Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moeten mensen verplicht worden mee te strijden?
Ja, en doodstraf bij desertie 6 16,67%
Ja, en gevangenis bij desertie 7 19,44%
Neen, het heeft geen nut. 14 38,89%
Ben je gek? Wat gaan die mietjes van tegenwoordig tegen het vreemde gevaer beginnen? 9 25,00%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2004, 20:06   #61
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian
Omdat misschien de VSA eerder dan wie ook de klaarheid in de situatie zag. Het is hun eigen achtertuin, je weet dat de Monroe-doctrine nog altijd blijft spoken door het Witte Huis, vooral met de Nafta etc...

Dat kwam door een totale non-communicatie tussen de Amerikanen en de bevolking, de Britten hebben er quasi nooit last van gehad. Amerikaanse soldaten zijn vechtmachines, geen politieagenten, GB heeft zelf een lange geschiedenis op het Arabische schiereiland.

Ik denk niet, in geopolitieke én ethisch opzicht, dat de WMD's nodig waren om Irak binnen te vallen.

Toen hadden ze geen controle over dat land, er waren voortdurend luchtgevechten tussen de AA-batterijen en de f14's.

Het enige wat nu zeer riskant is, is de totale machteloosheid van zowel de UN als de EU. [size=3]Ik blijf nog altijd wachten op het zogenaamde Euroleger, kennelijk kunnen alleen GB & Frankrijk zorgen voor een goedgetraind leger[/size].
Als Turkije over enkele jaartjes bij de EU komt, is dat geen probleem meer. De Turken hebben een van de betere en sterkere legermachten.
Oud 23 oktober 2004, 21:17   #62
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Dat vind je prettig he, zo'n foto?
Jij blijkbaar toch ook . Anders zou je hem niet gequote hebben 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2004, 21:39   #63
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat misschien de VSA eerder dan wie ook de klaarheid in de situatie zag. Het is hun eigen achtertuin, je weet dat de Monroe-doctrine nog altijd blijft spoken door het Witte Huis, vooral met de Nafta etc...
Ze zagen de situatie helemaal niet klaar. Ze dachten een nieuwe coup naar het Pinochet-model te kunnen plegen, maar gebrek aan kennis over de bolivariaanse krinegen deed de neocons de das om.

Citaat:
Dat kwam door een totale non-communicatie tussen de Amerikanen en de bevolking, de Britten hebben er quasi nooit last van gehad. Amerikaanse soldaten zijn vechtmachines, geen politieagenten, GB heeft zelf een lange geschiedenis op het Arabische schiereiland.
Ook daar zie je de bekrompenheid van de neocons. Stuur er maar meer soldaten op af en we krijgen de boel wel onder controle. Dat de etnische spanningen die Sadam onderdrukte naar boven zouden komen hebben ze schromelijk onderschat. Nochtans haddden ze hun les moeten leren na de Joegoslavishe en Somalische ervaring.

Citaat:
Ik denk niet, in geopolitieke én ethisch opzicht, dat de WMD's nodig waren om Irak binnen te vallen.
dat hadden ze wel nodig, om nog een greintje aan geloofwaardiheid over te houden. Of geloof jij nog echt dat die oorlog niet om de olie te doen was?

Citaat:
Toen hadden ze geen controle over dat land, er waren voortdurend luchtgevechten tussen de AA-batterijen en de f14's.

Het enige wat nu zeer riskant is, is de totale machteloosheid van zowel de UN als de EU. Ik blijf nog altijd wachten op het zogenaamde Euroleger, kennelijk kunnen alleen GB & Frankrijk zorgen voor een goedgetraind leger.
ethiek? Sorry Praetorian, met ethiek koop ik geen brood. Met belangen, wel (of hun uitdrukking in geld) met ethiek niet.

De VN hebben in de Arabische wereld al zeer lang alle geloofwaardiheid verloren. Israel mag al decennia lang resoluties van de Veiligheidsraad naast zich neerleggen, maar irak dat 1 resolutie negeert wordt 12 jaar lang met een embargo geteisterd. ga dat maar eens aan de Arabieren uitleggen.

Laatst gewijzigd door driewerf : 23 oktober 2004 om 21:55.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2004, 21:59   #64
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
Ze zagen de situatie helemaal niet klaar. Ze dachten een nieuwe coup naar het Pinochet-model te kunnen plegen, maar gebrek aan kennis over de bolivariaanse krinegen deed de neocons de das om.

Ook daar zie je de bekrompenheid van de neocons. Stuur er maar meer soldaten op af en we krijgen de boel wel onder controle. Dat de etnische spanningen die Sadam onderdrukte naar boven zouden komen hebben ze schromelijk onderschat. Nochtans haddden ze hun les moeten leren na de Joegoslavishe en Somalische ervaring.

dat hadden ze wel nodig, om nog een greintje aan geloofwaardiheid over te houden. Of geloof jij nog echt dat die oorlog niet om de olie te doen was?

De VN hebben in de Arabische wereld al zeer lang alle geloofwaardiheid verloren. Israel mag al decennia lang resoluties van de Veiligheidsraad naast zich neerleggen, maar irak dat 1 resolutie negeert wordt 12 jaar lang met een embargo geteisterd. ga dat maar eens aan de Arabieren uitleggen.
1. Precies
2. Joegoslavische ervaring is positief nu de eindbalans wordt opgemaakt, Saddam zijn methode kan ook moeilijk humaan worden genoemd. Somalië is een hopeloos geval, er is daar echt geen enkel centraal gezag.
3. Ik ben juist voorstander van deze geopolitieke zet. Vermits ik de islamisten een groter gevaar vind dan de fascisten, die momenteel actief zijn in Palestina, irak, Saudi-Arabië e.d., is deze oorlog een uitstekende tactische zet om onze olievoorraad te vrijwaren.
4. Israël wordt dan ook met onrealistische resoluties opgezadeld, het negeren daarvan is meer de fout van de UN zelf door hun verkeerd perspectief. Wat enkele meeheulers van de islamisten daarover denken, dat laat mij eigenlijk barkoud. Ik ben het een beetje beu om elke keer weer het gejammer te horen over hun slachtofferrol, dit is meer politieke chantage dan realpolitik.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 23 oktober 2004 om 22:02.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2004, 11:19   #65
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Wel, als ze mij ooit 'oproepen' ga ik in het ondergronds verzet tegen zowel de 'vijand' als onze 'eigen' staat.

De bevolking verplichten te gaan vechten in een oorlog is de meest grove schending van mensenrechten die ik kan bedenken.
Oud 24 oktober 2004, 13:04   #66
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

N.J.S.V. Antwerpen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maw, uw idealen zijn zowel gericht op het staatsnationalisme als het volksnationalisme, en u weet er geen raad mee.
Nee, geenszins verdedig ik de belse staat, maar als men door het deserteren anderen in gevaar brengt, maakt het niet uit voor wie je vecht... Om ideologische redenen niet komen opdagen kan ook niet, maar de belse staat is een onstaat en dient dus niet verdedigd te worden.

N.J.S.V. Antwerpen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2004, 13:06   #67
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Dan vraag ik mij af waarom wij verplichten aan allochtonen om Algemeen Nederlands te leren.
Ik vind ook niet dat we ze moeten verplichten, maar ze "leren" Nederlands om de illusie op te wekken geïntegreerd te zijn. De taal alleen is natuurlijk niet alles, dus er moet veel meer gebeuren dan even onze taal onder de knie te krijgen.

Oud 24 oktober 2004, 13:08   #68
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan
Als Turkije over enkele jaartjes bij de EU komt, is dat geen probleem meer. De Turken hebben een van de betere en sterkere legermachten.
Wanneer het zover is (niet 'als' dus), hoop ik dat we (iedereen dus) eindelijk inzien dat de EU onzin is...

Oud 24 oktober 2004, 13:09   #69
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
De bevolking verplichten te gaan vechten in een oorlog is de meest grove schending van mensenrechten die ik kan bedenken.
Mensenrechten... Al die individualistische troep, de Staat, het Volk, het Vaderland is belangrijker dan de rechten van één individu.

