Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2015, 17:31   #61
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Flauwe kul.
Natuurlijk heeft het wél met taal te maken.
Ik ben ook een Limburger van tegen de Nederlandse grens. 30 kilometer landinwaarts verschilt het dialect al enorm.

De woordjes "ich en dich" worden ook in Duitsland gebruikt maar niet in het overgrote deel van Limburg. Mijn zussen en ik werden wegens ons dialect gediscrimineerd door de nonnen. Het was kort na de oorlog, vandaar....misschien.

Je kan een Vlaams dialect echter niet vergelijken met een vreemde taal, en al zeker niet met Turks of Marokkaans. De taalachterstand van allochtonen heeft met andere factoren te maken.
Wij hoorden dag na dag, en vanaf onze eerste dag op deze wereld, beschaafd Nederlands op de radio. Daarna kwam de tv.
In allochtone gezinnen is dat niet het geval. Daar horen de kinderen enkel de taal van hun ouders. Zowel thuis als via de schotelantennes die op hun land van oorsprong staat gericht.

Ik drong er 20 jaar geleden bij een Turks gezin al sterk op aan om ook kabeltv in huis te halen. De enige reden daarvoor was dat de kinderen wat Nederlands zou verstaan als ze naar school moesten.

Vergeefse moeite.
Of waaraan is het tot op vandaag te zien waar er allochtonen wonen?
Toch aan hun schotelantennes?

De gevolgen zijn er naar.
Héél misschien verandert er iets nu het probleem niet langer kan ontkend worden, maar daar zal niet alleen de Vlaamse regering, maar ook de federale toe bereid moeten zijn. De leerplicht is nog altijd een federale bevoegdheid.
In mijn tijd op de middelbare school dacht men straf te moeten geven als kinderen op de speelplaats geen ABN spraken. Er is van die maatregel niet veel in huis gekomen.

Radio? in de jaren '50 en begin jaren '60 heeft die bij ons thuis maar zelden op gestaan. TV vanaf ongeveer '62-63. En dan keken we als tiener heel veel naar de Duitse zenders: 'Beatclub', 'Disco' en politieseries en natuurlijk de muziekshows met heimatmuziek.

Maar ge wijst wel hetzelfde probleem aan dan mijzelf. Jongeren die op een te late leeftijd met de andere (Nederlandse) taal geconfronteerd worden. En dat is het probleem. Niet het gebruik van de thuistaal is het grootste probleem.

En dan kom je bij mijn vraag waar Schoofzak niet op wil antwoorden: wat bij kinderen van expats? Als een andere thuistaal het probleem was zouden alle kinderen van expats met schoolachterstand geconfronteerd worden. Ik denk (hoop) dat dit niet het geval is.

Ge hebt wel gelijk als ge schrijft dat enkel de federale overheid de leeftijd van leerplicht kan veranderen.

Daartegenover staat dat de problemen in het Brusselse Nederlandstalige onderwijs een gevolg is van slecht beleid (te weinig centen) door de Vlaamse overheid.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 17:32   #62
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel Bekijk bericht
Ironie is hier duidelijk niet besteed.
De waarheid is wat hij is, maar die is duidelijk niet aan jou besteed.
Oud 11 februari 2015, 17:35   #63
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Italianen, Spanjaarden, Polen, Tsjechen, enz.....werd geen eieren onder hun gat gelegd betreffende onze taal. Er werd noch geld, noch moeite geïnvesteerd om de taalkennis Nederlands van die kinderen bij te spijkeren, en toch hebben we met die mensen nooit de problemen gehad die we met moslims wél hebben.
Ik denk niet dat er in Limburg bv veel problemen zijn met moslims. Ik ken toch een aantal Turken en Marokkanen die perfect Nederlands spreken.

Laatst gewijzigd door pajoske : 11 februari 2015 om 17:37.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 18:01   #64
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Thuis spreekt men idd wat men wil. Maar geef toe dat het ver gekomen is als er gepleit wordt voor lessen Arabisch in plaats van kinderen van allochtonen optijd Nederlands bij te brengen via de kleuterklas.

Italianen, Spanjaarden, Polen, Tsjechen, enz.....werd geen eieren onder hun gat gelegd betreffende onze taal. Er werd noch geld, noch moeite geïnvesteerd om de taalkennis Nederlands van die kinderen bij te spijkeren, en toch hebben we met die mensen nooit de problemen gehad die we met moslims wél hebben.
Ja daar kan ik natuurlijk inkomen in het lokaal onderwijs is het normaal (tenzij het om een betalende privé school gaat) dat men Nederlands spreekt en leert. Thuis daarentegen kunnen comfort situaties er toe leiden dat men de taal spreekt (of een gemeenschappelijke taal bv Frans of Engels) van een lid van het huisgezin.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 18:06   #65
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In mijn tijd op de middelbare school dacht men straf te moeten geven als kinderen op de speelplaats geen ABN spraken. Er is van die maatregel niet veel in huis gekomen.

Radio? in de jaren '50 en begin jaren '60 heeft die bij ons thuis maar zelden op gestaan. TV vanaf ongeveer '62-63. En dan keken we als tiener heel veel naar de Duitse zenders: 'Beatclub', 'Disco' en politieseries en natuurlijk de muziekshows met heimatmuziek.

Maar ge wijst wel hetzelfde probleem aan dan mijzelf. Jongeren die op een te late leeftijd met de andere (Nederlandse) taal geconfronteerd worden. En dat is het probleem. Niet het gebruik van de thuistaal is het grootste probleem.

En dan kom je bij mijn vraag waar Schoofzak niet op wil antwoorden: wat bij kinderen van expats? Als een andere thuistaal het probleem was zouden alle kinderen van expats met schoolachterstand geconfronteerd worden. Ik denk (hoop) dat dit niet het geval is.

Ge hebt wel gelijk als ge schrijft dat enkel de federale overheid de leeftijd van leerplicht kan veranderen.

Daartegenover staat dat de problemen in het Brusselse Nederlandstalige onderwijs een gevolg is van slecht beleid (te weinig centen) door de Vlaamse overheid.
Bespaar mij dat soort hypocrisie.

In de lagere school kreeg ik ervan langs omdat ik mijn eigen Limburgs dialect sprak met mijn zussen. Wij moesten ABN spreken omdat de nonnen ons anders niet verstonden. De kinderen van de burgemeester, een leraarsfamilie en de kruidenier waar de nonnen hun boodschappen deden konden ongestoord het plaatselijke dialect spreken.

Stel je nu even voor dat dit vandaag iemand met de Turken en Marokkanen zou doen. Het kot zou te klein zijn, en de linkie-winkies zouden op de voorste rij staan om het aan te klagen.

Hoe je ook kapt op de Vlaamse overheid die te weinig in onderwijs zou investeren. FEIT BLIJFT dat het Vlaamse onderwijs bij de OESO stukken beter staat aangeschreven dan het Waalse en het Brusselse. OOK in Brussel scoort het Nederlandstalige onderwijs beter.

Nochtans is het uitgerekend het Franstalige onderwijs dat miljarden extra aan Verhofstadt te danken heeft. Vlaanderen betaalde, zoals altijd, de prijs voor diens ambitie. Dit terwijl Vlaanderen al jaar na jaar 16 miljard wordt ontfutseld. En nòg kan de Waalse, noch de Brusselse regering tippen aan Vlaanderen. Noch wat zijn onderwijs betreft, noch zijn begrotingen, noch eender wat!

Geef toch gewoon toe dat de huistaal van moslims aan de basis ligt van het probleem. Dat zou geen probleem zijn als die kinderen naast hun huistaal ook Nederlands te horen kregen. Via radio en tv, om maar één voorbeeld te noemen. NIET DUS. Ze halen tientallen kanalen uit hun thuislanden in huis, maar niet EEN Nederlandstalige zender.

Daarbovenop houden ze hun kroost thuis tot aan de leerplicht. Nog iets dat bij de autochtonen zelden voorkomt.
In de kleuterklas wordt er méér gedaan dan Nederlands geleerd. De kinderen worden spelenderwijs klaargestoomd voor het eerste leerjaar. Ook d�*t missen kinderen van allochtonen. Vooral van moslims.

Maar owee als zij al meteen achterop geraken en niet in staat zijn om een diploma te halen. Dan zijn wij de racisten die discrimineren omdat ze niet aan een job geraken, en de N-VA de grote schuldigen omdat ze toelaat dat de Vlaamse miljarden naar Franstalig Belgique verdwijnen ipv dat het geld in het Vlaamse onderwijs gestoken wordt.
Oud 11 februari 2015, 18:09   #66
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Waar woon jij trouwens?
Bij mijn heksie perfeksie.

Allez jong, wat kan jou dat nu interesseren ?
Of is dat hier een politieke dating-site ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 11 februari 2015 om 18:09.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 20:02   #67
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Allez jong, wat kan jou dat nu interesseren ?
Of is dat hier een politieke dating-site ...

.
Jack heeft Tinder ontdekt.
Oud 12 februari 2015, 06:42   #68
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Een ding is zeker. Het huidige lerarenkorps staat voor een veel zwaardere opdracht dan de babyboomer generatie. Ik vind dan ook dat in die hun riante pensioenen moet gesnoeid worden om het huidige en toekomstige lerarenkorps op te waarderen.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2015, 06:59   #69
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Een ding is zeker. Het huidige lerarenkorps staat voor een veel zwaardere opdracht dan de babyboomer generatie. Ik vind dan ook dat in die hun riante pensioenen moet gesnoeid worden om het huidige en toekomstige lerarenkorps op te waarderen.
Opwaarderen ? Waarom ?
Als regent Nederlands (wat lullen) regent geschiedenis (wat lullen) regent godsdienst (wat lullen) regent LO (de rest wat laten lopen) moet je nu al maar 22 uur (half time) les geven voor een loon wat je met een full time in de privé nooit kan verdienen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2015, 07:30   #70
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Opwaarderen ? Waarom ?
Als regent Nederlands (wat lullen) regent geschiedenis (wat lullen) regent godsdienst (wat lullen) regent LO (de rest wat laten lopen) moet je nu al maar 22 uur (half time) les geven voor een loon wat je met een full time in de privé nooit kan verdienen.
Uw empatisch vermogen is veelal onbestaande niet ? De mensen in het kleuteronderwijs en het basis onderwijs moeten dringend opgewaardeerd worden. Die staan voor ontzaglijke uitdagingen. Dat moeten allemaal universitairen worden. Het staat al in de topictitel. Een massa kinderen met achterstand moeten een inhaalbeweging krijgen. Nu onmiddellijk. Met een beetje lullen ga je daar niet in slagen.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2015, 07:39   #71
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kan de Vlaming moeilijk zijn houding kwalijk nemen ten overstaan van een taal die hem vanaf het ontstaan van Belgique door het regime is opgedrongen en ingeprent als "de" Belgische taal: het Frans. De taal waar niemand die twee sporten wilde klimmen op de maatschappelijke ladder zonder kon.
Bijna twee eeuwen later is het koningshuis alsook de Belgische "elite" nog steeds francofoon.
Heeft er naar mijn mening misschien een beetje mee te maken maar niet zoveel.Het gaat over taalbewustzijn..Iets waaraan het Vlamingen ontbreekt.Een kind van 8 jaar weet totaal niks over het ontstaan van Belgique.....en tot heden zal een Vlaams kind altijd makkelijker overschakelen naar een andere taal dan dat een anderstalig kind dat zal doen...Maar goed....dit gezegd zijnde heeft dat ontbreken aan bewustzijn ook wel het voordeel dat Vlamingen over het algemeen een groot taalvoordeel hebben ivgl met andere taalgroepen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2015, 07:54   #72
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw empatisch vermogen is veelal onbestaande niet ? De mensen in het kleuteronderwijs en het basis onderwijs moeten dringend opgewaardeerd worden. Die staan voor ontzaglijke uitdagingen. Dat moeten allemaal universitairen worden. Het staat al in de topictitel. Een massa kinderen met achterstand moeten een inhaalbeweging krijgen. Nu onmiddellijk. Met een beetje lullen ga je daar niet in slagen.
Waarom ? Er is geen enkele vraag naar anafabete import uit de woestijn. Dat ze deze eens gewoon stoppen .
En voor de rest : je moet al ontzettend dom zijn om een diploma als kleuterjuf niet te halen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2015, 09:12   #73
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel,... Het is niet zo, dus heeft de discussie geen zin. U noemt Vandenbroucke een lulbehanger. Lijkt me niet zo geloofwaardig. Heb één keer Vandenbroucke op een werkbezoek meegemaakt. Wel, dat was ten minste iemand die wist waarover hij sprak.
Hij kan inderdaad goed doen alsof hij weet waarover hij het heeft. Zijn hervorming van het hoger onderwijs bewijst echter het tegendeel. Subsidies afleveren op slaagpercentage, je moet eigenlijk geen groot licht zijn om te weten wat dit doet met het niveau.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2015, 09:24   #74
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Opwaarderen ? Waarom ?
Wederom toogpraat! Je plaat draait door; zet een keertje een andere op aub.
coro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2015, 09:31   #75
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Naar mijn ervaring, is het contra-productief om een universitair te laten werken als kleuterleider of onderwijzer.
Kleuterleiders en onderwijzers moeten vooral een methodiek hebben om met kleinere kinderen om te gaan. Urenlang, dagenlang.
Universitaire studies beogen iets gans anders dan dat.

