Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 september 2004, 20:26   #61
Bruno232
Banneling

Bruno232's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
U hoeft geen zaken in de mond van anderen te leggen. Beperk u tot wat u zelf denkt.

Wilt u de mening van de rest van de bevolking weten, dan moet daarvoor een volksraadpleging georganiseerd worden. Hier ben ik een groot voorstander van, net zoals ze in Québec doen.
Ik mag de mening toegedaan zijn dat de meerderheid van de bevolking daar zo over denkt. U kan zoveel sociaal-economische, linguistische, historische... referenties aanhalen, wanneer de bevolking één staatsmodel verkiest boven een ander dan is het zo.
Bruno232 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2004, 20:30   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno232
Ik mag de mening toegedaan zijn dat de meerderheid van de bevolking daar zo over denkt. U kan zoveel sociaal-economische, linguistische, historische... referenties aanhalen, wanneer de bevolking één staatsmodel verkiest boven een ander dan is het zo.
Och, natuurlijk mag u die mening zijn toegedaan. U mag ook geloven in UFO's. U mag van mij best geloof hechten aan "de vloek van de farao's". U mag natuurlijk menen dat er buitenaardse wezen op aarde rondlopen. Allemaal geen probleem.

Maar zeker is u van dit alles niet. Evenmin van wat u stelt.

Daarom heb ik al altijd gesteld dat de ultieme rechtvaardiging voor een Vlaamse staat de uitslag van een volksraadpleging zal zijn, in navolging van wat men in Québec doet. Wat men heeft gedaan in bepaalde voormalige Oostbloklanden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2004, 21:19   #63
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Dat België een artificiële contructie is, is een feit. Zelfs een eerlijke Belgicist kan daar niet omheen. En uit die laatste zin uit het stukje maak ik slechts op dat hij hooguit voor Vlaamse onafhankelijkheid is als er een oplossing voor Brussel komt. Niet bepaald wat je noemt een "superflamingant" dus.
Alle staten zijn artificieel. De Belgische gewesten zijn dat nog meer. Het Vlaams Gewest moet zowat de meest kunstmatige constructie zijn in de wereld, want het komt niet eens overeen met het echte Vlaanderen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2004, 22:17   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Alle staten zijn artificieel. De Belgische gewesten zijn dat nog meer. Het Vlaams Gewest moet zowat de meest kunstmatige constructie zijn in de wereld, want het komt niet eens overeen met het echte Vlaanderen.
Waarom zijn de Belgische gewesten plotseling "artificiëler" dan België? En waarom is het Vlaams Gewest dat dan "het meest"? Ik concludeer dan ook dat u vindt dat het Waals Gewest "minder artificieel" vindt dan het Vlaamse Gewest dat volgens u "zowat de meest kunstmatige constructie is in de wereld".

Uitleg? Of was u eens te meer uit uw voorzittersnek aan het kletsen?
Oud 23 september 2004, 22:21   #65
djaap
Burger

djaap's schermafbeelding

Standaard

een onhafankelijke Vlaanderen (zonder Brussel dus, jullie weten dat..) zal nooit vluchten in richting van Brussel mogen hebben... flamingant willen geen solidariteit, waarom franstaligen moeten het zijn na de separatisme ?
Oud 23 september 2004, 22:24   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djaap
een onhafankelijke Vlaanderen (zonder Brussel dus, jullie weten dat..) zal nooit vluchten in richting van Brussel mogen hebben... flamingant willen geen solidariteit, waarom franstaligen moeten het zijn na de separatisme ?
Gelul van de bovenste plank.

Ja aan solidariteit, maar dan wel echte solidariteit. En die is steeds gebaseerd op onderling respect, afspraken, beleidsmatigheid, planning en wederkerigheid. Dit alles ontbreekt allemaal bij de huidige transfers. D�*t wordt aangeklaagd; niet echter de transfers op zich.

Nu duidelijk?
Oud 23 september 2004, 23:03   #67
Bruno232
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Och, natuurlijk mag u die mening zijn toegedaan. U mag ook geloven in UFO's. U mag van mij best geloof hechten aan "de vloek van de farao's". U mag natuurlijk menen dat er buitenaardse wezen op aarde rondlopen. Allemaal geen probleem.

Maar zeker is u van dit alles niet. Evenmin van wat u stelt.

Daarom heb ik al altijd gesteld dat de ultieme rechtvaardiging voor een Vlaamse staat de uitslag van een volksraadpleging zal zijn, in navolging van wat men in Québec doet. Wat men heeft gedaan in bepaalde voormalige Oostbloklanden.
Pas maar op dat een volksraadpleging niet de ultieme rechtvaardiging van België zal zijn.
Oud 23 september 2004, 23:50   #68
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pas maar op dat een volksraadpleging niet de ultieme rechtvaardiging van België zal zijn.
Zou het niet mooi zijn: Vlaams- en Belgisch-Nationalisten die de handen in elkaar slaan om te ijveren voor een referendum over het voortbestaan van België?
Power to the people! 8)
Oud 24 september 2004, 01:00   #69
Bruno232
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier
Zou het niet mooi zijn: Vlaams- en Belgisch-Nationalisten die de handen in elkaar slaan om te ijveren voor een referendum over het voortbestaan van België?
Power to the people! 8)
Goed idee.
Oud 24 september 2004, 07:07   #70
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is er dan zo artificieel aan België?
Het is een samenraapsel van entiteiten die beter af zouden zijn met individuele onafhankelijkheid, maar die om een of andere reden toch nog kunstmatig bijeen worden gehouden.

Citaat:
Welke Belgischgezinde heeft dat dan wel toegegeven?
Ik zeg helemaal niet dat een Belgischgezinde dat heeft toegegeven. Ik zeg dat een eerlijke Belgicist daar niet omheen kan. Eigenlijk is elke staat de facto artificieel, zulks heeft uw voorzitter bij mijn weten in het verleden ook al geschreven. Alleen Krijgt dat artificiële in België nog een extra betekenis (zie boven).

Citaat:
U geeft overigens zelf toe dat hij .voor separatisme is. Ik denk dat uit zijn discours, met name de combinatie van het afwijzen van België als zijnde "onnatuurlijk" en zijn wens tot Vlaamse onafhankelijkheid toch duidelijk wordt dat de man bijzonder Vlaamsgezind is.
Hij is blijkbaar gewonnen voor separatisme als er een oplossing komt voor Brussel, en ik krijg de indruk dat dat dan nog slechts is om puur praktische en pragmatische redenen. Niet bepaald "bijzonder Vlaamsgezind", laat staan een "superflamingant".
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2004, 07:09   #71
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alle staten zijn artificieel.
Bij deze dus. Ik had de rest van de berichtjes nog niet gelezen toen ik mijn vorig berichtje plaatste.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 24 september 2004, 07:14   #72
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djaap
een onhafankelijke Vlaanderen (zonder Brussel dus, jullie weten dat..) zal nooit vluchten in richting van Brussel mogen hebben...
Brussel is afhankelijk van Vlaanderen op heel wat vlakken, zowel financieel als economisch. You scratch my back, I scratch yours...

Citaat:
flamingant willen geen solidariteit, waarom franstaligen moeten het zijn na de separatisme ?
U draait de zaken om. De realiteit leert ons dat "de Walen" (daarmee bedoel ik niet de burger) geen solidariteit willen. Waarom moet Vlaanderen dat "solidair" zijn na het separatisme (of zelfs ervoor nog)?
Oud 24 september 2004, 09:10   #73
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Kijk, even een bedenking ...

Er zijn doorgaans twee soorten Flaminganten.

1. De simpele zielen: "wij zijn beter, want ... wij zijn beter!" "We gaan de andere kant van het land op hun bakkes geven" en dergelijke meer. Die lieden kunnen we best negeren, ze hebben hulp nodig, of een rammeling.

2. De mannen met verstand die zich in bochten blijven wringen om duidelijk te maken dat ze in hun Vlaamsgezindheid de Waalse politiek viseren en niet de burger, dat een separatisme het beste is voor beide partijen , dat een Vlaamse onafhankelijkheid een progressief en idealistisch project is, dat ze net uit respect voor de 'volkseigenheid' van de gewesten een gebroken staat willen enzovoort.

Het probleem: Waarom dan toch dat debiele gewapper met die leeuwenvlagjes? Wie van die 'verstandige flaminganten' zou zonder probleem een Vlaamse leeuw verbranden? Wie van die 'extremisten met een argument' kan eerlijk zeggen dat er geen Vlaamslievende sentimenten meespelen in zijn betoog? Welke van die Flaminganten durft eerlijk zeggen dat het niet uitmaakt of Di Rupo een schriele homo is met een rood strikje en een kanariestem. Wie durft te beweren, dat zijn overtuiging niet verkleurd is door het hele symbolische discours dat de kwestie omgeeft?

En begin nu niet te zeuren over hoe sentimenten en symboliek nu eenmaal menselijk zijn en onvermijdelijk. Mijn punt is dat de liefde voor de leeuw een heldere kijk op de zaak vertroebeld. Dent u niet, liefste Flaminganten, dat jullie mening geheel anders zou zijn wanneer u in Wallonië was opgegroeid? Om maar even stil te staan bij de relativiteit van jullie project èn van het gewapper met vlagjes.

Liefde voor een vlag is pervers en vooral èrg primitief. Vindt u niet?
Oud 24 september 2004, 09:27   #74
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband
Kijk, even een bedenking ...

Er zijn doorgaans twee soorten Flaminganten.

1. De simpele zielen: "wij zijn beter, want ... wij zijn beter!" "We gaan de andere kant van het land op hun bakkes geven" en dergelijke meer. Die lieden kunnen we best negeren, ze hebben hulp nodig, of een rammeling.

2. De mannen met verstand die zich in bochten blijven wringen om duidelijk te maken dat ze in hun Vlaamsgezindheid de Waalse politiek viseren en niet de burger, dat een separatisme het beste is voor beide partijen , dat een Vlaamse onafhankelijkheid een progressief en idealistisch project is, dat ze net uit respect voor de 'volkseigenheid' van de gewesten een gebroken staat willen enzovoort.

Het probleem: Waarom dan toch dat debiele gewapper met die leeuwenvlagjes? Wie van die 'verstandige flaminganten' zou zonder probleem een Vlaamse leeuw verbranden? Wie van die 'extremisten met een argument' kan eerlijk zeggen dat er geen Vlaamslievende sentimenten meespelen in zijn betoog? Welke van die Flaminganten durft eerlijk zeggen dat het niet uitmaakt of Di Rupo een schriele homo is met een rood strikje en een kanariestem. Wie durft te beweren, dat zijn overtuiging niet verkleurd is door het hele symbolische discours dat de kwestie omgeeft?

En begin nu niet te zeuren over hoe sentimenten en symboliek nu eenmaal menselijk zijn en onvermijdelijk. Mijn punt is dat de liefde voor de leeuw een heldere kijk op de zaak vertroebeld. Dent u niet, liefste Flaminganten, dat jullie mening geheel anders zou zijn wanneer u in Wallonië was opgegroeid? Om maar even stil te staan bij de relativiteit van jullie project èn van het gewapper met vlagjes.

Mooie vlag die u daar als avatar hebt. Maar ik zie niet wat er mis is met wat sentiment, of hoe dat de zaak zou vertroebelen. Er zal overal wel sentiment bij komen kijken, dus kunnen we stellen dat de Belgicisten, federalisten, rattachisten, en andere tisten met hetzelfde "probleem" zitten.

