Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2014, 12:48   #61
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wel, ik ben blij dat je het zo stelt.

Eigenlijk is de kilometerheffing geen belasting.

Een belasting is iets wat je moet betalen zonder dat je er iets kunt aan doen behalve minder verdienen.

Hier heeft men de keuze al dan niet te rijden.

Ik begrijp al die tegenstand niet.

Zijn er ook petities tegen gasmeters, electriciteitsmeters, watermeters? Ik denk het niet.

Kijk naar Diftar, een tijd terug ingevoerd in onze gemeente. Prachtige dienstverlening zonder veel extra kost.
Kilometerheffing is inderdaad meer een retributie. Dat minder verdienen is voor mij een probleem, en voor veel mensen ook. Diftar zonder veel extra kost? Hier in het dorp zijn de kosten 3 tot 4 keer duurder geworden t.o.v. het gebruik van vuilniszakken. Het is trouwens niet alleen het kostenplaatje dat van belang is: niemand wordt graag constant gemonitord.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 12:51   #62
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
100€ wegentaks / 0.09€ rekeningrijden = 1111km dat er per jaar gereden kan worden om geen verlies te doen met een zwaardere wagen.
De gemiddelde wagen betaald echter slechts 56€ wegentaks per jaar, want neer komt op 622 km per jaar om geen belastigsverhoging te hebben.
Laten we even de duurdere wagens nemen met een wegentaks van 500€ per jaar. dan kom je nog maar aan 5555km per jaar op secundaire wegen.
gemiddeld rijden wagens in Belgie 15000km per jaar, waarvan 1/2 op secundaire wegen. Dit komt op 675€ voor de secundaire wegen en 375€ voor de snelwegen of een gemiddelde van 1050€ per wagen.
Dit terwijl men gemiddeld 100€ wegentaks betaald, een verschil van 905€ per jaar.
Let wel, mensen die met een kleine auto van 800kg rijden moeten evenveel betalen als mensen die met een wagen van 3495kg rijden.

Zij die dus geloven dat het rekeningrijden enkel dient om het autorijden te ontmoedigen, geloven in sprookjes, het is een zuivere belastingsverhoging.
Stel, je hebt een Fiat Punto twinair met 900 cc motor. Jaarlijkse rijtaks is ongeveer 95 euro. Aan 0.09 euro per kilometer kun je iets meer dan 1000 km/jaar rijden om geen belastingverhoging te hebben. Zelfs als je maar 5000 km/jaar in stedelijk gebied rijdt, betaal je bijna 500 euro taks. Da's meer dan we nu voor onze Saab betalen.
Oud 9 februari 2014, 13:19   #63
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
niemand wordt graag constant gemonitord.
Daar heb je een punt van aandacht en dit is ook mijn bezordheid rond het systeem dat momenteel wordt voorgesteld.

Indien niet goed uitgewerkt kan het een rechtreekse aanval op de privacy zijn. Voor mensen met een bedrijfwagen kan men onmiddelijk ook elke gereden kilometer doorrekenen en dan wordt het opnieuw een extra belasting op het loon.

Verder zijn er nog een aantal bedenkingen zoals:

1. Wat zal de kost zijn van het GPS toestel en de infrastructuur en hoe staat deze in verhouding tot het geïnde bedrag?
2. Wat met defecten en hoe defecten en fraude uit elkaar te halen?

Dit zijn echter bedenkingen rond de technische haalbaarhaarheid en niet rond het principe zelf.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 13:20   #64
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Leer er maar mee leven dat niet iedereen jouw mening deelt en dat het groene gedachtengoed niet boven alles staat.
Ik heb dit al gesteld, ik ben geen groene jongen maar een liberaal en dit past perfect in het liberaal gedachtengoed, namelijk je betaalt voor de diensten die je krijgt.
Oud 9 februari 2014, 13:22   #65
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Aanvaard het maar, de petitieteller is al verdubbeld en het is pas zondagmiddag.
Pure paniekzaaierij.
Oud 9 februari 2014, 13:36   #66
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb dit al gesteld, ik ben geen groene jongen maar een liberaal en dit past perfect in het liberaal gedachtengoed, namelijk je betaalt voor de diensten die je krijgt.
Jij een liberaal ? Laat me niet lachen. Hoe was die term ook al weer die iemand hiervoor gebruikt heeft : een salonliberaal. Een echte liberaal is iemand die zich verzet tegen overheidsinmenging en die vindt dat burgers en bedrijven zelf hun zaken moeten regelen. Dit voorstel is wel het totaal omgekeerde van liberalisme. Maar dat wist U ongetwijfeld wel.

