Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2014, 12:58   #61
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Eindelijk iemand met wat ervaring uit de praktijk.
kan en wil je wat informatie delen in deze draad?
Ach opeens is de jarenlange ervaring van Tesla rijders op fora niet meer goed genoeg. Nog een fobie.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 18:14   #62
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu niet meer?
Als ik kijk bij RVA/VDAB( mijn hele loopbaan ) bestaat mijn diploma A2 elektro-Mechanica niet meer is omgezet naar :
Elektronische Installatietechnieken 3de graad.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 22:33   #63
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Als ik kijk bij RVA/VDAB( mijn hele loopbaan ) bestaat mijn diploma A2 elektro-Mechanica niet meer is omgezet naar :
Elektronische Installatietechnieken 3de graad.
Als ik kijk naar de school waar ik mijn diploma heb behaald, dan bestaat die vandaag niet meer.
Hoger Technisch Instituut Kardinaal Mercier in Schaarbeek. De schoolgaande jeugd geraakte niet meer veilig van de trein tot aan de schoolpoort.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2014, 05:31   #64
chris k
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als ik kijk naar de school waar ik mijn diploma heb behaald, dan bestaat die vandaag niet meer.
Hoger Technisch Instituut Kardinaal Mercier in Schaarbeek. De schoolgaande jeugd geraakte niet meer veilig van de trein tot aan de schoolpoort.
Mijn school bestaat ook niet meer falliet gegaan ....reden teveel anderen toegelaten en dan blijven de oorspronkelijke bewoners weg...positieve discriminatie is al bezig sinds de jaren '70 ( de schuld van Paula van de toenmalige CVP).

In een katholieke school moet men geen andere godsdiensten binnenlaten.....bij een beenhouder ga je ook geen brood kopen.....bij een loodgieter koop je geen vleeswaren.
Oud 7 april 2014, 08:11   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn school bestaat ook niet meer falliet gegaan ....reden teveel anderen toegelaten en dan blijven de oorspronkelijke bewoners weg...positieve discriminatie is al bezig sinds de jaren '70 ( de schuld van Paula van de toenmalige CVP).

In een katholieke school moet men geen andere godsdiensten binnenlaten.....bij een beenhouder ga je ook geen brood kopen.....bij een loodgieter koop je geen vleeswaren.
Als het katholieke net ook niet openstond voor andersgelovigen en niet-gelovigen, was het katholiek onderwijs nu bijna leeggelopen. Hoeveel % is immers nog praktizerend katholiek?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2014, 09:49   #66
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als het katholieke net ook niet openstond voor andersgelovigen en niet-gelovigen, was het katholiek onderwijs nu bijna leeggelopen. Hoeveel % is immers nog praktizerend katholiek?
Het enige probleem in schaarbeek waren straat incindenten het onveiligheidsgevoel dat daarmee is ontstaan. Ik denk dat het HTIKM verhuisd is naar omgeving Mechelen.
Oud 7 april 2014, 17:52   #67
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Stel voor je hebt nog 50 kWh over in je accu (tot op het minimum level). En je verwarming heeft nog 2 kWh nodig, dan heb je 25 uur tot de accu echt plat is.In de bovenste link hadden brandstofauto´s na 10 uur een lege tank."

Dit is wat u stelt.

Na 10 uur hebben de brandstofauto's een lege tank
en na 25 uur hebben de elektrische wagens een lege batterij.

We veronderstellen ook dat beide zijn volgetankt anders klopt de vergelijking niet. Juist of niet juist.

Niet antwoorden met zes A4 's aub.
Wel ik zal dan in zijn plaats antwoorden:
Tot de batterij op is en net zoals bij een auto op fosiele brandstof die brandstof op is. Daarna is het afzien en tanden bijten, hopende dat er snel hulp tot bij u raakt. Of op nog een humanitaire sociale ziel die u helpt warm te blijven.
Maar ja als je verslaafd bent aan de luxe van verwarming en airco is dat een moeilijke opgave, ik weet het
Mijn grootmoeder zei altijd; verman uzelf.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2014, 17:59   #68
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Idd.

Maar moest men frigofobie of electrofobie hebben kan men zich laten helpen:

http://www.suc7.com/frigofobie/

Laatst gewijzigd door Micele : 7 april 2014 om 18:00.
Oud 7 april 2014, 20:16   #69
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Wel ik zal dan in zijn plaats antwoorden:
Tot de batterij op is en net zoals bij een auto op fosiele brandstof die brandstof op is. Daarna is het afzien en tanden bijten, hopende dat er snel hulp tot bij u raakt. Of op nog een humanitaire sociale ziel die u helpt warm te blijven.
Maar ja als je verslaafd bent aan de luxe van verwarming en airco is dat een moeilijke opgave, ik weet het
Huuu....niet dat ik uw antwoord wil negeren maar de stelling dat een stilstaande auto op fossiele brandstoffen(volle tank) , na 10 uur zijn inzittenden verwarmd te hebben, met een lege tank zou staan is wel redelijk absurd.
Als we via diverse informatiebronnen mogen aannemen dat bij een elektrische wagen tot 33% van batterijcapaciteit naar klimaatcomfort gaat tijdens het rijden dan vermoed ik dat de verwarming het geen 25 uur gaat uithouden.
Probleem is (en bestaansreden van deze draad) dat er tot nu geen gegevens zijn gevonden waarmee we ons een correct beeld kunnen vormen wat te verwachtten bij winterweer/ files / terugrit na een werkdag.
Ik veronderstel dat velen die vandaag een elektrische wagen gebruiken ook de mogelijkheid hebben om de wagen gedurende de dagtaak op te laden.
Blijft dit mogelijk als 20/30/40% van ons wagenpark gaat bestaan uit elektrische wagens?
Oud 8 april 2014, 05:14   #70
Zwitser

Standaard

Citaat:
Ik veronderstel dat velen die vandaag een elektrische wagen gebruiken ook de mogelijkheid hebben om de wagen gedurende de dagtaak op te laden.
Blijft dit mogelijk als 20/30/40% van ons wagenpark gaat bestaan uit elektrische wagens?
Alleen als we er een paar kerncentrales bij bouwen.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2014, 09:13   #71
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Extra probleem dus, ééntje waar ik zelf nog niet aan gedacht had.
Ik dacht wel ergens gelezen te hebben dat Zweden de combinatie van een heel grote hoeveelheid elektrische wagens en wind-energie als ideaal beschouwd.
De batterijen die een zelfs korte periode zonder wind kunnen overleven zijn er nog wel niet. Dagdagelijks zo veel mogelijk in de stekker pluggen - zo ver zijn we.
Oud 8 april 2014, 15:26   #72
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ja ? Bron ?

Of 1 kerncentrale minder ?

Citaat:
http://ecomento.tv/2013/09/23/wie-27...ssern-koennen/

Wie 27 Millionen Elektroautos im Jahr 2050 das Stromnetz verbessern können

23. September 2013 | In: Lifestyle, Pkw-Markt, Technik

Elektroauto-Strom

Wissenschaftler gehen davon aus, dass im Jahr 2050 etwa 27 Millionen Elektrofahrzeuge in Deutschland unterwegs sein werden. Wie viel Strom werden diese Autos und Lkws verbrauchen? Woher kommt dieser? Und welche Auswirkungen hat der Mehrverbrauch für Mobilität auf unseren Alltag?

Das Fazit einer Studie des Deutschen Zentrums für Luft- und Raumfahrt (DLR) und seiner Partner fällt eindeutig pro Elektromobilität aus: Demnach verbrauchen all die prognostizierten 27 Millionen Elektrofahrzeuge mit 53,5 Terawattstunden nur etwa 10 Prozent des deutschen Gesamtstroms und können – vor allem bei einem erwarteten hohen Anteil an erneuerbarer Energie – die Effizienz der Stromerzeugung sogar noch erhöhen, das Stromnetz entlasten und zu deutlichen CO2-Einsparungen führen.

Entlastung der Umwelt

Trotz des höheren Stromverbrauchs würde laut der Studie der erhöhte Anteil von Elektrofahrzeugen die Umwelt entlasten. Denn Fahrzeuge mit Elektromotor sind um einiges effizienter als Fahrzeuge mit Verbrennungsmotor. Verglichen mit der Fahrzeugflotte des Jahres 2010 würde der gesamte Energieverbrauch durch den Individualverkehr bis zum Jahr 2050 sogar um zwei Drittel sinken.

Sind die Elektrofahrzeuge ausschließlich mit Strom aus erneuerbaren Energien unterwegs, würde der CO2-Ausstoß der Pkw-Flotte um satte 80 Prozent sinken. Wer will sich angesichts dieses Szenarios noch über angeblich überzogene CO2-Grenzwerte beschweren, wie sie die EU vorschreiben möchte?

20 Gigawatt weniger Überschuss

Auch das Stromversorgungssystem würde von einer größeren Anzahl Elektroautos profitieren. Trotz des zusätzlichen Stromverbrauchs durch Elektrofahrzeuge könnten diese durch die Aufnahme von regenerativ erzeugtem Wind- und Photovoltaik-Strom überschüssige Strommengen um bis zu 20 Gigawatt verringern. Gleichzeitig könnten sie aufgrund geringerer Lastspitzen die Stromerzeugung aus fossilen Kraftwerken vermindern.

”Durch eine Ladesteuerung wird es möglich, die Autobatterie dann aufzuladen, wenn das Stromangebot aus Erneuerbaren Energien hoch ist. Das ist wichtig für die Integration der Elektrofahrzeuge in das Energiesystem”, sagt Thomas Pregger, der Projektleiter der Studie beim DLR-Institut für Technische Thermodynamik. Vor allem in den Morgenstunden, wenn viele Fahrzeughalter Arbeit pendeln, ist das Potential am geringsten, in den Abendstunden und über Nacht jedoch erwartungsgemäß am höchsten.

Problem Batteriekosten

Das Problem allerdings ist, dass bei den derzeitigen Batterien die Alterungsprozesse durch Auf- und Entladen noch zu hoch ausfallen. Die Kosten für optimale Stromspeicher wären noch sehr hoch. “Es lässt sich schwer vorhersagen, wie sich das ‘Vehicle-to-Grid-Potential’ entwickelt. Sobald Elektrofahrzeuge über Batterien verfügen, die weniger Abnutzungserscheinungen aufweisen, wird dieses Potential durchaus interessant”, schätzt Thomas Pregger die Entwicklung ein.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 april 2014 om 15:30.
Oud 9 april 2014, 00:43   #73
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Huuu....niet dat ik uw antwoord wil negeren maar de stelling dat een stilstaande auto op fossiele brandstoffen(volle tank) , na 10 uur zijn inzittenden verwarmd te hebben, met een lege tank zou staan is wel redelijk absurd.
Als we via diverse informatiebronnen mogen aannemen dat bij een elektrische wagen tot 33% van batterijcapaciteit naar klimaatcomfort gaat tijdens het rijden dan vermoed ik dat de verwarming het geen 25 uur gaat uithouden.
Probleem is (en bestaansreden van deze draad) dat er tot nu geen gegevens zijn gevonden waarmee we ons een correct beeld kunnen vormen wat te verwachtten bij winterweer/ files / terugrit na een werkdag.
Uiteraard Johan, ik trok het even op een stokje.

Dat laatste vroeg ik me ook wel af.. elektrische wagens allemaal goed en wel maar, de industrie moet ook elektriciteit hebben, je huis, je PC, je smartphone, je tablet, je andere tablet, je VRbril,... Ons hele leven draait rond elektriciteit... en in theorie moet daar nu 7 miljard mensen dat 24/7 hebben, binnen een decennia of 5 zelfs meer den 10 miljard... Zonder kerncentrales of degelijke alternatieve manieren op die op die schaal op te wekken?
De eltrische auto is millieuontlastend zegt men; tarara.. de productie van de elektriciteit zelf is al vervuilend, die van de batterijen evenzeer of zelfs erger.
En wat met al die kapotte batterijen? Gaan we deze allemaal 100% kunnen recupereren of recycleren? Of doen we verder zoals we nu bezig zijn, ze in Afrika, Nepal of ergens in de oceaan gaan dumpen?
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein

Laatst gewijzigd door AsGardSGO : 9 april 2014 om 00:48.
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2014, 13:11   #74
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat laatste vroeg ik me ook wel af.. elektrische wagens allemaal goed en wel maar, de industrie moet ook elektriciteit hebben, je huis, je PC, je smartphone, je tablet, je andere tablet, je VRbril,... Ons hele leven draait rond elektriciteit...
En hoeveel % is het electriciteitsverbruik gedaald ? 30 % - 50 % ?
- alle electrische apparaten zijn veel zuiniger geworden, denk aan de A -AA- AAA klassen.
- denk aan je oude CRT-TV tov de moderne Led-flatscreens, pakweg 50-100 % zuiniger ondanks 50 %-100 % groter beeld.
- de (zwaardere) gloeilampen met amper 10 % rendement krijgt men ondertussen bijna niet meer.
- betere spaarlampen en leds en andere zijn al zeer verspreid, zelfs de halogeenlampen komen uit de mode.
- enz...

