Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2015, 11:05   #61
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Nee, het is terminaal.

In Griekenland valt al wel eens iemand van de kliffen.
De vraag is indien de nieuwe baas in Griekenland het wel zal toelaten dat men sterft. De inkomsten zouden kunnen dalen.

Maar ja, in Greiekenland heet men daar een oplossing voor, men doet gewoon alsof de persoon verder leeft.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 11:34   #62
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plǝɹǝʍ ǝp Bekijk bericht
Het is een tweesnijdend zwaard: overbevolking bedreigt de planeet en als je gaat naar een onderbevolking, kunnen de jongeren de ouderen niet meer onderhouden.
We vergeten daarbij dat de productiviteit van die jongeren enorm is toegenomen door de automatisatie.
Het grootste probleem is dat de actieve periode steeds korter wordt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 11:40   #63
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er daar komt een groot probleem van onze maatschappij naar boven.
Men spreekt over ouderen door jongeren te laten onderhouden.
Terwijl men eigenlijk zou moeten zorgen dat de gemeenschap de hulpbehoevende onderhoud en dat iedereen die bekwaam is om in zijn eigen onderhoud te voorzien, dit ook blijft doen.
Iemand van 58 jaar in goede gezondheid kan best nog in zijn eigen onderhoud voorzien en heeft daarvoor de hulp van derde niet nodig.
Zo is het.
Oud 31 januari 2015, 11:44   #64
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
We vergeten daarbij dat de productiviteit van die jongeren enorm is toegenomen door de automatisatie.
Het grootste probleem is dat de actieve periode steeds korter wordt.
Dat ook, maar een ander probleem is dat men geschoold moet zijn om te kunnen meedraaien in deze geautomiseerde wereld en teveel jonge mensen dreigen uit de boot te vallen daardoor.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 11:51   #65
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

De bevolking van Vlaanderen stijgt met één miljoen, die van Antwerpen met iets van 25% dacht ik te hebben gelezen.

Dat zijn inderdaad niet de autochone Vlamingen die daarvoor zorgen, maar onze o zo verrijkende "nieuwkomers" die �* volonté kindertjes maken;

Binnen twee generaties is het hier dus Noord- of Midden Afrika, met eenzelfde welvaartspeil. Want de vlamingen die voor de welvaart zorgden zijn dan weg; mijn kinderen zijn dan dood en mijn enige kleinkind zal dan hopelijk ook geëmigreerd zijn.
Dan krijgen ze het allemaal gratis en voor niks op een plateauke aangeboden. Alleen moeten ze dan zelf het licht aansteken.... als er nog elektriciteit is.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 12:07   #66
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit is niet helemaal correct.

Economie wordt bepaald door de transacties tussen personen.

Veronderstel dat we een gesloten groep van 100 mensen hebben. Deze 100 mensen zijn zelfbedruipend. Iedereen kweekt zijn eigen graan, maalt zijn koren en bakt zijn eigen brood.

Op een bepaald moment realiseert deze besloten groep dat ze niet goed bezig zijn. Iemand neemt het op zich om het graan te kweken, de andere maalt het graan en nog een andere bakt het brood.

Het resultaat is dat alles efficienter verloopt en iedereen wat extra vrije tijd heeft. Uiteraard moeten ze afspraken maken. Is het malen evenveel werk als het bakken?

Men heeft een economie geïntroduceerd en deze economie kan verder blijven groeien binnen deze gesloten groep.

Maw, we hebben deze aanwas van de bevolking niet nodig om de economie te doen groeien.
Leg mij eens uit hoe een timmerman zijn omzet kan groeien, als al zijn klanten reeds een volledig ingerichte woning hebben?
Leg mij eens uit hoe een autoverkoper zijn omzet kan groeien, als al zijn klanten reeds een auto hebben?

Wat jij hier verkondigd is een verdeling van arbeid door massa productie waardoor er minder tijd moet gestoken worden in de productie, maar dit veroorzaakt geen economische groei.
Dit is trouwens het principe van een solidaritaire samenleving, waar iedereen de werkzaamheden uitvoert waarin hij het beste is en verloond word volgens inzet en moeilijkheidsgraad van de geleverde arbeid.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 12:15   #67
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dat ook, maar een ander probleem is dat men geschoold moet zijn om te kunnen meedraaien in deze geautomiseerde wereld en teveel jonge mensen dreigen uit de boot te vallen daardoor.
Ik weet niet of de scholing, of het gebrek eraan, het grootste probleem is.
Er zijn voldoende jobs die zonder scholing kunnen gedaan worden, zelfs knelpunt beroep zijn. Wie gelooft nu dat de nieuwkomers wel over de juiste scholing beschikken?
Oud 31 januari 2015, 12:19   #68
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
De bevolking van Vlaanderen stijgt met één miljoen, die van Antwerpen met iets van 25% dacht ik te hebben gelezen.

Dat zijn inderdaad niet de autochone Vlamingen die daarvoor zorgen, maar onze o zo verrijkende "nieuwkomers" die �* volonté kindertjes maken;

Binnen twee generaties is het hier dus Noord- of Midden Afrika, met eenzelfde welvaartspeil. Want de vlamingen die voor de welvaart zorgden zijn dan weg; mijn kinderen zijn dan dood en mijn enige kleinkind ldan hopelijk ook geëmigreerd zijn.
Dan krijgen ze het allemaal gratis en voor niks op een plateauke aangeboden. Alleen moeten ze dan zelf het licht aansteken.... als er nog elektriciteit is.
Waarheen?
Ik vrees dat het niet alleen een Vlaams probleem is.
Oud 31 januari 2015, 12:26   #69
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Waarheen?
Ik vrees dat het niet alleen een Vlaams probleem is.
Ik weet het Bobke. maar laat me gewoon mijn fantasie hierover behouden aub. De VS is misschien toch wel nog een mogelijkheid hoor. Ook daar is de invasie bezig, net zoals in Zuid Amerika, maar toch niet in die mate zoals in de Europese steden.

Pas op: verleden jaar bezocht ik Scherpenheuvel en Zichem: geen hoofddoek te bespeuren. Het was zo'n rustige verademing die achterlijke vlaamse cultuur, zo zonder superdiverse verrijking.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 31 januari 2015 om 12:27.
Oud 31 januari 2015, 13:35   #70
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
U heeft niet door dat de huidige bevolking de draagkracht van deze planeet al overstijgt?
Euhm, nee. U wel? Op welke bronnen baseert u zich?
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 13:39   #71
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Ik ben dezelfde menig toegedaan. Welke blijvende positieve zaken heeft de mensheid nu feitelijk voortgebracht?
Ach ja, een nihilistische denktrant - die waren we vergeten. Het is inderdaad niet erg dat de mensheid verloren gaat. Maar het is ook niet erg dat ze kan bloeien en multiplanetair wordt. Wat meer toerisme en genot, ik vind dat interessant. En ik wil dat mijn kinderen dat meemaken. Maar daarvoor moet de mensheid natuurlijk wel blijven bestaan.
Oud 31 januari 2015, 13:40   #72
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
We vroegen expliciet geen Greenpeace propaganda te spuien. Laat dat dus, aub. De mythe van de "overbevolking" is al decennia lang debunked.

Iedereen die mee wil hoppen op de kar van Greenpeace doet dat in een andere draad. In deze draad enkel wetenschap graag.
Wie is we?
Bent u misschien meervoudig?
Greenpeace propaganda? Waar?
De overbevolking is al lang een feit, dit ontkennen is pas naïef.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 13:44   #73
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
75-plussers in West-Europa worden voortaan verscheept naar Griekenland, waar de werkloosheid wordt opgelost door het bouwen van gigantische sanatoria met ouderlingenfaciliteiten.
Interessant. Bejaarden naar Centraal Afrika sturen, waarom niet?

Ik heb ooit een plan gelezen van een Amerikaan die gepensioneerden wou huisvesten op stranden in Thailand, waar de opvang en de diensten veel goedkoper zijn. Een win-win voor beide partijen.

Ik zie dat nog ooit gebeuren ook, ja.

Maar neem nu Japan.

De Japanse overheid heeft alles geprobeerd om de onherroepelijke teloorgang van de bevolking tegen te gaan, zelfs de inzet van robotjes (tegen 2050 zal Japan de helft!! van haar bevolking verloren hebben... -- beeld u in wat voor een demografische en sociaal-economische catastrofe dit is).

Nu ressorteert ze, hopeloos en ten langen leste, tot het middeltje van de massa-immigratie. Het plan is 600,000 immigranten per jaar in te voeren (da's het minimum, maar nog steeds bijlange niet voldoende -- een doekje tegen het bloeden).

Maar de oude Japanners zien dat niet zitten, want die willen geen Indiase of Chinese verpleegsters op hun hoek.

Zij kiezen in dit geval zélf voor de onomkeerbare ondergang van het Japanse volk. Uit dommigheid.

Japanners zijn niet open-minded genoeg om zich van de uitroeiing te beschermen.
Oud 31 januari 2015, 13:48   #74
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leg mij eens uit hoe een timmerman zijn omzet kan groeien, als al zijn klanten reeds een volledig ingerichte woning hebben?
Leg mij eens uit hoe een autoverkoper zijn omzet kan groeien, als al zijn klanten reeds een auto hebben?

Wat jij hier verkondigd is een verdeling van arbeid door massa productie waardoor er minder tijd moet gestoken worden in de productie, maar dit veroorzaakt geen economische groei.
Dit is trouwens het principe van een solidaritaire samenleving, waar iedereen de werkzaamheden uitvoert waarin hij het beste is en verloond word volgens inzet en moeilijkheidsgraad van de geleverde arbeid.
De vraag is of er groei moet zijn om te overleven.
Oud 31 januari 2015, 13:49   #75
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euhm, nee. U wel? Op welke bronnen baseert u zich?
Ik doe mijn ogen open en kijk om me heen.
Meer is er niet nodig.
Oud 31 januari 2015, 13:50   #76
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Interessant. Bejaarden naar Centraal Afrika sturen, waarom niet?

Ik heb ooit een plan gelezen van een Amerikaan die gepensioneerden wou huisvesten op stranden in Thailand, waar de opvang en de diensten veel goedkoper zijn. Een win-win voor beide partijen.

Ik zie dat nog ooit gebeuren ook, ja.

Maar neem nu Japan.

De Japanse overheid heeft alles geprobeerd om de onherroepelijke teloorgang van de bevolking tegen te gaan, zelfs de inzet van robotjes (tegen 2050 zal Japan de helft!! van haar bevolking verloren hebben... -- beeld u in wat voor een demografische en sociaal-economische catastrofe dit is).

Nu ressorteert ze, hopeloos en ten langen leste, tot het middeltje van de massa-immigratie. Het plan is 600,000 immigranten per jaar in te voeren (da's het minimum, maar nog steeds bijlange niet voldoende -- een doekje tegen het bloeden).

Maar de oude Japanners zien dat niet zitten, want die willen geen Indiase of Chinese verpleegsters op hun hoek.

Zij kiezen in dit geval zélf voor de onomkeerbare ondergang van het Japanse volk. Uit dommigheid.

Japanners zijn niet open-minded genoeg om zich van de uitroeiing te beschermen.
Japanners zijn misschien slimmer dan wij?
Oud 31 januari 2015, 14:00   #77
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Als "een derde" van de wereldbevolking niet gevoed kan worden, is er duidelijk teveel volk aanwezig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 14:06   #78
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Als "een derde" van de wereldbevolking niet gevoed kan worden, is er duidelijk teveel volk aanwezig.
Ik denk dat TS het enkel over Europa had, bovendien nog zonder rekening te houden met de goedkwekende immigranten uit Afrika.

Oud 31 januari 2015, 14:49   #79
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De vraag is of er groei moet zijn om te overleven.
Overleven ?

Stel je eens de vraag waar de groei zich op baseert ?

Je hebt een bevolkingsgroei dat zich stabiel kan houden en in verhouding tot de economie van de welvaart.

Om een stabiele bevolkingspijl te hebben zou je de verhouding omgekeerde piramide kunnen nemen...wat wil zeggen dat je een oververtegenwoordiging hebt van ouderen en te weinig nakomelingen dus jongelingen.

De oorspronkelijke piramidetop vertegenwoordigd de ouderen/wijzen en de bodem vertegenwoordigd alle nieuwgeborenen en jongeren en jongvolwassenen...dan heb je meer jongeren dan dat je aan ouderen hebt, een voorbeeldje hiervan zien we terug in de babyboomgeneratie waarvan gezinnen van meer dan vier nakomelingen geen uitzondering was...deze gaan geleidelijk anno 2015 (gefaseerd) op pensioen "massaal" en dat verteert een overheid heel moeilijk want dan heb je het effect dat er te weinig nakomelingen zijn waarvan de ouderen hun geld op kunnen verdienen.

Nu het immigratieverhaal heeft een andere oorzaak, meestal speelt het motief van oorlog in hun thuisland een rol, of de te grote armoede..volkomen logisch.

Goed, nu stel ik mij echter wel de vraag of 'dat er wel bewuste bevolkingsplanning was ?'

Dat staat volledig buiten kijf wanneer je naar de verlokkingen van het geld gaat kijken en dan heb je een scheefgetrokken verhouding betreft de schijnbare overbevolking...
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 15:06   #80
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er daar komt een groot probleem van onze maatschappij naar boven.
Men spreekt over ouderen door jongeren te laten onderhouden.
Terwijl men eigenlijk zou moeten zorgen dat de gemeenschap de hulpbehoevende onderhoud en dat iedereen die bekwaam is om in zijn eigen onderhoud te voorzien, dit ook blijft doen.
Iemand van 58 jaar in goede gezondheid kan best nog in zijn eigen onderhoud voorzien en heeft daarvoor de hulp van derde niet nodig.
Juist, maar jammer genoeg is er weinig "gemeenschapszin" en ten tweede doet een activeringsbeleid van ouderen niks aan het probleem van de verlaagde fertiliteit. Lapjes tegen het bloeden dus, niks meer.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be