Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2015, 19:06   #61
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Waarom zeg je dan zulke dingen?
Is dat verboden misschien ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 juli 2015 om 19:25.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2015, 19:47   #62
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
En toch zag ik onlangs een documentaire over China waarin heel veel Chinezen ,toen ze met hun mondmasker langs de weg in Bejing stonden, met veel weemoed terugdachten aan vroeger.Aan de sfeer van het China van weleer.....beetje zoals hier....veel meer welvaart maar pakken minder welzijn.
Ik heb het China van daarvoor nog gekend. Dat was wel extreme armoede.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2015, 19:52   #63
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik heb het China van daarvoor nog gekend. Dat was wel extreme armoede.
Waren mensen toen op zijn minst niet even gelukkig ? Kan me vergissen natuurlijk.
Oud 26 juli 2015, 19:54   #64
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zal mij worst wezen wat men van mij vindt.
Ik heb nergens gezegd wat ik van jou vind.
Dat mag immers niet van het forumreglement.
Ik zegde enkel wat ik vind van de uitspraak "Vroeger was alles beter"
Ik weet zelfs niet eens of jij daar achter staat.

Citaat:
Trouwens heel veel mensen vinden verhalen en anecdotes van vroeger juist wel boeiend.
Mij niet gelaten.
Vul rustig een aantal bladzijden over het fijne leven van urenlang op het veld ploeteren, of slaven in de fabriek vanaf je 6 jaar, en wonen in barakken of vochtige krotten, en over de dolle pret van door weer en wind te voet overal heen te prossen.
Knock yourself out!
Citaat:
Maar vooral ;
Een zeveraar is vooral iemand die het verleden niet kent .....want die begrijpt het heden toch niet.
Ik kan u bij deze geruststellen: ik ben (deels uit persoonlijke ervaring) goed op de hoogte van het verleden.

Maar de thread ging of je het vroeger beter vond dan nu......en als je dat maar geleuter vindt van ouwe zeveraars loop er dan gewoon langs.[/quote]
Ikzelf vind dat er bepaalde zaken minder zijn dan vroeger, en heel wat andere zaken véél beter.
Het totale idealiseren van het verleden vind ik dus ouweventengeleuter.
Oud 26 juli 2015, 20:03   #65
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waren mensen toen op zijn minst niet even gelukkig ? Kan me vergissen natuurlijk.
Een mens kan best gelukkig zijn zonder veel geld te hebben. Je moet natuurlijk wel naar je eigen inzichten goed kunnen leven, maar geld heeft in wezen niets met geluk te maken. Veel mensen proberen het geluk te vinden door zoveel mogelijk geld te verzamelen en zich blind te staren op materiële welstand, maar komen vaak bedrogen uit. Vooral weinig intelligente mensen hechten veel belang aan materialisme en denken dat geluk gelijk staat met geld. Ze spiegelen zich ook aan de anderen en voelen zich ongelukkig wanneer ze vaststellen dat de buurman bijvoorbeeld een grotere auto heeft dan zij. Dat leidt dan tevens tot jaloezie enz.

Mensen met wat meer herseninhoud zien alles veel ruimer en snappen dat er nog andere facetten in het leven zijn die voor geluk zorgen.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 26 juli 2015 om 20:04.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2015, 20:07   #66
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat die oude Chinezen gelukkig waren.
Ze deden modder bij hun rijst om niet dood te vallen van de honger.
Oud 27 juli 2015, 04:28   #67
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
En toch zag ik onlangs een documentaire over China waarin heel veel Chinezen ,toen ze met hun mondmasker langs de weg in Bejing stonden, met veel weemoed terugdachten aan vroeger.Aan de sfeer van het China van weleer.....beetje zoals hier....veel meer welvaart maar pakken minder welzijn.
We hebben altijd de neiging om positieve dingen uit het verleden beter te herinneren en negatieve dingen uit het heden uit te vergroten. Zo zitten onze hersenen nu eenmaal in elkaar.
Ik denk niet dat de Chinezen echt terug willen naar de tijd dat hongsnoden waarbij miljoenen mensen omkwamen nog schering en inslag waren. Want China "vroeger" dat was letterlijk honger, ellende, bittere armoede. En dat kan je bezwaarlijk welzijn noemen.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2015, 04:29   #68
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Een mens kan best gelukkig zijn zonder veel geld te hebben.
Iedereen die denkt dat hij met minder geld gelukkiger zal zijn wil ik best helpen. PM me even en ik geef je wel mijn bankrekening nr.
... repeat ...
Oud 27 juli 2015, 04:32   #69
Zwitser

Standaard

Citaat:
En ja je kan zelfs leven zoals in de middeleeuwen....en bijvoorbeeld nog alles te paard doen.Een tankstation en of parking zal je vinden maar een paardestal en of een hoefsmid toch iets moeilijker
Dit zou vooral ook een onoverkomelijk milieuprobleem opleveren. De moderne techniek heeft onze steden gered. Toen steden nog hoofzakelijk met kolen en truf verwarmd werden, en het transport met paarden uitgevoerd werd was de lucht er nauwelijks om te ademen. Paarden zijn ook gevaarlijk.
De auto heeft eigenlijk der stad gered...
... repeat ...
Oud 27 juli 2015, 05:47   #70
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Vroeger was het gezelliger, ik denk met heimwee terug naar mijn jeugd
Ik denk dat iedereen die mooie kinderjaren heeft gehad, met heimwee terugdenkt aan zijn jeugd.

(vandaar dat je kinderen wat moet mishandelen, zodat ze later geen burgers met heimwee worden )
Oud 27 juli 2015, 06:55   #71
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat iedereen die mooie kinderjaren heeft gehad, met heimwee terugdenkt aan zijn jeugd.

(vandaar dat je kinderen wat moet mishandelen, zodat ze later geen burgers met heimwee worden )
Eens goed op zijn plaats gezet worden zal voor sommigen geen kwaad kunnen.
Wat ik wilde zeggen dat bij vroeger was het beter men meestal terugdenkt aan zijn jeugd en naargelang daarvan men beter of niet beter zal antwoorden.

Maar als je terugkijkt naar hoe de mensen vroeger leefden en hoe men nu leeft kan ik niet anders zeggen dat het nu beter is dan vroeger.

Laatst gewijzigd door alberto : 27 juli 2015 om 06:56.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2015, 07:45   #72
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Vul rustig een aantal bladzijden over het fijne leven van urenlang op het veld ploeteren, of slaven in de fabriek vanaf je 6 jaar, en wonen in barakken of vochtige krotten, en over de dolle pret van door weer en wind te voet overal heen te prossen.
Knock yourself out!

Ik sta daar zoals ik reeds zei voor 75 % achter.Voor 3/4 vind ik dat het allemaal minder leuk is geworden en 1/4 is beter.

Ik wil wel nuanceren dat ik met vroeger niet de middeleeuwen of de tijd der Romeinen bedoel.....Ik bedoel met vroeger de tijd die velen onder ons nog bewust hebben meegemaakt.
Oud 27 juli 2015, 07:51   #73
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Eens goed op zijn plaats gezet worden zal voor sommigen geen kwaad kunnen.
Ik bedoelde: als je wil dat kinderen later mensen zonder heimwee worden, moet je ze rotte jeugdjaren bezorgen, waar ze met horror aan terug denken. Zo blijven ze naar de toekomst kijken
Oud 27 juli 2015, 08:08   #74
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik sta daar zoals ik reeds zei voor 75 % achter.Voor 3/4 vind ik dat het allemaal minder leuk is geworden en 1/4 is beter.