In Belgie ligt het aandeel electro-auto´s bij pakweg 0,02 % (1000/5 miljoen offic. bron )

Moest dit nog 100 maal meer worden zoals prognoses in D stellen tegen 2020 is dit 2 %.

In de D-Wiki heeft men berekend dat tot 2 % extra-aandeel E-auto´s maar een 0,5 % extra stroomverbruik zou uitmaken in Duitsland , hoeveel % hebben we/ze tegen 2020 -netto- niet meer bespaard via spaarzamere apparaten enzo ?

Momenteel verbruikt al het electrisch openbaar vervoer in D 3 %, denk maar aan de electrische treinen, die hebben ook ooit alle stoom- en dieseltreinen afgelost was er toen een probleem of paniek met de stroomverzorging ?

Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Elektro...rgieversorgung
...
Im Falle der von der Bundesregierung für 2020 angestrebten Zahl von einer Million Elektroautos, was einem Anteil von etwa 2 % aller Fahrzeuge entspricht, sind rund 3 TWh an elektrischer Energie aufzubringen, was einem halben Prozent des derzeitigen deutschen Strombedarfs entspricht.

Der gesamte, deutschlandweite elektrobetriebene öffentliche Nah- und Fernverkehr benötigt rund 15 TWh Strom pro Jahr, entsprechend knapp 3 % des Bruttostromverbrauchs.[214]
Citaat:
en in theorie moet daar nu 7 miljard mensen dat 24/7 hebben, binnen een decennia of 5 zelfs meer den 10 miljard...
Er komt idd bevolking bij maar het is meer het aantal huishoudens wat telt.

Citaat:
Zonder kerncentrales of degelijke alternatieve manieren op die op die schaal op te wekken?
Er moet idd een basisenergie blijven, wind en zon en andere blijven eerder in de marge (toch in ons land)

Citaat:
De eltrische auto is millieuontlastend zegt men; tarara.. de productie van de elektriciteit zelf is al vervuilend, die van de batterijen evenzeer of zelfs erger.
Qua CO2 Bron-tot-wiel uitstoot zijn E-voertuigen 30 tot 70 % beter als de klassieke fossiele brandstofvoertuigen.
Directe vervuiling uitlaatgassen zoals PM(roetfijnstof), NOx, CO, HC, ... is wel zéro bij E-auto´s.

Citaat:
En wat met al die kapotte batterijen?
Tja wat met die loodbatterijen van de klassieke auto´s ?

Tja, wat met al die onderdelen van oude roetfilters tot katalysatormetalen, uitlaat, motorblok, lichtmachine, oud olieafval, uitlaat, en pakweg andere delen die een E-auto helemaal niet nodig heeft ?

Citaat:
Gaan we deze allemaal 100% kunnen recupereren of recycleren?
Mss eens opzoeken of men "lithium accu´s" mss beter kan recycleren als "loodaccu´s" ?

zeer uitgebreid met grafieken en foto´s:
http://www.wikimobi.nl/wiki/index.ph...vingsbelasting

http://www.batteryrecycling.umicore.com/UBR/

http://www.recyclingplatform.nl/recy...ssen/loodaccus
http://nl.wikipedia.org/wiki/Batteri...trisch)#Milieu

Laatst gewijzigd door Micele : 9 april 2014 om 13:37.
Oud 9 april 2014, 15:46   #75
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard Johan, ik trok het even op een stokje.

Dat laatste vroeg ik me ook wel af.. elektrische wagens allemaal goed en wel maar, de industrie moet ook elektriciteit hebben, je huis, je PC, je smartphone, je tablet, je andere tablet, je VRbril,... Ons hele leven draait rond elektriciteit... en in theorie moet daar nu 7 miljard mensen dat 24/7 hebben, binnen een decennia of 5 zelfs meer den 10 miljard... Zonder kerncentrales of degelijke alternatieve manieren op die op die schaal op te wekken?
En wat met al die kapotte batterijen? Gaan we deze allemaal 100% kunnen recupereren of recycleren? Of doen we verder zoals we nu bezig zijn, ze in Afrika, Nepal of ergens in de oceaan gaan dumpen?
Er is een niet te vergeten facet en dat is de veiligheid. In China rijden tamelijk wat elektrische auto's maar vooral zéér veel elektrische fietsen en elektrische relatief zware motorfietsen vooral in de stad. Ze gaan zéér snel en je hoort ze niet afkomen super gevaarlijk voor een voetganger, heb al een paar keer de kloppers gehad als ik moet opzij springen.