Voor de minieme diensten die wij krijgen (slechte wegen) betalen we nu al royaal voor via wegenbelastingen, accijnzen etc. Dus uw argument houdt geen steek.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 9 februari 2014 om 13:43.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 13:59   #67
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een belasting is iets wat je moet betalen zonder dat je er iets kunt aan doen behalve minder verdienen.

Zijn er ook petities tegen gasmeters, electriciteitsmeters, watermeters? Ik denk het niet.

Kijk naar Diftar, een tijd terug ingevoerd in onze gemeente. Prachtige dienstverlening zonder veel extra kost.
JimmyB,
Wij kunnen er niet aandoen dat jij achterlijk bent en niet kan inzien welke gevolgen het rekeningrijden heeft voor de burger en de economie.
Er zijn niet het verleden trouwens acties geweest tegen watermeters, electriciteitsmeters en gasmeters.
Vroeger betaalde men voor veel huizen water per kraan en gebruikte men meer de waterpomp dat de kraan. Veel woningen waren zelfs niet aangesloten op het waternet.
Gas werd pas echt ingebruik genomen na de vele acties tegen steenkool en stookolie.

En Diftar, is iets dat ons opnieuw word opgedrongen.
Toen ik zo oud als mijn kinderen nu was, werd er bijna niets voorverpakt, frisdrank zat in glazenflesjes die je terug moest inleveren en je kreeg dan statiegeld terug.
Mijn ouders hadden met 9 kinderen minder afval dan een gezin nu met 2 kinderen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 14:16   #68
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pure paniekzaaierij.
Ik heb je de cijfers en oorzaken gegeven op deze draad en jij blijft spreken over paniekzaaierij.

Geloof het of niet, maar het rekeningrijden zal ons terug naar de jaren 50/60 van vorige eeuw sturen.
En na korte tijd zal de economie hier helemaal verdwenen zijn en zitten we terug in de jaren 90 van de 19de eeuw.
Een periode waarin enkel de rijke industrielen en adel met een auto reden en de werknemer enkel werk vond in de plaatselijke fabriek.
Herstellingen aan toestellen in het huishouden zullen eerst uitgesteld en daarna afgesteld worden, wegen te hoge verplaatsingskosten.
Herstellingen aan nutsvoorzieningen worden uitgesteld wegens te hoge transportkosten.

Je hebt dus totaal geen inzicht van welke impact het rekeningsrijden heeft op het dagelijkse leven van de burger en de werking van de bedrijven.
Oud 9 februari 2014, 14:20   #69
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Als je een liberaal bent dan ben je tegen dit plan omwille van twee redenen:

de staat stuurt en zegt je waar en wanneer je moet rijden, zijnde autostrades buiten de piekuren.

ten tweede omdat de staat tenminste te weten komt wanneer je op welke type weg gereden hebt.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 14:40   #70
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dus de kilometerheffing zou dan in de plaats van de BIV en de jaarlijkse wegenbelasting komen. Interessant voor rijke mensen met enkele garages waar ze naargelang weer, terrein, en of hun gemoed hun dikke bak dito cabrio kiezen (ook vrouwlief) voor een trip of een ritje (liefst zonder files)

Even uitrekenen voor "Lowie Van der Rijken en vrouwlief":

4 auto´s aan 30 fiscale PK elk kost € 3030* x 4 = 12120 € jaarlijkse wegenbelastinhg per jaar, die valt dan weg.
* https://belastingen.fenb.be/vfp-port...ng.html#/q/top

Koopt Lowie eens een nieuwe Ferrari of Bentley valt ook telkens die eenmalige ~ 10.400 € BIV-geindexeerd weg.

En wie gaat dat# betalen ? De pendelaars# met hun 7-11 PKtjes die genoodzaakt moeten pendelen naar Brussel of Antwerpen om brood op te plank te krijgen voor zijn familie.
# edit, en dit plebs # was ik vergeten:
Citaat:
Stel, je hebt een Fiat Punto twinair met 900 cc motor. Jaarlijkse rijtaks is ongeveer 95 euro# . Aan 0.09 euro per kilometer kun je iets meer dan 1000 km/jaar rijden om geen belastingverhoging te hebben. Zelfs als je maar 5000 km/jaar in stedelijk gebied rijdt, betaal je bijna 500 euro taks. Da's meer dan we nu voor onze Saab betalen.
Tja Lowie en zijn vrouw begrijpen echt die tegenstand niet. Die pendelaar kan toch voor bus en trein kiezen zodat hij enkel maar thuis is voor te slapen...

In elk geval als het rekeningrijden er ooit komt zal ik niet meer moeten wachten op een 25 jarige wagen om die dure verkeerstaks te kunnen betalen.

Een 30 fiscale PK (5000 cc) kan ik me dan ook veel jonger kopen.
Mmmh een Porsche 911 (3600-3800 cc) wordt dan plots een heel pak goedkoper.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 februari 2014 om 15:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 14:43   #71
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Als je een liberaal bent dan ben je tegen dit plan omwille van twee redenen:

de staat stuurt en zegt je waar en wanneer je moet rijden, zijnde autostrades buiten de piekuren.

ten tweede omdat de staat tenminste te weten komt wanneer je op welke type weg gereden hebt.
Niet enkel wanneer je op welk soort weg rijd. Ze weten zelfs op welke weg je rijd, want je word gevolgd met een GPS-systeem. Ze kunnen dus niet enkel zien waar en wanneer je ergens rijd, maar ook hoe snel je rijd.
Oud 9 februari 2014, 14:55   #72
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor een liberaal is privacy geen hol begrip én we betalen al voor het gebruik van de weg onder vorm van wegenbelasting en accijnzen (en we krijgen er verdomd weinig voor terug).
Oud 9 februari 2014, 14:57   #73
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet enkel wanneer je op welk soort weg rijd. Ze weten zelfs op welke weg je rijd, want je word gevolgd met een GPS-systeem. Ze kunnen dus niet enkel zien waar en wanneer je ergens rijd, maar ook hoe snel je rijd.
En die data zijn allesbehalve veilig voor misbruik, integendeel. En ik bedenk me ineens, dat in mijn geval (ambtenaar bij de Vlaamse Overheid) het mijn werkgever is die die data verzamelt. Dan kunnen sommige van mijn collega's of mijn leidinggevenden mijn verplaatsingen nagaan, al was het voor de lol. "Dictaturen en de hel hebben één ding gemeen: de weg ernaar is geplaveid met goede bedoelingen."

Laatst gewijzigd door Libro : 9 februari 2014 om 15:02.
Oud 9 februari 2014, 14:57   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Nu niet veralgemenen hoor. Mogen de anderen ook niet he.
Natuurlijk niet, maar ik geef maar aan dat we een beetje voorzichtig moeten zijn. Ik heb al wat gezien in mijn onderwijsloopbaan...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2014, 14:58   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Ja ... als leraar doet U regelmatig huisbezoeken na de uren We zullen U maar geloven.
Regelmatig? Neen, wel gebeurde dat tot voor kort nog. Sedert enige tijd is binnen de nieuwe scholengroep evenwel afgesproken dat niet meer te doen.
Oud 9 februari 2014, 14:59   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GandalftheGrey Bekijk bericht
Als ik vanaf volgende maand m'n brutoloon nettoloon wordt, dan ben ik bereid alles zelf te betalen wat ik gebruik/verbruik.
Niet alleen deze km heffing maar ook terugbetaling doktersrekeningen&medicijnen, wettelijk pensioen, afvalvw ...
Wedden dat ik meer overhoud dan wat de staat nu doet ?
Die kans is inderdaad groot. Een slankere overheid en een grotere persoonlijke verantwoordelijkheden van de burger zouden ongetwijfeld kunnen leiden tot een groter nettobedrag.
Oud 9 februari 2014, 15:02   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De gemiddelde wagen betaald echter slechts 56€ wegentaks per jaar, ...
Dat lijkt me toch niet juist, hoor. Misschien gaat dit op voor een lichte vracht, maar voor een gemiddelde gezinswagen betaal je toch algauw tweehonderd of meer euro per jaar aan belasting.
Oud 9 februari 2014, 15:03   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Let wel, mensen die met een kleine auto van 800kg rijden moeten evenveel betalen als mensen die met een wagen van 3495kg rijden.
Wel zal iemand met zo'n wagen flink meer betalen bij de inschrijving.
Oud 9 februari 2014, 15:05   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Aanvaard het maar, de petitieteller is al verdubbeld en het is pas zondagmiddag.
Is België dan weer unitair geworden nadat daar eens een grote betoging pro-België werd gehouden?
Oud 9 februari 2014, 15:07   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stel, je hebt een Fiat Punto twinair met 900 cc motor. Jaarlijkse rijtaks is ongeveer 95 euro. Aan 0.09 euro per kilometer kun je iets meer dan 1000 km/jaar rijden om geen belastingverhoging te hebben. Zelfs als je maar 5000 km/jaar in stedelijk gebied rijdt, betaal je bijna 500 euro taks. Da's meer dan we nu voor onze Saab betalen.
Is de Fiat Punto dan een referentiewagen die behoort tot de best verkopende auto's in dit land?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be