![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dan zeggen we nog niets over het negationisme en revisionisme van Louis Michel als het over die periode gaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Minister-President
|
![]() Beseft iedereen wel hoe ver wij opgeschoten zijn op de weg naar de spilitsing van België. 15 jaar geleden, zouden de recente uitspraken van Van Cau en Picqué een politiek orkaan ontketend hebben. Het bestaan van België werd toen enkel door extremisten in vraag gesteld. Nu kunnen toppolitici van de grootste Waalse partij die dingen zeggen zonder dat iemand daarvan echt opkijkt.
Wie herrinert zich nog de tijd dat Vandenbrande, een Vlaamse minister-president, bij de Koning op het matje geroepen werd voor veel minder? Het einde van België is bespreekbaar geworden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Partijlid
|
![]() Inderdaad. Eindelijk , zou ik zeggen. Al rust er in Vlaanderen een groter taboe op dit onderwerp dan in Wallonië. En hoe zou dat nu toch komen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Hans1 : 7 september 2004 om 11:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volgens mij heeft Clio respect voor de Walen. Als hij iets tegen de Walen had, denkt u echt dat hij de hele weekend naar Dinant zou gaan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Partijlid
|
![]() Uiteraard heb ik niets tegen de Walen. Integendeel, de Walen zijn onze beste buren. Ik wil met hen, maar niet met hen alleen, samenleven op voet van gelijkheid in het nieuwe Europa. Ik geloof dat we beter samenwerken met de Walen in Europa dan dat we elkaar voortdurend tegenwerken in België. Het is deze redenering die bijvoorbeeld ook werd gevolgd op de voorbije IJzerbedevaart (http://www.ijzertoren.org/indexnew.p...&newsdetail=45).
Ik ben het beu dat al die energie gestoken wordt in het bijeenhouden van België terwijl er zo veel andere problemen zijn die de kop opsteken. Ik zeg dus niet: "veeg de communautaire problemen onder de mat" zoals de belgicisten hier doen, maar ik zeg: "maak eindelijk komaf met de Belgische inertie en zorg voor een Vlaams-Waalse dynamiek!" Daarom pleit ik voor het opsplitsen van België in twee staten (Vlaanderen en Wallonië) die beiden (en soms samen) als EU-lidstaten hun belangen kunnen verdedigen in Europa en in de wereld. Vooraleer je met de Brussel-vraag komt aangewaaid: Brussel kan perfect hoofdstad zijn van beide lidstaten. Brussel kan, zoals Andorra een semi-onafhankelijke staat is die wordt bestuurd onder protectoraat van Frankrijk en Spanje, perfect bestuurd worden met steun van Vlaanderen èn Wallonië. Een Europese inbreng zou het verhaal Brussel compleet maken. De realiteit is echter wel dat Wallonië voor Namur, en niet voor Brussel als haar hoofdstad heeft gekozen. Eerlijk gezegd denk ik dat een dergelijke kijk veel toekomstgerichter en ruimdenkender is dan een scheldend pleidooi voor de restauratie van het unitaire België. Geef mij maar Vlaams-Waalse vrede, in plaats van Belgische oorlog. Laatst gewijzigd door Clio : 7 september 2004 om 12:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() off-topic : (uit die ijzerbedevaarttoespraak)
Citaat:
Maar goed... off-topic dus ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 7 september 2004 om 12:18. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() In de middeleeuwen was Brussel nagenoeg volledig Nederlandstaling. Hans zou dan ook moeten pleiten voor een eentalig Nederlands Brussel. |
|
![]() |
![]() |