Ik las deze week dat Europa gaat verplichten binnen een paar jaar de auto's uit te rusten met een sonore verwittiging. Langs ene kant goed maar langs de andere kant om zot te worden als het elektrische park drastisch vergroot.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2014, 18:45   #76
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Neem de overijverige overheden en hun subsidies weg en het is gedaan met de elektrische auto.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2014, 19:01   #77
chris k
Staatssecretaris

Standaard

Elektrische wagens is het probleem van de vervuiling verdoezelen , het gaat gewoon op een andere plaats tevoorschijn komen ....bij de producenten van onderdelen en bij de elektriciteitsproducenten.
Oud 9 april 2014, 20:06   #78
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
[...]

Conclusie

De impact van assemblage en productie worden voor een belangrijk deel gecompenseerd door collectie en recycling van de accu’s. Wanneer dit op een efficiënte manier gebeurt en op grote schaal wordt uitgevoerd.
Bij het achterwege laten van de energieverliezen tijdens de gebruikersfase resulteert het onderzoek in de volgende volgorde van slechtste naar beste milieuprestatie:
loodzuur
nikkelcadmium
lithium ion
nikkel metaalhydride
natrium nikkelchloride

De totale resultaten geven de volgende volgorde van slechtste naar beste milieuprestatie:

nikkelcadmium
loodzuur
nikkel metaalhydride
lithium ion
natrium nikkelchloride

Drie van de vijf onderzochte accu’s hebben een gelijke milieubelasting welke hoger is dan de lasten van de lithium ion en natrium nikkelchoride accu. Deze resultaten moeten voorzichtig worden geïnterpreteerd vanwege de schaarsheid van milieudata omtrent bepaalde aspecten van de litium ion en de natrium nikkelchloride accu’s. Men moet zich realiseren dat de milieu-impact van de accu’s van elektrische auto’s klein is in vergelijking met de impact van de rest van de auto (bij gebruik van de huidige energiemix). Ook zijn de milieu-impacten van elektrische auto’s kleiner dan die van een conventionele auto met verbrandingsmotor. Bron: Vergelijking van de LCA's van 5 verschillende typen accu's

Meer informatie over: Vergelijking van de LCA's van 5 verschillende typen accu's

Laatst gewijzigd door Micele : 9 april 2014 om 20:08.
Oud 9 april 2014, 20:23   #79
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Elektrische wagens is het probleem van de vervuiling verdoezelen , het gaat gewoon op een andere plaats tevoorschijn komen ....bij de producenten van onderdelen en bij de elektriciteitsproducenten.
Uw conclusie is moeilijk in twijfel te trekken.
Nu, laat ons stellen dat we ons voeten vegen aan het millieu en toch willen doorgaan met een elektrisch voertuig.
Warmtekracht koppeling en zonnepanelen hebben reeds dagen dat ze hun opgewekte energie niet kwijt kunnen. Het zou toch handig zijn om die energie in een soort stand-by autootje te laden. Hiermee kunnen dan korte ritten worden ondernomen (bakker/magazijn....). Dat autootje zal dan wel meer op een golfkarreke moeten lijken en minder op de Mercedes van buur Flup.
Accijnzen is geen probleem, daar gaat het Europees Galileo GPS systeem wel voor zorgen.
Oud 28 juli 2014, 13:24   #80
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
OK, het rijdt en is bruikbaar voor sommige bestuurders als de kaarten juist vallen.

Nu even over de realiteit.
Winter en geblokkeerde autosnelwegen.

Hoe lang kan een stilstaande elektrische wagen zijn bestuurders beschermen tegen vrieskou? Het is geen uitzondering dat wagens geblokkeerd raken in winterse omstandigheden, ik vind dit dus een zeer belangrijke vraag.
Ja, geblokkeerde autosnelwegen waren nogal een realiteit hier tijdens afgelopen winter.

En ter info: mijn Tesla Model S heeft vijf (5) verwarmde zetels. Dus krijgen ook de passagiers achterin de nodige portie wintercomfort. Dit tref je overigens ook aan in andere wagens, zoals... euh... euh...
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be