Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2015, 13:25   #61
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
absoluut mee eens.
Ik niet, er bestaat zeer goede rap.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2015, 13:26   #62
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het toont eens te meer aan hoe leeg het huidige Westen is.
En hoe slecht het christendom erin slaagt om die leegte op te vullen...? Of is die onmacht eerder een sociologisch gegeven?

Citaat:
Volgens veel westerse denkers is het leven hier totaal zinloos. Er kan geen andere dimensie aan gekoppeld worden. We leven als dieren, in het hier en nu. Erna is er niets meer. Ons leven heeft geen doel. We leven gewoon omdat we leven.
Camus achtte het leven ook zinloos. De vraag waarom je geen zelfmoord zou plegen hield hem voortdurend bezig. Maar ik zou toch niet durven te beweren dat hij als een dier heeft geleefd of een leegte heeft gepropageerd.

Wat zou jij doen mocht je niet gelovig zijn, ervan uitgaande dat je uiteindelijk niet zelf in de hand hebt of je gelooft of niet?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2015, 13:31   #63
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Rap was in oorsprong onderdeel van een tegencultuur en was als subcultureel verschijnsel inderdaad nog interessant. Ofschoon er ook later nog hiphop was met een artistieke waarde, is het gros ervan anno vandaag inhoudsloze, commerciële brol die de viriliteitscultus van machomannen in stand moet houden.
Oud 11 december 2015, 13:38   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
En hoe slecht het christendom erin slaagt om die leegte op te vullen...? Of is die onmacht eerder een sociologisch gegeven?
Het christendom in West- en Noord-Europa stelt ook niet veel voor en heeft sedert de jaren zestig het kind met het badwater weggegooid. Het is verworden tot een soort vaag humanisme van "lief zijn voor elkaar" en "Kumbaya, my Lord", maar zonder spirituele of dogmatische diepgang.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2015, 13:40   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Camus achtte het leven ook zinloos. De vraag waarom je geen zelfmoord zou plegen hield hem voortdurend bezig. Maar ik zou toch niet durven te beweren dat hij als een dier heeft geleefd of een leegte heeft gepropageerd.

Wat zou jij doen mocht je niet gelovig zijn, ervan uitgaande dat je uiteindelijk niet zelf in de hand hebt of je gelooft of niet?
Met "als dier leven" bedoelde ik dat er geen hoger perspectief is. Het beperkt zich tot het hier en het nu. En ook dat heeft geen zin. We leven, omdat we leven. Meer niet.
Oud 11 december 2015, 13:42   #66
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij kan dat entertainment vinden maar inzake artistieke waarde is rap de Transformers van de muziek.
Oud 11 december 2015, 13:52   #67
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Met "als dier leven" bedoelde ik dat er geen hoger perspectief is. Het beperkt zich tot het hier en het nu. En ook dat heeft geen zin. We leven, omdat we leven. Meer niet.
En toch plegen we niet en masse zelfmoord. Ook bekeringen zoals die van de rapster zijn eerder zeldzaam. Blijkbaar kunnen de meesten onder ons goed leven zonder 'hoger perspectief' (wat bij jou per definitie een religieus perspectief is?), ook al is het verre van eenvoudig.
Oud 11 december 2015, 14:10   #68
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Het westen poneert naast zinloosheid ook economisme: alleen werken en de economie zijn van belang-we moeten leven om te werken. Die druk is fataal voor velen.
Dat is eigenaardig. Ik zou stellen dat het westen vooral plezier en genieten poneert. Maar dan wel voor iedereen naar eigen vermogen, en niet voor een kleine aristocratie die het volk mag uitpersen voor hun plezier.

Ik zou denken dat het westen verenigbaar is met hedonisme en epicurisme, dus haaks op elke vorm van "hoger ideaal" en als dusdanig de echte zin van het leven (namelijk genieten) toelaat - wat niet mogelijk is als je gevangen zit in een religieuze, ideologische of nationalistische doctrine die iets anders dan het individu vooropstelt.

