Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2004, 00:10   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Neen, zo eenvoudig is het helemaal niet. Diegene die de stelling poneert dient ze te bewijzen, zo simpel is het! Indien u dus wenst te beweren dat koeien kunnen vliegen, is het niet aan mij om te bewijzen dat dit niet kan, maar aan u om dat te bewijzen!
Ik poneer geen "stellingen". Ik verkondig de punten van het christelijk geloof. Geloof valt niet te bewijzen zoals een wiskundig bewijs. Anders was het geen geloof meer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2004, 00:13   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ik vermoed echter dat diens stelling heel wat genuanceerder is dan jij het hier laat uitschijnen. Ons verstand stuit vroeg of laat op een waarnemingshorizon. Dat is frustrerend, maar niet iedereen maakt er zich daarom vanaf met een "Opperwezen" om het (nog) niet verklaarbare acceptabel te maken.
U vermoedt wel heel verkeerd. Bodifée heeft het trouwens niet in de richting gezocht zoals u suggereert.

Hij stelt juist uitdrukkelijk dat zijn geloof niet begint waar de wetenschap eindigt, maar tegelijkertijd en evenwijdig met de voortgang van de wetenschap loopt. Juist in het besef van de reeds ontdekte en ten dele verklaarde complexiteit en schoonheid (dit is ook een element dat hij ter sprake brengt) van die door de mens doorgronde schepping komt hij tot het geloof in een Opperwezen, een "Grote Intelligentie".
Oud 4 september 2004, 00:15   #63
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Een wereldlijke (en dus ook een politieke) instelling kan iderdaad geen morele waarde hebben,
Juist Jan.
Dat gaf ik, bij mijn weten al toe.

Citaat:
dit in tegenstelling tot de geestelijke instelling als de Kerk bijvoorbeeld.
Dat geloof ik niet.
(Zodoende hoef ik het niet te bewijzen)
Oud 4 september 2004, 00:17   #64
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

amai seg, en da allemaal omda elizabethje naar t scholeke ga, mamma een traantje wegpinkt en en de mensen da graag zien

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2004, 00:21   #65
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij stelt juist uitdrukkelijk dat zijn geloof niet begint waar de wetenschap eindigt, maar tegelijkertijd en evenwijdig met de voortgang van de wetenschap loopt.
Ik snap het.

Evenwijdig met de autoweg loopt vaak een smal baantje, dat meeestal op geen kloten trekt en volkomen onberijdbaar is.
De autostrade is de wetenschap: 't gaat vrij snel in de richting waar de mens naartoewil.
Dat baantje is de religie: je schiet er geen zak mee op, en vaak loopt het gewoon dood.

Citaat:
Juist in het besef van de reeds ontdekte en ten dele verklaarde complexiteit en schoonheid (dit is ook een element dat hij ter sprake brengt) van die door de mens doorgronde schepping komt hij tot het geloof in een Opperwezen, een "Grote Intelligentie".
't Blijft allemaal een hersenspinsel in dit geval van de mens Bodifée.

Wanneer diens intelligente Opperwezen zijn eerste posting hier plaatst, verwittig me dan.
Als 't een Belgicist is, dan kan ik er nog mee overeenkomen.
Owee als het een flamingant is.
Dan is 't met mij nog niet klaar.
Oud 4 september 2004, 00:22   #66
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
amai seg, en da allemaal omda elizabethje naar t scholeke ga, mamma een traantje wegpinkt en en de mensen da graag zien
Die flaminganten peinzen enkel op centen trekken van de Walen.
Die hebben daar geen feel voor.
Oud 4 september 2004, 00:26   #67
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik poneer geen "stellingen". Ik verkondig de punten van het christelijk geloof. Geloof valt niet te bewijzen zoals een wiskundig bewijs. Anders was het geen geloof meer.
't Is een 'schoon' geloof.
De handleiding staat vol:
[size=-1]Injustice
Absurdity
Cruelty
Contradictions
Intolerance
Insults to Women
[/size][size=-1]
False Prophecy
Science and History
Sex
Foul Language
Homosexuality

