Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 november 2015, 12:14   #61
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Als links/traditioneel racisme en ontkenning van de holocaust strafbaar maakten was schijnbaar iedereen het ermee eens. Als men nu verheerlijking van onnoemelijke moslimbarbarij strafbaar wil maken zwaaien sommigen met vrijheid van meningsuiting...
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 12:49   #62
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Als links/traditioneel racisme en ontkenning van de holocaust strafbaar maakten was schijnbaar iedereen het ermee eens. Als men nu verheerlijking van onnoemelijke moslimbarbarij strafbaar wil maken zwaaien sommigen met vrijheid van meningsuiting...
goed, ik vond (en vind) de anti racisme en anti discriminatie wetgeving altijd al een draak.

en ik vind deze nieuwe maatregelen ook een draak.

aan mij kan het dus niet liggen.

er is voldoende bestaande wetgeving om dit fenomeen aan te pakken.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 14:09   #63
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

na Charly Hebdo: iedereen was de grote strijder voor het ultieme grondrecht. de vrijheid van mening.

na verheerlijking van aanslagen: dezelfde die toen luidkeels schreeuwden dat de meningsuiting "oh toch zo heilig" is, roepen nu luidkeels dat dezelfde vrijheid niet mag.

vuile bende hypocrieten.

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 14:55   #64
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Een goede zaak, eigenlijk vanzelfsprekend.
Het probleem zit hem inderdaad in het begrip "vrijheid van mening": vanaf wanneer is teveel teveel?
Tegenstanders van het project kunnen nu misschien afkomen met "racisme" in spreken, schrijven of internet moet op dezelfde manier beteugeld worden.
En we weten allemaal hoe sommigen omspringen met de term "racisme"!
Dat zou de multiculfanaten een beetje te goed uitkomen! En uiteindelijk vooral voor dat gebruikt worden, want hoe minder de mensen weten over de negatieve gebeurtenissen en problemen te wijten aan de multiculpest hoe beter!
Dus is het toch een beetje oppassen geblazen. Wellicht is het toch maar beter iedereen te laten zeggen wat hij/zij zin heeft op voorwaarde dat men ook vrijuit en op dezelfde manier, met dezelfde middelen het gedoe kan tegenspreken met de nodige argumenten!
Niet zoals onze media dikwijls doen: veel tamtam over wat in hun politieke zienswijze past en zwijgen over de rest
Lol een case-study van een fascist die beseft dat de maatregelen die hij maar al te graag ingevoerd zou zien om de mensen die hij niet graag heeft ne kloot af te trekken, ooit gebruikt zouden kunnen worden om...

Nu ja
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 15:09   #65
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Mijn vrees is natuurlijk dat de wetgever en zijn broekschijtende rechters wel de coherentie zullen missen om die logica door te trekken. Maar zulke wetten maken het, zonder dat ze het beseffen, zo een voorstel wel degelijk meer bespreekbaar.
U heeft zeker een punt, bedankt voor de uiteenzetting daarvan.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 15:16   #66
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
na Charly Hebdo: iedereen was de grote strijder voor het ultieme grondrecht. de vrijheid van mening.

na verheerlijking van aanslagen: dezelfde die toen luidkeels schreeuwden dat de meningsuiting "oh toch zo heilig" is, roepen nu luidkeels dat dezelfde vrijheid niet mag.

vuile bende hypocrieten.
Is hetzelfde als jij naar Syrië zou gaan en de bombardementen van Frankrijk verheerlijken. Dan wordt je toch wel even bezien als een verrader/spion die niet te vertrouwen is; simpel.
Oud 26 november 2015, 15:24   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook vroeger heb ik mij uitgesproken tegen dergelijke wetten. Geen standpunt van vandaag.

Lees even deze draad uit 2005:

http://91.121.97.41/showthread.php?t=33009
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 15:27   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

vuile bende hypocrieten.
Inderdaad, als je ervan uitgaat dat een geloofsgroep maar moet kunnen leven met het beledigen of aanvallen van wat haar het dierbaarst is, lijkt het mij ook normaal dat anderen de vrijheid moeten kunnen krijgen om dat te uiten wat anderen moreel verwerpelijk vinden.
Oud 26 november 2015, 15:28   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Is hetzelfde als jij naar Syrië zou gaan en de bombardementen van Frankrijk verheerlijken. Dan wordt je toch wel even bezien als een verrader/spion die niet te vertrouwen is; simpel.
Er is nog steeds een verschil tussen woord en daad. Als iemand een andere met de dood bedreigt, heeft hij evenwel nog geen moord gepleegd.
Oud 26 november 2015, 15:32   #70
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is nog steeds een verschil tussen woord en daad. Als iemand een andere met de dood bedreigt, heeft hij evenwel nog geen moord gepleegd.
Klopt, het schept alleen een algemeen gevoel van wantrouwen en paranoia. Sommigen gaan dan domme dingen doen of paniek verspreiden.
Oud 26 november 2015, 16:42   #71
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
en toch is het bedreigen van iemand met de dood vandaag al strafbaar, met de bestaande wetten.

en zo is het goed.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 17:09   #72
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben een bijzonder fervent voorvechter van de vrijheid van meningsuiting. Maar aan alle vrijheden is er een grens, namelijk die waar de rechten van een ander beginnen. Een van die rechten van een ander is om geen geweld moeten te ondergaan.

MENINGEN zouden voor mij totaal vrij mogen zijn (terwijl ze dat vandaag niet zijn, zie de holocaust wetten).

Maar OPROEPEN TOT GEWELD zijn geen meningen, maar OPROEPEN.

Je moet de vrijheid van MENINGSuiting niet verwarren met de vrijheid om gelijk wat te zeggen, waaronder oproepen tot geweld, bedreigingen, en dergelijke meer.

Ik gaf een duidelijk voorbeeld waar ik denk dat iedereen het eens is dat het in elk geval niet kan:

Als ik op een internet site mijn "mening" ventileer dat het mij veel plezier zou doen mocht iemand die eikel van een buur van mij komen omleggen, en mijn "mening" dat ik dan waarschijnlijk voor die mens een groot feest met champagne ga organiseren, en dat ik "meen" dat ik die mens waarschijnlijk zo dankbaar zal zijn dat ik hem 10 000 Euro zal toestoppen als erkentenis.

Ik denk dat zowel jij als ik het erover eens zijn dat zoiets geen "vrije meningsuiting" is, maar direct een advertentie voor een huurmoordenaar.

Op de as van alle mogelijke uitspraken is er dus wel degelijk een grens aan de vrijheid van UITSPRAKEN DOEN.

Voor mij is die grens bereikt wanneer de woorden tot bedoeling hebben, of realistisch de kans doen ontstaan, dat iemand in navolging ervan, of door de argumentatiekracht ervan, of door de uiting van wensen, TOT GEWELD ZOU KUNNEN OVERGAAN.

Dat is dan geen mening meer, maar een impliciete of expliciete oproep tot geweld die realistisch een daadwerkelijk gevolg kan hebben.

En zoals ik reeds zegde, in die zin is stellen dat het een Zionistische entiteit is die de naam van Hitler besmeurd heeft met die leugens over kampen (totaal strafbaar als uitspraak) zelfs VEEL MINDER een realistische oproep of aanmoediging tot het overgaan tot geweld, dan het staan te bejubelen van een gewelddaad door een plofmoslim.

Laatst gewijzigd door patrickve : 26 november 2015 om 17:10.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 18:03   #73
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een kromme redenering.

Ten eerste was niet iedereen zomaar eventjes voorstander van absolute vrijheid van meningsuiting, Charlie Hebdo of geen Charlie Hebdo. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt.

Ten tweede is het oprecht verheerlijken van de recente aanslagen in geen enkel opzicht te vergelijken met de gemiddelde reactie van de gemiddelde westerling na Charlie Hebdo.

