Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2015, 15:03   #61
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, er is een belangrijk verschil dat u niet wenst te zien, maar die de christelijke Syriërs wil hebben ondervonden. Er is in de islam een legitimatie voor het geweld, waardoor moslims die ogenschijnlijk vredelievend waren, plots wel kunnen meedoen met religieus geweld.
Christenen werden in het verleden net zo goed opgehitst om de meest misselijkmakende wandaden te plegen tegen andere groepen. En jazeker, daarbij beroepte men zich voor legitimatie op de bijbel. Of dat ten onrechte was maakt niets uit. Het resultaat was hetzelfde: rivieren van bloed.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2015, 15:03   #62
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV.VVK Bekijk bericht
Als ik in naam van het Vlaams Belang op de SP.a stem, zou u dan niet raar opkijken?
Geen idee wat je hiermee wil zeggen.

Laatst gewijzigd door JBM : 21 januari 2015 om 15:06.
Oud 21 januari 2015, 15:05   #63
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het gaat hier niet op wat jij persoonlijk vindt, het gaat om de algemene waarde!

In een discussie over Islam moet men nu eenmaal aannemen dat Allah wél bestaat om de discussie te eindigen met een bewijs tégen het bestaan van Allah (meestal in de vorm van een paradox).

Als u dat principe niet door heeft, houdt u maar beter direct op met discussiëren want dan heeft het toch weinig nut...
Allah bestaat niet, God bestaat niet en Jahweh bestaat niet.
In welke mate de "heilige" boeken verschillen of overeenkomen interesseert mij inderdaad niet. Wat me wel interesseert zijn de gevolgen die ze veroorzaken. En die zijn altijd hetzelfde.
Oud 21 januari 2015, 15:06   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Christenen werden in het verleden net zo goed opgehitst om de meest misselijkmakende wandaden te plegen tegen andere groepen. En jazeker, daarbij beroepte men zich voor legitimatie op de bijbel. Of dat ten onrechte was maakt niets uit. Het resultaat was hetzelfde: rivieren van bloed.
Wel geef mij eens een element uit het leven van Jezus waardoor geweld gelegitimeerd kan worden.

Als we het enkel hebben over het "resultaat", dan gaat dit lang niet meer over godsdienst of wat dan ook. Er zijn ook rivieren van bloed gevloeid bij oorlogen die niets met godsdienst of welk heilig boek dan ook te maken hadden.

Wat is dan nog de zin van deze discussie als u enkel naar een aspect wil kijken? Dan is het volledig leeg.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2015, 15:07   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allah bestaat niet, God bestaat niet en Jahweh bestaat niet.
In welke mate de "heilige" boeken verschillen of overeenkomen interesseert mij inderdaad niet. Wat me wel interesseert zijn de gevolgen die ze veroorzaken. En die zijn altijd hetzelfde.
Altijd? Kijk maar eens goed welke enorme, positieve invloed het christendom en de Kerk heeft gehad in onze westerse wereld.

Maar goed, u kunt ongetwijfeld verklaren hoe het komt dat een Stalin al die miljoenen doden op zijn geweten heeft. Op basis van welk heilig boek dan wel?
Oud 21 januari 2015, 15:10   #66
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Kun je ook eens tot de kern van de zaak komen?
Als een politieke partij een programma heeft waarin staat dat 'men moet verkrachten' en vervolgens al de leden van die partij iedereen zomaar beginnen te verkrachten, is die partij verkeerd. Als het nu een 'doorsnee' programma zou hebben, maar de leden zijn grotendeels toch allemaal serieverkrachters, dan kan men de partij niet als verkeerd beschouwen omdat het probleem bij de volgers ligt, en niet bij de partij zelf!

En daarin moet je een verschil kunnen maken!
Maar dat verschil is er dus volgens mij helemaal niet. Het is een denkbeeldig verschil dat christenen graag ten berde brengen om niet tot de kern van de zaak te moeten komen: namelijk dat de onredelijkheid, onzinnigheid en totale waanzin van religie het ideale instrument is om haat, onderdrukking en dood en verderf te zaaien.
Oud 21 januari 2015, 15:11   #67
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Daarom dat er miljoenen mensen gestorven zijn onder communistische dictaturen...
Doet hoegenaamd niets ter zake in deze discussie.
Oud 21 januari 2015, 15:12   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dat verschil is er dus volgens mij helemaal niet. Het is een denkbeeldig verschil dat christenen graag ten berde brengen om niet tot de kern van de zaak te moeten komen: namelijk dat de onredelijkheid, onzinnigheid en totale waanzin van religie het ideale instrument is om haat, onderdrukking en dood en verderf te zaaien.
Dan hoeven we ook geen discussie meer te voeren over criminaliteit. Het resultaat is immers steeds hetzelfde: er vallen slachtoffers.
Oud 21 januari 2015, 15:12   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Doet hoegenaamd niets ter zake in deze discussie.
Jawel, daar u voortdurend beweert dat alles de schuld is van religie.
Oud 21 januari 2015, 15:13   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u een beetje het islamitisch discours zou volgen, had u kunnen inzien dat legitimatie door koran en Mohammed juist wel de kern van de zaak is. Alleen hebt u zich overduidelijk niet echt geïnformeerd.
Oud 21 januari 2015, 15:19   #71
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Altijd? Kijk maar eens goed welke enorme, positieve invloed het christendom en de Kerk heeft gehad in onze westerse wereld.

