![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Een afwezigheid door ziekte is wat anders dan je mandaat definitief doorschuiven om elders meer poen te vangen, of het niet eens opnemen en enkel als stemmentrekker te figureren. Citaat:
De afgestraften worden hoedanook in het zitje geholpen! Citaat:
In onze particratie bepaal je enkel de zetelverdeling tussen partijen. Je vertegenwoordiging, daar heb je geen vat op. En dan nog: wanneer enkel de vertegenwoordigers de macht hebben, is dat niet hetzelfde als wanneer daarnaast ook directe democratische inspraak zou bestaan. De burger heeft hier dat soort inspraak niet, enkel de schijninspraak van vertegenwoordiging, dewelke dan nog niet eens zetelt zoals aangetoond. Het is pure politiek correcte en leugenachtige prietpraat om dergelijk systeem democratisch te heten.
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik hoop dat u er dan ook als eerste bij zult zijn om eens dat allemaal gerealiseerd is, en ook het BROV is ingevoerd, om dan nog even kritisch en venijnig tegen uw eigen "systeempje" aan te kijken, zoals u nu tegen de bestaande democratie doet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat bewees ik reeds afdoende. De burger kan op geen moment rechtstreeks ingrijpen in het wetgevende beslissingsproces. De onzin over mogelijke afstraffing toonde ik aan. Het schaamlapje van de vertegenwoordiging doorprikte ik. Als jij dat democratie blijft heten, dan is dat je recht, maar dan hanteer je een hoogst foute terminologie in slaafse navolging van de kaste der machthebbers, die er alle belang bij hebben om hun 'onderdanen' de illusie te verschaffen dat wij als burger de macht in handen hebben............... Mijn kritiek op het huidige systeem luidt dat het niet democratisch is én bovendien door de machthebbers en hun accolieten in weerwil van de realiteit toch als democratisch afgeschilderd wordt. Mocht ooit de democratie ingevoerd of afgedwongen worden, dan zal mijn kritiek zich beperken tot beslissingen of ideologiën die me niet zinnen. Dan hoef ik niet meer te zeggen dat het ondemocratisch is. Minder gunstige beslissingen neem ik er dan graag bij. Ze hebben dan tenminste democratische legitimiteit, en zullen op zijn minst een meerderheid van burgers achter zich hebben.
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ik zal er maar meteen bijvertellen dat ik in deze u gelijk geef. Zo! Bij deze! alleen heb ik herhaal ik nog eventjes mijn vorige opmerking ter nuancering van het voorgaande : Citaat: Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Uiteraard mag je nuanceren. Feit blijft: tussen onze mandatarissen zit een deel niet-verkozenen. Onze 'vertegenwoordiging' is geen adequaat democratisch inspraakmiddel in de praktijk. En dan hebben we het er nog niet over gehad hoe weinig inspraak deze 'verkozenen' in de beleidsvorming hebben......... Las jij reeds het boek van Wilfried Dewachter (KUL) "De mythe van de parlementaire democratie-een Belgische analyse"? Hoogst ontnuchterend over de beslissingsmacht van onze 'verkozenen'......
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Europees Commissaris
|
![]() In een verder verleden waren het de politieke partijen zelf die er bij hun kiezers op aandrongen een "lijststem" uit te brengen = de aanduiding van de mandatarissen helemaal aan de partij(en) over te laten. Dit syteem geraakte in onbruik volgens mij grotendeels uit marketingtechnologische gronden - men heeft graag een "gezicht" zoals het "gezicht" in een reklamespot over een waspoeder. De "partijlijn" wordt als vanouds in een obskuur achtervertrek
door de machtswellustelingen van dienst uitgestippelt. Alle gekheid op een stokje : sommige van de beste staatslui werden nooit ten persoonlijken titel verkozen maar klommen op in de duistere komieiten van de gremia van hun respektieve "partijen". Wij noemen dit "partikratie" en het funktioneert in quasi alle "democratieën" - die staten of deelstaten waar dit systeem libertair aangevuld/overwoekerd wordt door BROV systemen "ontspoort" wat we democratie noemen wel eens... Het moet zijn dat het ideale systeem moeilijk te verwezenlijken is.
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest Laatst gewijzigd door 1handclapping : 24 november 2004 om 17:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vaak is die 'ontsporing' er enkel in de geesten van de machthebbers die door de burger op hun plaats werden gezet. Maar goed, ik ben al blij dat je het huidige systeem niet als democratie bestempelt doch als particratie. Je hebt het recht om dit 'beter' te vinden, maar je meet er jezelf dan tenminste niet wederrechtelijk de titel democraat voor aan. ![]() Citaat:
Desondanks verkies ik om de mogelijkheid te hebben om te participeren in de wetgevende beslissingsprocedures.
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Europees Commissaris
|
![]() Als je de belgische nationaliteit hebt kan je naar hartelust participeren in het spel van het opstellen van wetten. De uitvoering hapert soms nogal wat - uitvoeringsbesluiten nemen weet je wel.
Maar als je een bepaalde wet zou gerealizeerd zien en je neemt voldoende tijd en energie is het altijd mogelijk om daar voor te gaan. (Zoek dé of enige partijen uit die jouw idee genegen zijn en ça marche..) / Met het organizeren van een volksraadpleging zonder enige partikratische steun lijkt het me al wat moeilijker... De zegeningen van het zwitsers systeem zijn eerder beperkt tot het afremmen van "vernieuwingen" zoals UNO lidmaatschap, vrouwenstemrecht, transitverkeer en zo van die dingen. Het leŭke aan dat land is bv. dat de belastingen geweldig schommelen van kanton tot kanton.. zodat de rijkere zwitsers gezellig bijeenkruipen in de valleien waar de inkomensbelastingen het laagst zijn... doet me eraan denken dat het nuttig zou zijn de gezondheidszorgen in België op gemeentelijke basis te splitsen ter bevordering van het ziekenhuistoerisme en het kontakt tussen de nooddurftige en andere belgen... Ik hoorde ook ergens dat men in Zwitserland totaal geen officiële partijfinanciering kent, maar de sponsoring van politieke partijen door privéfirmla's totaal onbegrensd is, wat vanzelfsprekend aan het idee "politieke partij" een heel andere dimensie geeft en het bestaan van een BROV systeem een noodzakelijke korrektie maakt op het perfide partijpolitieke systeem. De financiering van politieke partijen volgens een systeem van "self service" dat wij burgers toelaten hier in België is daarentegen te veel van het gemakkelijke en daar moeten wij inderdaad dringend iets tegen ondernemen. Om helemaal op de "belgische" toestand terug te komen : ik meen dat in het verleden, of als je wil de vorige generatie politiekers eerlijke pogingen ondernamen om door een "herverkaveling" tot een duidelijker politiek landschap te komen. Maar ze hebben zich te veel vermeidt in bespiegelingen over "politieke stromingen" terwijl alle partijen naar een "centrum" opgeschoven zijn, wat iedereen meer en meer van de politiek vervreemdt. De "final frontier" zal het onvermijdelijke moment zijn waarop ook het VB in het centrum terechtkomt en het kind met het badwater weggegooit zal worden.
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest Laatst gewijzigd door 1handclapping : 24 november 2004 om 20:59. |
![]() |
![]() |