Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 15 maart 2014, 11:45   #61
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
Is het niet eerder : Hoogmoed komt voor de val ?
Inderdaad, verwacht toch niet te veel (taal)inzicht van deze persoon.
DewareJakob is offline  
Oud 15 maart 2014, 11:55   #62
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Zoals ik eerder zei ken ik dat dossier niet, dus is mijn antwoord: geen flauw idee.
Nu, er is een wezenlijk verschil tussen lokale politiek, en Vlaamse politiek. Maar als de Antwerpse VLD beslist om uit de coalitie te stappen, dan is dat haar beslissing. Als CD&V en NVA beslissen om de VLD buiten te sjotten, dan is dat hun beslissing.
Het is moeilijk zeker he jongen?

De VLD houdt een dossier tegen dat al jaren aansleept, comme la beglique zelf, dat het in 2002 nog mee goedkeurde, enkel maar omdat ze nauwelijks argumenten kunnen aanbrengen tegen de VL regering.

Had de N-VA zo'n bocht gemaakt, u was de eerste om hier allerlei vuilspuiterij te komen poneren.
Vrijheideerst is offline  
Oud 15 maart 2014, 12:08   #63
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Inderdaad, verwacht toch niet te veel (taal)inzicht van deze persoon.
Deze persoon schat zijn eigen taalinzicht nochtans uitzonderlijk hoog in, hoor.

Het zijn de anderen die het aan taalinzicht mankeert.
Oud 15 maart 2014, 12:10   #64
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Hij heeft verdorie op héél het internet niet meer voorbeelden van zijn courant taalgebruik gevonden als dat van een derderangsdichter op een amateursite en de hoogdravende preek van een pastoorke tijdens een slecht wijnjaar.
Maar als System het zegt, dan is het zo. Punt uit!

Natuurlijk is het courant. In de zin van 'gebruikelijk'. Anders zou een pastoor de uitdrukking natuurlijk niet in een preek gebruiken voor zijn gelovigen. Ik heb het gezegde vroeger ook regelmatig gehoord. En nu nog af en toe wanneer het gaat over hoogmoed. Daarom gebruik ik het ook. Gij staart u steeds maar blind op dat spreekwoord. Kom eens van uw (spreekwoord-)dak af. Straks valt ge er nog van af.

Laatst gewijzigd door system : 15 maart 2014 om 12:13.
system is offline  
Oud 15 maart 2014, 12:34   #65
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Natuurlijk is het courant. In de zin van 'gebruikelijk'. Anders zou een pastoor de uitdrukking natuurlijk niet in een preek gebruiken voor zijn gelovigen. Ik heb het gezegde vroeger ook regelmatig gehoord. En nu nog af en toe wanneer het gaat over hoogmoed. Daarom gebruik ik het ook. Gij staart u steeds maar blind op dat spreekwoord. Kom eens van uw (spreekwoord-)dak af. Straks valt ge er nog van af.
Heb je het dan over een werkwoordelijk gezegde of naamwoordelijk gezegde ?

Of verwar je gezegde met uitdrukking?

Laatst gewijzigd door HRobin : 15 maart 2014 om 12:34.
HRobin is offline  
Oud 15 maart 2014, 12:37   #66
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Courant <> vroeger.
Dat jij middelnederlands wenst te spreken is uw zaak. Correct is het alvast niet.
Maar uw getrol bereikt wel zijn doel. De trol wenst immers enkel de aandacht af te leiden en oeverloos te zeveren over details die er niet om doen.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 15 maart 2014 om 12:38.
stuyckp is offline  
Oud 15 maart 2014, 12:40   #67
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Courant <> vroeger.
Dat jij middelnederlands wenst te spreken is uw zaak. Correct is het alvast niet.
Maar uw getrol bereikt wel zijn doel. De trol wenst immers enkel de aandacht af te leiden en oeverloos te zeveren over details die er niet om doen.
Nog een geluk dat jij hier de rol van moderator op je neemt.
Another Jack is offline  
Oud 15 maart 2014, 12:46   #68
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Heb je het dan over een werkwoordelijk gezegde of naamwoordelijk gezegde ?

Of verwar je gezegde met uitdrukking?
Een 'gezegde' bij mij betekent in deze context: de taal die wordt gebezigd in het dagdagelijks taalgebruik. Letterlijk 'hetgeen wordt gezegd'. U moet het allemaal niet gekunsteld maken. Het zal u niet helpen.