Maar goed, u kunt ongetwijfeld verklaren hoe het komt dat een Stalin al die miljoenen doden op zijn geweten heeft. Op basis van welk heilig boek dan wel?
Ik heb het in dit topic over religie en de gevolgen ervan. Dat wil niet zeggen dat ik ontken dat er ook andere oorzaken voor massaal bloedvergieten zijn. Non-religieuze totalitaire doctrines zoals het communisme is daar inderdaad een voorbeeld van. Maar dat doet in deze discussie niet te zake.

Ik weet niet zodadelijk over welke postieve invloed je het hebt eigenlijk.
Oud 21 januari 2015, 15:19   #72
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat zeg ik hoegenaamd niet!
Oud 21 januari 2015, 15:22   #73
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dan hoeven we ook geen discussie meer te voeren over criminaliteit. Het resultaat is immers steeds hetzelfde: er vallen slachtoffers.
Slaat gewoon nergens op.
Oud 21 januari 2015, 15:32   #74
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als u een beetje het islamitisch discours zou volgen, had u kunnen inzien dat legitimatie door koran en Mohammed juist wel de kern van de zaak is. Alleen hebt u zich overduidelijk niet echt geïnformeerd.
En u weet heel goed dat er massa's bijbelverzen zijn die als legitimatie kunnen worden gezien voor geweld tegen anderen.

Laatst gewijzigd door JBM : 21 januari 2015 om 15:34.
Oud 21 januari 2015, 15:35   #75
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zal eens verwijzen naar de eerste post hier :

De Koran wordt beschouwt als het letterlijke woord van God.
Dat betekent dat de Koran NIET beïnvloedt zou zijn door de tijd en ruimte van Mohammed, en dat de Koran NIET voor interpretatie vatbaar is, aangezien Allah als god het doel heeft om ons op de Dag Des Oordeels te beoordelen op hoe goed we volgens zijn regels hebben geleefd en niet volgens hoe goed we hem geïnterpreteerd hebben...

D�*�*r zit het verschil met de Bijbel!
De Bijbel pretendeert net zo goed het letterlijke woord van god te zijn. Nu gij weer...
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2015, 15:39   #76
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De Bijbel is nooit bekeken als de LETTERLIJK overlevering Gods die Hij eigenlijk zelf had kunnen geschreven hebben , en dat is wel het geval bij de Koran.
Toch maar eens de bijbel eens lezen. De Koran is het woord van god dat VIA de engel Gabriël aan Mohammed zou gegeven zijn. De bijbel is RECHTSTREEKS door god aan zijn profeten meegedeeld, beginnende bij Mozes en zijn Torah.
Oud 21 januari 2015, 15:43   #77
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het verschil is dat de Koran net heeft opgeroepen tot dat bloedvergieten, en de Bijbel niet.
Ha nee ? Lees de bijbel eerst eens, beginnende bij Mozes en zijn 3000 doden in opdracht van zijn god. Jozua zijn heldendaden in naam van dezelfde god, met inbegrip van vrouwen, kinderen, geiten en kippen inbegrepen.
Oud 21 januari 2015, 15:46   #78
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel geef mij eens een element uit het leven van Jezus waardoor geweld gelegitimeerd kan worden.

Als we het enkel hebben over het "resultaat", dan gaat dit lang niet meer over godsdienst of wat dan ook. Er zijn ook rivieren van bloed gevloeid bij oorlogen die niets met godsdienst of welk heilig boek dan ook te maken hadden.

Wat is dan nog de zin van deze discussie als u enkel naar een aspect wil kijken? Dan is het volledig leeg.
Het verdrijven van de kooplieden uit de Tempel.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 januari 2015 om 15:46.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2015, 15:49   #79
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Allee Jan, dat meen je niet. En wat met de vers waar Jezus de opdracht geeft om zich twee zwaarden ( sicarii ) aan te schaffen en wat als hij zei : ' Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar tweeddracht ( enz.) Nu valt ge me wel tegen met je gebrekkige kennis van de bijbel hoor.
Oud 21 januari 2015, 15:51   #80
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En als de feiten onder je neus geduwd worden zijn het de politieke regimes.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be