Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 september 2004, 18:09   #61
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Maar allez, ben jij nu echt zo blind???????????????????

JIJ wilt MIJ een nationaliteit opdringen waar ik niet van moet weten.

In ruimere zin:

HET VLAAMS BLOK dringt de Nederlandstalige BELGEN een nationaliteit op waarvan 3/4 Nederlandstalige BELGEN ze niet moet hebben.

Duidelijk?

Of moet ik er een tekeningeske bij maken?
Dus het Vlaams-nationalisme dringt mensen een identiteit op die ze niet willen - er zijn geen Vlamingen, dat is een uit de lucht gegrepen, kunstmatig gepromote identiteit... Maar, u neemt wel zomaar zonder meer aan dat er een Belgische nationaliteit bestaat, dat iedereen die zomaar als vanzelf aanneemt, sterker nog: dat dat de 'natuurlijke' nationaliteit van alle 'Belgen' is... Duidelijk? Wel ja, maak er maar eens een 'tekeningeske' bij...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2004, 18:22   #62
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Dus het Vlaams-nationalisme dringt mensen een identiteit op die ze niet willen - er zijn geen Vlamingen, dat is een uit de lucht gegrepen, kunstmatig gepromote identiteit... Maar, u neemt wel zomaar zonder meer aan dat er een Belgische nationaliteit bestaat, dat iedereen die zomaar als vanzelf aanneemt, sterker nog: dat dat de 'natuurlijke' nationaliteit van alle 'Belgen' is... Duidelijk? Wel ja, maak er maar eens een 'tekeningeske' bij...
Ik ben geboren in deze officiële staat. Indien ik zou geboren zijn in een onafhankelijk Vlaanderen, dan zou ik het ook verdedigen tegen mensen die het kapot willen maken.
Oud 8 september 2004, 18:43   #63
ossaert
Minister-President

Standaard

... dus gewoon omdat België een 'offciële staat' is mag het een identiteit opdringen (opleggen?) aan bewoners van haar grondgebied, of die dat nu willen of niet, omdat er dus een staatsmacht achter staat? Het individu heeft er dus geen enkele zeggenschap over, of het zich nu Belgisch, dan wel Vlaams of weetikveel voelt? Dat ruikt me wel een beetje sterk naar een zekere fascistische ingesteldheid, u weet wel, waar de staat en haar belangen primeren op die van de mensen...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 8 september 2004, 19:56   #64
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Ik ben geboren in deze officiële staat. Indien ik zou geboren zijn in een onafhankelijk Vlaanderen, dan zou ik het ook verdedigen tegen mensen die het kapot willen maken.
Och, huichelaar. Als Vlaanderen een officiële staat wordt, zal jij nog altijd een belgicist blijven. Denk maar niet dat we in die goedkope leugentjes trappen, wij zijn wel slimmer dan uw gemiddelde compaan.
Oud 8 september 2004, 20:11   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
M.a.w. u is een staatsnationalist van het zuiverste water. Iets wat u nochtans eerder heeft ontkent.

U redeneert immers: de staat bestaat, bijgevolg is haar bestaan legitiem. De legitimiteit ontleent u slechts uit haar bestaan, niet aan diepere motieven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2004, 20:19   #66
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
M.a.w. u is een staatsnationalist van het zuiverste water. Iets wat u nochtans eerder heeft ontkent.
Ik heb dat nooit ontkend.

Citaat:
U redeneert immers: de staat bestaat, bijgevolg is haar bestaan legitiem.
Klopt!

Citaat:
De legitimiteit ontleent u slechts uit haar bestaan, niet aan diepere motieven.
Dat wil niet zeggen dat het één het ander per definitie zou uitsluiten. België heeft diepere motieven dan Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Yann : 8 september 2004 om 20:25.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2004, 20:22   #67
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Och, huichelaar. Als Vlaanderen een officiële staat wordt, zal jij nog altijd een belgicist blijven. Denk maar niet dat we in die goedkope leugentjes trappen, wij zijn wel slimmer dan uw gemiddelde compaan.
Chance dat jij niet voor oogarts aan het studeren bent. Waar zeg ik dat ik flamingant zou worden als Vlaanderen onafhankelijk is? Ik zei: als ik zou geboren zijn in een onafhankelijk Vlaanderen, dan zou ik deze staat verdedigen tegen mensen die ze kapot willen maken.
Oud 8 september 2004, 20:24   #68
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
... dus gewoon omdat België een 'offciële staat' is mag het een identiteit opdringen (opleggen?) aan bewoners van haar grondgebied, of die dat nu willen of niet, omdat er dus een staatsmacht achter staat? Het individu heeft er dus geen enkele zeggenschap over, of het zich nu Belgisch, dan wel Vlaams of weetikveel voelt? Dat ruikt me wel een beetje sterk naar een zekere fascistische ingesteldheid, u weet wel, waar de staat en haar belangen primeren op die van de mensen...
Nee, ik zal een onafhankelijk Vlaanderen aanvaarden als de meerderheid er zo over beslist. Momenteel legt de minderheid ons een valse identiteit op. Als we die niet aanvaarden, en als we ons als Belgen durven profileren, dan zijn we volksverraders en nestbevuilers. Dat ruikt me eerder meer naar een fascistische ingesteldheid.
Oud 8 september 2004, 20:28   #69
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Momenteel legt de minderheid ons een valse identiteit op.
Reken maar!
Oud 8 september 2004, 20:29   #70
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Reken maar!
En jij vind dat normaal?
Oud 8 september 2004, 20:42   #71
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En jij vind dat normaal?
In de verste verte niet, begot!