Laatst gewijzigd door system : 15 maart 2014 om 12:55.
system is offline  
Oud 15 maart 2014, 12:48   #69
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Courant <> vroeger.
Ik had anders niet de indruk dat de pastoor in zijn preek 'middelnederlands' gebruikte. Blijkbaar wanneer het u niet aanstaat, ontwaart ge nogal vlug zogenaamd 'middelnederlands'. Zijt ge wel zeker dat gij geen 'middelnederlands' spreekt?
system is offline  
Oud 15 maart 2014, 13:01   #70
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Noppes System!
Ik staar me niet blind op een correct spreekwoord maar jij klampt je wel vast aan een iets dat je ooit ergens meent gehoord te hebben maar dat noch een spreekwoord, noch een gezegde is. Dat zelfs geen geijkte uitdrukking is, en al zeker geen courant of gebruikelijk taalgebruik. Als dat het geval was geweest had je immers je zever met betere voorbeelden kunnen staven dan met hetgeen je van een amateursite haalde of uit de preek van een pastoorke van het zevende knoopsgat.

Bovendien is een pastoor de paus niet. En zelfs die is feilbaar. De uitdrukking die jij gebruikt, en hooghartig blijft gebruiken is fout want ze bestaat niet in correct Nederlands.

Hoe je je ook kronkelt en keert, je kent niet eens het verschil tussen een uitdrukking, een gezegde en een spreekwoord. Kom liever zelf van je denigrerende, hoogmoedige dak af want in een gezegde komt geen werkwoord voor. Straks val je nog van je dak af. Of beter gezegd, bént er al vanaf gevallen. En al meer dan één keer.
In wat jij uit arren moede, en in je hooghartige eigenwijsheid, een "gezegde" noemt staat wél een werkwoord, namelijk "KOMT".

Citaat:
Spreekwoord, gezegde, zegswijze, uitdrukking
Wat is het verschil tussen een spreekwoord, een zegswijze en een gezegde?

In het dagelijks taalgebruik worden deze termen vaak door elkaar gebruikt. In de inleiding van een van de gezaghebbendste spreekwoorden- en gezegdenboeken (Nederlandsche spreekwoorden, spreekwijzen, uitdrukkingen en gezegden van F.A. Stoett) maakt de auteur het onderstaande onderscheid, dat grotendeels ondersteund wordt door de grote Van Dale.

Spreekwoord

Kenmerkend voor een spreekwoord is de onveranderlijkheid van de formulering en de woordkeus. Een spreekwoord heeft altijd de vorm van een mededelingszin (het is bijvoorbeeld geen vraag) met de persoonsvorm in de tegenwoordige tijd (als er een persoonsvorm aanwezig is). Het is een uitspraak met een algemene levenswijsheid, een bevestiging van de orde der dingen: zo gaat het nu eenmaal in de wereld. Voorbeelden van spreekwoorden zijn: 'Na regen komt zonneschijn', 'Boontje komt om zijn loontje' en 'Oost west, thuis best.'

Gezegde

Een gezegde is een vaste verbinding van woorden met een figuurlijke betekenis, die geen werkwoord bevat en dus op zichzelf nooit een zin vormt. Bijvoorbeeld: met hart en ziel, een open deur, een vrolijke frans.

Zegswijze

Er bestaat ook nog een derde categorie: de zegswijzen. Deze kunnen wel een zin vormen (in tegenstelling tot gezegden), en het onderwerp en de werkwoordstijd kunnen aangepast worden (dit in tegenstelling tot spreekwoorden). Een zegswijze is bijvoorbeeld 'Het loopt de spuigaten uit', of in 'aangepaste' vorm: 'Het lawaai liep de spuigaten uit.'

Uitdrukking

Ten slotte wordt ook uitdrukking veel gebruikt. Volgens de grote Van Dale is dat een "vaste, idiomatische verbinding van woorden, met een figuurlijke of metonymische betekenis, bijvoorbeeld iemand van haver tot gort kennen". In de praktijk wordt uitdrukking als een soort algemeen, overkoepelend begrip gebruikt voor alle vaste verbindingen met een figuurlijke betekenis.
https://onzetaal.nl/taaladvies/advie...ze-uitdrukking
Oud 15 maart 2014, 13:06   #71
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een 'gezegde' bij mij betekent in deze context: de taal die wordt gebezigd in het dagdagelijks taalgebruik. Letterlijk 'hetgeen wordt gezegd'. U moet het allemaal niet gekunsteld maken. Het zal u niet helpen.
Ok, ik begrijp het: hier gaat het dus over het verkeerd uitspreken van een spreekwoord - om welke reden dan ook - maar dan zo vaak dat het verwordt tot een "gezegde" en "hetgeen wordt gezegd".
HRobin is offline  
Oud 15 maart 2014, 13:13   #72
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had anders niet de indruk dat de pastoor in zijn preek 'middelnederlands' gebruikte. Blijkbaar wanneer het u niet aanstaat, ontwaart ge nogal vlug zogenaamd 'middelnederlands'. Zijt ge wel zeker dat gij geen 'middelnederlands' spreekt?
We eten ondertussen wat jouw indrukken waard zijn.

