![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 | |
|
Banneling
|
Citaat:
(1) naargelang de beschikbare hoeveelheden energie in een ecosysteem (2) meer ruimte voor kapitaalaccumulatie (3) vanaf men rijk genoeg is krijgt men weer vanzelf meer kinderen Dat ecosysteem is dan het geldsysteem? Laatst gewijzigd door tandem : 23 april 2015 om 18:11. |
|
|
|
|
|
|
#62 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
En voordat je zegt "ja maar dat was anders toen werden er nog genoeg kleintjes geboren maar die gingen dood", dat is lang niet altijd het geval, kijk maar naar de reuzenpanda. Bovendien gaat dit juist wel om cultuur, het is cultuur waardoor het voortplantingsgedrag van mensen veranderd is, over een vrij korte periode nog wel. Ik zou niet beginnen met wanhopen voordat we onder de enkele honderdduizenden individuen duiken en dat gedrag nog steeds op dalen staat. Ik zou overigens ook niet aan de hand van een lijstje van tien personen concluderen dat de hogere middenklasse heel veel kinderen krijgt, een iets grotere steekproef mag je toch wel hebben.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 23 april 2015 om 19:49. |
|
|
|
|
|
|
#63 | |
|
Banneling
|
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door tandem : 24 april 2015 om 09:35. |
|
|
|
|
|
|
#64 | |||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Of die intelligente mensen gelijk hebben, is een andere vraag. Het is mogelijk dat intelligentie op een of andere manier is gecorreleerd met paranoia. Belangrijker is: je hebt in deze discussie geen enkel argument gegeven waarom je Musk's opinie paranoïde noemt. Daarvoor kun je best een nieuwe draad opstarten. Wat zijn Musk's argumenten? Waarom vind je ze fout? Maar gewoon "bullshit" en "paranoia" en "idioot" roepen is nogal vrij gemakkelijk...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 24 april 2015 om 15:27. |
|||||||
|
|
|
|
|
#65 | |||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
|
|
|
|
|
#66 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
2: Ik noem die man paranoïde, omdat hij een opinie heeft van zelfverklaarde waarzeggers. De realiteit is een stuk minder spectaculair. Grofweg zijn er op dit moment een paar soorten methoden om kunstmatige intelligentie te realiseren: Evolutionaire / genetische algoritmen, Probabilistische algoritmen, Logica, Zoekalgoritmen en neutrale netwerken. Geen van deze methodes kunnen aan menselijke intelligentie tippen. Uiteraard is het zo dat bepaalde methodes beter zijn in het oplossen van specifieke problemen, maar dan kun je natuurlijk nog niet spreken van "algemene kunstmatige intelligentie". Waar we vooralsnog AI technieken vooral voor gebruiken, zijn zaken als: het herkennen van personen op camerabeelden, autonome navigatie enz. Super interessant allemaal, maar "helaas" niet zo hysterisch als Musk (en spijtig genoeg vele met hem) denken. Laatst gewijzigd door Nietzsche : 24 april 2015 om 17:21. |
|
|
|
|
|
|
#67 | ||
|
|
Citaat:
Deze man is nu net een voorbeeld van iemand die voorspellingen maakt met een hoog realistisch gehalte omdat ze gebaseerd zijn op zowel wetenschap als op technologische ontwikkeling die in de échte wereld leidt tot verandering. -Musk vond in zijn studententijd reeds dat hij wilde werken aan wat hij zelf de "grote" uitdagingen en ontwikkelingen van de mensheid vindt. -in die jaren '90 waren dat voor hem: (1) de ontwikkeling van het internet dat de maatschappij radicaal zou veranderen (die voorspelling kwam uit, en hij was daar in belangrijke mate mee voor verantwoordelijk) (2) de ontwikkeling van hernieuwbare energie en vooral dan zonne-energie (die voorspelling kwam uit, en hij is daar in grote mate verantwoordelijk voor, door Solar City) (3) de ontwikkeling van electrisch transport, dat daarbij aansluit, in de strijd tegen klimaatverandering en meer efficiëntie en fun op de weg (die voorspelling kwam uit, en hij is daar in grote mate verantwoordelijk voor, door Tesla Motors) (4) de ontwikkeling van een goedkopere toegang tot de ruimte, om ons zo tot een ruimte-explorerende soort te maken (die voorspelling begint uit te komen, en hij is daar de drijvende kracht achter, met SpaceX, dat binnenkort herbruikbare raketten zal produceren) (5) de ontwikkeling van artificiële intelligentie, om ons leven makkelijker te maken (die voorspelling komt uit, mede door hem, maar hier ziet hij een gevaar) Ik denk wel degelijk dat deze man, wellicht de meest geloofwaardige ooit wanneer het aankomt op het inschatten van nut en nadeel van technologieën, competent is om voorspellingen te maken over maatschappij en technologie. De schrikbarend dalende fertiliteitsgraad is daar een onderdeel van. Tussen haakjes, bij alle positieve voorspellingen, maakte de man een paar miljard winst. Wat aantoont dat hij ook zijn geld durft investeren in wat hij denkt en zegt. Dat kan je van meer institutionele praatbarakken (die rond de bevolkingsproblematiek werken) natuurlijk niet zeggen. Los daarvan, ik kan je niet beschuldigen van incompetentie op het vlak van AI, want wellicht heb je een doctoraatsdiploma op dat vlak behaald aan MIT ofzo. Kan zijn. Maar dan willen we dat wel zien. Zoniet, enige bescheidenheid zou u sieren.