Geef mijn portie maar aan fikkie.
Ik kijk liever naar prinses Tilleke:

[/size]
Oud 4 september 2004, 06:49   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
Zeg dat wel. Hoe ver bepaalden (lees: Superstaaf) zich onderdompelen in goedkope koekendoosromantiek...
Oud 4 september 2004, 06:51   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien moet u eerst even een paar boeken van hem lezen voor u in uw arrogantie over zijn "hersenspinsels" oordeelt. 't Getuigt trouwens van weinig volwassenheid over iemands geschriften te oordelen nog voor u er ook maar iets van heeft gelezen.

Echt, daar waar u normaal leuk uit de hoek komt komen, is dat deze keer op het randje van de verzuurde pedanterigheid.
Oud 4 september 2004, 07:01   #70
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien moet u eerst even een paar boeken van hem lezen voor u in uw arrogantie over zijn "hersenspinsels" oordeelt. 't Getuigt trouwens van weinig volwassenheid over iemands geschriften te oordelen nog voor u er ook maar iets van heeft gelezen.
Waarom plots deze persoonlijke aanval?
Omwille van mijn ietwat andere visie op religie?
Omwille van vermeende afbreuk van uw idool?

Heel jammer, vooral daar deze uitlatingen ontzettende vooringenomenheid tentoonspreiden omtrent wat ik al dan niet gelezen heb.
Een simpele vraag had u die afgang bespaard.
Oud 4 september 2004, 18:08   #71
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geloof valt niet te bewijzen zoals een wiskundig bewijs. Anders was het geen geloof meer.
Ik begrijp dat wel hoor, zo geloof ik bijvoorbeeld dat de aarde en onze melkweg geschapen zijn door een roze olifant met purperen vleugels.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2004, 18:30   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom plots deze persoonlijke aanval?
Omwille van mijn ietwat andere visie op religie?
Omwille van vermeende afbreuk van uw idool?
Ja, dat was inderdaad een persoonlijke aanval. Ik kan het immers niet hebben dat u over het werk van iemand oordeelt zonder er ook maar enigszins iets van te hebben gelezen. En neen, Bodifée is niet mijn idool. Helemaal zelfs niet. Wel zijn z'n boeken echt waardevol en het lezen waard.

U echter meent niet alleen te kunnen zeggen wat de gedachtegang is van Bodifée (u stelt immers dat ik zijn opinies ongenuanceerd en eenzijdig zou weergeven), maar oordeelt ook over zijn werk (door u als "hersenspinsels" omschreven, wat een negatief geladen term is), zonder daarbij ook maar enige letter van Bodifées talrijk aantal boeken te hebben doorgenomen.

Dit is iets wat ik bij wie dan ook - zelfs als zou het gaan om mijn medestander - niet verdraag. Het getuigt immers van een grenzeloze arrogantie en vooringenomenheid.

Voor de rest mag u om het even welke opinie hebben over mijn godsdienst. U doet er echter goed aan niet te oordelen over iemands werk zonder dat u het gelezen heeft.
Oud 4 september 2004, 18:32   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heel jammer, vooral daar deze uitlatingen ontzettende vooringenomenheid tentoonspreiden omtrent wat ik al dan niet gelezen heb.
Een simpele vraag had u die afgang bespaard.
Welke afgang?

U stelt immers dat ik de gedachtegang van Bodifée eenzijdig zou weergeven. Juist dat deed ik helemaal niet. Hieruit kan ik dan ook concluderen dat u Bodifées boeken niet gelezen heeft.

Of niet misschien? Dan mag u mij eens vertellen welk werk u van Bodifée reeds doorgenomen heeft. Ik ben benieuwd.
Oud 4 september 2004, 18:33   #74
thePiano

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Schoon meiske Elisabeth. Het toeval wil dat mijn beide grootmoeders ook Elisabeth heetten. Het waren beiden vrouwen met snedige tongen en een gouden hart. Ik denk er graag aan terug.
Oud 4 september 2004, 18:34   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw opvattingen kunnen dan even goed in dezelfde categorie worden ingepast: 't blijft allemaal hersenspinsel van de mens Superstaaf.