Het lijkt mij wel logisch dat iemand die aan het verzuipen is een stuk drijfhout als reddingsboei gebruikt.

Het helpt jou niet om al jouw posts af te sluiten met een denigrerende vraag die perfect op jezelf van toepassing is.
Oud 15 maart 2014, 13:19   #73
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jou heeft het alleszins niet geholpen dat je een spreekwoord zo hebt "gekunsteld" dat het zelfs geen gezegde meer kan genoemd worden.
Oud 15 maart 2014, 13:21   #74
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ok, ik begrijp het: hier gaat het dus over het verkeerd uitspreken van een spreekwoord - om welke reden dan ook - maar dan zo vaak dat het verwordt tot een "gezegde" en "hetgeen wordt gezegd".
Neen, maar u moet wat verder kijken dan uw neus lang is. Het woord 'gezegde' kan verschillende betekenissen hebben al naar gelang de context. Dat zeg ik niet alleen. Dat zeggen ook verklarende woordenboeken. Ik heb u ook de context aangeduid

En één van die betekenissen is:

'gezegde'

1...
2...
...

10. geijkte uitdrukking
term, cliché, formule, gezegde, sjablone, zegswijze, spreekwoord.

Met andere woorden, een gezegde kan een spreekwoord zijn, maar hoeft dit zeker niet te zijn. Het kan een manier zijn waarop men dingen zegt. Een 'zegswijze' dus, een geijkte uitdrukking. En dus, 'hoogmoed komt ten val' is hier een geijkte uitdrukking. Snapt u het nu? Het wordt anders wel tijd.

Laatst gewijzigd door system : 15 maart 2014 om 13:26.
system is offline  
Oud 15 maart 2014, 13:21   #75
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vergeet het.
"Hoogmoed komt ten val" is noch een gezegde noch "hetgeen gezegd wordt".
Dan mag System het nog blijven gebruiken tot hij één ons weegt.
Oud 15 maart 2014, 13:28   #76
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Daar heb je hem weer met zijn schoolmeesterkes opmerkingen aan het eind van zijn post. "Snapt u het nu? Het werd anders tijd".

Hoogmoed komt ten val is geen geijkte uitdrukking.

Ook en zelfs niet omdat jij je dat inbeeldt.

En een gezegde is het evenmin vermits in gezegde geen werkwoord komt.
Oud 15 maart 2014, 13:38   #77
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
N-VA blaast zichzelf wel op. Daarvoor hebben ze geen hulp nodig.

Ze kunnen misschien nog een spoedcursus "onderhandelen" gaan volgen. Wie weet hebben ze daar wat aan.
Waar blazen wij onszelf op?
Wie moet een cursus onderhandelen volgen?
reservespeler is nu online  
Oud 15 maart 2014, 13:38   #78
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pjotr 2691 Bekijk bericht
U noemt drie voorbeelden die u na lang zoeken ergens op het net terugvond 'courant' taalgebruik? Zoek 'courant' eens even op. Eigenlijk zou u dat als francofiel zo al moeten begrijpen.
Ook dat is niet correct. 'Courant' kan verschillende betekenissen hebben. En tevens al naargelang de context.

Het kan betekenen: regelmatig, geregeld, alledaags, gestadig, regulier, steevast enz.

Dat men niet zo vaak de uitdrukking ziet of gebruikt, is het gevolg dat men natuurlijk niet zo vaak spreekt over 'hoogmoed en val'. Maar het is wel een uitdrukking die in het dagelijks leven 'regelmatig' wordt gebruikt. En de pastoor die doet dit dan ook. Maar ook andere mensen. En sommige NVA-ers, ja, die zouden die uitdrukking dagdagelijks voor het opstaan moeten gedenken en er zeer diep over mediteren.

Laatst gewijzigd door system : 15 maart 2014 om 14:08.
system is offline  
Oud 15 maart 2014, 13:38   #79
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou maar niet te hoog van de toren blazen. Hoogmoed komt ten val.
Normaal gezien komt die voor de val. Ik zeg wel duidelijk normaal ....
Oud 15 maart 2014, 13:39   #80
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
N-VA doet van zijn kant identiek hetzelfde (in omgekeerde zin dan)
Leg uit, liefst met een linkje of een bronnetje.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be