![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Minister-President
|
![]() Wat dat betreft ben ik consequent. Als de Friezen denken zelfstandig beter af te zijn, dan gun ik ze dat van harte. Maar in Friesland is er vrijwel niemand die onafhankelijk wil worden. Voor Nederland is die vraag dus niet relevant. In Vlaanderen zijn er wel significante hoeveelheden separatisten die overtuigd moeten worden van het nut van Belgie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Minister-President
|
![]() Daar ben ik nog niet zo zeker van. Een tijdje terug waren er een aantal peilingen op internet over een samengaan. Nou weet ik ook wel dat dat soort peilingen niet helemaal accuraat zijn. Maar helemaal nietszeggend zijn ze ook niet. Anoniem achter hun computer zijn mensen doorgaans eerlijker dan in het echte leven. De peiling op de site van de VRT liet zien dat daar iets meer dan 20% van de stemmers een fusie wel zag zitten. OP HLN.be en GVA.be lagen die aantallen een stuk hoger. Mij lijkt die 20% daarom zeker wel realistisch. Dat is nog lang geen meerderheid, maar een onbeduidend groepje is het zeker niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 11 mei 2009 om 15:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Op het internet kan men ook echte discussies voeren, of proberen om mensen te overtuigen. Bij een demostratie staat men maar een beetje nutteloos met een vlag in de kou. __________________ Wie is er eigenlijk vragende partij voor een belgische federale regering? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Niet een onbelangrijk detail, eerlijk gezegd.
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 11 mei 2009 om 19:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Europees Commissaris
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mooi palmares voor onze Vlaams-nationale vrienden. Laatst gewijzigd door system : 11 mei 2009 om 20:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#72 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 11 mei 2009 om 22:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Parlementslid
|
![]()
![]() |
#75 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
"De vraag naar een betere bevoegdheidsverdeling wordt in België nog steeds afgedaan als een rechts verhaal. Dat is vreemd, omdat regionalistische partijen in andere Europese landen vaak linkse partijen zijn: Schotland, Baskenland en Catalonië zijn maar enkele voorbeelden. SLP heeft een aantal misverstanden rond regionalisme op een rijtje gezet in de folder 'Ons landje is al zo klein (en 17 andere redenen voor een communautair status-quo)"' http://web.mac.com/gpdude/gemeenscha...ogredenen.html Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 12 mei 2009 om 17:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Veel reclame? Waar? Op radio en TV? In de kranten?
Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 12 mei 2009 om 17:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Er bestaan verschillende staatkundige opties voor onafhankelijkheid. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een radikaal solo-slim separatisme waarbij er geen enkele staatkundige samenwerking bestaat met wie of wat dan ook. Een 100% onafhankelijk Vlaanderen dus zonder België, zonder Europa ook, uit de NAVO en misschien zelfs uit de VN. In de praktijk is bijna geen kat voor dergelijk geïsoleerd rabiaat separatisme, zelfs het VB niet dat dat onafhankelijk Vlaanderen toch nog wel deel ziet uitmaken van de EG. VOOR ONAFHANKELIJKHEID EN SAMENWERKING Een confederaal België daarentegen, dat bestaat uit onafhankelijke staten die tesamen een confederatie vormen, kent veel meer bijval bij verschillende Vlaamse politieke partijen. Hier bestaat in Vlaanderen een groot politiek draagvlak voor. CONFEDERALISME EN HET KONINGSHUIS In een confederalistische context denk ik ook, alhoewel ik republikeins denk, dat het Belgisch Koningshuis mag blijven voortbestaan uit respect voor het democratisch feit dat Koning Albert II redelijk wat krediet heeft bij een belangrijk deel van de Vlaamse burgers (maar een eventuele Koning Filip dan weer heel wat minder) voorzover we dat Koningshuis omvormen tot een volledig protocollaire functie die niet meer botst met de principes van de democratie. Dus bv. geen zitjes meer voor de Belgische prinsen en prinsessen in de Senaat. Maar ik zou wel voorzien dat we via referendum kunnen evolueren naar de keuze voor een republiek met een democratisch verkozen staatshoofd. WAT MET BRUSSEL In een confederale context denk ik dat de beste oplossing is dat we