Weeral een hoop nonsens dus met als doel de Flaminganten nog maar eens in hokjes te steken.

P.S.: Dat Di Rupo een schriele homo is met een rood strikje en een kanariestem kan mij geen fluit (no pun intended) schelen.

P.P.S.: Ik heb geen Vlaamse vlag en ik heb nog nooit met een gewapperd. In welk hokje wil je mij dan steken?
Oud 24 september 2004, 09:30   #75
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wie van die 'verstandige flaminganten' zou zonder probleem een Vlaamse leeuw verbranden? Wie van die 'extremisten met een argument' kan eerlijk zeggen dat er geen Vlaamslievende sentimenten meespelen in zijn betoog? Welke van die Flaminganten durft eerlijk zeggen dat het niet uitmaakt of Di Rupo een schriele homo is met een rood strikje en een kanariestem. Wie durft te beweren, dat zijn overtuiging niet verkleurd is door het hele symbolische discours dat de kwestie omgeeft?
Ik ben geen flamingant maar wel een separatist*. De enige vlag waarmee ik ooit vrijwillig zal zwaaien zal mijn eigen vlag zijn (nog in voorbereiding, 't wordt iets met heel veel kleurtjes).
Dus misschien ben ik wel één van de personen waarvan jij je afvraagt of ze bestaan?

[size=1]* niet onvoorwaardelijk, Vlaamse onafhankelijkheid is niet het nec plus ultra van mijn politieke opvattingen[/size]

Citaat:
Uw avatar is dus óf een plagerij óf een uiting van een gespleten persoonlijkheid?
Oud 24 september 2004, 09:33   #76
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb geen Vlaamse vlag en ik heb nog nooit met een
gewapperd. In welk hokje wil je mij dan steken?
Die bewegende virtuele dingetjes onder je berichten lijken mij toch wel veel gelijkenis te vertonen met iets wat de laatste jaren in werkelijkheid nogal overdadig te zien is op wielerwedstrijden.
Oud 24 september 2004, 09:39   #77
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier
Die bewegende virtuele dingetjes onder je berichten lijken mij toch wel veel gelijkenis te vertonen met iets wat de laatste jaren in werkelijkheid nogal overdadig te zien is op wielerwedstrijden.
Touché.

Ik had het over materieel bestaande niet-virtuele vlaggen uiteraard.
Oud 24 september 2004, 10:51   #78
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik stel voor een referendum over de hele zaak te houden.

Denk je dat de (Belgische) regering en staat dat gaat toelaten?
Oud 24 september 2004, 12:13   #79
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs superflamingant
Bewijs graag. Fotokes met den Desmedt op de Ijzerbedevaart kunnen volstaan.

Citaat:
Yves Desmedt (De Morgen) ziet in dat het confederalisme niet werkt en verwijst daarvoor uiteraard naar de DHL-crisis.
Zoals altijd zijn Desmedts "overpeinzingen" een mooi staaltje van achterwaards redeneren. Hij heeft een idee en past dan de context zo aan dat die zijn idee ondersteunt. Belachelijk natuurlijk, en veelzeggend dat een snertpartijtje zulke kwatsh overneemt.

Citaat:
En zoals u weet, is confederalisme quasi gelijk aan separatisme.
Dat vind ik wel een mooie. Soortgelijke uitspraken zoals "nationalisme is quasi gelijk aan fascisme" en "socialisme is quasi gelijk aan communisme" vindt u daarom terug in het nieuwe verzamelwerk van "het domste verstand van België".

Citaat:
Eén blijft er over: unitarisme (met taalwetten en taalgemeenschappen, maar met 1 regering en 1 parlement) !
Een soort separatistisch unitarisme dus...
Oud 24 september 2004, 21:48   #80
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Bij deze dus. Ik had de rest van de berichtjes nog niet gelezen toen ik mijn vorig berichtje plaatste.
Alle staten zijn artificieel volgens de belgicisten, behalve België

Windhanen!!!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be