Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2015, 08:46   #61
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dan vergis je je een beetje. Ik ben jarenlang vegetariër geweest, eet nu ook nog maar zelden vlees en gebruik zoveel mogelijk soja, amandel, rijst en andere melkvervangers.

Ik doe dat wel degelijk om ecologische en diervriendelijke overwegingen. In dierenrechten op zich heb ik wel nooit "geloofd" (daarmee dat lidmaatschap van EVA nogal mager uitviel).
Bekijkt dan ook eens hoeveel men ontbost voor soja en hoe de Zuid Amerikaanse boeren "geforceerd" worden tot "soja" en hoe dankbaar ze daarvoor zijn.
Ik zat ook een tijd mijn B12 vitamientjes via Alpro soya drankjes en dergelijke te nemen. Maar het lijkt toch dat kip, steak en os een lagere ecologische voetafdruk heeft. Het is vooral de verspilling en overproductie die het teniet doet.
Het probleem wordt al van beneden af duidelijk gemaakt, maar vanboven horen ze wel iets maar luisteren ze nog niet goed.
Vroeger was kip een delicatesse, nu smijten we er tonnen van per dag weg. En dat is alleen op deze kleine vlek van de kaart.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2015, 08:49   #62
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Lees liever mijn post opnieuw. Je zegt dat melk en eieren minder belastend zijn dan vlees.

Hoe komen we aan melk? Hoe zorgen we ervoor dat koeien melk geven de hele tijd?
Door de productie in stand te houden en een speciaal voedingspakket te geven.
Soms etteren die uiers en komt dat in uw melk terecht.

Een vrouw haar borstvoeding kunt ge ook jaren in stand houden.
Oud 17 februari 2015, 23:09   #63
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht

Maar wel grappig dat iemand als jij, die zo graag te koop loopt met 'kritiek' op religieus denken, het verschil niet ziet tussen enerzijds van boven af opgelegd worden om te vasten om boete te doen en anderzijds bewust gemaakt te worden van wetenschappelijke inzichten om voor een gedragswijziging te zorgen.
Met alle respect maar ik merk niet zoveel verschil tussen de druk om de zogenaamd 'van bovenaf' opgelegde religieuze regels te volgen en de 'van bovenaf' opgelegde druk om met dit soort progressieve toevoegingen / verheidenisering van het christendom mee te doen (dat woord heeft voor mij ook een negatieve bijklank gekregen).
Goed, het uitschakelen van een pak westerse mediums doet wonderen voor de gemoedrust. In wat voor wereld leven de arme lieden hier...
PS. Religieus vasten is ook niet (enkel) voor boetedoening maar voor bewustwording, de gezondheid.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 17 februari 2015 om 23:10.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2015, 23:22   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Met alle respect maar ik merk niet zoveel verschil tussen de druk om de zogenaamd 'van bovenaf' opgelegde religieuze regels te volgen en de 'van bovenaf' opgelegde druk om met dit soort progressieve toevoegingen / verheidenisering van het christendom mee te doen (dat woord heeft voor mij ook een negatieve bijklank gekregen).
Goed, het uitschakelen van een pak westerse mediums doet wonderen voor de gemoedrust. In wat voor wereld leven de arme lieden hier...
PS. Religieus vasten is ook niet (enkel) voor boetedoening maar voor bewustwording, de gezondheid.
Inderdaad, de vasten die beleefd wordt binnen het christendom, heeft een veelheid aan aspecten. Vergeten we niet dat in de christelijke vasten ook bijkomende tijd wordt besteed aan het gebed. Het is niet enkel het zich onthouden van een aantal materiële zaken. Morgen ga ik de vasten in en dus gaat o.m. het forum een tijdje in de lade.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2015, 00:46   #65
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Morgen ga ik de vasten in en dus gaat o.m. het forum een tijdje in de lade.
Is dat niet iets of wat TE veel van het ??
Ik weet heus wel wat katholieke vaste periode inhoud ,
en u doet maar , u bent er geheel vrij in om mee te doen !!

Vasten alhier , helpt de wereldproblematiek niet van deze aardbol !!
Vasten of niet , de wereld draait door !!
Zou men niet beter stoppen met nutteloos geweld , moorden , oorlog ??
Daar zou de wereld veel beter mee geholpen zijn !!
De mens is en blijft een raar wezen !!!!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2015, 03:16   #66
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Je hebt het weer eens niet begrepen. Het doel van die dagen zonder vlees is bewustwording en een gedragsverandering op lange termijn, niet zozeer enkel die 40 dagen. Het is dan ook niet per definitie de bedoeling om die dagen GEEN vlees te eten, maar vooral MINDER vlees EN vis. In de hoop dat je dat dus de rest van het jaar dus OOK gaat doen. Je vergelijking met de vasten van de katholieke kerk en zeker met vrijdag visdag slaat dus helemaal nergens op. En ja, indien een groot aantal mensen door die dagen zonder vlees hun voedingsgewoonten veranderen, dan heeft dat wel degelijk een enorme impact op het milieu. Dat heeft niets met megalomanie te maken, maar alles met realiteit. Dat die periode samenvalt met het vroegere vasten is natuurlijk niet toevallig en al evenmin een geheim.

Maar wel grappig dat iemand als jij, die zo graag te koop loopt met 'kritiek' op religieus denken, het verschil niet ziet tussen enerzijds van boven af opgelegd worden om te vasten om boete te doen en anderzijds bewust gemaakt te worden van wetenschappelijke inzichten om voor een gedragswijziging te zorgen.
Succes gewenst. In ieder geval beter iets doen dan niets doen of de goede bedoelingen van de ander in het belachelijke proberen trekken zonder alternatief aan te bieden.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2015, 11:22   #67
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Succes gewenst. In ieder geval beter iets doen dan niets doen of de goede bedoelingen van de ander in het belachelijke proberen trekken zonder alternatief aan te bieden.
hoezo? zonder alternatief aan te bieden? Heb je erover gelezen dat ik pleit voor de vroegere katholieke geboden die op ELKE vrijdag vleesderven opleggen en dan bovendien nog gedurende bepaalde vastenperiodes het gebruik van vlees aan banden leggen?
Als alternatief kan dat toch wel tellen zeker?

Waarom willen die groene jongens het wiel toch telkens opnieuw uitvinden door er een andere zogenaamde bestemming aan te koppelen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 18 februari 2015 om 11:24.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2015, 15:29   #68
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Denk je niet dat het nuttiger is om, zoals die groene jongens, te zeggen wat de werkelijke redenering erachter is namelijk ons aller milieu redden?

Waarom zou je vragen geen vlees te eten omwille van de herdenking van de kruisiging van Jesus om dan onder mekaar giechelend te fluisteren dat je ze goed liggen hebt gehad en het eigenlijk om het milieu te doen is?

Komt nog bovenop dat de doelgroep van die groene jongens 100% van de bevolking beslaat, en niet de 2% fundamentalistische Katholieken die misschien geïnspireerd worden door het Jesusverhaal.

De enige reden die ik me kan bedenken is dat u ongelukkig bent dat deze Katholieke traditie een zielige dood gestorven is en hoopt dat men met het excuus van iets goed te doen voor het milieu terug de weg naar de Katholieke tradities vindt.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2015, 17:22   #69
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Denk je niet dat het nuttiger is om, zoals die groene jongens, te zeggen wat de werkelijke redenering erachter is namelijk ons aller milieu redden?

Waarom zou je vragen geen vlees te eten omwille van de herdenking van de kruisiging van Jesus om dan onder mekaar giechelend te fluisteren dat je ze goed liggen hebt gehad en het eigenlijk om het milieu te doen is?

Komt nog bovenop dat de doelgroep van die groene jongens 100% van de bevolking beslaat, en niet de 2% fundamentalistische Katholieken die misschien geïnspireerd worden door het Jesusverhaal.

De enige reden die ik me kan bedenken is dat u ongelukkig bent dat deze Katholieke traditie een zielige dood gestorven is en hoopt dat men met het excuus van iets goed te doen voor het milieu terug de weg naar de Katholieke tradities vindt.
uw fantasie slaat op hol. Ik ben atheist. Dit wil echter niet zeggen dat ik falikant tegen de vroegere rituelen ben, die dikwijls een serieuze grond van wijsheid bevatten.

Ik ga helemaal geen vlees derven om "het milieu" te sparen. Zijn er nu ineens weer teveel beesten? Ik dacht dat er vooral te weinig beesten waren.