evolueren naar een confederatie van 4 regio's (Vlaanderen, Wallonië, Brussel en Duitstalig België) waarbij Vlaanderen en Wallonië allebei het statuut van "Natie" kunnen verkrijgen. En waarbij we zoals in Zwitserland de functie van nationale hoofdstad overbodig maken. Zoals in Zwitserland kunnen we wel bv. Brussel-stad (maar dat mag wat mij betreft ook een andere stad in een andere regio zijn, bv. Antwerpen als grootste stad van de grootste deelstaat) als zetel aanduiden van de confederale regering maar ik stel wel voor om de confederale administratie volledig te decentraliseren, dus te verspreiden over de 4 deelstaten. Brussel krijgt op die manier iets meer zelfbestur want ze krijgt een volledig gelijkaardig regionaal statuut als Vlaanderen en Wallonië maar tegelijk draait de Belgische confederatie dan ook minder rond Brussel. Dat Brussel in die context volledig zal verfransen is quasie zeker maar dat is in de huidige context ook al zo (het aantal NL stemmen was in Brussel in 2007 op het historisch dieptepunt van 11% beland) . En Brussel volledig in Vlaanderen doen opgaan lijkt mij niet zo'n fantastisch idee omdat Vlaanderen dan van een eentalige naar een tweetalige (deel)staat moet evolueren en omdat voor dergelijke aanhechting in Brussel geen ernstig politiek of maatschappelijk draagvlak voor bestaat. Brussel zal dan zelf kunnen beslissen in hoeverre ze haar huidige tweetalig statuut ernstig gaat nemen of niet of gewoon gaat evolueren naar een eentalige Franstalige stad. Zowel België als de Vlaamse Gemeenschap zijn er alvast niet in geslaagd om in Brussel een taalpolitiek te implementeren die de tweetaligheid in Brussel vergroot. Verder dan de verdere verfransing wat afremmen is het hun niet gelukt. Het is dus misschien tijd om de Brusselse politici maar eens zelf voor hun verantwoordelijkheid te zetten. DE TOEKOMST VAN EUPEN De Minister-president van de Duitstalige Gemeenschap is zelf een voorstander van een eigen Duitstalige regio. Prima idee wat mij betreft. We zorgen dus dat er een 4de regio bijkomt en dat op die manier de Duitstalige Belgen zich kunnen emanciperen van Wallonië. Die 4de (Duitstalige) regio kan dan Eupen heten. DE TOEKOMST VAN WALLONIË Wallonië is binnen een confederale context 1 van de 4 regio's met het statuut van deelstaat. En zij kan wat mij betreft, zoals Vlaanderen, ook het statuut van NATIE ambiëren. Dit statuut van Natie is vergelijkbaar met het statuut van Natie dat de Franstalige provincie Quebec heeft binnen het in meerderheid Engelstalige federale Canada. SAMENVATTING : * een confederaal België van 4 onafhankelijke deelstaten (VL, WAL, BSL, EUPEN) waarbij elke deelstaat via een referendum uit de confederatie kan stappen * VL en WAL kunnen het statuut van NATIE verkrijgen op basis van een volksreferendum * een puur protocollair en beperkt Koningshuis (dus minder democratisch deficit) * de confederale administratie wordt volledig gedecentraliseerd over de 4 deelstaten * de hoofdstedelijke functie wordt vervangen door de functie van "zetel van de confederale overheid" Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 15 mei 2009 om 14:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
|
![]() je vergeet één ding Hendrik: in Wallonië willen ze geen confederatie.
als Vlaanderen onafhankelijk wordt, sluiten ze aan bij Frankrijk! en de Belgische instellingen (unitair, federaal of confederaal) werken niet en zullen nooit werken. maw het is gedaan met den Belziek. Laatst gewijzigd door Shadowke : 15 mei 2009 om 14:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Parlementslid
|
![]() OPMERKING : WAT IS DE MEERWAARDE VAN BELGIË?
De meerwaarde van een confederaal België blijft echter nog altijd zeer beperkt. De meerwaarde ervan is vooral dat de minwaarde van de huidige staatkundige context is weggewerkt. Een echte meerwaarde lijkt mij om de creatie van een confederaal België te laten uitmonden in de creatie van een confederale BeNeLux. Dat lijkt mij een project met extra meerwaarde en extra wervingskracht. Iets voor een extra topic ? Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 15 mei 2009 om 14:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het "Belgique �* Papa" is zeker ten dode opgeschreven maar een confederaal België is al een veel billijker oplossing en heeft wel overlevingskansen. Maar om echte staatkundige meerwaarde te creëren denk ik dat we best evolueren naar een confederale BeNeLux en dus het separatisme van 1830 gedeeltelijk terugschroeven. Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 15 mei 2009 om 14:28. |
||
![]() |
![]() |