![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Moeten Frans-Vlaanderen, Vlaanderen en Nederland één Regio worden en Brussel een Vrijstaat? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
9 | 45,00% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
11 | 55,00% |
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#62 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik vind dat men Frans-Vlaanderen moet teruggeven , maar ook de gebieden die Nederland ingenomen heeft moeten teruggegeven worden (volgens mij , alhoewel ik mij op dat gebied meer verdraagzamer opstel). Indien u met Z-Vlaanderen het gebied Frans-Vlaanderen ( da ligt toch int W-ZW ?? ) bedoeld dan denk ik dat er bij het begin enige problemen zullen zijn , daarom stel ik voor dat men geleidelijk overschakeld naar ons bestuur en dat men een Franstalig administratiefbestuur blijft behouden voor een bepaalde tijd . Degenen die nu de Franstalige administratie gewend zijn en die problemen hebben met het Nederlands zou men deels door taalopleiding kunnen doen overschakelen , de jeugd kan dmv. scholing Nederlands krijgen als moedertaal en na verloop van tijd kan men overschakelen naar een volledige Nederlandstalige administratie, de ouderen die problemen hebben of waarvoor men niet de benodigde capaciteiten hebben om hen te doen omschakelen zal men moeten "vergeven" en hen in het Frans verder helpen. Het zal in alle geval zeer moeilijk zijn maar met enig geduld zal het wel goedkomen . Wat men zich moet afvragen is : Is het wel Etisch ? Kan men het wel eisen zonder al te veel in de problemen lopen op intl niveau ? Maar dit is momenteel nog niet echt het punt waarop men zich moet richten ...we moeten eerst de binnenlandse kwezels het gehele boeltje duidelijk maken . 8)
![]() |
![]() |
#63 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Punt 2: welke gebieden heeft Nederland ingenomen en moeten teruggegeven? Mag de bevolking in dat gebied daar ook nog over meepraten of niet? Citaat:
Ik begrijp eigenlijk ook niet dat de Raad van Europa wel naar Vlaanderen komt om de discriminatie van de geïmmigreerde 'Franstalige minderheid' te bekijken, maar dat er nog geen onderzoek is geweest naar discriminatie van autochtone minderheden in Frankrijk! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#65 |
Burger
|
![]() Wat bent u dan wel?
![]() |
#66 | |||
Burger
|
![]() Dimitri zie antwoorden in quote tussen ! ! .
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#67 |
|
![]() Napoleon,
Vind je het niet een beetje ver gezocht om een gebeurtenis van bijna vier eeuwen geleden nu nog te willen terugdraaien? Kunnen we niet beter eens naar de huidige situatie kijken en naar de toekomst? De Westerschelde is nu toch open voor de scheepvaart, wat moet daar dan nog aan veranderd worden? De Zeeuws-Vlamingen van de 17e eeuw zijn ook hele andere mensen dan de huidige Zeeuws-Vlamingen natuurlijk. Je zult toch echt eerst aan de mensen daar moeten vragen of zij een overheveling zien zitten. Maar als Nederland en Vlaanderen een confederatie zouden vormen, lijkt het me sowieso zinloos gebiedjes te verslepen van de Noordelijke naar de Zuidelijke Nederlanden. Ik denk dat tweetaligheid van Frans-Vlaanderen wel te doen is, als Frankrijk het minderhedenverdrag maar ratificeert. Blijft over een serieus antwoord op mijn vraag waarom de Raad van Europa delen van Frankrijk niet eens een bezoekje brengt. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | ||||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Aangezien vooral het Overmaasgebied, officieel Franstalig maar met een Limburgs-Duitse streektaal, een band heeft met het aangrenzende Nederlandstalige gebied lijkt het me wel belangrijk dat Nederlandstaligen zich daar mee bezig houden. Citaat:
Citaat:
Nederland blijft een monarchie, daar is geen twijfel over, zolang jarenlange peilingen en onderzoeken aangeven dat gemiddeld 90% van de bevolking daarvoor blijft. De monarchie afschaffen tegen de wil van de overgrote meerderheid van de bevolking lijkt me evenmin erg democratisch, wel? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
|
![]() 1) Dat kaartje dat u hier toont is veel te klein, het gebied dat vervlaamst moeten worden is een stuk groter, en ik ben wel blij te zien dat in de legende het woord schreve staat, en niet grens .
2) Ik wil toch even opmerken dat het Flamingantisme sterk aan het oprukken is in Frans- Vlaanderen (of Zuid-Vlaanderen) dus ik vind het zeer bekrompen om te spreken van een onafhankelijk vlaanderen in belgische context, we moeten minstens zorgen voor meer culturele verbondenheid met onze volksgenoten.
![]() |
#70 | |||
Banneling
|
![]() en de flamenco heeft er veel mee te maken!
