Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Was Irma Laplasse schuldig en welke straf verdiende ze?
Schuldig: de doodstraf was terecht gezien de tijdsomstandigheden. 7 28,00%
Schuldig: levenslange hechtenis was voldoende. 3 12,00%
Schuldig: een lichte gevangenisstraf was voldoende geweest. 0 0%
Onschuldig: dit was een politiek proces. 7 28,00%
Onschuldig: zij deed het uit moederliefde en besefte de gevolgen niet van haar daad 3 12,00%
Onschuldig: collaboratie met de nazi's was geen misdrijf 5 20,00%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2004, 17:36   #61
johan
Provinciaal Gedeputeerde

johan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar johan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Het leven is een kwestie van de juiste keuze te maken op het goede moment en hopen dat je d'r nooit spijt van krijgt. Ik zou nooit in het uniform van de nazi's zijn gekropen en me gaan uitsloven voor een zaak die niet de mijne is. Als eenzelfde situatie zich ooit in de toekomst zou voordoen, duik ik meteen onder bij het Gewapend Verzet. Maar dat is een kwestie van instelling. Jij mag dan gerust denken van "Liever bange Piet dan dooie Piet", zolang je maar niet in de weg loopt en niet collaboreert heb je niks te vrezen. Niemand die van je eist dat je vervolgden gaat helpen of laten onderduiken. Je mag gerust als een lafaard sterven in je beddeke
In sommige wijken van Antwerpen zijn opnieuw vreemdelingen de baas. Autochtonen voelen zich niet meer veilig...
Ik heb van U noch niet veel gezien. Liever als een lafaard sterven in je beddeke ??
johan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 17:41   #62
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johan
In sommige wijken van Antwerpen zijn opnieuw vreemdelingen de baas. Autochtonen voelen zich niet meer veilig... Ik heb van U noch niet veel gezien. Liever als een lafaard sterven in je beddeke ??
Ik ben een autochtoon en ik voel mij heel veilig. Van dat baas spelen door allochtonen heb ik niks gemerkt. Misschien komt het omdat ik tussen de vreemdelingen leef en zelfs met eentje van vreemde origine ben gehuwd. Ik lig graag als een lafaard in mijn beddeke met mijn vrouw van vreemde origine, dat neukt zelfs erg lekker

Ps: wat bedoel je met opnieuw?
Oud 10 september 2004, 10:50   #63
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Op 11 september vindt inderdaad een Irma Laplasse-herdenking plaats in Brugge. Dank aan thePiano voor deze reclame.
Irma Laplasse was één van de 242 mensen die vlak na de Tweede Wereldoorlog werden vermoord door de Belgische staat.
Als oud-NSV'er ben ik overigens fier dat deze vereniging deelneemt aan dergelijke herdenkingen.
242 mensen werden 'Vermoord' is niet het juiste woord dat moet zijn: terechtgesteld als gevolg van een rechtzaak waarbij onmiskenbaar de feiten kwamen vast te staan.

Een voorbeeld:
Fernand Wyss, den Beestmensch van Breendonk, 1 van die 242, heeft volledige bekentenissen afgelegd op de rechtbank.

Vlaamse SS'r Fernand Wijss (25 jr) bij zijn verhoor na zijn aanhouding in mei 1945: " Ik heb als leider in dit kamp vele ongelukkigen met stok- en zweepslagen gemarteld. Joden heb ik levend begraven en als deze reeds met de eerste lagen zand bedekt waren, en zich omwentelden in hun doodsstrijd heb ik hun toegeroepen dat ze konden ontvluchten. Deze stervende Joden heb ik met ijskoud water begoten om de marteldood te bespoedigen. Nooit heb ik opdracht gekregen gevangenen te fusilleren, maar wel om deze te kisten; ook heb ik geen deel genomen aan de martelingen door elektrische stroom."

Laatst gewijzigd door thePiano : 10 september 2004 om 10:50.
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2004, 11:05   #64
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Op 11 september vindt inderdaad een Irma Laplasse-herdenking plaats in Brugge. Dank aan thePiano voor deze reclame.
Irma Laplasse was één van de 242 mensen die vlak na de Tweede Wereldoorlog werden vermoord door de Belgische staat.
Als oud-NSV'er ben ik overigens fier dat deze vereniging deelneemt aan dergelijke herdenkingen.
Nazi-herdenkingen zijn verboden, dacht ik. En terecht.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2004, 11:14   #65
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Irma Laplasse beschouw ik als een heldin die mijn volk trachtte te beschermen van Waalse onderdrukking.
Oud 10 september 2004, 11:19   #66
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
242 mensen werden 'Vermoord' is niet het juiste woord dat moet zijn: terechtgesteld als gevolg van een rechtzaak waarbij onmiskenbaar de feiten kwamen vast te staan.

Een voorbeeld:
Fernand Wyss, den Beestmensch van Breendonk, 1 van die 242, heeft volledige bekentenissen afgelegd op de rechtbank.

Vlaamse SS'r Fernand Wijss (25 jr) bij zijn verhoor na zijn aanhouding in mei 1945: " Ik heb als leider in dit kamp vele ongelukkigen met stok- en zweepslagen gemarteld. Joden heb ik levend begraven en als deze reeds met de eerste lagen zand bedekt waren, en zich omwentelden in hun doodsstrijd heb ik hun toegeroepen dat ze konden ontvluchten. Deze stervende Joden heb ik met ijskoud water begoten om de marteldood te bespoedigen. Nooit heb ik opdracht gekregen gevangenen te fusilleren, maar wel om deze te kisten; ook heb ik geen deel genomen aan de martelingen door elektrische stroom."
Dat Vlaams-nationalisten zulke mensen eren zegt genoeg.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2004, 11:20   #67
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Irma Laplasse beschouw ik als een heldin die mijn volk trachtte te beschermen van Waalse onderdrukking.
In Oostduinkerke terwijl ze de koeien zat te melken?
Oud 10 september 2004, 12:41   #68
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Wat ik nu niet begrijp, is dat er gasten waren die straffere toeren hebben uitgehaald dan Laplasse en geen doodstraf kregen, zelfs na enkele jaartjes gewoon weer vrij waren of gewoon nooit zijn opgepakt. Waarom wordt er daar nooit over gesproken?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be