Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2014, 06:23   #61
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vanguard Bekijk bericht
De ''joods-christelijke traditie is een fabel, onbestaand, enkel een marketing truuk. Joden spuwen om het christendom. Dat weet elke realist en geschiedkundige.

Lees anders eens dit artikel. http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=30

Geen ''last'' in uw directe leefwereld neen, omdat ze zich niet assimileren noch integreren in de leefwereld van de goyim, ze zijn immers het uitverkoren volk en met andere dingen bezig. Toch domineren ze met al hun lobbies de wereldpolitiek via de VS, ze beinvloeden cultuur via media onder hun controle enz. te veel om op te noemen.

En ze zijn de grootste promotoren van het cultureel marxisme en progressivisme voor ons (=multicul), terwijl ze voor zichzelf ethnisch nationalisme nastreven en de grootste racisten zijn dmv Israel. Dat is trouwens de mede-oorzaak waarom we nu met een immigratieprobleem en multicul probleem (=uw moslimprobleem) opgezadeld zitten.
Die 'doen' tenminste wat. Anderzijds : hoeveel Joden zitten hier op stempelgeld of ziekenkas ? Nog niet te veel, neem ik aan.
Hoeveel Joden komen er in de krant wegens baldadigheden en 'lichte' criminaliteit ? Ook niet te veel. Het waarom is duidelijk.
Bij die mensen zit respect voor anderen wél in het opvoedingspakket !

Laatst gewijzigd door hurricane : 23 oktober 2014 om 06:26.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2014, 07:49   #62
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vanguard Bekijk bericht
De ''joods-christelijke traditie is een fabel, onbestaand, enkel een marketing truuk. Joden spuwen om het christendom. Dat weet elke realist en geschiedkundige.

Lees anders eens dit artikel. http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=30

Geen ''last'' in uw directe leefwereld neen, omdat ze zich niet assimileren noch integreren in de leefwereld van de goyim, ze zijn immers het uitverkoren volk en met andere dingen bezig. Toch domineren ze met al hun lobbies de wereldpolitiek via de VS, ze beinvloeden cultuur via media onder hun controle enz. te veel om op te noemen.

En ze zijn de grootste promotoren van het cultureel marxisme en progressivisme voor ons (=multicul), terwijl ze voor zichzelf ethnisch nationalisme nastreven en de grootste racisten zijn dmv Israel. Dat is trouwens de mede-oorzaak waarom we nu met een immigratieprobleem en multicul probleem (=uw moslimprobleem) opgezadeld zitten.
Joden bevolken niet in overtal de gevangenissen.
Joden studeren en bekleden maatschappelijk belangrijke functies.
Hun kinderen dealen geen wiet en vallen andere mensen niet lastig.
Hun religieuze boeken roepen niet op tot vernietiging van andersdenkenden, integendeel , ze zeggen dat er diversiteit moet zijn
enz....

Verder meen ik uit uw schrijfsel te moeten afleiden dat het hier vol zit met Marokkanen omwille van de Israelisch Palestijnse kwestie ?
Laat mij toe om daar eens uitgebreid mee te lachen.

Laatst gewijzigd door Pericles : 23 oktober 2014 om 07:50.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2014, 08:34   #63
doeme80
Gouverneur

doeme80's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ja , dat zal wel. Opsporing Verzocht kan gevuld worden door misdaden van multiculs in Amsterdam alleen .
Maar dat mag naar het schijnt niet meer.
Te veel Marokkanen.
Niet politiek correct.
Dat deur wordt opengezet voor groepsverkrachtingen door bendes rifapen zoals in de UK.
doeme80 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2014, 08:35   #64
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseAllochtoon Bekijk bericht
ga je zoiets ook tegen de joden zeggen
ik heb vijf jaar gewerkt bij joden. Er was geen enkel verschil tussen hen en mij. Het enige "kenmerk" was bij mevrouw een halskettingkje met een david-ster. Ik heb trouwens nooit iemand daar met zo'n potske gezien, werkten zowel zaterdags (sabbath) als de andere dagen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2014, 08:36   #65
Ulrik
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
De Koran legt heel goed uit dat multiculturaliteit en diversiteit Gods wil is: God zegt ons in de Koran namelijk dat hij de verschillende volkeren heeft geschapen opdat we elkaar zouden leren kennen.
Mag ik je dan verzoeken om een team samen te stellen om de Koran uit te leggen waar nodig?
Ulrik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2014, 08:48   #66
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Vroeger dacht ik er ook zo over. Maar geleidelijk aan realiseerde ik me dat het niet zo eenvoudig is.

Toevallig heb ik via m'n witte school toch een allochtoonse vriendin die in Amsterdam is geboren. Haar ouders verhuisden naar Antwerpen toen ze 6 jaar was.

Ze was een tijd verliefd op een Vlaamse jongen, niet zo heel lang, maar die moest eigenlijk niets van haar hebben en heeft er zich op een gortige manier vanaf gemaakt. Ze heeft een aantal jaar gehoopt dat hij haar toch zou benaderen voor iets serieus, tevergeefs. Ondertussen veranderden op 5 jaar tijd enkele zaken in haar privé-leven. Ze mocht van haar ouders niet trouwen met de Marokkaanse jongen die ze van de hogeschool kende (ja, zelfs allochtonen discrimineren onderling) en haar broers trouwden met iemand uit herkomstland. Ze heeft veel van haar schoonzussen geleerd. Ze was afgestudeerd, had werk en wou ook wel verder in het leven. Dus zette ze de stap om zelf ook te trouwen in herkomstland. Nu vormen ze een groter gezin: vader, moeder, getrouwde kinderen en binnenkort wellicht kleinkinderen. Haar leven nam een draai dat ze nooit had kunnen voorspellen. De kans dat ze zich nu nog gaat "assimileren" is klein tot onbestaande.

Daarnaast ken ik nog een allochtone vriendin die wel met een Vlaming is getrouwd... nadat hij bekeerde tot de islam. Zo kan het dus blijkbaar ook: assimileren aan de moslims ipv omgekeerd.
Oei de wind is gedraaid en Guinevere blijkbaar ook.
Oud 23 oktober 2014, 08:54   #67
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Multiculturele samenleving zal, ondanks er nog steeds velen zijn die er in geloven, nooit werken.

Blijf in uw eigen land en hang het daar wat uit, zo lijkt het tegenwoordig meer te klinken niet?

Oud 23 oktober 2014, 09:13   #68
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Ik zal mijn vraag dan anders stellen: Zijn er in Antwerpen of Brussel sinds de jaren '50 samenlevingsproblemen geweest met joden?

(antwoord: nee dus)
We gaan nog even door met vragen stellen:

Waren de grootste "lastpakken" tegen de jaren vijftig niet gewoon vakkundig "opgeruimd"?

Of is er iets anders veranderd tussen de jaren dertig en vijftig? Vertel het mij. Ik probeer te begrijpen waarom een groep mensen waarmee het fijn samenleven was toch zo makkelijk het slachtoffer kon worden van pesterijen, boycots, discriminatie, pogroms, deportaties, vernietiging, enzovoorts - en dat terwijl ze naar verluidt geen vlieg kwaad deden.

Met andere woorden: ik probeer te begrijpen welke mechanismen spelen bij de spanningen tussen verschillende groepen. "Samenlevingsproblemen" lijken als argument niet in alle casussen te volstaan als verklaring, dus moet we een beetje dieper gaan graven, lijkt me. (Al ben ik er nog niet van overtuigd dat er geen samenlevingsprobleem was.)

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 23 oktober 2014 om 09:15.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2014, 09:21   #69
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht

Waren de grootste "lastpakken" tegen de jaren vijftig niet gewoon vakkundig "opgeruimd"?

Of is er iets anders veranderd tussen de jaren dertig en vijftig? Vertel het mij. Ik probeer te begrijpen waarom een groep mensen waarmee het fijn samenleven was toch zo makkelijk het slachtoffer kon worden van pesterijen, boycots, discriminatie, pogroms, deportaties, vernietiging, enzovoorts - en dat terwijl ze naar verluidt geen vlieg kwaad deden.

Met andere woorden: ik probeer te begrijpen welke mechanismen spelen bij de spanningen tussen verschillende groepen. "Samenlevingsproblemen" lijken als argument niet in alle casussen te volstaan als verklaring, dus moet we een beetje dieper gaan graven, lijkt me. (Al ben ik er nog niet van overtuigd dat er geen samenlevingsprobleem was.)
Van oudsher mochten Joden geen ambtenaar worden , dus dreven ze handel. Velen werden rijk en er ontstond afgunst.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2014, 09:32   #70
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Van oudsher mochten Joden geen ambtenaar worden , dus dreven ze handel. Velen werden rijk en er ontstond afgunst.
Het gros van de joden in Europa waren paupers en kleine neringdoenden. Slechts een kleine minderheid slaagde erin puissant rijk te worden en naam te maken in de handel en het bankwezen.
Oud 23 oktober 2014, 09:53   #71
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DMT Bekijk bericht
De koran zegt ook dat je ongelovigen of christenen moet doden als ze zich niet bekeren tot Islam.

Gezellig
De Koran beschermt heel uitdrukkelijk Christenen en Joden. Op het Iberische schiereiland onder islamitisch bestuur had je dan ook een samenwerking aan de universiteiten tussen islamitische, Joodse en Christelijke geleerden. Vanaf het moment dat de katholieke koningen het Iberische schiereiland veroverden, werden Joden en moslims gedeporteerd of op de brandstapel vermoord.

Ook vele Iberische Christenen werden door de invallers vermoord. Zo werd bij de val van Lissabon in 1147 de bisschop van Lissabon en vele Portugese Christenen vermoord door de Noord-Europese woestelingen-kruisvaarders.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2014, 09:55   #72
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Lastige vragen, inderdaad. Maar dat zijn volgens De Wever "problemen uit de eerste helft van de vorige eeuw". Totaal niet meer relevant. Laat ons dus maar doen alsof het nooit heeft bestaan.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oud 23 oktober 2014, 10:08   #73
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarna was er wel een relatieve vrede in grote delen van Europa. Door heelder gebieden en landen te "ontmengen" - via afslachtingen, deportaties, volksuitwisselingen en -verhuizingen - werden de potentiële spanningshaarden weggenomen. Joegoslavië was nog het laatste grote multiculturele rijk. Iedereen weet hoe het daarmee afgelopen is.

Het proces van homogenisering is natuurlijk nooit voltooid. Kleine minderheden worden getolereerd; hoe groter ze worden, hoe hoger de spanningen oplopen. Gaat men wachten tot de spanningen uitmonden in geweld of kiest men toch voor een begeleide "ontrafeling"?

Leg je erbij neer, Kallikles. Het etnocentrische, nationalistische denken is te diep geworteld om nog een vorm van multicultureel samenleven mogelijk te maken zoals dat in de 19de eeuw nog in grote delen van Centraal-Europa kon (en zelfs toen was het al verre van onproblematisch, spijts geïdealiseerde voorstellingen daarvan). Dat nationalistisch-exclusivistische denken heeft zich, sterker nog, ook in het multiculturele denken vastgezet; het is er een bestanddeel van geworden. Onder multiculturalisme verstaan verschillende culturele groepen nu een model van cultuureilanden die elkaar vriendelijk de rug toekeren.

Je voert een verloren strijd.
Tof, een inhoudelijke reactie. Toch zal het je niet verbazen dat ik het met je oneens ben. Oostenrijk-Hongarije was weliswaar een multicultureel rijk, maar met de stand van de communicatietechnologie en de mobiliteitstechnologie van die tijd werden mensen veel minder geconfronteerd met elkaar.

Het gros van de bevolking werd alleen geconfronteerd met de bevolking in het eigen dorp, dus tenzij daar andere ethnische of religieuze groepen bij waren, werd je daar niet rechtstreeks mee geconfronteerd. Het "elkaar kennen" was dus beperkt.

Sindsdien is die interactie sterk toegenomen, met als gevolg etnocentristische en nationalistische reacties, ja. De eerste stap van het "elkaar kennen" is een angstige terugplooi van "wij zijn beter". In onze periode stelt de nationalist echter vol angst vast dat "wij" niet meer bestaat.

Bij "wij" de Belgische burgers zijn zwarten, moslims, Chinezen, ... allemaal groepen die vroeger niet in de zelfdefinitie van "wij Belgen" zaten. In het Vlaams Gewest heb je dan nog het bijkomend probleem dat men niet meer weet of men Belg, Dietser (Benelux) of Vlaming is.

Om van Brussel nog maar te zwijgen: je hebt de identiteit van de regio, van de verschillende gemeenten, van de verschilende etnisch-culturele en religieuze groepen, van de taalgemeenschappen, van het land België, en ... last but not least... van de Europese Unie.

Want dat aspect ontbreekt totaal in je visie: we zijn nu wel degelijk Europese burgers, met specifieke rechten en plichten, die de staten transcenderen. We stemmen allemaal voor het Europees Parlement, dat onlangs het vertrouwen heeft gegeven aan een nieuwe Commissie, die het initiatiefmonopolie heeft voor 80% van onze wetten...

Het gaat hierbij om een groot multicultureel Rijk, met een regenboog aan talen, culturen, religies, ... Oostenrijk-Hongarije verbleekt daarbij totaal.

Het nationalisme is totaal niet in staat om deze complexiteit te denken of antwoorden te bieden op hedendaagse problemen. Vandaar dat het des te luider zijn stem moet verheffen, recht evenredig met zijn onmacht op het terrein.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Laatst gewijzigd door Kallikles : 23 oktober 2014 om 10:09.
Oud 23 oktober 2014, 10:11   #74
mettewie
Burgemeester

Standaard

Citaat:
De Koran beschermt heel uitdrukkelijk Christenen en Joden. Op het Iberische schiereiland onder islamitisch bestuur had je dan ook een samenwerking aan de universiteiten tussen islamitische, Joodse en Christelijke geleerden. Vanaf het moment dat de katholieke koningen het Iberische schiereiland veroverden, werden Joden en moslims gedeporteerd of op de brandstapel vermoord.

Ook vele Iberische Christenen werden door de invallers vermoord. Zo werd bij de val van Lissabon in 1147 de bisschop van Lissabon en vele Portugese Christenen vermoord door de Noord-Europese woestelingen-kruisvaarders.
Natuurlijk, islam = onderwerping.

Wat je verhaaltje van de moordende kruisvaarders betreft: net zoals vandaag zie je het verschil tussen de afstammelingen van de Moren en autenthieke Portugezen, dat verklaart de door jouw benoemde moorden.
mettewie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2014, 10:38   #75
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Tof, een inhoudelijke reactie. Toch zal het je niet verbazen dat ik het met je oneens ben. Oostenrijk-Hongarije was weliswaar een multicultureel rijk, maar met de stand van de communicatietechnologie en de mobiliteitstechnologie van die tijd werden mensen veel minder geconfronteerd met elkaar.

Het gros van de bevolking werd alleen geconfronteerd met de bevolking in het eigen dorp, dus tenzij daar andere ethnische of religieuze groepen bij waren, werd je daar niet rechtstreeks mee geconfronteerd. Het "elkaar kennen" was dus beperkt.
Vandaar dat ik er ook aan toevoegde dat die tijd vaak geïdealiseerd wordt.

Maar in de steden was er wel degelijk interactie. Neem een stad als Triëst: geroemd om haar multiculturaliteit op het kruispunt van de Germaanse, de Romaanse en de Slavische wereld, maar in de praktijk bekleedden de Oostenrijkers de belangrijkste posities en ontstond er onder de "Romanen" van de weeromstuit een groeiend Italiaans zelfbewustzijn. Uiteindelijk werd Triëst een van de grote probleemgebieden na de Tweede Wereldoorlog, het kwam zelfs onder VN-mandaat te staan, om uiteindelijk midden jaren vijftig definitief aan Italië te worden toegewezen.

Idem voor het multiculturele Czernowitz. Gregor von Rezzori beschreef het samenleven van verschillende bevolkingsgroepen daar als "cynische eendracht in wederzijdse afkeer."

Citaat:
Sindsdien is die interactie sterk toegenomen, met als gevolg etnocentristische en nationalistische reacties, ja. De eerste stap van het "elkaar kennen" is een angstige terugplooi van "wij zijn beter". In onze periode stelt de nationalist echter vol angst vast dat "wij" niet meer bestaat.

Bij "wij" de Belgische burgers zijn zwarten, moslims, Chinezen, ... allemaal groepen die vroeger niet in de zelfdefinitie van "wij Belgen" zaten. In het Vlaams Gewest heb je dan nog het bijkomend probleem dat men niet meer weet of men Belg, Dietser (Benelux) of Vlaming is.
Die strijd om de zelfdefinitie van het 'wij' is nog lang niet beslecht. Je kunt Congolezen, moslims, Chinezen e.d.m. misschien nog wel vervatten in het "wij" van een technocratisch burgerschapsbegrip, maar het "wij" dat aan de sentimenten van de mensen raakt is een stuk enger dan dat.

Citaat:
Om van Brussel nog maar te zwijgen: je hebt de identiteit van de regio, van de verschillende gemeenten, van de verschilende etnisch-culturele en religieuze groepen, van de taalgemeenschappen, van het land België, en ... last but not least... van de Europese Unie.

Want dat aspect ontbreekt totaal in je visie: we zijn nu wel degelijk Europese burgers, met specifieke rechten en plichten, die de staten transcenderen. We stemmen allemaal voor het Europees Parlement, dat onlangs het vertrouwen heeft gegeven aan een nieuwe Commissie, die het initiatiefmonopolie heeft voor 80% van onze wetten...

Het gaat hierbij om een groot multicultureel Rijk, met een regenboog aan talen, culturen, religies, ... Oostenrijk-Hongarije verbleekt daarbij totaal.

Het nationalisme is totaal niet in staat om deze complexiteit te denken of antwoorden te bieden op hedendaagse problemen. Vandaar dat het des te luider zijn stem moet verheffen, recht evenredig met zijn onmacht op het terrein.
Ook Europa biedt niet meer dan een abstract "wij". Voor zover het economische voordelen verschaft wordt "Europa" aangevoeld als een noodzakelijk kwaad, een bundeling van krachten tegen een nog dreigender "ander" (het spook van de globalisering en de migratie).

Daarom ook dat nationalisten weinig graten zien in dat Europa: de multiculturele staat Europa vormt in wezen geen bedreiging voor de nationalistische sentimenten, het is er geen concurrent van, integendeel, die twee vinden elkaar uitstekend.
Oud 23 oktober 2014, 10:48   #76
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mettewie Bekijk bericht
Natuurlijk, islam = onderwerping.

Wat je verhaaltje van de moordende kruisvaarders betreft: net zoals vandaag zie je het verschil tussen de afstammelingen van de Moren en autenthieke Portugezen, dat verklaart de door jouw benoemde moorden.
En met de joden waren er ook samenlevingsproblemen in Iberië?
Oud 23 oktober 2014, 11:15   #77
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vandaar dat ik er ook aan toevoegde dat die tijd vaak geïdealiseerd wordt.

