Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2004, 11:28   #61
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

En dan zeggen we nog niets over het negationisme en revisionisme van Louis Michel als het over die periode gaat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 11:32   #62
Kaal
Minister-President

Standaard

Beseft iedereen wel hoe ver wij opgeschoten zijn op de weg naar de spilitsing van België. 15 jaar geleden, zouden de recente uitspraken van Van Cau en Picqué een politiek orkaan ontketend hebben. Het bestaan van België werd toen enkel door extremisten in vraag gesteld. Nu kunnen toppolitici van de grootste Waalse partij die dingen zeggen zonder dat iemand daarvan echt opkijkt.

Wie herrinert zich nog de tijd dat Vandenbrande, een Vlaamse minister-president, bij de Koning op het matje geroepen werd voor veel minder? Het einde van België is bespreekbaar geworden.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 11:35   #63
Clio
Partijlid

Standaard

Inderdaad. Eindelijk , zou ik zeggen. Al rust er in Vlaanderen een groter taboe op dit onderwerp dan in Wallonië. En hoe zou dat nu toch komen?
Oud 7 september 2004, 11:48   #64
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clio
Er is iets vreemd aan de hand in Wallonië. Het hele weekend was ik in de buurt van Dinant samen met een groep Vlaamse en Waalse jongeren. Uiteraard werden ook de communautaire problemen besproken. Het vreemde is dat zowat alle Walen er van overtuigd zijn dat een grote meerderheid van de Vlamingen onafhankelijkheid eist. Deze overtuiging wordt hen door de Waalse pers ingelepeld. Zowat dagelijks verschijnen in de Waalse pers artikels over de egoïstische Vlamingen die steeds opnieuw meer bevoegdheden opeisen. En neen, geen woord over beter bestuur of homogene bevoegdheidspaketten als drijfveer voor deze eisen. Volgens de Waalse pers zijn alle vragende partijen voor een nieuwe staatshervorming separatisten die er enkel op uit zijn België op te doeken. Dit geldt volgens hen evenzeer voor VLD'ers en SP.a'ers als voor Blokkers, N-VA'ers of CD&V'ers.

Vandaar uitlatingen als die van Picqué en Van Cauwenberghe. Zelfs als flamingant sta je er van te kijken. Was het maar waar dat er in Vlaanderen een grote meerderheid voor Vlaamse onafhankelijkheid kiest, denk je dan.

Het leuke is natuurlijk wel dat net door hun provocerende uitspraken steeds meer Walen gaan beseffen dat het einde van België nabij is, en dat steeds meer Vlamingen vragen gaan stellen bij de houding van de Franstaligen, waardoor ook voor hen het einde van België geen taboe meer is. Vandaar ook de scherpe reacties van de Bub'ers hier op dit forum. Gevaarlijke uitspraken als die van Van Cau brengen het einde van België enkel dichterbij, en dat weten ze in de Brusselse salons maar al te goed.

Besluit: we zijn op goede weg. We hebben zelfs de Waalse media en politici al aan onze kant. Nu de Vlaamse nog...
Zeg, u verklaart de vrede in uw onderschrift. Behalve aan de Walen? Leer elkaar respecteren, zoals mannen vrouwen moeten respecteren en omgekeerd. Of jongeren ouderen. Of rijken armen.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 7 september 2004 om 11:48.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 11:49   #65
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clio
Inderdaad. Eindelijk , zou ik zeggen. Al rust er in Vlaanderen een groter taboe op dit onderwerp dan in Wallonië. En hoe zou dat nu toch komen?
Heel eenvoudig: de "Vlamingen" houden van België.
Oud 7 september 2004, 11:50   #66
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Volgens mij heeft Clio respect voor de Walen. Als hij iets tegen de Walen had, denkt u echt dat hij de hele weekend naar Dinant zou gaan?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 11:51   #67
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
Beseft iedereen wel hoe ver wij opgeschoten zijn op de weg naar de spilitsing van België. 15 jaar geleden, zouden de recente uitspraken van Van Cau en Picqué een politiek orkaan ontketend hebben. Het bestaan van België werd toen enkel door extremisten in vraag gesteld. Nu kunnen toppolitici van de grootste Waalse partij die dingen zeggen zonder dat iemand daarvan echt opkijkt.

Wie herrinert zich nog de tijd dat Vandenbrande, een Vlaamse minister-president, bij de Koning op het matje geroepen werd voor veel minder? Het einde van België is bespreekbaar geworden.
Het unitarisme ook. Dus het kan nog alle kanten uit.
Oud 7 september 2004, 11:52   #68
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Heel eenvoudig: de "Vlamingen" houden van België.
Natuurlijk. Daarom hebt u de Ijzerbedevaart, de Ijzerwake, de Vlaamse Beweging, TAK, Voorpost, enz.......... Al die mensen houden enorm van België............
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 11:53   #69
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Volgens mij heeft Clio respect voor de Walen. Als hij iets tegen de Walen had, denkt u echt dat hij de hele weekend naar Dinant zou gaan?
Hij wil wel niet in hetzelfde land leven met hen. Het is alsof ik zou zeggen dat ik niet met zwarten of vrouwen wil leven in hetzelfde land - quod certe non.
Oud 7 september 2004, 11:53   #70
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Natuurlijk. Daarom hebt u de Ijzerbedevaart, de Ijzerwake, de Vlaamse Beweging, TAK, Voorpost, enz.......... Al die mensen houden enorm van België............
U hebt het over die paar duizend man?
Oud 7 september 2004, 12:07   #71
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
Jaja... maar dat was omdat hij Vlaming was.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 7 september 2004, 12:09   #72
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij wil wel niet in hetzelfde land leven met hen. Het is alsof ik zou zeggen dat ik niet met zwarten of vrouwen wil leven in hetzelfde land - quod certe non.
Dus eigenlijk bent u het die beleidskeuzes niet kan losmaken van etnische keuzes.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 7 september 2004, 12:09   #73
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het unitarisme ook. Dus het kan nog alle kanten uit.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 7 september 2004, 12:13   #74
Clio
Partijlid

Standaard

Uiteraard heb ik niets tegen de Walen. Integendeel, de Walen zijn onze beste buren. Ik wil met hen, maar niet met hen alleen, samenleven op voet van gelijkheid in het nieuwe Europa. Ik geloof dat we beter samenwerken met de Walen in Europa dan dat we elkaar voortdurend tegenwerken in België. Het is deze redenering die bijvoorbeeld ook werd gevolgd op de voorbije IJzerbedevaart (http://www.ijzertoren.org/indexnew.p...&newsdetail=45).

Ik ben het beu dat al die energie gestoken wordt in het bijeenhouden van België terwijl er zo veel andere problemen zijn die de kop opsteken. Ik zeg dus niet: "veeg de communautaire problemen onder de mat" zoals de belgicisten hier doen, maar ik zeg: "maak eindelijk komaf met de Belgische inertie en zorg voor een Vlaams-Waalse dynamiek!" Daarom pleit ik voor het opsplitsen van België in twee staten (Vlaanderen en Wallonië) die beiden (en soms samen) als EU-lidstaten hun belangen kunnen verdedigen in Europa en in de wereld.

Vooraleer je met de Brussel-vraag komt aangewaaid: Brussel kan perfect hoofdstad zijn van beide lidstaten. Brussel kan, zoals Andorra een semi-onafhankelijke staat is die wordt bestuurd onder protectoraat van Frankrijk en Spanje, perfect bestuurd worden met steun van Vlaanderen èn Wallonië. Een Europese inbreng zou het verhaal Brussel compleet maken. De realiteit is echter wel dat Wallonië voor Namur, en niet voor Brussel als haar hoofdstad heeft gekozen.

Eerlijk gezegd denk ik dat een dergelijke kijk veel toekomstgerichter en ruimdenkender is dan een scheldend pleidooi voor de restauratie van het unitaire België.

Geef mij maar Vlaams-Waalse vrede, in plaats van Belgische oorlog.

Laatst gewijzigd door Clio : 7 september 2004 om 12:16.
Clio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 12:18   #75
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

off-topic : (uit die ijzerbedevaarttoespraak)

Citaat:
GEEN KERNWAPENS
Vlaamse vrienden
Het nucleair wapentuig vormt vandaag de grootste bedreiging voor onze wereld. Het is hoog tijd om het roer radicaal om te gooien.
Vlaanderen moet internationaal zijn rol spelen. Met de Vlaamse vredesbeweging eisen we de volledige terugtrekking van de kernwapens uit ons land, het afstoten van al onze taken inzake nucleaire oorlogsvoering en duidelijkheid over de nucleaire strategie van het Atlantisch bondgenootschap.

We steunen uitdrukkelijk de Bomspotting-acties van het Forum voor vredesactie. Laat het duidelijk zijn: Vlaanderen wil geen kernbommen. Vroeger niet, nu niet, NOOIT !
Wat een onzin. Dankzij die kernwapens hebben we 60 jaar geen wereldoorlog meer gekend. En dat ze de grootste bedreiging zijn kan ieder kind ontkennen door maar te zien wat er in die 60 jaar dan wel is gebeurd : terreur en oorlog met conventionele wapens...

Maar goed... off-topic dus

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 7 september 2004 om 12:18.
Oud 8 september 2004, 11:12   #76
Tjeerd
Burger

Tjeerd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Hans zit nog ergens in de Middeleeuwen...
Was dat maar zo!!

In de middeleeuwen was Brussel nagenoeg volledig Nederlandstaling.
Hans zou dan ook moeten pleiten voor een eentalig Nederlands Brussel.
Tjeerd is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be