Teveel vlees eten is niet zo gezond. Dat wisten de paters van de abdijen vroeger ook al. De boerenbevolking at gewoonlijk al niet teveel vlees, maar de rijke abdijen aten teveel. Daarom moest ze allemaal ook verplicht nog een grote visvijver aanleggen waar ze dan vis in konden kweken. Wel een leuke afwisseling op het menu.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2015, 18:39   #70
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Waarom ben je tegen een vrijwillig intiatief op basis van wetenschap, en pleit je voor religieuze geboden die het opleggen?
Oud 18 februari 2015, 18:56   #71
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Waarom willen die groene jongens het wiel toch telkens opnieuw uitvinden door er een andere zogenaamde bestemming aan te koppelen?
Ze doen toch niets verkeerd. Men kan hen toch moeilijk verwijten christelijke tradities geen nieuw leven te willen inblazen. Dat hebben ze nooit gepretendeerd te doen. Vraag zoiets eerder van de CD&V. Uw kritiek is gewoon naast de kwestie.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 februari 2015 om 19:07.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2015, 18:57   #72
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Door de productie in stand te houden en een speciaal voedingspakket te geven.
Soms etteren die uiers en komt dat in uw melk terecht.

Een vrouw haar borstvoeding kunt ge ook jaren in stand houden.
Een etterende uier?
Ik geloof niet dat u weet wat u schrijft.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2015, 19:48   #73
boeha
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, de vasten die beleefd wordt binnen het christendom, heeft een veelheid aan aspecten. Vergeten we niet dat in de christelijke vasten ook bijkomende tijd wordt besteed aan het gebed. Het is niet enkel het zich onthouden van een aantal materiële zaken. Morgen ga ik de vasten in en dus gaat o.m. het forum een tijdje in de lade.
Veel sterkte!
Een periode van vasten invoeren is een heel moeilijke doch productieve manier om je eigen leven bewuster te leven.
boeha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2015, 08:22   #74
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Een etterende uier?
Ik geloof niet dat u weet wat u schrijft.
Ge moet eens lezen:
http://www.mcc-vlaanderen.be/nl/content/interpretatie-0

Daarom dat het rechtstreeks uit de uier verboden is. En als gij een staaltje van uw melk naar een labo stuurt, zal daar ongetwijfeld een kleine marge etter in terug te vinden vallen.

Ik eet al geen varken meer omdat ik ééns met zo'n slachter gepraat heb, eigenlijk zou ik om dezelfde redens geen kip meer mogen eten.
Die beesten stinken als de rotte pesten zitten maanden in hun eigen uitwerpselen op mekaar gekoekt in de warmte en da dringt al die tijd in hun poriën en uw vlees dus... bah!!!!!
Oud 19 februari 2015, 08:23   #75
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:

Draai het dan om. Eet alle dagen vis behalve op vrijdag, eet dan een goed lap vlees.

Laatst gewijzigd door Peche : 19 februari 2015 om 08:24.
Oud 19 februari 2015, 10:51   #76
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Dat die groene moraalridders eerst eens voor een verbod op ritueel slachten ijveren ipv de Vlaming een schuldgevoel aan te praten voor het eten van een boterham met hesp.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2015, 12:46   #77
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Is er dan een groene moraalridder die niet ijvert voor een verbod op onverdoofd slachten?
Oud 19 februari 2015, 12:49   #78
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is er dan een groene moraalridder die niet ijvert voor een verbod op onverdoofd slachten?
De partij groen zelf vindt allochtone stemmen blijkbaar toch belangrijker dan een verbod op onverdoofd slachten:

Citaat:
Groen is voor verdoofd slachten maar verwerpt een antireligieus discours onder het mom van dierenwelzijn. Vanuit de bestaande wetenschappelijke context, is het voor Groen duidelijk dat dierenwelzijn en onverdoofd slachten haaks staan op elkaar.

Als we hier totnogtoe ons voorbereidend werk nog niet omgezet hebben in een neergelegd wetsvoorstel, zijn daar verschillende redenen voor. Ten eerste omdat het ongecontroleerd onverdoofd slachten opnieuw zou toenemen. Ten tweede omdat we het belangrijk vinden dat de visie van de geloofsgemeenschappen in rekening wordt gebracht en dat binnen de gemeenschappen verder draagvlak gecreëerd wordt om dieren onder verdoving te slachten. De Raad van State wierp reeds op dat aandacht voor de vrijheid van religie in deze kwestie niet kan veronachtzaamd worden. Het beloofde officiële overleg hierover heeft nog steeds niet plaatsgevonden, ondanks beloftes van minister Onkelinx om dit te doen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2015, 12:50   #79
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vrij vertaald: "we zijn wel tegen onverdoofd slachten, maar we zijn bang om op de lange tenen van onze moslimvriendjes te stappen"
Oud 19 februari 2015, 12:51   #80
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er moet in casu helemaal geen rekening gehouden worden met religieuze gevoeligheden. Wetten zouden in een seculiere maatschappij niet mogen voorzien in religieuze uitzonderingen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be