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Waarom Frankrijk het minderhedenverdrag niet ratificeert is omdat er "geen minderheid is" ze zijn allemaal Frans of Allochtoon ...geen Vlaming of Waal . Ja er zijn taalverschillen maar deze worden aanzien als een geheel van de Franse cultuur . Terwijl in onze regio een verschil is van cultuur nl. Vlaamse en de Franstalige . Dat denk ik toch ...ik weet de reden van Frankrijk niet , misschien heeft het iets te maken met Irak ![]()
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Grenzen worden niet in de eerste plaats bepaald door de ligging van wegen, maar door administratieve gehelen als gemeenten bijvoorbeeld of wettelijk vastgelegde taalgrenzen. De grens van Brussels is duidelijk bepaald en daaraan tornen is heel de zaak in België in hoogspanning zetten (en zelfs tot ontploffen brengen). Dan komen werkelijk ALLE netelige dossiers weer op tafel waarover nu min of meer een gewapende vrede over bestaat. Komen, Edingen, Voeren, Vloesberg, de Rand... Het wordt een grote strijd. Neen, dat gaat niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Culturele verbondenheid mag en moet, maar met allerlei politieke spelletje afkomen die de hele zaak verzieken en het definitief einde kunnen betekenen van het laatste greintje Vlaamsvoelendheid in Frans-Vlaanderen hoeft men daar echt. Geloof me vrij: men zit niet te wachten op dergelijke expansionistische plannen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
|
![]() Citaat:
Ik bedoelde enkel culturele verbondenheid/samenwerking, en een gesterkt algemeen bewustzijn v.h. feit dat we allebei vlamingen zijn. Ik hoop echt op een europa waar landen zoals frankrijk, duistland, spanje, belgie, verdwijnen en de grenzen volkskundig gelegd zullen worden, om conflicten te vermijden/onmogelijk te maken, en in dat opzicht moeten we dus streven naar een mentaliteitsweiziging aan beide kanten en zelf wat dominanter worden ( wat walen in gelukt is in vlaanderen moet ons ook lukken ![]()
![]() |
![]() |
#76 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Brussel moet bij Vlaanderen toegevoegd worden . De rand is Vlaams grondgebied , het zou belachelijk zijn Brussel over te laten aan Wallonië of het onafhankelijk te laten gaan . Brussel is van stichting Vlaams , de Vlaamse aanwezigheid wordt weggepest door criminaliteit en door Franstaligen. Ook schiet mij de opmerking binnen van Prof. Witte (Pol Gesch v belgië , VUB ) die ze ooit vertelde in haar lessen : 50% van de werkende bevolking in Brussel zijn Vlamingen. Vlamingen die zich grotendeels in de rand hebben gevestigd . Ik woonde vroeger in Koekelberg en wij zijn letterlijk gevlucht. Wij zitten nu in de rand en nu zijn we al aan 't uitkijken of we niet verder kunnen omdat de criminaliteit serieus aan het stijgen is . Ik zal u vertellen waarom we weggaan : Het krapuul zat vroeger in het BXL's gewest en nu komt het in de rand afgezakt . Een bijkomstige factor is de oprukkende verfransing. Die barbaren vestigen zich in de rand zonder een woord of AMPER een woord Nederlands te kunnen en verwachten dat men ze bediend in het Frans. (Maar Ho probeer jij maar eens in het Nederlands iets te vragen in BXL ) . Wekelijks krijgek ni Kwibus die mij de weg in het Frans vraagt en als ik dan zeg : "excuseer mij , ik versta u ni " dan wordt ik telkens weer uitgelachen. Maar ja dan lachen ze minder assek hen antwoord in het frans en vertel hoe idioot ze zelf zijn . Sorry maar dit is onaanvaardbaar . Telkens weer hebben Vlamingen zich moeten bewijzen en telkens weer hebben we geplooit voor de verzuchtingen van mensen die een "superioriteitsgevoel" hebben . Het is GEDAAN , begin maar te beven want de leeuw komt eraan .
![]() |
![]() |
#77 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
In Antwerpen zaten er hele nesten protestanten die uitweken naar Amsterdam en omstreken. Rubens' vader was ook zo'n protestant die dan weer naar Duitsland vluchtte. Zijn zoon was dan weer trouw aan de Kerk. En zo komt het dat Rubens een groot Vlaams schilder was en geen Hollands. Vondel kwam uit Brabant, Franciscus Van Den Ende, leermeester en geestelijke vader van Spinoza kwam uit Antwerpen. En ik geloof dat Frans Hals ook uit Vlaanderen kwam. Het zijn dus eigenlijk de Zuid-Nederlanders die naar het Noorden trokken en daar de anti-Spaanse gevoelens aanwakkerden, die voor de scheiding van Zuid en Noord verantwoordelijk zijn. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
|
![]() Ik dacht toch dat de reformatie en de onafhankelijkheidsverklaring (Akte van Verlating) vóór de val van Antwerpen (1585) kwamen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
de zaak met Soetkin Collier heeft toch duidelijk aangetoond hoe de Franstaligen over de Vlamingen denken, blijkbaar nog altijd als 'les Sales Flamands'. Door een grens te nemen die fysiek haarscherp door het land loopt is het meteen in één keer gedaan met die olievlek Brussel. Broekzele zie ik trouwens als 'Terre Perdue'. Met die honderdduizenden muzelmannen is het hopeloos om dat nog ooit terug te verwestersen, laat staan te vervlaamsen. Dumpen die rotte appel zou ik zeggen, hoe sneller hoe liever. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |