Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 september 2004, 22:22   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter
Nog nooit heb ik ergens gelezen dat er in een Brussels hospitaal een taalprobleem was met een patient,niet in het arabisch,niet in het frans,niet in het engels zelfs niet in t'chinees.
Hahahahahahahaha. U moet dan wel héééél onwetend zijn. Er zijn zelfs interpellaties en tussenkomsten in het Parlement over die materie geweest. En u komt nu plotseling aandraven dat u nog nooit over het taalprobleem heeft gelezen... Misschien leest u alleen de Libelle?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2004, 22:35   #62
jandeman
Vreemdeling

Standaard

jan-pieter je hebt gelijk dat het merendeel der brusselaars franstalig is, toch vind ik dat je als nederlandstalige ook ter woord gestaan moet kunnen worden in publieke functies zoals de politie of in een winkel, het is een officieel tweetalige stad. Ik zelf ben nederlands en spreek geen dialect en als ik in brussel kom en mijn taal spreek kom ik toch een heel end. Het gebeurt me wel eens dat ik een "il faut parler francais" te horen krijg, maar meestal wordt ik in correct nederlands ter woord gestaan.
Als iemand de nederlandse taal niet machtig is, soit, ik wil best frans spreken, het is niet erg goed (het onderwijs betreffende frans in nederland ligt beschamend laag ivm vlaanderen), maar dan heb ik liever dat iemand zegt "desolé je ne parle pas neerlandais" in plaats van, je moet frans spreken.
Ik heb de indruk dat men tegenover nederlanders welwillender staat. Enerzijds omdat we geen vlamingen zijn, we staan buiten de communautaire twisten, en anderzijds omdat we (het merendeel dan toch) abn spreken.
Voor mij persoonlijk het er ook maar net van de situatie af, als ik iemand bijvoorbeeld de weg wil vragen begin ik in het nederlands, maar als die persoon in het frans vervolgt, schakel ik direct over. Maar als ik in een cafe een biertje bestel doe ik dit in het nederlands ook als mij verstaan wordt frans te spreken, de klant is ten slotte koning, en brussel blijft een tweetalige stad.
Als men in zo'n geval toch blijft zeggen "faut parler francais" vraag ik altijd "sorry I m dutch do you speak english" en tot mijn verbazing kunnen ze dan opeens wel nederlands. Het blijft toch een wonderlijke stad, Brussel.
jandeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2004, 00:42   #63
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Als de splitsing van België er ooit komt, iets wat ik niet ongenegen ben, al ga je mij niet 'België barst' horen roepen, laat de mensen in Brussel en de faciliteitengemeenten dan maar kiezen. Lijkt me fair.
Verfransing is niet alleen een kwestie van franstaligen die geen Nederlands willen praten, maar ook van nederlandstaligen die bereid geweest zijn om die franstaligen in het Frans te woord te staan en zichzelf te laten verfransen. 't Is een combinatie van arrogantie -ik wil het ook wel zelfbewustzijn en trots noemen- van de ene kant en lamzakkerij -ik wil het ook wel aanpassingsvermogen en opportunisme noemen - van de andere.
Toen ik nog in Brussel werkte, had ik een franstalige Brusselse collega met de familienaam Leloup. Ze sprak geen Nederlands, op ' ja', 'nee', 'dank u', 'goeiemorgen' en 'goeienavond' na. Ze vertelde me eens dat haar overgrootvader nog Dewolf had geheten, maar voor een naamswijziging had geopteerd. Aan dergelijke historische realiteiten, het leven zoals het was en is, zal geen enkele retoriek over Brussel als Vlaamse (hoofd)stad ooit iets kunnen veranderen.
Ik kan me dan ook wel vinden in Superstaafs 'let's face it'. Te laat de put gedempt als het kalf verdronken is. Morzels grond die tot de laatste man verdedigd worden, passen slechts in de muzikale draken die in de 19e eeuw tot volksliederen zijn gebombardeerd.

Laatst gewijzigd door Stratcat : 24 september 2004 om 00:45.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2004, 04:59   #64
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier
Als de splitsing van België er ooit komt, iets wat ik niet ongenegen ben, al ga je mij niet 'België barst' horen roepen, laat de mensen in Brussel en de faciliteitengemeenten dan maar kiezen.
{...}
Aan dergelijke historische realiteiten, het leven zoals het was en is, zal geen enkele retoriek over Brussel als Vlaamse (hoofd)stad ooit iets kunnen veranderen.
Ik kan me dan ook wel vinden in Superstaafs 'let's face it'. Te laat de put gedempt als het kalf verdronken is. Morzels grond die tot de laatste man verdedigd worden, passen slechts in de muzikale draken die in de 19e eeuw tot volksliederen zijn gebombardeerd.
De discussie gaat hem niet over BRU, maar over de Vlaamse randgemeenten. Het gewest Brussel behoort niet tot het Vlaamse gewest, de nl-talige inwoners van BRU kunnen terecht bij de Vlaamse gemeenschap wat persoonsgebonden bevoegdheden betreft.
De zes faciliteitengemeenten rond BRU behoren echter wel tot het Vlaamse gewest en kunnen wat gemeentelijk administratieve aangelegenheden betreft beroep doen op het Frans.
Of ondertussen de FR-taligen in deze gemeenten 1% of 100% van de bevolking uitmaken is compleet irrelevant.
Bij de fusie van gemeenten afgerond in 1976, werden deze gemeenten trouwens niet betrokken. Deze gemeenten konden (en kunnen nog steeds) bij andere gemeenten gevoegd worden en ... exit de Fr-talige meerderheid.
Een bewijs te meer trouwens dat over regionale aanhankelijkheid niet door de gemeente zelf maar door het gewest moet beslist worden.
Zoals enkele nl-ers schreven, moeten Duitsers niet eisen dat de plaatsen waar zij in NL de meerderheid zijn, bij Duitsland moeten gevoegd worden.
Een evidentie die waarschijnlijk alleen in Vlaanderen steeds herhaald, bevestigd en verdedigd moet worden. Tegen ...
Citaat:
Brussel is een wereldstad en de hoofdstad van Europa
Men hoort er 24/24 allerhande vreemde talen en men ontmoet er mensen uit alle werelddelen.
Het is geen enkel probleem om er in één van de grote wereldtalen men iemand te praten over eender welk onderwerp.
Nog nooit heb ik ergens gelezen dat er in een Brussels hospitaal een taalprobleem was met een patient,niet in het arabisch,niet in het frans,niet in het engels zelfs niet in t'chinees.
{...}
In zo een grotestad van je oren maken en eisen om in je eigen moedertaal aangesproken te worden is echt onozel en kleinburgerlijk.
Bijna om een vlaams filmpje van te maken titel "Boerken Haas gaat naar de stad" of deel 2 "Boerken Haas in New York"
Ik vraag mij af wie de onozele [sic], kleinburgerlijke "Boerken Haas [sic]" wel mag wezen.

Laatst gewijzigd door stab : 24 september 2004 om 06:04.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2004, 05:52   #65
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
De discussie gaat hem niet over BRU, maar over de Vlaamse randgemeenten.
OK, kleine toelichting.
Ik had het niet over de Vlaamse randgemeenten in het huidige federale België, maar 'als de splitsing van België er ooit komt'.

In de huidige situatie vind ik dat de faciliteiten beter afgeschaft zouden worden, alleen zijn die grondwettelijk 'vergrendeld'. Daar valt dus nog weinig aan te doen, een juridische realiteit die ik persoonlijk betreur, maar waar ik me bij neerleg.

En in de huidige juridische realiteit is het uiteraard onzin dat Linkebeek zelfstandig zou kunnen beslissen om bij het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te behoren, misschien had ik dat wel eerst moeten zeggen.

Laatst gewijzigd door Stratcat : 24 september 2004 om 06:04.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2004, 07:23   #66
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men hoort er 24/24 allerhande vreemde talen en men ontmoet er mensen uit alle werelddelen.
Het is geen enkel probleem om er in één van de grote wereldtalen men iemand te praten over eender welk onderwerp.
Enkel Van Pimperzele uit de vloanders zit er (waarschijnlijk in een pyjamatje van t'ijsboerke) te roepen op zijn bed dat hij niets begrijpt.
en dat in een nederlands zonder ondertitels (wuk es da ir ,ze verston mi ni).
Dat men in brussel verfranst is en men er geen nederlands meer spreekt is spijtig en nostalgisch maar niemand ligt er wakker van.
In zo een grotestad van je oren maken en eisen om in je eigen moedertaal aangesproken te worden is echt onozel en kleinburgerlijk.
Bijna om een vlaams filmpje van te maken titel "Boerken Haas gaat naar de stad" of deel 2 "Boerken Haas in New York"
Ik heb het niet over "aangesproken worden in een grootstad". Ik heb het over situaties waar met mensenlevens gespeeld wordt omdat men de grondwet weigert te respecteren. Ik heb het niet over iemand die de weg naar Brussel Centraal vraagt. Ik heb het over een Nederlandstalige die op straat in mekaar zakt, en dan in zijn eigen officieel tweetalige hoofdstad in het Frans mag beginnen uitleggen aan de dokter wat zijn relevante medische voorgeschiedenis is en welke medicatie hij pakt. U vindt dat misschien kleinburgerlijk. Dat zegt dan veel over u.

En men ligt daar wel degelijk wakker van. Anders hadden we deze discussie nu niet.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2004, 15:31   #67
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Hahahahahahahaha. U moet dan wel héééél onwetend zijn. Er zijn zelfs interpellaties en tussenkomsten in het Parlement over die materie geweest. En u komt nu plotseling aandraven dat u nog nooit over het taalprobleem heeft gelezen... Misschien leest u alleen de Libelle?
Er gaan ook soms flaminganten naar het ziekenhuis in Brussel en er zitten flaminganten in het parlement.

En met individuele tweetaligheid, zoals de B.U.B. die voorstelt, is het restprobleem opgelost.

Maar d�*t willen de flaminganten nu juist niet.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 24 september 2004 om 15:32.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2004, 16:09   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
En met individuele tweetaligheid, zoals de B.U.B. die voorstelt, is het restprobleem opgelost.

Eerlijk gezegd zie ik het verband niet goed. Brussel is een tweetalig gewest (staat in de Grondwet, of kent u die ook al niet meer). Bijgevolg functioneren alle overheidsdiensten in deze twee talen en heeft de burger de vrijheid een van die talen te kiezen voor de plichtplegingen. De tweetaligheid als verplichting ligt dus bij de overheid alsook de diensten die op de een of andere wijze onder de overheid ressorteren. Ziekenhuizen behoren tot die laatste groep. Bijgevolg ligt het probleem niet bij de Vlaming die in een Brussels ziekenhuis in het Nederlands wil bediend worden - DAT IS EEN GRONDWETTELIJK RECHT -, maar, bij ontstentenis van een tweetalige dienstverlening, bij het ziekenhuis.

Blijkbaar vindt u de Grondwetsbepalingen dus niet redelijk... Tot daar het respect dat de Opperbubbel de Grondwet toedraagt.
Oud 24 september 2004, 16:12   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier
Toen ik nog in Brussel werkte, had ik een franstalige Brusselse collega met de familienaam Leloup. Ze sprak geen Nederlands, op ' ja', 'nee', 'dank u', 'goeiemorgen' en 'goeienavond' na. Ze vertelde me eens dat haar overgrootvader nog Dewolf had geheten, maar voor een naamswijziging had geopteerd.
Ook heel wat oude adel lieten hun namen verfransen. Vaak slechts beperkt tot het invoegen van de "de" daar waar vroeger er "van" en "tot" stond.
Oud 24 september 2004, 17:08   #70
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er gaan ook soms flaminganten naar het ziekenhuis in Brussel en er zitten flaminganten in het parlement.

Waarom kom jij hier leugens verkopen? "De Flaminganten" in deze topic klagen net aan dat tweetaligheid in Brussel vaak maar een sprookje blijkt te zijn, terwijl het net Belgicist Superstaaf is die deze wantoestand blijkbaar acceptabel vindt!
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2004, 17:58   #71
Dimitri

Standaard

Citaat:
Enkel Van Pimperzele uit de vloanders zit er (waarschijnlijk in een pyjamatje van t'ijsboerke) te roepen op zijn bed dat hij niets begrijpt.
en dat in een nederlands zonder ondertitels (wuk es da ir ,ze verston mi ni).
Dat men in brussel verfranst is en men er geen nederlands meer spreekt is spijtig en nostalgisch maar niemand ligt er wakker van.
In de rand rond Brussel eisen de Franstaligen precies hetzelfde, ondanks dat het daar niet tweetalig is. Blijkbaar vind je dat niet onnozel en kleinburgerlijk. Vreemd.

Het is heel simpel: zolang Brussel tweetalig is moeten Nederlands en Frans gelijkwaardig behandeld worden. Of de verhouding NL-FR nu 80-20, 50-50, 20-80 of 1-99 is, dat maakt niets uit. Tweetalig is tweetalig.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2004, 18:10   #72
Dimitri

Standaard

Citaat:

Uiteraard is de annexatie van Linkebeek bij Brussel belangrijker dan dat er medische fouten worden gemaakt omdat de artsen de patiënt niet kunnen verstaan. Dat zou immers alleen belangrijk zijn voor de BUB als het om Franstalige patiënten in de Vlaamse rand ging. Want de 'discriminatie' van de Franstaligen daar is toch wel schandalig en moet onmiddellijk stoppen, liefst door annexatie van de faciliteitengemeentes bij Brussel. Maar dat de Nederlandstaligen in Brussel niet in hun eigen taal behandeld kunnen worden is uiteraard geen 'discriminatie'. Dat zijn maar flamingantische zeveraars, nietwaar Hans?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be