Citaat:
Amai, jij houdt lijsten bij van wie wat gezegd heeft ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 18:05   #74
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen maar het kan wel zijn dat hij strafrechtelijk vervolgd zal worden. Iemand met de dood bedreigen is immers een heel ernstige zaak en valt niet onder de noemer "vrijheid van meningsuiting".
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 18:32   #75
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sociale controle was van een totaal andere orde: niet door de overheid.
Het was uiteraard niet door de overheid, toch niet rechtstreeks. Maar het was in de toenmalige leefwereld wel (zeer) efficient.
Ondertussen zijn de kerken wel leeggelopen, is de greep op de media voor een groot gedeelte verloren gegaan, en heeft men op de nieuwe media eigenlijk nooit greep gehad, heeft de multiculturele samenleving zijn intrede gedaan met alle problemen vandien, is het hek al langer van den dam wat de vrije meningsuiting betreft...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 18:35   #76
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wordt de moslimgruwel dan specifiek vermeld zodat er terzake geen twijfel bestaan kan?
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 20:14   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en toch is het bedreigen van iemand met de dood vandaag al strafbaar, met de bestaande wetten.

en zo is het goed.
Ja, naar de bestaande wetten. Daar ben ik volledig mee akkoord.
Oud 26 november 2015, 20:16   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ten eerste was niet iedereen zomaar eventjes voorstander van absolute vrijheid van meningsuiting, Charlie Hebdo of geen Charlie Hebdo. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt.
Wel, ik heb gepleit voor een zekere kiesheid ten overstaan van de religieuze gevoelens van moslims (en ook van andere gelovigen), maar ik kreeg voor dit standpunt zowat het hele forum over me heen.
Oud 26 november 2015, 20:17   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Neen maar het kan wel zijn dat hij strafrechtelijk vervolgd zal worden. Iemand met de dood bedreigen is immers een heel ernstige zaak en valt niet onder de noemer "vrijheid van meningsuiting".
Natuurlijk, maar dat kan perfect afgetoetst worden binnen de bestaande wetgeving.
Oud 29 november 2015, 08:57   #80
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Voor mij is die grens bereikt wanneer de woorden tot bedoeling hebben, of realistisch de kans doen ontstaan, dat iemand in navolging ervan, of door de argumentatiekracht ervan, of door de uiting van wensen, TOT GEWELD ZOU KUNNEN OVERGAAN..
Probleem is natuurlijk juridisch

zet de uitspraak:" wat IS doet is tof' mensen aan om plofmoslim te worden en moet daarom dit zinnetje verboden worden?

dat mag jouw mening zijn maar k blijf het gevaarlijk vinden om intentieprocessen te maken en op basis daarvan te gaan bestraffen/verbieden.
kan het zijn dat mijn zinnetje mensen aanzet om plofmoslim te worden? er zijn teveel gekken op deze planeet om neen te antwoorden maar als je met intentieprocessen gaat werken moet belachelijk veel verboden worden want dan krijg je :" dat mag niet gezegd worden want het zou kunnen dat ..."

Los daarvan,
op het einde vd rit is het toch enkel een rechter die moet/mag oordelen en die kan pas oordelen NADAT het zinnetje is uitgesproken. Censuur verbiedt op voorhand, rechters kunnen pas achteraf oordelen.

en neen
als ik schrijf: " wat IS doet is tof" dan denk ik dat ik ongeveer 0 mensen heb aangezet om plofmoslim te worden. diegene die dat wil doen loopt nu al met dat idee in z'n kop rond. Wat ik schrijf doet mi weinig terzake terwijl jij denkt dat het wel terzake doet (en je het daarom wil verbieden).
dat is mij te magertjes als wetgeving.
laster eerroof geweld is uiteraard geen meningsuiting maar als opletten dat je het concept 'oproep tot geweld' niet ridiculiseert want dan hol je het uit.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be