Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 27 juni 2014, 19:19   #61
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Er is nog een optie, dat de straat in actie komt tegen de tripartite. Laten we dat lammetjes gedrag eindelijk eens afwerpen !

We kunnen beginnen met overheidsgebouwen bezetten, de Belgische vlag veranderen door de Vlaamse Leeuw en de acties zo uitbreiden. Er zijn voorbeelden in het buitenland

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 27 juni 2014 om 19:19.
Max van Dietschland is offline  
Oud 27 juni 2014, 19:20   #62
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Die onnozel exclusieven allemaal: ik wil niet met die, als die gaat wil ik ook, als ik daar in zit wil ik ook daar meespelen....
Vandaar dat ik mij afvraag waarom men niet een ander systeem van (in)formatie probeert.
Men schrijft een compromisnota, nodigt iedereen uit die eventueel zou kunnen deelnemen aan een coalitie (groen, rood, blauw, oranje, geel, ...) en laat hen JA of NEEN zeggen.
De partijen die ja of neen zeggen weten dan niet in welke coalitie ze gaan terecht komen, maar dat maakt het ook onmogelijk om exclusieven te stellen.
Wie NEEN zegt loopt het risico dat er toch een coalitie kan gevormd worden zonder hen.
De (in)formateur kiest dan de coalitie die mogelijk is met de welwillende partners.
Het zal ook moeilijk zijn om eens men zijn akkoord gegeven heeft, nadien te zeggen dat men toch niet wil meedoen omdat die of die er wel/niet bijzit.
Oud 27 juni 2014, 19:23   #63
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Trouwens, ik denk dat die snelle Waalse regering met PS + CdH geen affaire was om de Vlamingen te kloten hoewel iedereen hier op zijn achterpoten stond. Ik denk dat het van de PS een manier was om:
1) de CdH in te lijven, en zich dus te verzekeren van een meerderheid die langs franstalige kant de PS wil volgt (onder andere een "njet" aan de N-VA, dat hebben we een paar dagen geleden gezien)
2) de MR in zijn onderbroek te zetten, buiten aan de voordeur.

Hierdoor moet de MR nu kiezen of delen: in een kamikaze regering stappen met het gigantische electorale risico vandien (de "verraders" die met de baarlijke duivel de separatist niet alleen hun land verkopen, maar zelfs de sociale zekerheid, de smerige waalse bazenpoepers van niemendalle) ; oftewel op hun blote knietjes aan Eliooken verontschuldigingen vragen of ze mee mogen in de tripartite. En als dusdanig hebben ze niks meer te eisen, gewoon een paar postjes pakken, en tekenen voor Eliooken zijn belastingen.
patrickve is offline  
Oud 27 juni 2014, 19:25   #64
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ^_^ Bekijk bericht
Volgens mij is dit eerder een antwoord op de vraag vanuit het paleis:"Wie wil er nog verdergaan met opnieuw een tri-partite?", waarop Charles Michel heel uitbundig zijn vinger opstak.
Ach, wat denk je ?
Dat CD&V écht zo hard tegen is ?
Er is nog altijd het ARCO verhaal, de schrik dat de regeling vernietigd wordt en er geen alternatief kan op poten gezet worden, zal makkelijk kunnen benut worden om CD&V opnieuw in het gareel te krijgen.
En de 21e juli nadert weer met rasse schreden, het opgeblazen nationale gevoel, de meeste Vlamingen in vakantie.
Tijd om als een dief in de nacht opnieuw de tripartite op poten te zetten.
Tegen dat iedereen van vakantie terug is, is de bocht genomen.
Oud 27 juni 2014, 19:25   #65
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Vandaar dat ik mij afvraag waarom men niet een ander systeem van (in)formatie probeert.
Men schrijft een compromisnota, nodigt iedereen uit die eventueel zou kunnen deelnemen aan een coalitie (groen, rood, blauw, oranje, geel, ...) en laat hen JA of NEEN zeggen.
De partijen die ja of neen zeggen weten dan niet in welke coalitie ze gaan terecht komen, maar dat maakt het ook onmogelijk om exclusieven te stellen.
Wie NEEN zegt loopt het risico dat er toch een coalitie kan gevormd worden zonder hen.
Juist. Dat is de strategische fout de BDW gemaakt heeft, door geen "partij op overschot" te houden, de O-VLD. En waarom niet, de Groenen.

Dan had de MR "ja" gezegd zonder te weten dat ze in een kamikaze terecht kwamen, en dan had de CdH "nee" gezegd en dan kon ze haar valies pakken.
patrickve is offline  
Oud 27 juni 2014, 19:27   #66
Max van Dietschland

Standaard

Mensen, je moet niet altijd naar zeteltjes in het parlement kijken om een regime verandering te bekomen, er zijn ontelbare voorbeelden in de geschiedenis en in het buitenland waar de verandering buiten het parlement gerealiseerd werd.

Oud 27 juni 2014, 19:31   #67
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Trouwens, ik denk dat die snelle Waalse regering met PS + CdH geen affaire was om de Vlamingen te kloten hoewel iedereen hier op zijn achterpoten stond. Ik denk dat het van de PS een manier was om:
1) de CdH in te lijven, en zich dus te verzekeren van een meerderheid die langs franstalige kant de PS wil volgt (onder andere een "njet" aan de N-VA, dat hebben we een paar dagen geleden gezien)
2) de MR in zijn onderbroek te zetten, buiten aan de voordeur.

Hierdoor moet de MR nu kiezen of delen: in een kamikaze regering stappen met het gigantische electorale risico vandien (de "verraders" die met de baarlijke duivel de separatist niet alleen hun land verkopen, maar zelfs de sociale zekerheid, de smerige waalse bazenpoepers van niemendalle) ; oftewel op hun blote knietjes aan Eliooken verontschuldigingen vragen of ze mee mogen in de tripartite. En als dusdanig hebben ze niks meer te eisen, gewoon een paar postjes pakken, en tekenen voor Eliooken zijn belastingen.
Logica klopt indien ervan uit gegaan wordt dat de Vlaamse partijen geen NON durven zeggen en daardoor een federale regering blokkeren. Dat is blijkbaar een voorrecht van Franstalige partijen, hoe klein ook.

Website
Johan Bollen is offline  
Oud 27 juni 2014, 19:33   #68
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Mensen, je moet niet altijd naar zeteltjes in het parlement kijken om een regime verandering te bekomen, er zijn ontelbare voorbeelden in de geschiedenis en in het buitenland waar de verandering buiten het parlement gerealiseerd werd.
Dan ben je nu alvast te laat, nu vertrekken de mensen op vakantie, hebben ze wel iets anders te doen ...
DucDEnghien is offline  
Oud 27 juni 2014, 19:36   #69
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Maar OVLD is niet tevreden om alleen in de federale te zitten.
Plus : Wil CD&V een federale tripartite?
"Een federale tripartite is ook een nachtmerrie voor CD&V, want dan staat N-VA klaar om ook daar heftig oppositie tegen te voeren. En met een N-VA in de Vlaamse regering wordt het kabinet aan het Martelaarsplein een oppositiemachine tegen het federale niveau, want die Vlaamse regering zal geleid worden door een N-VA’er en met CD&V als juniorpartner. Dus niet langer met een CD&V-ministerpresident die de scherpe kantjes wat kan afvijlen. CD&V staat dus allesbehalve te springen om in de federale tripartite te stappen."(Johny Vansevenant is politiek journalist bij de VRT.)
Ik vrees dat Vansevenant iets vergeet.
De Vlaamse regering is tegenwoordig toch een legislatuurregering ?
Maw. de regering kan op elk moment vervangen worden door een andere, als het parlement daar in meerderheid voorstemt, daarvoor zijn geen nieuwe verkiezingen nodig.
Welnu, het volstaat dus dat CD&V N-VA "buitenzet" en SP.a en VLD in de plaats neemt, en ze hebben een meerderheid.
Het zou vanzelfsprekend schandalig zijn, maar als dit ergens in het begin gebeurt is er 5 jaar om de kiezer dit te doen vergeten.
Verschil met 2010 is in elk geval dat men N-VA niets kan verwijten, de nota was bijzonder gematigd, en zij hebben tot hiertoe nooit NEEN gezegd.
Oud 27 juni 2014, 19:49   #70
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Logica klopt indien ervan uit gegaan wordt dat de Vlaamse partijen geen NON durven zeggen en daardoor een federale regering blokkeren. Dat is blijkbaar een voorrecht van Franstalige partijen, hoe klein ook.
Het punt is: welke incentive hebben die Vlaamse partijen ? De Franstaligen *nodigen hen uit* om een tripartite te vormen. Hun enige motief zou zijn dat ze niet tevreden zouden zijn omdat een RIVAAL (de N-VA) buiten moet blijven ? Komaan. De partij die hen de meeste zeteltjes heeft afgesnoept, die zouden ze door dik en dun moeten gaan verdedigen en de uitnodiging afslaan om aan de macht te komen in een constellatie waar ze al in zitten in de regering van lopende zaken, die NIET gevallen is ?
patrickve is offline  
Oud 27 juni 2014, 19:54   #71
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Dan ben je nu alvast te laat, nu vertrekken de mensen op vakantie, hebben ze wel iets anders te doen ...
Na de vakantie en het voetbal. Tegen begin september.

