Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 december 2013, 13:34   #61
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door OMGClayAiken Bekijk bericht
De 7de dag:
http://www.deredactie.be/permalink/2...ideo=1.1799375

Praktijk vragen:
Voor of tegen?

Is dit praktischer voor iedereen? Of lijkt het alleen maar zo en zal binnenkort de 5 centjes aan de beurt zijn?

Technische vragen:
Hoe kunnen mensen iets waardeloos bevinden tenzij het geen waarde heeft en enkel als waardevol aanzien wordt door drukking van de overheid?

Hoe kan het maken van iets wat waarde representeert duurder zijn dan de gepresenteerde waarde zonder dat die gepresenteerde waarde fiat is?

Begint het onderaan de piramide van het fiatgeld te knagen?

Is dit slecht met inflatie in het achterhoofd of te verwaarlozen?
Die stukken van 1 en 2 cent zijn een last. Juist, in Finland werden ze nooit in omloop gebracht, behalve voor buitenlandse verzamelaars die er in de lokale kiosk duur voor betalen. Dit laatste terzijde.

Die centen moeten worden afgeschaft. Winkeliers geven je liever 5 maal 1 eurocent terug, ipv een stuk van 5 cent. Als ik protesteer krijg ik als antwoord dat het ook geld is.

Mij gaat het niet om de waarde van die centen. Wel om het feit dat een halve kilo centen in je broekzak niet meer waard is dan een briefje van vijf euro in mijn portefeuille.

Afschaffen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2013, 16:18   #62
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door OMGClayAiken Bekijk bericht
De 7de dag:
http://www.deredactie.be/permalink/2...ideo=1.1799375

Praktijk vragen:
Voor of tegen?

Is dit praktischer voor iedereen? Of lijkt het alleen maar zo en zal binnenkort de 5 centjes aan de beurt zijn?

Technische vragen:
Hoe kunnen mensen iets waardeloos bevinden tenzij het geen waarde heeft en enkel als waardevol aanzien wordt door drukking van de overheid?

Hoe kan het maken van iets wat waarde representeert duurder zijn dan de gepresenteerde waarde zonder dat die gepresenteerde waarde fiat is?

Begint het onderaan de piramide van het fiatgeld te knagen?

Is dit slecht met inflatie in het achterhoofd of te verwaarlozen?
Als ze die afschaffen die muntjes word alles weer naar boven afgerond. Beter zouden ze de Euro devalueren, zodat we gemakkellijker kunnen exporteren. Nét iets onder de dollar moet hij komen, onze Euro.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2013, 20:30   #63
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Als ze die afschaffen die muntjes word alles weer naar boven afgerond. Beter zouden ze de Euro devalueren, zodat we gemakkellijker kunnen exporteren. Nét iets onder de dollar moet hij komen, onze Euro.
Ja, om de strijd voor de zwakste munt is den dollar voorlopig wel den winnaar. Hier moeten we ons wel bij neerleggen.
BTW misschien dat de regering Di Rupo beter de waarheid zou vertellen, dan permanent een goed nieuws show te brengen. Dan devalueert den Euro zo
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2013, 15:00   #64
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het afschaffen van die muntjes heeft geen impact op devaluatie. Doe aub niet zo gewichtig meneer.

Laatst gewijzigd door Rudy : 16 december 2013 om 15:00.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2013, 23:28   #65
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad: hier en daar in Nederland geven de handelaars geen 1ct & 2ct muntjes terug.
Ze ronden altijd af naar boven.
De lafaards.
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2013, 21:13   #66
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als ze de 1 en 2 centjes afschaffen dat kunnen ze de benzine alleen nog maar met 5cent op of afslaan.
En benzine die 5 cent afslaat in 1 keer dat heb ik nog niet geweten.
Dat zal dus duur gaan worden in de toekomst want opslaan met 5 cent heb ik wel al geweten.
Oud 24 december 2013, 07:53   #67
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ga naar een frituur, daar hebben ze nooit gewerkt met de 1 en 2 eurocentjes.

Vroeger werkten zij ook niet met de frankskes, toen werd alles afgerond op 5 frank.

BTW: De afronding gebeurt in Nederland op het eindbedrag op het kasticket volgens de volgende regels:

het bedrag eindigend op 1, 2, 6 of 7 cent wordt naar onder afgerond
het bedrag eindigend op 3, 4, 8 of 9 cent wordt naar boven afgerond

Simpeler kan het niet zijn, de ene keer maak je iets winst, de andere keer maak je iets verlies.

En begin nu niet met: " Ze zullen er wel voor zorgen dat het steeds bedragen zijn die naar boven afgerond worden".

Dit heeft de winkeluitbater echt niet in de hand, omdat er producten zijn die per kilo verkocht worden.

Ik koop bijvoorbeeld een trosje druiven, de prijs per kilo is netjes afgerond op € 2 per kilo. Mijn trosje weegt 0,781 kg x 2 euro = 1,56 euro voor mijn trosje druiven. Ik betaal dus 1,55 euro aan de kassa.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2013, 07:55   #68
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Inderdaad: hier en daar in Nederland geven de handelaars geen 1ct & 2ct muntjes terug.
Ze ronden altijd af naar boven.
De lafaards.
Niet waar, ik winkel regelmatig in Nederland, daar worden de prijzen afgerond volgens de internationale afrondingsregels die ze ons al in het basisonderwijs leerden.
Oud 24 december 2013, 08:00   #69
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als ze de 1 en 2 centjes afschaffen dat kunnen ze de benzine alleen nog maar met 5cent op of afslaan.
En benzine die 5 cent afslaat in 1 keer dat heb ik nog niet geweten.
Dat zal dus duur gaan worden in de toekomst want opslaan met 5 cent heb ik wel al geweten.
Waarom zou dat nodig zijn?
Ze werken nu al met opslag van 2,6 eurocent.

Het is niet omdat de centjes verdwijnen dat er niet meer mee gerekend kan worden.

Herinner u het tijdperk van de Belgische frank.
De prijsstijgingen of dalingen van Benzine en diesel werden uitgedrukt in centiemen, bv: de benzine stijgt morgen dertig centiemen.

Dit terwijl de kleinste betaaleenheid toen 1/2 frank of 50 centiem was (het kwartje of de 25 centiemmunt was al lang geraskideerd).
Oud 25 december 2013, 00:53   #70
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Idd, maar de amerikanen zijn van net hetzelfde gedacht.
Oud 26 december 2013, 03:27   #71
Joachim Chiller
Banneling

Standaard

mijn 1 cent or else

zodra ze hun prijzen afronden naar ,98 zal ik met plezier die 1 en 2 cent laten vallen
Joachim Chiller is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 19:28   #72
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De één en twee centjes afschaffen wil niet zeggen dat de prijzen daardoor aangepast moeten worden.
Het groot voorbeeld is Finland, zij hebben maar net zoveel centjes laten drukken als ze verplicht waren.

Voorbeeld.
Het getal dat uitkomt op .....,63 wordt dan ......,65

1,12
1,13
1,11
1.15
1.12
5,63

In een ander geval zal er eens iets uitkomen dat eindigt op 1 of 2 cent en dat wordt dan naar onder afgerond.
Ons leven zal dus niet duurder worden.
ik betaal met betaalkaart.

Ik neem aan dat ze dan niet gaan afronden?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2014, 23:59   #73
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ik betaal met betaalkaart.

Ik neem aan dat ze dan niet gaan afronden?
Prima idee.
Ik gebruik die bijna nooit maar vanaf de dag dat ik die "afrondingen" ondervind en ze kunnen of mogen niet afronden, gebruik ik ze van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.
Ik heb niet veel principes maar in deze zaak wel.
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be