![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Gelukkig voor ons, maar ongelukkig voor die Sjaak niet :
""Voor milioenen en voor Sjaak, kwam de vrede veel te laat.""" Edit : of is 't omgekeerd ? 'k Geraak er niet uit ![]()
Proud to be a koljo, sorry, klojo. Baai de wei : Het enige alternatief voor het beleid in belgië... Steun de P.O.K.. http://forum.politics.be/showthread....=1#post7447175 Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 27 november 2014 om 19:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het windeken dat uyt den oosten waeyt Dat waeyt tot allen tijden, Al die der in zijn Liefs armen leyd: Die mag hem wel verblijden: Lief Mondelijn rood: Gy hoeft 'er niet meer te schreyden. Hy ging 'er voor zijn Liefs venstertje staen, Met een soo droeve zinnen: Slaept gy of waekt gy mijn soete lief, Staet op en laet my inne: Lief Mondelijn rood: En my dunkt dat ik hoor jou Stemme. Het meysje uyt haren slaep ontsprong Wie klopt hier alsoo laete: Gy meugt wel weer na huys toe gaen, Gaet thuys wat leggen slapen, Lief Mondelijn rood: Jk sal u niet in laten. Staet 'er een ander in u hertje geprent van de Min word ik gesmeten: mogt ik het eens weten wie dat het my doed: het word mijn dikmaels verweten, Lief Mondelijn rood: Wat hebben wy een schoone tijd versleten. Jk zey Jonkman houd goede moed, Kiest een ander Jonk van Jaren, Als de Liefden van een kant komen moet, So valt het zwaer te dragen, Lief Mondelijn rood, Mogt ik vangen wat ik jaegden. Dat gy jaegt dat vangje wel, Lief en wilt daer om niet treuren, Al waren wij duyzend mijlen van hier, Dat God voegt sal gebeuren, Lief Mondelijn rood, Laeten wy daerom niet treuren.
![]() |
#63 |
Gouverneur
|
![]() Parched land no desert sand, sun was just a dot
And a little bit of water goes a long way, 'cause it's hot Three good buddies were laughing and smoking in the back Of a rented ford They couldn't know they weren't going far Each one with the money in his pocket Could go out and buy himself a brand new car But they all had the money they had Money they hoped would take them very far The sky was bright, a traffic light, now and then a truck And they hadn't seen a cop around all day They brought everything they needed Bags and scales to weigh the stuff The driver said the border's just over the bluff It wasn't until the car suddenly stopped In the middle of a cold and barren place And the other guy turned and spilled Three boys blood, did they know a trap had been lain? They're ok the last days of may, I'll be breathing dry air 'm leaving soon, the others are already there You wouldn't be interested in coming along, instead of staying here They say the west is nice this time of year, that's what they say https://www.youtube.com/watch?v=LtXn4IJOC_E
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat Middelnederlands klinkt zo romantisch. Maar wat een rare troetelnaampjes gebruikten ze toen : "Lief Mondelijn rood".
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vraag me echt af of iemand op het forum dit liedje kent. Dat zou ik heel graag willen weten. Ik leerde het van mijn moeder, zij van haar moeder en die van haar moeder. Er is een versie van te vinden op internet maar zo zongen wij het :
Toen ik op Neêrlands bergen stond, En keek er het zeegat in. Daar zag ik een scheepje varen, Daar zaten drie ruiterkes in. Een van de drie was naar m'n zin. } bis Het jongste van die ruiterkes, Dat daar door het venster lag, Dat bood mij eens te drinken, 't Was killende wijn uit het vat. 't Was van de beste die hij bezat. } bis. En ik bood aan hem den trouwring aan Maar hij weigerde mij zijne hand En ik bood aan hem den trouwring aan Maar hij weigerde mij zijne hand Wat kan ik met die trouwring doen, Wat kan ik daarmede doen. Want gij zo’n zedeloos dienstmeid, En ik een gravenzoon. En wat kan ik daarmee doen. } bis Da’s niks als gij 'm niet hebben wilt, da’s niks er zijn er nog meer. Dan zal ik naar ‘t klooster rijden. Daar dien ik den God en den Heer. da’s niks er zijn er nog meer Toen 't nonneke halverwege was, Haar vader en moeder was dood. En er was er geen rijker nonneke, In ’t zedeloos dorpke zo groot. Haar vader en moeder was dood. En 't ruiterke hoorde dat zeggen, En hij sprak er dan tot zijn knechts, Komt, knechts, komt zadel mij mijn paard. want ’t is er een kansje waard. Komt knechts, komt zadel mijn paard. } bis Toen hij aan het klooster kwam hij klopte al op de deur Een begijntje kwam er zelve veur Een begijntje kwam er veur Wel gij mijn lief begijntje is er hier dan geen nonneke is er hier dan geen nonneke dat er pas gekomen is. Ja, d’r is hier wel een nonneke maar ’t is er den here zijn bruid ja, d’r is hier wel een nonneke maar ze komt er voor u niet uit zij is er den here zijn bruid Da’s niks als zij er niet uit en komt, dan steek ik het klooster in brand, dan zal ik het klooster in brand steken en dan zal zij komen er uit dan zal zij komen er uit. Het klooster stond in volle vlam, ’t nonneke kwam voor hem staan, met opgestroopte mouwen, had nonnekesklederen aan ja, zo kwam zij voor hem staan. “Wel gij mijnheer stout ruiterke, Wat doede gij mij voor een schand. Toen ik aan u de trouwring bood, Toen weigerde gij mij uwe hand. Ga en vertrek hier uit mijn land. } bis Het ruiterke keerde zich dan om, En hij sprak er geen enkel woord. Maar als hij aan ‘t fonteintje kwam toen schoot hij zichzelve dood. Hij was verslagen, en hij was dood } bis 't Was al op een donderdag, ’t nonnetje moest halen om brood. Maar als zij aan ‘t fonteintje kwam, Daar vond zij haar minnaar dood. Hij was verslagen en hij was dood. } bis Zij sprak: Mijnheer stout ruiterke, Is dat er terwille van mij ? Dan zal ik u laten begraven, Hier onder die rozelandij Dan zal ik er bloemkes plukken, En strooien al op uw graf. Dan zal ik er tulpjes plukken en planten al op uw graf, Tot ik weer mijn minnaar zag. } bis
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jammer dat het lied niet te horen is op WWW want 't is ook wel mooi , toch in de uitvoering die ik kende, nl. de Island suite van Dirk Van Esbroeck, Wannes Van de Velde en nog zo'n reeks kleinkunst kleppers. Heerlijk stuk, maar blijkbaar niet meer in de handel te verkrijgen. Het enige stukje van Island dat ik vind op het net is de wals abc ; https://www.youtube.com/watch?v=j5CNZwbY9Uo
![]() |