Indien dan alle opvattingen maar hersenspinsels zijn, dan bestaat er dus geen waarheid. Geen diepere werkelijkheid.
Oud 4 september 2004, 18:36   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Schoon meiske Elisabeth.
Mmmm. Blijkbaar is dat het criterium volgens de belgicisten om de waarde van het koningshuis te bepalen: de uiterlijke schoonheid van haar leden. Of anders gezegd: de koekendoosromantiek op z'n best.
Oud 4 september 2004, 21:57   #77
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Ik begrijp dat wel hoor, zo geloof ik bijvoorbeeld dat de aarde en onze melkweg geschapen zijn door een roze olifant met purperen vleugels.
Hé? Jij ook? Zullen we een religie stichten? Jij mag profeet zijn en ik zal voor de bevlekte ontvangenissen zorgen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2004, 22:03   #78
thePiano

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mmmm. Blijkbaar is dat het criterium volgens de belgicisten om de waarde van het koningshuis te bepalen: de uiterlijke schoonheid van haar leden. Of anders gezegd: de koekendoosromantiek op z'n best.
Tjah, de ene heeft graag een afbeelding van Irma Laplasse of Staf de Clercq op z'n koekendoos, geef mij dan maar Elisabeth
Oud 4 september 2004, 22:57   #79
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dat was inderdaad een persoonlijke aanval.
Je weet dat dit hier niet toegelaten is.

Citaat:
Ik kan het immers niet hebben dat u over het werk van iemand oordeelt zonder er ook maar enigszins iets van te hebben gelezen.
Hoe kom jij er bij om te beweren dat ik van die kerel niks zou gelezen hebben?
Ben jij helderziende?

Ter info: ik las reeds meerdere van zijn werkjes.

Zolang hij het bij wetenschap houdt, vind ik het ok.
Eens hij religieuze afzeik begint te verkopen, ijlt hij evengoed als jij in die materie.

Citaat:
En neen, Bodifée is niet mijn idool. Helemaal zelfs niet. Wel zijn z'n boeken echt waardevol en het lezen waard.
't Is niet uw idool, maar ge wilt hem maar al te graag naar voor schuiven als een wetenschapper die ook valt voor religieuze malligheid.

Citaat:
Dit is iets wat ik bij wie dan ook - zelfs als zou het gaan om mijn medestander - niet verdraag. Het getuigt immers van een grenzeloze arrogantie en vooringenomenheid.
Uw kwalificatie van mijn persoon of geestesgesteldheid doet hier niet terzake.
Als uw argumenten op zijn, dan geeft ge me beter gewoon gelijk, of verdwijnt ge met stille trom uit de discussie.

Citaat:
Voor de rest mag u om het even welke opinie hebben over mijn godsdienst. U doet er echter goed aan niet te oordelen over iemands werk zonder dat u het gelezen heeft.
Over 1302 heb ik waarschijnlijk geen tiende van de boekskes doorgenomen, dewelke gij in uw rek staan hebt.

Ik vraag me echter af, waarom gij u aanmatigt om, zonder mij te kennen, losjes uit de pols te gaan beweren, wat ik al dan niet gelezen heb.
Waarschijnlijk andermaal puur chagrijn omdat ik uw katholieke overtuiging niet deel, en makkelijk als schandelijke afzeik, pure volksverlakkerij en platte cententrekkerij exposeer.
Oud 4 september 2004, 22:57   #80
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw opvattingen kunnen dan even goed in dezelfde categorie worden ingepast: 't blijft allemaal hersenspinsel van de mens Superstaaf.

Indien dan alle opvattingen maar hersenspinsels zijn, dan bestaat er dus geen waarheid. Geen diepere werkelijkheid.
't Heeft duizenden postings geduurd, maar eindelijk hoor ik u iets zinnigs zeggen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be