Vergelijk: artsen zouden in vele gevallen de slechtste verpleegkundigen zijn.
Ir's laat je geen sleuven trekken en soortgelijke, ze zijn daar niet voor geschikt.

Als je dus een univ diploma zou vragen voor het basisonderwijs, dan herwaardeer je die mensen niet, maar het tegendeel.
En je zou de verkeerde mensen aantrekken voor het beroep.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 12 februari 2015, 09:40   #76
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stel,... Het is niet zo, dus heeft de discussie geen zin. U noemt Vandenbroucke een lulbehanger. Lijkt me niet zo geloofwaardig. Heb één keer Vandenbroucke op een werkbezoek meegemaakt. Wel, dat was ten minste iemand die wist waarover hij sprak.
Vriend en vijand erkennen de kwaliteiten van de geldverbrander-en-nmbs-beller.
Super intelligent, super harde werker, dossiervreter ...

maar geen team player, en zagen, zagen, zagen op de meest ergerlijke belerende manier ....
alsook: geen duimbreed kunnen toegeven aan het gedacht van een ander, want toch zo overtuigd van zijn alleenwetenschappelijk gelijk. Hetgeen meest van al zijn eigen partijgenoten irriteerde.

Hij was gematigd-links georiënteerd, en dat kon klikken met velen die centrum-georiënteerd zijn (de nva dus). Maar helaas, een compromis dat ook maar één mm linkser of rechtser ging dan zijn gedacht, kon er niet af.

.

Oud 12 februari 2015, 23:47   #77
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
En dan? Waar ligt het probleem? Thuis spreken mensen de taal die ze willen.
Tja inderdaad ....thuis spreekt men de taal dat men wil spreken.
Thuis dus...... doordenkertje!
Komaan Everytime....even doordenken....ik twijfel er niet aan dat jij kan "doordenken"
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2015, 00:31   #78
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bottom line; ons onderwijs is naar de kloten.
Was al van in mijne jonge tijd trouwens.
Oud 13 februari 2015, 03:50   #79
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
En dan? Waar ligt het probleem? Thuis spreken mensen de taal die ze willen.
Dat mogen ze zondermeer = vrije meningsuiting , maar ....
stel dat je daar op bezoek gaat , en ze (echt) geen (enkel woord) Nederlands ,
hoe ga je mekaar dan begrijpen ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2015, 06:50   #80
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Dat mogen ze zonder meer = vrije meningsuiting , maar ....
stel dat je daar op bezoek gaat , en ze (echt) geen (enkel woord) Nederlands ,
hoe ga je mekaar dan begrijpen ??
Onze christelijke cultuur heeft het Latijn als eenheidstaal nooit ingevoerd gekregen.(BDW buiten beschouwing gelaten).
Moeten we nu jaloers zijn dat de islamitische cultuur dat met het Arabisch wel heeft gekund?

Ik stel niet dat ik daar op bezoek ga, maar ik ga, en nog nooit meegemaakt dat er niet minstens een Nederlands of Frans sprak.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be