![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het verbaast me telkens weer dat er zogezegde ernstige mensen zeer dikke en nog meer ernstige boeken volschrijven over Jezus, Mozes, Mohammed, over de wonderen, over de Heilige Geest en de Drievuldigheid, maar wanneer het over Elfen begint te gaan, dan is men de hilariteit nabij. Ten onrechte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Er is geen manier, beste vriend, om zo'n vergelijking te doen. Het heeft geen zin, of het verandert niets aan de waarheid van de mens als zodanig. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met "zondvloed" was niet universeel bedoel ik dat het niet globaal was. Hoe de pre-Adaamse mensen zijn vergaan, weet ik niet. Ik ken persoonlijk geen Hadith of tafseer van een Koran vers daarover. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Children are born believers in God, academic claims Dus, aub mijn beste vriend, gelieve dat soort vergelijkingen niet doen want dan begin ik te twijfelen aan de waarachtigheid van je mens zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() He, voel je je aangesproken ? Breng ook eens een bezoek aan een bib. Je weet wel, zo'n gebouw waar men boeken kan ontlenen. Ze hebben daar zeker een afdeling natuurwetenschappen en wereldgeschiedenis. Succes met je studies.
![]() Laatst gewijzigd door Aton : 21 mei 2014 om 16:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 mei 2014 om 16:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Een bijgeloof in elfen bijvoorbeeld heeft niets te maken met het feit dat de mens een Homo Religiosus is. Wat is daar zo religieus aan, dan? Het vergoddelijken ervan is wel religieus. In de praktijk zijn die IJslanders in wat d�*t betreft noch gelovigen noch bijgelovigen; de elfen voor hen is mythologisch, en meer niet. Wij hebben een vrijheid om te kiezen hoe we hiermee omgaan. Ofwel kies je voor literaire ideologische twistgesprekken, ofwel kies je voor een wetenschappelijke aanpak. Indien je voor de laatste methode gaat dan bekijk je het onderwerp vanuit wetenschap (antropologie, geschiedkunde, psychologie ..), mystiek, filosofie of theologie. Als je toevallig elfen met godheid wilt vergelijken, dan ga je vanzelfsprekend twee benaderingen in uw vergelijking toepassen, als theoloog en als mytholoog. Of zit ik hier onzin te vertellen? ![]() ![]() Laatst gewijzigd door porpo : 21 mei 2014 om 19:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dan nog iets. Zoiets als 'bijgeloof' bestaat niet. Er bestaat alleen maar 'geloof' in iets. Evenmin als er zoiets als 'onkruid' bestaat. Er bestaat alleen 'kruid'. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 mei 2014 om 21:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En ook mooi dat je het werkwoord zich verbinden gebruikt. Wiktionary vermeldt: relegō (“I bind back or behind”). Hier een analyse van het woord deen (religie) in de Koran: http://www.islamicity.com/articles/A...ef=IC0707-3329 Ik merk op dat dat woord etymologisch een gemeenschappelijke stam heeft met het woord dayn (schuld). In een schuld spreken we inderdaad van een soort verbinding. Zo'n verbinding hoeft niet noodzakelijk met iets "overstijgend" te zijn, daarom is "weg" een van de betekenissen binnen de islam. Vandaar dat een ideologie ook een religie is. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=porpo;7152674Dat iets is de reden waarom er geen absolute scheuring bestaat tussen de religies[/quote]
Maar een " barstje " net groot genoeg om moslims van verschillende strekking elkaar naar het leven staan. ![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Aton : 22 mei 2014 om 04:02. |
|
![]() |
![]() |