Ik wil wel nuanceren dat ik met vroeger niet de middeleeuwen of de tijd der Romeinen bedoel.....Ik bedoel met vroeger de tijd die velen onder ons nog bewust hebben meegemaakt.
Ik refereer helemaal niet naar de middeleeuwen of de Romeinen hun tijd....
Ik heb persoonlijk nog mensen gekend uit de tijd bvan Daens en hen daarover horen praten.
Begin vorige eeuw was er weldegelijk kinderarbeid, immobiliteit, loonslavernij, oorlog, honger en ellende.
Oud 27 juli 2015, 08:11   #75
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik bedoelde: als je wil dat kinderen later mensen zonder heimwee worden, moet je ze rotte jeugdjaren bezorgen, waar ze met horror aan terug denken. Zo blijven ze naar de toekomst kijken
Rotzooi in de jeugd is onvermijdelijk.
Je bent als kind afhankelijk, je mag noch kan zelf beslissen of en hoe er aan je directe noden wordt voldaan, je bent in een per definitie pijnlijk groei- en opvoedingsproces gewurmd,... kortom: de gelukkige jeugd is net als de mooie oude dag een mythe.
Oud 27 juli 2015, 08:16   #76
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik refereer helemaal niet naar de middeleeuwen of de Romeinen hun tijd....
Ik heb persoonlijk nog mensen gekend uit de tijd bvan Daens en hen daarover horen praten.
Begin vorige eeuw was er weldegelijk kinderarbeid, immobiliteit, loonslavernij, oorlog, honger en ellende.
Dat is waar.Maar net daarom zei ik dat het vooral mensen zijn die de jaren 50 60 en 70 bewust hebben beleefd die dat beweren.Mensen uit de jaren 20 en 30 zijn inderdaad dikwijls veel minder positief over dat tijdperk....
Maar ik besef dat ik met vroeger eerder en vooral had moeten refereren naar de de late Fifties the Sixties tot begin jaren 80.
Oud 27 juli 2015, 09:06   #77
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Die "jonge mensen" hebben die jaren niet meegemaakt. Hoe kunnen ze er dan heimwee naar hebben?
Zelf ben ik het er grondig mee oneens dat het vroeger beter was. De wereld anno 2015 is duidelijk een veel betere wereld, voor veel meer mensen, dan de wereld van mijn jeugd.
Allee zeg .... wat is er nu echt beter ?? jeetje, noem het dan eens ? of doe het een uit te doeken met handen en voeten... wat meer details vb..
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2015, 09:12   #78
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Dit zou vooral ook een onoverkomelijk milieuprobleem opleveren. De moderne techniek heeft onze steden gered. Toen steden nog hoofzakelijk met kolen en truf verwarmd werden, en het transport met paarden uitgevoerd werd was de lucht er nauwelijks om te ademen. Paarden zijn ook gevaarlijk.
De auto heeft eigenlijk der stad gered...
DE auto verstikt der stad ... en de mens rijd zich dagelijks vast...voor uren , de auto is goed ja, maar er zijn er teveel ...
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2015, 12:17   #79
Guinevere
Banneling

Standaard

0% gelijk. Ik zou niet in de 50-60-70 of 80's willen hebben geleefd. Voor immigranten waren dat sowieso zwaardere jaren: ze hadden wel werk enzo maar verder bijna geen sociaal leven... eenzaamheid troef.
En Dubai stelde in de 80's nagenoeg niets voor.

Het zijn de ouderen die aan hun gepasseerde jeugd denken en dan beweren dat het vroeger beter was. De jongeren zijn zich meestal van geen kwaad bewust... Mensen en trends komen en gaan, dus ik ben alhmdlh een gelukkige 2015 ganger!
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2015, 12:29   #80
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
DE auto verstikt der stad ... en de mens rijd zich dagelijks vast...voor uren , de auto is goed ja, maar er zijn er teveel ...
Wees blij dat het geen paarden zijn. In de 19de eeuw vormden paarden een echt probleem.
http://www.uctc.net/access/30/Access...se%20Power.pdf
... repeat ...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be