![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#62 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het is net omgekeerd ! Het is de buitenstaander die het geheel ( die Chinese kamer ) ziet als Chinees begrijpend systeem en het is binnen die kamer dat de proefpersoon van zichzelf kan stellen dat hij geen snars Chinees begrijpt. Hier geplukt van je favoriete site : Citaat:
De verdere 'redenering' van Searle is dan dat ge toch kunt stellen dat het geheel geen Chinees begrijpt omdat hij a priori die kamer heeft opgezet met onderdelen ( waaronder de proefpersoon ) waarvan men weet dat ze geen Chinees begrijpen. Hij maakt dus verschillende redeneringsfouten : 1) het geheel kan niet groter zijn dan de som der delen: er is geen deel dat Chinees begrijpt dus kan het geheel dat ook niet 2) Er is een mysterieus verschil tussen mensen (eventueel na uitbreiding : levende wezens ) en machines dat hij verder niet kan duiden maar a priori aanneemt: bij machines geldt 1) en bij mensen geldt 1) duidelijk niet |
||
|
|
|
|
|
#63 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Die hele evolutie-natuur is zo complex waar elk deel wel ergens invloed heeft op iets anders. Het is pas als ge de isoleert dat ge ergens wetmatigheden kunt ontwaren die steeds opgaan. De wetmatigheden van de motor lijken me althans nogal wiedes en steeds op te gaan... of zie je dat anders ? |
|
|
|
|
|
|
#64 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Maar zowel m'n ouders als m'n kinderen (moest ik die hebben) behoren nog steeds tot dezelfde "soort" he, dat was het punt. |
|
|
|
|
|
|
#65 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Indien evolutie niet kan worden waargenomen ... Indien evolutie zo complex is dat dat er geen identieke situaties bestaan ... Indien het verloop van 'de evolutie' niet voorspelbaar is ... Laatst gewijzigd door Piero : 27 november 2014 om 23:15. |
|
|
|
|
|
|
#66 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar in wat precies ?.. dat is de vraag Je kan net zogoed leuteren over de wetmatigheid dat twee massa's elkaar aantrekken maar het nooit spontaan vaststellen als er telkens wat anders roet in het eten gooit.... doch zou ge het kunnen beredeneren en in geïsolleerde omstandigheden wel waarnemen. Citaat:
De evolutietheorie zegt maar bitter weinig ( en terecht) over hoe het verloop moet zijn net omwille van de complexiteit. Verder zegt ze zelf dat evolutie niet ( of moeilijk) rechtstreeks waarneembaar is in de zin van dat ge één soort 'ziet' veranderen in een andere. Dus baseer je misschien op wat ze wel zegt en claimt ipv wat ze niet zegt en claimt. Dus ik vraag je even opnieuw dus : Citaat:
Laatst gewijzigd door praha : 28 november 2014 om 00:48. |
|||
|
|
|
|
|
#67 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Er zijn nog meer zaken dat het oog doet. Indien het beeld verschuift stuurt het een translatie door naar de hersenen en als er slechts een klein stukje in een beeld wijzigt wordt enkel dit klein stukej doorgestuurd. Dus de hersenen verwerken inderdaad het beeld maar het oog doet al heel wat voorbereidingen, ook om de gegevenstransfer te optimaliseren. Een beetje hetzelfde wat een computer doet bij videoconferencing. Wanneer dit juist is opgetreden tijdens de evolutie weet ik niet, maar niet alle dieren hebben deze eigenschap. Het schijnt dat katten bvb enkel horizontale en verticale lijnen waarnemen. Laatst gewijzigd door JimmyB : 28 november 2014 om 07:46. |
|
|
|
|
|
|
#68 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#69 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#70 |
|
Vreemdeling
|
Het argument is het gedrag van die spin. Leg jij mij eens in detail uit hoe het gedrag van deze spin er door evolutie gekomen is, met alle tussenstappen.
En nu ga je gewoon rond de pot draaien, want je kan het gewoonweg niet. Evolutie is een geloof. |
|
|
|
|
|
#71 | |
|
|
Citaat:
en vooral als ze meteen al gaan kleineren. |
|
|
|
|
|
|
#72 | |
|
|
Citaat:
Dus ik vraag het op de man af en gelieve niet weg te kruipen als een laffe muis: Hoe is de wereld ontstaan? Waarom zijn er fossielen van dino's? Hoe maakt een spin een symmetrisch web? |
|
|
|
|
|
|
#73 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Leg het mij eens uit hoe dit duidelijk intelligent gestuurde gedrag er gekomen is door evolutie? Jullie kunnen het niet. Kan je het zelfs inbeelden? Ik denk het niet. Het toont duidelijk een gat in het concept van evolutie aan. Rupert Sheldrake zal er wel wat dichter bij zitten met zijn morfogenetische velden. Ik zeg niet dat hij alles weet, maar hij zal er al dichter bijzitten dan de evolutionisten die alles wat buiten hun nauw kader valt naar het land der fantasie verbannen. |
|
|
|
|
|
|
#74 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
selectief blind ![]()
|
|
|
|
#75 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Searle's Chinese Room Argument Against Artificial Intelligence zie vanaf 6:40 The systems reply Ik erken het principe van het geheel is meer dan de som der delen, maar dikwijls wordt dat misbruikt waar het niet van toepassing is.
|
|
|
|
#76 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Intelligentie zou ik het niet echt noemen. Ze doen gewoon preprocessing om de hersenen wat te ontlasten en om de communicatie tussen de ogen en de hersenen wat efficienter te later verlopen. Pas op het schijnt wel bvb dat de ogen belangrijke beslissingen nemen. Bij een kameleon zou het oog het vliegpatroon van een insect herkennen en beslissen indien de tong moet uitgegooid worden of niet. Dit stond niet in Dawkins zijn boek, vandaar enige reserves. |
|
|
|
|
|
|
#77 |
|
Minister
|
Je neemt de gevolgen van krachten waar in experimenten, nooit de krachten op zich. Moest zwaartekracht als theorie niet zijn gekend de dag van vandaag, dan zou je zeggen dat je kan waarnemen dat objecten vallen, niet dat je een kracht waarneemt.
|
|
|
|
|
|
#78 | |
|
Minister
|
Citaat:
Alles wat we doen komt neer op een wisselwerking van input van sensoren (onze zintuigen) gecombineerd met onze biochemische wisselwerking in de hersenen. Het is zelfs zo dat mensen met trauma's veranderen van karakter omdat net deze biochemische wisselwerking wordt verstoord. Cellen zijn verantwoordelijk voor de aanmaak van stoffen. Cellen worden gestuurd door DNA. Al die stoffen zullen bepalen hoe we handelen (van vrije wil is eigenlijk zelfs geen sprake). Indien de aanmaak van bepaalde stoffen (of eerder hun verhoudingen tov elkaar) positief zijn, dan zullen die individuen overleven. Dit is uiteraard immens beknopt uitgelegd. Voor meer info: google. Er komen steeds meer resultaten uit onderzoek ivm hersenen, reacties, patronen etc. die zeker de moeite zijn om op te volgen itt een 5-10 jaar geleden toen dit nog echt een gat was in onze kennis. |
|
|
|
|
|
|
#79 |
|
Vreemdeling
|
Als je echt zo'n ANAALyst wil zijn, ja, heb je gelijk. De zwaartekracht kan niet gezien worden met de fysische ogen. Het was in het kader van gewone conversatie echter duidelijk wat ik bedoelde.
|
|
|
|
|
|
#80 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|