|
|
|
|
|
#68 | ||
|
|
Citaat:
Het lijkt hieruit dat de neergang zéér snel kan gaan, en dat je op een paar generaties van extreem veel individuen naar een populatie van bijna nul kan evolueren. Of zie ik dat verkeerd?
|
|
|
|
|
#69 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En op het laatst kom je weer met een zelf in elkaar geknutselde argumentum ad verecundiam . |
|
|
|
|
|
|
#70 | ||
|
|
Citaat:
Ik begrijp dat dus nog altijd niet. Er is eerder iets quatsch met zij die niet begrijpen wat voor een aangekondigde demografische catastrofe het is, een fertiliteitsgraad die al een tijdje onder vervangingsniveau zit en dat dan nog op massale schaal (een populatie van meer dan 2 miljard mensen). Maar da's dus inderdaad blijkbaar enkel iets voor wetenschappers. Niet voor jou, Nietzsche.
|
|
|
|
|
#71 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Je kunt ellendig lang doorgaan met dit ivoren-toren gedrag, maar mijn punt is duidelijk. |
|
|
|
|
|
|
#72 |
|
Banneling
|
Dat is allemaal mogelijk. Als we overtolligheden buiten beschouwing laten dan zou twee kinderen per koppel ideaal zijn om de bevolking op peil te houden. Als we dat morgen invoeren dan zal er eerst nog een opwaartse trend te zien zijn, dat is wat het zegt.
|
|
|
|
|
|
#73 | ||
|
|
Citaat:
Enfin, voor mij is dit niet zo belangrijk. Wie ben ik? De groten dezer aarde zien de catastrofe komen. Ik lees wat zij denken, en stel mij vragen. Jij mag gerust je redeneervermogen opschorten, of dit alles negeren. Dat gebeurt wel vaker bij grote problemen voorgelegd aan eenvoudige mensen.
|
|
|
|
|
#74 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat jij zoveel waarde hecht aan zulke voorspellingen, komt omdat jij vooral een filosofische-denker bent. Van wetenschap heb je geen kaas gegeten. Ik houd van feiten, jij van intellectuele masturbatie. Laatst gewijzigd door Nietzsche : 25 april 2015 om 16:54. |
|
|
|
|
|
|
#75 | ||
|
|
Citaat:
Toon dan eens aan dat jij méér weet van AI dan een van de grondleggers van de meest performante variant ervan? De bewijslast ligt bij u. Niet bij Elon Musk, me dunkt. Vergeet bovendien niet dat Musk aan de basis ligt van zowel DeepMind als Vicarious. Welke wereldtop-AI bedrijven heb jij zoal mee opgericht?
|
|
|
|
|
#76 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb hier boven al aangegeven waarom die hysterische toekomstvoorspellingen, wetenschappelijke quatsch zijn. Maar doe vooral voort, vind het erg amusant. Laatst gewijzigd door Nietzsche : 25 april 2015 om 20:48. |
|
|
|
|
|
|
#77 | |||
|
|
Citaat:
Citaat: