Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2015, 23:28   #61
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

En in Gaza gaat het leger zo te werk.. wat heeft dit met Hamas te maken?

"Israel preventing Gaza woman from attending her own wedding
According to the Israeli army, Palestinians from Gaza can attend a relative’s wedding — just not their own."

bron:

http://972mag.com/israel-preventing-...edding/114007/
Tamam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2015, 13:36   #62
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
De Palestijnen in Israël zijn vrijer en hebben meer rechten dan de bevolkingen in alle Arabische landen en andere landen met een meerderheid van moslims.
correcte analyse ! maar dat lezen ze hier niet graag zenne
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2015, 13:46   #63
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
De gebieden die Israel militair als haar territorium beschouwt maar waarvan de inwoners niet mogen stemmen voor de Knesset

(behalve de Joodse Kolonisten)
Israël beschouwt de grenzen van voor 1967+ Oost-Jeruzalem en de Golanhoogte als zijn grondgebied. Kun je specifieker zijn? Punt is namelijk dat Fatah een belangrijk deel van de Westoever controleert.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2015, 13:55   #64
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamam Bekijk bericht
Dan spreek jij tegen wat de de meeste Palestijnen zeggen. Ik denk eerder een Palestijn's verhaal te geloven dan een Hollander die niet woont in Israel of bezet gebied.
Wat jij denkt, is niet relevant. Het gaat om feiten. https://freedomhouse.org/report/free...5#.VlBo_XYveUk
Oud 21 november 2015, 14:16   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat maakt het juist hypocriet alleen producten uit de Westoever te labelen. Zo lang communistische dictaturen en neo-tsaristische autocratieën niet een stempel krijgen is het zeer hypocriet dat wel bij een parlementaire democratie te doen.
Geen schijnheiligheid, wel een stap in de goede richting. Ik heb geen bezwaar in se tegen de rest. We kunnen wel alvast beginnen met al die producten die in door Israël bezet gebied wordt geteeld of vervaardigd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2015, 14:18   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
diegene die de arabieren NIET hebben aanvaard die ?
Kortom, een bevestiging wat ik eerder al schreef: een beslissing die boven de hoofden werd genomen van de Arabische meerderheid in Palestina. Alleen al daarom is de stichting van Israël een ongeziene onrechtvaardigheid.
Oud 21 november 2015, 20:01   #67
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geen schijnheiligheid, wel een stap in de goede richting. Ik heb geen bezwaar in se tegen de rest. We kunnen wel alvast beginnen met al die producten die in door Israël bezet gebied wordt geteeld of vervaardigd.
Het is ook geen stap in de goede richting, maar weer een stap achteruit in het vredesproces. Het is namelijk zo goed als ondenkbaar dat producten van Russische en Chinese makelij worden gelabeld, dus zal Israël in mijn optiek volkomen terecht op het hypocriete karakter wijzen. Bovendien gaat het label geheel voorbij aan de oorzaken van de huidige situatie, waarin de Palestijnen en hun Arabische buren een belangrijke rol in hebben gespeeld en nog steeds spelen.
Oud 21 november 2015, 20:06   #68
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kortom, een bevestiging wat ik eerder al schreef: een beslissing die boven de hoofden werd genomen van de Arabische meerderheid in Palestina. Alleen al daarom is de stichting van Israël een ongeziene onrechtvaardigheid.
Volgens mij heb jij en heeft iemand anders in het verleden al zoiets geschreven. Hoe dan ook: het is een slecht argument. Het aantal landen dat is ontstaan vanuit de bevolking zelf is aan een hand te tellen.
Oud 21 november 2015, 20:32   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is ook geen stap in de goede richting, maar weer een stap achteruit in het vredesproces. Het is namelijk zo goed als ondenkbaar dat producten van Russische en Chinese makelij worden gelabeld, dus zal Israël in mijn optiek volkomen terecht op het hypocriete karakter wijzen. Bovendien gaat het label geheel voorbij aan de oorzaken van de huidige situatie, waarin de Palestijnen en hun Arabische buren een belangrijke rol in hebben gespeeld en nog steeds spelen.
Alle ellende ligt bij de oprichting van de staat Israël: beslist over de hoofden van een volkskundige meerderheid die helemaal niet gehoord werd of met wie geen enkele rekening werd gehouden. Nogal logisch dat de Arabieren zich daartegen hebben trachten te verweren. Ik kan ze geen ongelijk geven.
Oud 21 november 2015, 20:34   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij heb jij en heeft iemand anders in het verleden al zoiets geschreven. Hoe dan ook: het is een slecht argument. Het aantal landen dat is ontstaan vanuit de bevolking zelf is aan een hand te tellen.
U lijkt dus voorstander te zijn van Poetins droom om de Baltische staten voor onder Russische voogdij te brengen.
Oud 21 november 2015, 20:38   #71
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat moet pijnlijk zijn voor de Jodenbashers hier
Oud 21 november 2015, 20:41   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat moet pijnlijk zijn voor de Jodenbashers hier
Ik zie even de gegrondheid van uw opmerking niet in. Wat is er dan wel pijnlijk aan wat hij schrijft?
Oud 21 november 2015, 20:46   #73
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie even de gegrondheid van uw opmerking niet in. Wat is er dan wel pijnlijk aan wat hij schrijft?
leer lezen !
Oud 21 november 2015, 20:49   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
leer lezen !
Ik lees en vind niets wat bij me als pijnlijk zou moeten overkomen. En dat u het niet kan uitleggen, zegt onmiddellijk veel.
Oud 21 november 2015, 20:54   #75
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik lees en vind niets wat bij me als pijnlijk zou moeten overkomen. En dat u het niet kan uitleggen, zegt onmiddellijk veel.
en jij geeft toe dat je een Israël basher bent zegt ook al onmiddellijk veel!
Oud 21 november 2015, 21:06   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en jij geeft toe dat je een Israël basher bent zegt ook al onmiddellijk veel!
Wat moet ik toegeven? Ik denk dat mijn bijdragen over deze zaak heel duidelijk zijn: de stichting van Israël is nu eenmaal de oorzaak van enorm veel problemen, om dan nog te zwijgen over de rest van de politiek van de staat Israël jegens de Palestijnen.
Oud 22 november 2015, 10:42   #77
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Alle ellende ligt bij de oprichting van de staat Israël: beslist over de hoofden van een volkskundige meerderheid die helemaal niet gehoord werd of met wie geen enkele rekening werd gehouden. Nogal logisch dat de Arabieren zich daartegen hebben trachten te verweren. Ik kan ze geen ongelijk geven.
O nee. De ellende ligt bij het antisemitisme van de Arabieren/Palestijnen en de meerdere beloftes van de Britten tijdens de Eerste Wereldoorlog. De Joden hebben de staat Israël uitgeroepen als gevolg van een vreselijke burgeroorlog. Bovendien hebben de Palestijnen en de Arabische buurlanden van Israël drie maal geprobeerd Israël van de kaart te vegen en drie maal klop gekregen. Met Egypte en Jordanië heeft Israël vredesverdragen ondertekend in ruil voor erkenning. Met de Palestijnen nog niet. Een van de redenen is dat veel Palestijnen, net als jij, Israël weigeren te erkennen.
Oud 22 november 2015, 10:43   #78
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U lijkt dus voorstander te zijn van Poetins droom om de Baltische staten voor onder Russische voogdij te brengen.
Deze vergelijking begrijp ik niet.
Oud 23 november 2015, 07:23   #79
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

atmosphere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O nee. De ellende ligt bij het antisemitisme van de Arabieren/Palestijnen en de meerdere beloftes van de Britten tijdens de Eerste Wereldoorlog. De Joden hebben de staat Israël uitgeroepen als gevolg van een vreselijke burgeroorlog. Bovendien hebben de Palestijnen en de Arabische buurlanden van Israël drie maal geprobeerd Israël van de kaart te vegen en drie maal klop gekregen. Met Egypte en Jordanië heeft Israël vredesverdragen ondertekend in ruil voor erkenning. Met de Palestijnen nog niet. Een van de redenen is dat veel Palestijnen, net als jij, Israël weigeren te erkennen.
De veel recentere aanvallen van Israel op de Palestijnen zijn nog ernstiger dan de Arabische aanvallen van 50 jaar geleden. Om daar nu nog mee aan te komen als argument voor het huidige Israëlische beleid is nogal merkwaardig.

Waarom zouden Palestijnen gaan erkennen dat hun land onderdeel is van de staat Israël ?? slaat nergens op. Israel erkend geen Palestijnse staat , en verwacht dat de Palestijnen hen wel als staat erkennen inclusief de bezette gebieden.

Er bestaat geen enkele rechtvaardiging voor de inmiddels 50 jaar durende bezetting. Het is hoog tijd dat de internationale gemeenschap Israel gaat dwingen een andere koers te varen.
Ze hebben de bezette gebieden helemaal niet nodig voor hun voortbestaan of
veiligheid.
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2015, 12:21   #80
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
De veel recentere aanvallen van Israel op de Palestijnen zijn nog ernstiger dan de Arabische aanvallen van 50 jaar geleden. Om daar nu nog mee aan te komen als argument voor het huidige Israëlische beleid is nogal merkwaardig.
Zo nu en dan heb je aardige bijdrages waar ik me in kan vinden. Nu sla je echter de plank op meerdere fronten volledig mis. Ten eerste is het regelrechte onzin de schermutselingen van de laatste tijd als erger te bestempelen dan de drie oorlogen van de Arabieren. Zowel qua het aantal slachtoffers als de motieven (de Arabische buurlanden van Israël en de Palestijnen hebben drie keer geprobeerd Israël van de kaart te vegen) is het onvergelijkbaar. Ten tweede heb ik dat stukje niet gepost als vergoelijking van het Israëlische beleid, maar als reactie op Jan van den Berghes bewerening dat 'de ellende is begonnen met de oprichting van Israël.'

Citaat:
Waarom zouden Palestijnen gaan erkennen dat hun land onderdeel is van de staat Israël ?? slaat nergens op. Israel erkend geen Palestijnse staat , en verwacht dat de Palestijnen hen wel als staat erkennen inclusief de bezette gebieden.
Ook dit klopt niet.
1) Na de Zesdaagse Oorlog, begonnen door Arabische agressie, hebben de Arabische buurlanden van Israël geweigerd vrede te tekenen met Israël. Israël heeft de Westoever daardoor behouden in het kader van 'land voor vrede'. Later heeft het land de Sinaï-woestijn teruggeven aan Egypte in ruil voor erkenning en vrede. Het idee was dat ook te doen met de Westbank. Echter: aanvankelijk weigerde Jordanië (waar de Westbank onderdeel van was) dat en later weigerden de Palestijnen. Reden: ze weigerden Israël te erkennen.
2) Israël heeft de Westoever niet geannexeerd. Zoals ik al eerder schreef: het land beschouwt de grenzen van voor 1967+ Oost-Jeruzalem en de Golanhoogte als zijn grondgebied.
3) De Palestijnen hebben drie maal klop gekregen, hebben goede vredesvoorstellen afgewezen en hanteren officieel nog het groot-Palestinastandpunt. Israël heeft geen reden een Palestijnse staat te erkennen als het land zelf niet wordt erkend en de Palestijnen aanspraak maken op hun land.

Citaat:
Er bestaat geen enkele rechtvaardiging voor de inmiddels 50 jaar durende bezetting. Het is hoog tijd dat de internationale gemeenschap Israel gaat dwingen een andere koers te varen. Ze hebben de bezette gebieden helemaal niet nodig voor hun voortbestaan of
veiligheid.
Het nederzettingenbeleid vind ik, zoals ik al vaker heb geschreven, verwerpelijk en de Westoever moet uiteindelijk onderdeel worden van een Palestijnse staat, omdat de meerderheid van de bevolking uit Palestijnen bestaat. Echter: de rechtvaardiging bestaat er wel. Ook Fatah staat vijandig tegenover Israël en Israël gaat de Westoever nooit verlaten als er een vijandige staat naast zich komt. Israël is op sommige plekken slechts een kilometer of 20 kilometer breed, is al drie maal aangevallen, dus het veiligheidsargument geldt wel degelijk. Bovendien hebben de Palestijnen elke kans op een eigen staat laten schieten. Voor Israël is een slechte vrede, dus een vijandige staat naast zich, slechter dan de huidige status quo.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be