Oud 24 oktober 2004, 13:12   #70
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N.J.S.V. Antwerpen
Mensenrechten... Al die individualistische troep, de Staat, het Volk, het Vaderland is belangrijker dan de rechten van één individu.
Als dat zo is, wat is dan nog het nut van het leven?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2004, 13:15   #71
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Nee, geenszins verdedig ik de belse staat, maar als men door het deserteren anderen in gevaar brengt, maakt het niet uit voor wie je vecht... Om ideologische redenen niet komen opdagen kan ook niet, maar de belse staat is een onstaat en dient dus niet verdedigd te worden.
En u denkt over uzelf dat u een geschikt persoon bent in een militaire veldslag? De grootste schreeuwers zijn meestal de eerste die shellshock krijgen. Lees maar eens Ernst Jünger over het heroïsch nihilisme .
Oud 24 oktober 2004, 13:24   #72
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het wordt tijd, dat je een "snor" laat groeien
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2004, 13:25   #73
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat voor bullshit is dat. Heeft de staat, het volk, het vaderland, dan een stel hersenen? Een moreel besef? Een bewustzijn? Zenuwstelsels die gevoelens genereren? Nee. ENKEL INDIVIDUELE MENSEN HEBBEN DAT.
Oud 24 oktober 2004, 13:29   #74
Dr. Bos. Herz.
Partijlid

Dr. Bos. Herz.'s schermafbeelding

Standaard

Tip: huurleger (Midden-Oosten, Afrika, Azië ... loopt vol met peopletjes die wel willen vechten voor eender wie hen betaalt.)
Oud 24 oktober 2004, 13:30   #75
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

Standaard

Citaat:
En u denkt over uzelf dat u een geschikt persoon bent in een militaire veldslag? De grootste schreeuwers zijn meestal de eerste die shellshock krijgen. Lees maar eens Ernst Jünger over het heroïsch nihilisme .
Als er één onjuist spreekwoord is in de Nederlandse taal is het wel 'de beste stuurlui staan aan wal'. Het is niet omdat je kritiek hebt dat je het per se beter moet kunnen. Als ik iemand enorm vals op een gitaar hoor spelen mag ik dat niet zeggen omdat ik het zelf ook niet kan? Jawel toch...

Oud 24 oktober 2004, 13:31   #76
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Wat voor bullshit is dat. Heeft de staat, het volk, het vaderland, dan een stel hersenen? Een moreel besef? Een bewustzijn? Zenuwstelsels die gevoelens genereren? Nee. ENKEL INDIVIDUELE MENSEN HEBBEN DAT.
Ja en? Heb ik het bestaan van individuen ontkend? Heb ik het individu alle rechten ontzegd?

Oud 24 oktober 2004, 13:32   #77
Praetorian

Standaard

Citaat:
Als er één onjuist spreekwoord is in de Nederlandse taal is het wel 'de beste stuurlui staan aan wal'. Het is niet omdat je kritiek hebt dat je het per se beter moet kunnen. Als ik iemand enorm vals op een gitaar hoor spelen mag ik dat niet zeggen omdat ik het zelf ook niet kan? Jawel toch...
Waarom meldt u dan zich niet aan bij het Vreemdelingenlegioen? Dat is nog altijd de beste plaats om zijn militaire kunde te kunnen tonen. Je krijgt lessen oorlogsvoering in alle soorten weersomstandigheden en landschappen, van de noordpool tot de jungle.
Oud 24 oktober 2004, 13:35   #78
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Waarom meldt u dan zich niet aan bij het Vreemdelingenlegioen? Dat is nog altijd de beste plaats om zijn militaire kunde te kunnen tonen. Je krijgt lessen oorlogsvoering in alle soorten weersomstandigheden en landschappen, van de noordpool tot de jungle.
Waarom zou ik dat wel doen? Hoewel je het wel voorstelt als iets nuttigs, daar niet van.

Oud 24 oktober 2004, 13:38   #79
Praetorian

Standaard

Citaat:
Waarom zou ik dat wel doen? Hoewel je het wel voorstelt als iets nuttigs, daar niet van.
Wel, momenteel doet u waarschijnlijk niets dat met militaire zaken te maken heeft. Hoe kan u dan weten of u een goede soldaat zou zijn? En of uw militaire filosofie überhaupt wel klopt. Want ik lees veel als geschiedkundige over "special ops"-troepen, en die houden er een geheel andere filosofie op na.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 24 oktober 2004 om 13:39.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2004, 13:40   #80
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Wel, momenteel doet u waarschijnlijk niets dat met militaire zaken te maken heeft. Hoe kan u dan weten of u een goede soldaat zou zijn? En of uw militaire filosofie überhaupt wel klopt.
Ik beweer toch helemaal geen goede soldaat te zijn? Dat heb ik toch juist uitgelegd d.m.v. de gitaar... En welke militaire filosofie heb ik dan wel geponeerd?

Laatst gewijzigd door N.J.S.V. Antwerpen : 24 oktober 2004 om 13:48.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be