Maar in de steden was er wel degelijk interactie. Neem een stad als Triëst: geroemd om haar multiculturaliteit op het kruispunt van de Germaanse, de Romaanse en de Slavische wereld, maar in de praktijk bekleedden de Oostenrijkers de belangrijkste posities en ontstond er onder de "Romanen" van de weeromstuit een groeiend Italiaans zelfbewustzijn. Uiteindelijk werd Triëst een van de grote probleemgebieden na de Tweede Wereldoorlog, het kwam zelfs onder VN-mandaat te staan, om uiteindelijk midden jaren vijftig definitief aan Italië te worden toegewezen.

Idem voor het multiculturele Czernowitz. Gregor von Rezzori beschreef het samenleven van verschillende bevolkingsgroepen daar als "cynische eendracht in wederzijdse afkeer."
Die multiculturele steden waren toen de minderheid, nu zijn ze de meerderheid en er is nog altijd geen Derde Wereldoorlog uitgebroken in Londen, Parijs, Amsterdam of Brussel. Als je theorie correct was, dan moest het al lang burgeroorlog zijn in die steden. Het gaat integendeel tegelijkertijd om een van de meest multiculturele en meest vreedzame gebieden op aarde.

Citaat:
Die strijd om de zelfdefinitie van het 'wij' is nog lang niet beslecht. Je kunt Congolezen, moslims, Chinezen e.d.m. misschien nog wel vervatten in het "wij" van een technocratisch burgerschapsbegrip, maar het "wij" dat aan de sentimenten van de mensen raakt is een stuk enger dan dat.
Het wordt de laatste tijd zelfs verengd tot "ik". Het nationaal bewustzijn wordt zowel "van boven" (wij = de ande) als "van onder" (ik, ik, ik, ...) geërodeerd. Er schiet niets meer van over. Vandaar dat zelfs Bart De Wever de Vlaamse Beweging dood verklaart.

De enige regionalismen die nog levend zijn, zijn niet-nationalistische regionalisme zoals in Schotland of Catalonië, open regionalismen waar religieuze en ethnische minderheden aan deelnemen.

Citaat:
Ook Europa biedt niet meer dan een abstract "wij". Voor zover het economische voordelen verschaft wordt "Europa" aangevoeld als een noodzakelijk kwaad, een bundeling van krachten tegen een nog dreigender "ander" (het spook van de globalisering en de migratie).

Daarom ook dat nationalisten weinig graten zien in dat Europa: de multiculturele staat Europa vormt in wezen geen bedreiging voor de nationalistische sentimenten, het is er geen concurrent van, integendeel, die twee vinden elkaar uitstekend.
Zoals ik hoger aantoonde, is het "wij" van de Europese Unie verre van abstract, want het komt met allerlei rechten en plichten en 80% van onze wetten. Zelfs de Raad van Europa, die tot aan Wladiwostok reikt, is verre van abstract, want het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens is wel degelijk afdwingbaar en heeft het Belgisch recht serieus veranderd.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 23 oktober 2014, 11:28   #78
mettewie
Burgemeester

Standaard

Citaat:
En met de joden waren er ook samenlevingsproblemen in Iberië?
Zoals ik schreef, het kleurtje van de Moren is niet blank, zo, de Sefardische joden kwamen uit dat zelfde Noord-Afrika.
Heeft niets van doen met samenlevingsproblemen. De kleur was in die tijd het onderscheid.
mettewie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2014, 11:46   #79
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ook vele Iberische Christenen werden door de invallers vermoord. Zo werd bij de val van Lissabon in 1147 de bisschop van Lissabon en vele Portugese Christenen vermoord door de Noord-Europese woestelingen-kruisvaarders
.
allez, deze heeft dan tegenslag gehad ??

http://forum.politics.be/showthread.php?t=208185

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2014, 13:16   #80
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
allez, deze heeft dan tegenslag gehad ??

http://forum.politics.be/showthread.php?t=208185
Die heeft inderdaad tegenslag gehad van in het Pakistaan van na de door de CIA gesteunde staatsgreep van Zia ul-Haq te leven. Als zij in het Egypte van de door de VS verguisde Nasser had geleefd, of in het Syrië van Michel Aflak, dan was het een heel andere geschiedenis geweest.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be