Oud 27 juni 2014, 19:57   #72
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Inderdaad ,tijd winnen is de boodschap.

Eerst,zo rond half juli, zal de hype rond de Rode Duivels verdwijnen
en op 19 september komen de Schotten in aktie met hun onafhankelijkheidsreferendum.
Bedankt !
Ik noteer het alvast in mijn agenda. 19 september : business as usual.

En de schotten dronken een glas, pisten een plas en alles blijft bij het oude.

Is er nog Haggis ?
Pandareus is offline  
Oud 27 juni 2014, 20:00   #73
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Na de vakantie en het voetbal. Tegen begin september.
Begin September komen de valse Delhaiziens terug uit vakantie om te staken.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 27 juni 2014, 20:00   #74
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Tja, als de Vlamingen verstandig zouden zijn zeggen ze tegen Charles:" Interessant voorstel uw tripartite maar eerst bewijzen dat je zowel in de Waalse regering als de Brusselse regering meedoet. Als het zover is mag je terug langskomen." Door het vuur wat op te stoken tussen Charles en Elio is de beste garantie dat EDR 2 een fabel wordt.
'De vlamingen' ? Welke politieke partij is dat plots ?
Pandareus is offline  
Oud 27 juni 2014, 20:01   #75
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
als we nu eens belgie zouden splitsen, zou dat alles niet stukken eenvoudiger maken
Als ik velen bezig hoor (hier niet, maar bij de gewone mensen), dan denken die dat het heel normaal is dat na de verkiezingen een hevig, verschrikkelijk duur spel kaart gespeeld wordt, en dat het heel normaal is dat de kiezer maar eventjes de kaarten mag schudden.
"Dat is democratie" zeggen die dan.
Ze beseffen niet dat het helemaal anders kan, zoals in Groot-Brittannië waar op een paar uur al een nieuwe regering op de been kan zijn, omdat men heel dat schijtsysteem van coalities voor 95% van de keren niet heeft.
Oud 27 juni 2014, 20:10   #76
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Juist. Dat is de strategische fout de BDW gemaakt heeft, door geen "partij op overschot" te houden, de O-VLD. En waarom niet, de Groenen.
Strategische fout zeg je, maar de methode die ik hier voorstel heb ik nog nooit gezien bij (in)formateursonderhandelingen.
Een methode dus, waarbij je NIET op voorhand aankondigt om voor één bepaalde coalitie te zullen gaan, een methode waarbij je quasi iedereen uitnodigt.
Het is een soort coalitie van het maakbare, ideaal dus in dit soort omstandigheden.
Oud 27 juni 2014, 20:11   #77
Niko457
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Yep, met geweld meestal

Maar misschien is Tsjechie ons voorbeeld ?
Niko457 is offline  
Oud 27 juni 2014, 20:12   #78
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niko457 Bekijk bericht
Toch wel, want de zetels die het blok heeft zijn ook zetels in datzelfde parlement waar er nu een coalitie moet gezocht worden. Of, ik zal het zo zeggen, het zijn vooral de zetels die daarmee NIET bij andere partijen terechtkomen, die hun rol spelen.

Denk je echt dat de gemiddelde Vlaming niet wordt beinvloed door VB ? Zelfs al stemmen ze niet voor die partij ?

Je moet respect hebben voor het feit dat ook partijen die een bedenkelijke agenda heeft, toch ook correcte argumenten kan voorleggen.

Ik voer geen pleidooi om te stemmen voor VB, maar ik zeg maar hoe het in elkaar zit.
In politieke besluitvorming telt het blok niet mee. Dat is een bewuste en actieve keuze. Geen
zin dus om rekeningen en sommetjes te maken met die schutkringbewoners.
Dát is hoe het in elkaar zit.
Pandareus is offline  
Oud 27 juni 2014, 20:12   #79
Niko457
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
'De vlamingen' ? Welke politieke partij is dat plots ?
Al die met een V in hun naam
Niko457 is offline  
Oud 27 juni 2014, 20:22   #80
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
als we nu eens belgie zouden splitsen, zou dat alles niet stukken eenvoudiger maken
Inderdaad ,dat is wat er uiteindelijk zal gebeuren.
Witte Kaproen is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be