Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2004, 23:06   #61
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Ja maar daar zit het alweer. Stel ik en u hebben alletwee hetzelfde te koop staan. Ik moet btw vragen en jij niet. De uwe verkoopt en de mijne blijft staan. De klant betaald die btw er dus niet bij en ik moet die uit eigen zak bijpassen of hij staat te roesten. Dus ik geef die btw terug aan de staat uit eigen zak en niet als belasting op consumptie betaald door de koper maar door de verkoper. U als particulier kan makkelijk een eigen handeltje beginnen, taksvrij en ik niet want als handelaar ben ik op voorhand verbrand door die btw te moeten vragen. Zo gaan al die btw wagens ferm beneden de waarde de deur uit momenteel. Het is dus daarom dat al die turken tweedehands wagens onder particulier aankoop aan het ferfoefelen zijn en zelfs zo ver dat ze hun stukken aankopen op naam van een neef in turkistan en daar hun btw op terug vragen bij de douane. Wij zijn dus benadeeld.
Bijlange niet. Gij hebt die btw nooit betaald... uwe wagen was dus goedkoper... maar ! gij betaalt enkel die btw niet op dat deel van de waarde dat gij gebruikt. De restwaarde gaat particulier worden en daar moet wel btw op. Dat is toch simpel ? Mij lijkt het logisch en eerlijk.

ik :
kopen : 100 %BTW + netto wagen
verkopen : netto restwaarde wagen
jij :
kopen : netto wagen
verkopen : netto restwaarde - BTW op restwaarde

Waar zit jouw nadeel ?

Let wel : ik kan een handeltje opzetten maar als ze mij vangen bij verkoop van meer dan 2 wagens per jaar dan beschouwen ze mij als handelaar en dan zie ik mijn jarenlang bijeengespaarde zure centjes zo vliegen hoor. Ik ga u gelijk geven dat dat soort zaken een jaar of vijf terug nog schering en inslag waren, maar tegenwoordig wordt er duchtig gecontroleerd op alle plaatsen waar net ietske teveel 2ehands wagens bijeen staan. Don't worry... de fiscus is eindelijk eens aan een inhaalbeweging bezig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 24 september 2004 om 23:06.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2004, 23:07   #62
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vergeet trouwens niet... als loonslaaf ben je altijd de pineut Ze weten uwe laatste cent zitten.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 25 september 2004, 10:36   #63
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Bijlange niet. Gij hebt die btw nooit betaald... uwe wagen was dus goedkoper... maar ! gij betaalt enkel die btw niet op dat deel van de waarde dat gij gebruikt. De restwaarde gaat particulier worden en daar moet wel btw op. Dat is toch simpel ? Mij lijkt het logisch en eerlijk.

ik :
kopen : 100 %BTW + netto wagen
verkopen : netto restwaarde wagen
jij :
kopen : netto wagen
verkopen : netto restwaarde - BTW op restwaarde

Waar zit jouw nadeel ?

Let wel : ik kan een handeltje opzetten maar als ze mij vangen bij verkoop van meer dan 2 wagens per jaar dan beschouwen ze mij als handelaar en dan zie ik mijn jarenlang bijeengespaarde zure centjes zo vliegen hoor. Ik ga u gelijk geven dat dat soort zaken een jaar of vijf terug nog schering en inslag waren, maar tegenwoordig wordt er duchtig gecontroleerd op alle plaatsen waar net ietske teveel 2ehands wagens bijeen staan. Don't worry... de fiscus is eindelijk eens aan een inhaalbeweging bezig.
euh eventjes nadenken hoor.
Je hebt gelijk, de theorie klopt.
Maar een wagen van 25000€ over 5 jaar heeft een restwaarde (gekozen) van 3%. Dus 750€ + 21% btw bij wederverkoop.
Oke, die wagen is in de handel gecatalogiseerd als een waarde van circa 10000€.
Dus als jij je wagen verkoopt aan de restwaarde wat in feite zou mogen, dan vragen ze je wel het verschil bij tot aan 10000€.
Tuurlijk ze hebben gelijk, want die gaan aan die prijzen de deur uit. Maar die afschrijvingen waren wel veel lager geworden. Dubbel geval dus.

Euh ga er nog eens over nadenken want eigenlijk kom ik net uit bed en mijn hoofd staat er nog niet op. Tot later.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2004, 10:39   #64
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En als particulier verkoop je gewoon door van factuur verkoper naar factuur aankoper. Die gasten staan s'morgens om 4 uur op en tegen s'avonds 20 uur hebben ze 5 wagens versast. (moet je enkele tlnr's hebben? van de russen?. Geld zit in een plastiek zakje)
Oud 25 september 2004, 10:48   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wordt het niet eens tijd om de belastingen op wagens niet langer te baseren op de cylinderinhoud van de motor (alle europese wagens zijn zuinig en redelijk proper) maar op de hoogte/volume van de wagen ?
Neen.

De grote wagens waarover u het heeft, hebben meestal ook een krachtiger motor (en bijgevolg een grotere cylinderinhoud).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2004, 11:22   #66
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Neen.

De grote wagens waarover u het heeft, hebben meestal ook een krachtiger motor (en bijgevolg een grotere cylinderinhoud).
Meestal maar niet altijd.
In andere landen wordt wel degelijk op het gewicht belast.
U ziet er dan ook kleine wagens met grotere cilinderinhoud rondrijden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2004, 11:42   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Meestal maar niet altijd.
In andere landen wordt wel degelijk op het gewicht belast.
Bij ons ook, beste vriend.

Mijn lichte vracht werd bij de eerste keuring gewogen. Toen ik vroeg waar dat goed voor was, antwoordde de controleur me dat op basis van dit vastgestelde gewicht de wegenbelasting wordt berekend. En dat bleek inderdaad te kloppen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2004, 18:02   #68
Jan V.
Schepen

Standaard

Er wordt hier een aspect vergeten lijkt mij, namelijk dat SUV's de chauffeur een vals gevoel van veiligheid geven en hem daardoor misschien ook sneller anderen in gevaar laten brengen. Ik merkte het vandaag nog: op een baan waar je 90km/u mag reed ik netjes de maximumsnelheid, in een blinde bocht werd ik ingehaald en voorbijgestoken door een ouderwetse jeep. Nog geen tien seconden later kwam er een tegenligger. Spelen met levens noem ik zoiets. Die persoon die mij inhaalde had natuurlijk net zo goed in een andere wagen kunnen zitten en het gaat mij dus niet om de SUV's maar om het rijgedrag van bepaalde chauffeurs.

[size=3]Quiz[/size] hier mee op politics.be!

Nieuwe [size=3]Keystrokeswedstrijd[/size], kom het politics-team & onze kans om te winnen
vergroten! klik [/font][font=Comic Sans MS]hier[/font]
Jan V. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2004, 18:23   #69
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan V.
Er wordt hier een aspect vergeten lijkt mij, namelijk dat SUV's de chauffeur een vals gevoel van veiligheid geven en hem daardoor misschien ook sneller anderen in gevaar laten brengen.
Citaat:
Naar wat ik dagelijks te zien krijg, is dat niet enkel in het begin zo. Die mensen hebben ook niet veel feedback. Een lagere wagen rijdt desnoods zichzelf wel in de vangrail als zo'n gevaarte afwijkt en ook de hogere zitpositie geeft een wat vals gevoel van veiligheid.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 25 september 2004, 18:56   #70
Jan V.
Schepen

Standaard

Citaat:
Mijn ogen zijn wat vermoeid denk ik, ofwel is het de laatste paar pagina's alleen maar over financiële zaken meer dat men praat.
En ik was ook wat in mijn wiek geschoten door dat rijgedrag van die jeep van daarstraks.

[size=3]Quiz[/size] hier mee op politics.be!

Nieuwe [size=3]Keystrokeswedstrijd[/size], kom het politics-team & onze kans om te winnen
vergroten! klik [/font][font=Comic Sans MS]hier[/font]
Jan V. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2004, 23:24   #71
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We waren dan ook al uitgepraat over die "suv's" (is geen jeep) en opgeschoven naar financiele zaken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be