koffietafel omver gooien.

En het klein Vlamingske laat zich verder op stang jagen maar ziet de essentie niet.
Zulke belgicisten heb ik graag.
BBB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2013, 21:19   #71
Clearly view
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BBB Bekijk bericht
Zulke belgicisten heb ik graag.
Ja , hier mag je ook enkel je gedacht zeggen tot ze weten wie je bent , en dan lig je er uit.
Oud 23 november 2013, 21:20   #72
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Man toch , doe eens iets positief ipv je als klagend calimerootje te gedragen
Als je kan bewijzen dat de Vlamingen in een democratie een referendum over het confederalisme zouden verliezen met 55% van de stemmen zal ik je nietszeggende oneliner en persoonlijke aanval niet idioot noemen.
Oud 23 november 2013, 21:47   #73
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ge zijt wel zeer optimistisch. Het is meer dan waarschijnlijk dat 50% van de Vlamingen niet eens goed weet wat 'confederalisme' betekent. Hetzelfde geldt voor de Walen.
Je bedoelt dat JIJ niet in staat bent om dit te begrijpen?

Citaat:
Op 30 oktober legde N-VA uit hoe het confederaal België er volgens de partij moet uitzien. Daarin wordt onder meer de sociale zekerheid gesplitst en moeten Brusselaars kiezen voor het Vlaamse of het Waalse systeem. Die splitsing krijgt de steun van 55 procent van de Vlamingen.
55% van de Vlamingen hebben, in tegenstelling tot jou, wél begrepen wat de N-VA onder confederalisme verstaat. Meer nog. Ze zijn het ermee eens.

Dat JIJ niet optimistisch bent omdat 55% van de Vlamingen het eens zijn met het confederalisme zoals de N-VA het ziet begrijp ik, maar dat speelt geen rol. Wat wél van belang is, is dat jij bij de 45% hoort die het er niet mee eens is. Tenminste, als je het begrepen hebt.
In een democratie zou jij hoe dan ook aan het kortste eind trekken. Zelfs als die 55% van de Vlamingen die voor het confederalisme van de N-VA stemmen niet zouden weten wat het inhoudt.

Een groot aantal kiezers zijn complete analfabeten en toch moeten ze gaan stemmen. Waarom laat je d�*�*r je groot licht niet over schijnen?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 23 november 2013 om 21:50.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2013, 21:54   #74
BBB
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja , hier mag je ook enkel je gedacht zeggen tot ze weten wie je bent , en dan lig je er uit.
Ik heb een flauw vermoeden dat je belgofiele vriendjes je regelmatig een loer draaien. Is eigenlijk niet mooi van hen.
Oud 23 november 2013, 21:55   #75
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Er schieten mij woorden te kort.....
Oud 23 november 2013, 21:58   #76
BBB
Banneling

Standaard

Citaat:
Je bedoelt dat JIJ niet in staat bent om dit te begrijpen?

55% van de Vlamingen hebben, in tegenstelling tot jou, wél begrepen wat de N-VA onder confederalisme verstaat. Meer nog. Ze zijn het ermee eens.

Dat JIJ niet optimistisch bent omdat 55% van de Vlamingen het eens zijn met het confederalisme zoals de N-VA het ziet begrijp ik, maar dat speelt geen rol. Wat wél van belang is, is dat jij bij de 45% hoort die het er niet mee eens is. Tenminste, als je het begrepen hebt.
In een democratie zou jij hoe dan ook aan het kortste eind trekken. Zelfs als die 55% van de Vlamingen die voor het confederalisme van de N-VA stemmen niet zouden weten wat het inhoudt.
Een groot aantal kiezers zijn complete analfabeten en toch moeten ze gaan stemmen. Waarom laat je d�*�*r je groot licht niet over schijnen?
Juist en dan mag je bij die 45 % die niet akkoord gaan nog een pak VB'ers rekenen. Het wordt dan ook komisch: system / het Oosten en het VB één strijd. Erg voor het VB trouwens.

Laatst gewijzigd door BBB : 23 november 2013 om 22:06.
Oud 23 november 2013, 22:02   #77
Clearly view
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je kan bewijzen dat de Vlamingen in een democratie een referendum over het confederalisme zouden verliezen met 55% van de stemmen zal ik je nietszeggende oneliner en persoonlijke aanval niet idioot noemen.
Maar ik bedoel dat niet persoonlijk, mijn vriend , wij allen zijn Vlaming.

het feit is dat een degelijk uiteenzetting van de echte feiten een paar uur in beslag neemt en dat een politieke stem / ziel gewonnen wordt met 3 woorden.

Hoe wil je dan een referendum winnen met een toelichting van de realiteit als niemand de tijd neemt om te luisteren.

Ik zou je kunnen overtuigen hoor, heel makkelijk, maar als ik het zeg zoals het is, zit ik morgen in den bak , of lig ik ten minste uit dit forum.

Zie dat eens onder ogen.
Oud 23 november 2013, 22:03   #78
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BBB
Juist en dan mag je bij die 45 % die niet akkoord gaan nog een pak VB'ers rekenen. Het wordt dan ook komisch: system / het Oosten en het VB één strijd.
Daar had ik nog niet aan gedacht, maar het klopt wel. Vlaams Belangers willen de confederale tussenstap liever overslaan.
Oud 23 november 2013, 22:04   #79
Clearly view
Banneling

Standaard

Citaat:
Er schieten mij woorden te kort.....
En ik , ik heb er nog veel over
Oud 23 november 2013, 22:13   #80
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar had ik nog niet aan gedacht, maar het klopt wel. Vlaams Belangers willen de confederale tussenstap liever overslaan.
Hoe kan confederalisme een tussenstap zijn naar onafhankelijkheid?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be