Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2004, 21:08   #61
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Ik heb 5 jaar op EHSAL gezeten. Broodjes worden er gekocht in Brussel door de pendelaars. Maar auto's? Meubels? Neen hoor.
Misschien als de Brusselse ondernemers de moeite nemen in het Nederlands reclame te maken en hun klanten ook in die taal aan te spreken? Ik kan me voorstellen dat je het op een gegeven moment zat wordt om steeds te vragen of men alsjeblieft Nederlands wil praten.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2004, 22:03   #62
odinkontakt
Provinciaal Statenlid

odinkontakt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter
Wat is dit voor koekezever!
De Vlaamse pendelaars die hier dagelijks met hun treintje komen aangedabbert brengen zelfs hun stuutjes mee en verteren hier geen cent.
Maar wel een hoger loon opstrijken dan de franstaligen en in vlaanderen hun belastingen afdragen.
Uw wetenschappelijk bewijs is een fanatieke hersenkronkel
wat is dat voor larie ?
UNIVERSELE VERKLARING VAN DE RECHTEN VAN DE MENS:AANGENOMEN DOOR DE ALG.VERGADERING V/D VER.NATIES OP 10/12/1948 GOEDKEURING EN PUBLICATIE BELG.STAATSBLAD 31/03/1949: artikel 19 ..eenieder heeft het recht op vrijheid van mening en uiting van zijn mening, wat het recht insluit niet verontrust te worden omwille van zijn meningen en recht door om het even welk uitdrukkingsmiddel en zonder inachtneming van grenzen , inlichtingen en ideeen op te zoeken , te ontvangen en te verspreiden !!
odinkontakt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2004, 22:08   #63
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Misschien als de Brusselse ondernemers de moeite nemen in het Nederlands reclame te maken en hun klanten ook in die taal aan te spreken? Ik kan me voorstellen dat je het op een gegeven moment zat wordt om steeds te vragen of men alsjeblieft Nederlands wil praten.
en waarom geven de walen dan ook hun geld niet uit in brussel?
je argument houdt geen steek, ik kom uit zuid-west-vlaanderen, alwaar de mensen massaal de grens oversteken om in de auchan te gaan shoppen
wel in het frans, maar goedkoop EN LOKAAL

Laatst gewijzigd door gm10 : 30 september 2004 om 22:09.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2004, 22:09   #64
odinkontakt
Provinciaal Statenlid

odinkontakt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Een stadje? Het is verdraaid de grootste stad van België en de hoofdstad van België en Europa !
ha ha daar hebt ge hem weer met zijn belgie ....gij vergeet de vlaamse geldstroom zeker naar la bruxelles ?? want het vlaamse belastingsgeld gaat niet enkel naar uw copains in wallonie !
UNIVERSELE VERKLARING VAN DE RECHTEN VAN DE MENS:AANGENOMEN DOOR DE ALG.VERGADERING V/D VER.NATIES OP 10/12/1948 GOEDKEURING EN PUBLICATIE BELG.STAATSBLAD 31/03/1949: artikel 19 ..eenieder heeft het recht op vrijheid van mening en uiting van zijn mening, wat het recht insluit niet verontrust te worden omwille van zijn meningen en recht door om het even welk uitdrukkingsmiddel en zonder inachtneming van grenzen , inlichtingen en ideeen op te zoeken , te ontvangen en te verspreiden !!
odinkontakt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2004, 22:11   #65
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door odinkontakt
ha ha daar hebt ge hem weer met zijn belgie ....gij vergeet de vlaamse geldstroom zeker naar la bruxelles ?? want het vlaamse belastingsgeld gaat niet enkel naar uw copains in wallonie !
jij vergeet de brusselse geldstroom naar VL en WAL
Oud 1 oktober 2004, 01:28   #66
jandeman
Vreemdeling

Standaard

Ik denk dat die franstalige arrogantie langzamerhand toch minder wordt, althans die indruk heb ik dan toch als nederlander die zo n 2 keer per jaar in brussel komt. Ik begin meestal met een bonjour en vervolg mijn vraag dan verder in het nederlands. Vaak wordt ik in het nederlands ter woord gestaan soms ook in het frans, maar het "il faut parler francais" overkomt me nog maar zelden. (Het kan ook komen doordat ik met het ene woordje "bonjour" al gelijk door de mand val als een nederlander, ik kan wel een aardig woordje frans, maar met een tamelijk zwaar accent, die r heb bv nooit onder de knie gekregen). De laatse keer dat ik in brussel was, moest ik in station zuid overstappen, ik had nog wat tijd over dus ging ik een broodje halen, en sprak het congolese meisje achter de toonbank in m'n taal aan, waarop zij zei in het engels dat ze mijn taal niet begreep, toen wees ik gewoonweg aan wat ik wilde en sprak vrolijk nederlands verder. Wat me opviel was dat de nederlanders die achter me stonden en mijn converstatie gehoord hadden vervolgens OOK vrolijk in het nederlands hun bestelling plaatsten. Is dit arrogant? Mja misschien een beetje, maar zo kom je toch nog een heel end in het nederlands, jullie zouden verbaasd zijn hoeveel franstaligen best wel wat van onze taal begrijpen.
Maar misschien is dat ook het aard van het beestje, hollanders staan er bekend om dat ze bot kunnen zijn, in brussel (maar dan ook alleen in brussel) wil ik dat beeld best staven.
jandeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2004, 07:39   #67
Tijl Uilenspiegel
Burger

Tijl Uilenspiegel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je argument houdt geen steek, ik kom uit zuid-west-vlaanderen, alwaar de mensen massaal de grens oversteken om in de auchan te gaan shoppen
Inderdaad ik doe dat ook maar uit beleefdheid spreek ik daar frans. In tegenstelling tot de franstaligen die nederlands kennen maar het vertikken om het te spreken aan de Vlaamse Kust.
Tijl Uilenspiegel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2004, 08:51   #68
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jandeman
De laatse keer dat ik in brussel was, moest ik in station zuid overstappen, ik had nog wat tijd over dus ging ik een broodje halen, en sprak het congolese meisje achter de toonbank in m'n taal aan, waarop zij zei in het engels dat ze mijn taal niet begreep, toen wees ik gewoonweg aan wat ik wilde en sprak vrolijk nederlands verder. Wat me opviel was dat de nederlanders die achter me stonden en mijn converstatie gehoord hadden vervolgens OOK vrolijk in het nederlands hun bestelling plaatsten. Is dit arrogant? Mja misschien een beetje, maar zo kom je toch nog een heel end in het nederlands, jullie zouden verbaasd zijn hoeveel franstaligen best wel wat van onze taal begrijpen.
Maar misschien is dat ook het aard van het beestje, hollanders staan er bekend om dat ze bot kunnen zijn, in brussel (maar dan ook alleen in brussel) wil ik dat beeld best staven.
Dat is een goede ingesteldheid - ze balanceert inderdaad soms op het randje van de arrogantie, maar het moet maar. Ik was afgelopen zomer ook een paar weken in Brussel voor m'n werk en ik ben ook koppig Nederlands blijven praten. In gewone broodjeszaken of andere winkels antwoordde men vaak in het Frans, ook al bleef ik NL praten. Wat me eigenlijk het meest stoorde, is dat dat vaak ook gebeurde in de kantine van de Koninklijke Bibliotheek, een federale instelling waar je regelmatig eentalig in het Frans wordt aangesproken (sommige bleven dat ook doen).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2004, 09:51   #69
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Kan men dat niet aanklagen? Ik ga bitter weinig naar plaatsen waar er ook franstaligen wonen en nog minder naar openbare instellingen waar er franstaligen werken. Weet iemand dat?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2004, 11:29   #70
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Bwah, echt storend is het niet als je maar voldoende stevig in je schoenen staat. Het hangt er een beetje vanaf wie je voor je hebt: er was er één die volgens mij echt Nederlandsonkundig was, of het slechts fonetisch sprak. Dit had dan wel soms hilarische gevolgen, maar kom:

- Een broodje met kaas en hesp, alstublieft.
- Klein?
- (vriendelijk) Nee, een groot graag.
- Klein?
- (beleefd, doch gedecideerd) Neenee, een groot.
- Klein? (*neemt broodje in de hand*)
- (geïrriteerd) Dat zie ik ook wel dat dat een klein broodje is, maar ik had toch liever een groot.
- On n'a plus.
- *zucht* Doe mij er dan maar eentje met krab.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2004, 11:31   #71
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Bwah, echt storend is het niet als je maar voldoende stevig in je schoenen staat. Het hangt er een beetje vanaf wie je voor je hebt: er was er één die volgens mij echt Nederlandsonkundig was, of het slechts fonetisch sprak. Dit had dan wel soms hilarische gevolgen, maar kom:

- Een broodje met kaas en hesp, alstublieft.
- Klein?
- (vriendelijk) Nee, een groot graag.
- Klein?
- (beleefd, doch gedecideerd) Neenee, een groot.
- Klein? (*neemt broodje in de hand*)
- (geïrriteerd) Dat zie ik ook wel dat dat een klein broodje is, maar ik had toch liever een groot.
- On n'a plus.
- *zucht* Doe mij er dan maar eentje met krab.
LOL

grappig, nooit tegengekomen

idioten vind je overal
Oud 1 oktober 2004, 11:33   #72
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tijl Uilenspiegel
Inderdaad ik doe dat ook maar uit beleefdheid spreek ik daar frans. In tegenstelling tot de franstaligen die nederlands kennen maar het vertikken om het te spreken aan de Vlaamse Kust.
hoe weet je dat ze nederlands spreken als ze enkel frans spreken? dragen die mensen een medaille op hun vest of zo?

Laatst gewijzigd door gm10 : 1 oktober 2004 om 11:33.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2004, 11:42   #73
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
snap ik niks van
Het is dan ook een even geloofwaardig argument als "1.000.000 extra mensen wakker houden"
Oud 1 oktober 2004, 11:42   #74
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Als ik naar Brussel ga (hoogstens één maal per jaar) en als ze in een broodjeszaak mij niet verstaan, dan kunnen ze hun broodje in hun r*** steken, want ik ga gewoon naar een andere zaak.
Oud 1 oktober 2004, 11:45   #75
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat die franstalige arrogantie langzamerhand toch minder wordt, althans die indruk heb ik dan toch als nederlander die zo n 2 keer per jaar in brussel komt. Ik begin meestal met een bonjour en vervolg mijn vraag dan verder in het nederlands. Vaak wordt ik in het nederlands ter woord gestaan soms ook in het frans, maar het "il faut parler francais" overkomt me nog maar zelden. (Het kan ook komen doordat ik met het ene woordje "bonjour" al gelijk door de mand val als een nederlander, ik kan wel een aardig woordje frans, maar met een tamelijk zwaar accent, die r heb bv nooit onder de knie gekregen). De laatse keer dat ik in brussel was, moest ik in station zuid overstappen, ik had nog wat tijd over dus ging ik een broodje halen, en sprak het congolese meisje achter de toonbank in m'n taal aan, waarop zij zei in het engels dat ze mijn taal niet begreep, toen wees ik gewoonweg aan wat ik wilde en sprak vrolijk nederlands verder. Wat me opviel was dat de nederlanders die achter me stonden en mijn converstatie gehoord hadden vervolgens OOK vrolijk in het nederlands hun bestelling plaatsten. Is dit arrogant? Mja misschien een beetje, maar zo kom je toch nog een heel end in het nederlands, jullie zouden verbaasd zijn hoeveel franstaligen best wel wat van onze taal begrijpen.
Wat is hier arrogant aan? Het is ons volste recht nederlands te spreken in Brussel.
Oud 1 oktober 2004, 11:46   #76
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Het is dan ook een even geloofwaardig argument als "1.000.000 extra mensen wakker houden"
in dat geval is het ernstig en wil ik weten wat het betekent
Oud 1 oktober 2004, 12:00   #77
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dan gaat men blijkbaar liever een winkel in de buurt van de woonplaats. Op de een of andere manier is Brussel niet aantrekkelijk genoeg.

Maar waarom zit jij hier eigenlijk aanhoudend Brussel te verdedigen, als je er niet eens vandaan komt?
Oud 1 oktober 2004, 12:28   #78
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
in dat geval is het ernstig en wil ik weten wat het betekent
Awel, dat wij dus geen geld meer geven aan de Walen omdat 2.000.000 Vlamingen worden wakker gehouden door het lawaai van bronstige herten in de Ardennen.

Staat trouwens zo in het Vlaamse regeerakkoord 8) Er komt geen hert meer bij gedomme !
Oud 1 oktober 2004, 12:41   #79
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik denk dat Nederlanders in Brussel er niet om bekend staan dat ze hardnekkig eisen in het Nederlands geholpen te worden. Nederlanders passen zich in het buitenland eerder aan dan te eisen dat de ander zich aanpast, dus als ze in het Frans aangesproken worden zullen ze meestal in gebrekkig Frans antwoorden i.p.v. te vragen of de ander ook Nederlands spreekt. Maar als je het vraagt, blijkt men 9 van de 10 keer wel Nederlands te spreken, al is het maar 'un beetje'. De laatste keer dat ik in Brussel was is het me wel een keer gebeurd dat ik vervolgens antwoord kreeg in het Duits...
Oud 1 oktober 2004, 12:55   #80
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dan gaat men blijkbaar liever een winkel in de buurt van de woonplaats. Op de een of andere manier is Brussel niet aantrekkelijk genoeg.
Dat is natuurlijk zo voor de Vlamingen en Walen. Het onaantrekkelijke is dat men eerst een grote stad in moet rijden om de aankopen te doen. Ik denk dat niemand graag shopt op deze manier.

Maar dit is eigenlijk compleet irrelevant. Het gaat erover dat de Brussel zijn geld ziet verdwijnen in Vlaamse en Waalse zakken, en als dit niet gebeurt, Brussel er beter dan ooit voor staat.

Citaat:
Maar waarom zit jij hier eigenlijk aanhoudend Brussel te verdedigen, als je er niet eens vandaan komt?
Om dezelfde reden als jij in Nederland Vlaanderen verdedigt?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be