![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 |
|
Parlementslid
|
|
|
|
|
|
|
#62 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#63 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Dat pragmatisme komt doorgaans neer op een systeemloos gerommel gebaseerd op eerdere positieve ervaringen die men dan gaat toepassen in scenario's waar zij helemaal niet toepasbaar zijn omdat men het systeem niet begrijpt maar louter kijkt naar "dit heeft gewerkt, laten wij het nog eens doen". Het wordt dan nog eens sterk gepolitiseerd omdat men bij de haren erbij gesleurde statistieken verkrijgt genre "het is onzin dat X gebeurt, in Frankrijk deden ze dat ook en toen was het er niet". Aderlatingseconomie. Wichelroedepolitiek. Alchemie. We are generalists. You can't draw neat lines around planet-wide problems. Planetology is a cut-and-fit science. //Liet Kynes, Imperial Planetary Ecologist |
|
|
|
|
|
|
#64 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Je verkrijgt een veel eerlijker systeem wanneer je ervoor zorgt dat zulke controle onmogelijk wordt gemaakt. Dit doe je door dingen in te voeren die niet controleerbaar zijn. En om ingevoerd te worden (tenzij je als zure PVDA-er met een belerend vingertje gaat staat dicteren dat zij toch wel zouden moeten invoeren terwijl dat niemand ze eigenlijk wil gebruiken) moet het beter zijn dan de bestaande alternativen. |
|
|
|
|
|
|
#65 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Doet mij denken aan het gedoe van biologische kleinschalige landbouw. "De boeren moeten kunnen produceren wat zij willen op traditionele wijze, en de consument moet voldoende kwalitatieve producten kunnen verkrijgen. Landbouw moet niet marktgericht zijn maar voor de mensen gebeuren." |
|
|
|
|
|
|
#66 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De Wereldbank heeft in het verleden een record gehad van opeenvolgende globale oplossingen die steeds bleken te mislukken. Wat werkt in Bolivia kan in België problemen geven en andersom. Dat is de realiteit. Daarmee kan men ook geen steeds geldende positie innemen voor of tegen privatiseringen of nationalisaties. Soms is het ene te verkiezen boven het andere.
|
|
|
|
|
|
#67 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Allicht zeggen deze woorden je niets. |
|
|
|
|
|
|
#68 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#69 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik denk dat de studie van psychologie minstens even nuttig is als basis van een economisch denken dan iets zoals fysica.
|
|
|
|
|
|
#70 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#71 |
|
Parlementslid
|
Neen. Wetenschappen kennen wel degelijk een hiërarchie, met wiskunde en fysica aan de top. Eenvoudig uitgelegd: psychologie vertelt een boer niets over het weer, de bodem en de voedingstoffen die nodig voor zijn planten. Je kan van psychologie ook geen enkele kennis afleiden die daar bij helpt. Bij wiskunde en fysica kan je dat wel, meer dan bij eender wat anders.
Laatst gewijzigd door Troubadour : 18 december 2013 om 18:10. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#73 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#74 | |
|
Banneling
|
Citaat:
"Wij beginnen met een aderlating en het gewoonlijke lavement. Als dit niet helpt, dan zullen wij moeten overgaan tot een zalf van koeienvla, honing en peterselie. Wij zullen dit 3 weken proberen, als het mislukt vrees ik dat enkel de trepanatie kan helpen". Snap je waar ik naartoe wil? Aan pakweg biologie kan je ook niet doen zonder een systeem in je denken te hebben. |
|
|
|
|
|
|
#75 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Langs de andere kant zou ik graag meer initiatieven zien zoals Wikipedia bv. Mensen zijn niet zo hebzuchtig als ze verwacht worden te zijn. De mens is meer dan een homo economicus en deelt graag informatie. Het zijn juist machtige structuren (privaat en overheid; dat onderscheid wordt overroepen) die de grootste vijand zijn van zo'n vrijheid van informatie. |
|
|
|
|
|
|
#76 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik heb respect voor fysica, minder voor uitspraken zoals "Ga eerst fysica studeren". Vind jij dat misschien ook noodzakelijk om aan een discussie over economie mee te doen?
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 december 2013 om 21:39. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat de Chinese vraag om meer pragmatiek door die instanties nog zo zot niet is. Het is niet of nationalisatie of privatisatie. Dat is eigenlijk een valse en achterhaalde discussie. Het is eerder de vraag wanneer het ene en wanneer het andere.
|
|
|
|
|
|
#78 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik voel me niet aangesproken door uw 'ze'. |
|
|
|
|
|
|
#79 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wees misschien wat concreter over wat je wil zeggen. Met flauwe insinuaties is de discussie niet gediend.
|
|
|
|
|
|
#80 | |||
|
Parlementslid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een voorbeeld: economische schaarste. Schaarste vindt haar basis in de hoofdwetten van de thermodynamica en valt niet te veranderen. Natuurkundigen begrijpen dat. Sociale wetenschappers zeuren dat het oneerlijk is. Nu, daarmee wil ik niet zeggen dat natuurkundigen automatisch goeie economen zijn en sociale wetenschappers niet, alleen dat de combinatie natuurkunde + economie doorgaans een significant beter begrip gaat geven van economische fenomenen dan de combinatie sociale wetenschap + economie. Laatst gewijzigd door Troubadour : 18 december 2013 om 22:10. |
|||
|
|
|