Ik ben van Nederlandsen bloede en een paar Fransen en Franskiljons verplichten mij en het volk waartoe ik behoor, en dat in de meerderheid is, niet alleen Belg te worden maar ook nog eentalig Frans?!!!
Oud 8 september 2004, 20:45   #72
Tantist

Standaard

Citaat:
Chance dat jij niet voor oogarts aan het studeren bent. Waar zeg ik dat ik flamingant zou worden als Vlaanderen onafhankelijk is? Ik zei: als ik zou geboren zijn in een onafhankelijk Vlaanderen, dan zou ik deze staat verdedigen tegen mensen die ze kapot willen maken.
Dus als jij kindjes krijgt in een onafhankelijk Vlaanderen, ga jij hen motiveren om Vlaanderen te verdedigen? Dat zal uw chanterende opa niet leuk vinden
Oud 8 september 2004, 20:53   #73
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de verste verte niet, begot!

Ik ben van Nederlandsen bloede en een paar Fransen en Franskiljons verplichten mij en het volk waartoe ik behoor, en dat in de meerderheid is, niet alleen Belg te worden maar ook nog eentalig Frans?!!!
Zaagt eens niet. De meerderheid van de Vlamingen wil geen onafhankelijk Vlaanderen. Sterk overdreven: 1/4 Vlamigen is voor de onafhankelijkheid. Zijn die andere 3/4de dan allemaal Fransen en Franskiljons???
Oud 8 september 2004, 21:06   #74
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zaagt eens niet. De meerderheid van de Vlamingen wil geen onafhankelijk Vlaanderen. Sterk overdreven: 1/4 Vlamigen is voor de onafhankelijkheid. Zijn die andere 3/4de dan allemaal Fransen en Franskiljons???
Jij bent de zagepiet.
Belgique werd destijds enkel gewild door een zeer kleine, Fransgezinde kliek die zich de vertegenwoordigers van de 'natie' waanden. Het volk werd geen zak gevraagd.
Ook nu nog altijd niet.

Of heb jij soms de uitslagen van 2004 van het referendum over Vlaamse onafhankelijkheid?

Jouw royale famille krijgt in Vlaanderen alleszins al geen meerderheid meer achter zich. En die vormde toch het cement van Belgique?
Oud 8 september 2004, 21:11   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt!
Volgens uw redenering stoelt de legitimiteit van een staat op het bestaan van die staat.

Bijgevolg moet u dan tegen het separatisme van 1830 zijn. Het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden bestond. Bijgevolg was het legitiem en alwie het trachtte te verscheuren, stelde een onwettige daad. Dat is uw redenering.

Volgens uw redenering is het onafhankelijkheidsstreven van de Baltische Republieken ook onwettig: ingaand tegen een bestaande staat.
Oud 8 september 2004, 21:11   #76
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij bent de zagepiet.
Belgique werd destijds enkel gewild door een zeer kleine, Fransgezinde kliek die zich de vertegenwoordigers van de 'natie' waanden. Het volk werd geen zak gevraagd.
Ook nu nog altijd niet.
Het gaat niet om het verleden, maar om het heden. NU kiest de meerderheid van Vlaanderen voor België. Anders zouden de meerderheid op het Vlaams Blok stemmen.

Citaat:
Of heb jij soms de uitslagen van 2004 van het referendum over Vlaamse onafhankelijkheid?
Ja. 3/4 stemde tégen een onafhankelijk Vlaanderen.

Citaat:
Jouw royale famille krijgt in Vlaanderen alleszins al geen meerderheid meer achter zich. En die vormde toch het cement van Belgique?
Nee??? Bewijs dat eens!
Oud 8 september 2004, 21:12   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Momenteel legt de minderheid ons een valse identiteit op.
Er is geen enkele minderheid die u iets oplegt. Er zijn in ons politiek bestel allerlei stromingen met een soms heel uitgesproken mening over de zelfstandigheid of onafhankelijkheid van Vlaanderen. Maar dat is nog steeds wat anders dan "opleggen" zoals u beweert.
Oud 8 september 2004, 21:39   #78
Tantist

Standaard

Dit onderwerp toont anders wel de grootste frustratie aan onder de belgicisten: hun staat, die ontstaan is door separatisme, zal ten onder gaan aan separatisme. Projecteer die frustratie op de flaminganten, en je krijgt exact dit onderwerp.

Danke, herr dokter Freud
Oud 8 september 2004, 22:05   #79
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat niet om het verleden, maar om het heden. NU kiest de meerderheid van Vlaanderen voor België. Anders zouden de meerderheid op het Vlaams Blok stemmen.
99,99 % stemde voor de splitsing van België. Anders zou de meerderheid op de BUB stemmen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2004, 08:50   #80
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nee, ik zal een onafhankelijk Vlaanderen aanvaarden als de meerderheid er zo over beslist. Momenteel legt de minderheid ons een valse identiteit op. Als we die niet aanvaarden, en als we ons als Belgen durven profileren, dan zijn we volksverraders en nestbevuilers. Dat ruikt me eerder meer naar een fascistische ingesteldheid.
Voor mij (en velen met mij, denk ik) mag iedereen zich voelen wat hij wil - waarom zou ik u uitmaken voor volksverrader en nestbevuiler. Wie noemde de Vlaams-nationalisten ooit verraders? Was het Hans1 of blaaskaak Barnard (B-Plus)? Trouwens, wat dat opleggen betreft, dat valt nog best mee... Waarom denk je dat ik (waarschijnlijk) een dossier heb bij de Staatsveiligheid? Omdat ik mij een voorbeeldige Belg voel?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be