Het individu moet centraal staan in elke beschouwing om "genot" (de uiteindelijke zin van het leven) zelfs maar kunnen te beschouwen. En het individu centraal stellen, dat is de basis van het humanisme - wat voor mij de samenvatting is van de westerse waarden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2015, 14:11   #69
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zie mijn vorige post. "als dier leven" is nu juist, in het zoeken naar plezier en genot, de ware betekenis van het leven, ontdaan van alle gezever over "hoger doel" die het genot uitstelt tot we dood zijn (na hetwelke er geen is, maar geen kat die het U zal komen vertellen).
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2015, 14:22   #70
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mogelijk, maar ik had nog niet het genoegen die te horen. Overigens smaken verschillen, en ik respecteer dat anderen (waaronder mijn eigen kinderen) dat soms wel graag horen.
Oud 11 december 2015, 15:32   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Zie mijn vorige post. "als dier leven" is nu juist, in het zoeken naar plezier en genot, de ware betekenis van het leven, ontdaan van alle gezever over "hoger doel" die het genot uitstelt tot we dood zijn (na hetwelke er geen is, maar geen kat die het U zal komen vertellen).
Euthanasie sluit dan ook naadloos aan bij die levensvisie: zodra er schijnbaar geen ultieme vorm van plezier en genot mogelijk, maakt men best een einde aan het leven. Het spoort allemaal.
Oud 11 december 2015, 16:52   #72
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Euthanasie sluit dan ook naadloos aan bij die levensvisie: zodra er schijnbaar geen ultieme vorm van plezier en genot mogelijk, maakt men best een einde aan het leven. Het spoort allemaal.
U hebt het begrepen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2015, 17:18   #73
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het christendom in West- en Noord-Europa stelt ook niet veel voor en heeft sedert de jaren zestig het kind met het badwater weggegooid. Het is verworden tot een soort vaag humanisme van "lief zijn voor elkaar" en "Kumbaya, my Lord", maar zonder spirituele of dogmatische diepgang.
Het allereerste christendom was er nu juist een van 'lief zijn voor elkaar', 'liefdesmaaltijden', en 'kumbaya my Lord'.

Het is pas beginnen goed mis te lopen toen bepaalde mensen zich geroepen voelden dogma's allerhande uit te vinden en dwingend op te leggen. Toen is de kerk gaan glijden en heeft ze zich mijlenver heeft verwijderd van de boodschap van Jezus. Zo is het gegaan en niet anders.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2015, 17:18   #74
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het allereerste christendom was er nu juist een van 'lief zijn voor elkaar', 'liefdesmaaltijden', en 'kumbaya my Lord'. U zou dat beter eens beseffen.

Het is pas beginnen goed mis te lopen toen bepaalde mensen zich geroepen voelden dogma's allerhande uit te vinden en dwingend op te leggen. Toen is de kerk gaan glijden en heeft ze zich mijlenver verwijderd van de boodschap van Jezus. Zo is het gegaan en niet anders.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 december 2015 om 17:25.
Oud 11 december 2015, 17:23   #75
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toen is de kerk gaan glijden en heeft ze zich mijlenver heeft verwijderd van de boodschap van Jezus.
Welke boodschap ? Welke Jezus ?
Citaat:
Zo is het gegaan en niet anders.
Ben je daar zeker van ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2015, 17:34   #76
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Welke boodschap ? Welke Jezus ?

Ben je daar zeker van ?
Volgens de evangelies:

°Bemin God.
°°Bemin uw naaste.
°°° Volg de Wet.
°°°°Bereid u voor op de Eindtijd.

Wat de katholieke kerk ervan gemaakt heeft, is eigenlijk een schande.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 december 2015 om 17:41.
Oud 11 december 2015, 17:35   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het allereerste christendom was er nu juist een van 'lief zijn voor elkaar', 'liefdesmaaltijden', en 'kumbaya my Lord'.
Helemaal niet, er heerste in de eerste christelijke gemeenschappen een heel strenge morele code. Wie zondigde, moest een strikte boete ondergaan met zelfs bijhorende biecht in aanwezigheid van alle leden.
Oud 11 december 2015, 17:40   #78
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Rap was in oorsprong onderdeel van een tegencultuur en was als subcultureel verschijnsel inderdaad nog interessant. Ofschoon er ook later nog hiphop was met een artistieke waarde, is het gros ervan anno vandaag inhoudsloze, commerciële brol die de viriliteitscultus van afromachomannen in stand moet houden.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2015, 17:42   #79
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helemaal niet, er heerste in de eerste christelijke gemeenschappen een heel strenge morele code. Wie zondigde, moest een strikte boete ondergaan met zelfs bijhorende biecht in aanwezigheid van alle leden.
Ja, ik heb zelfs gehoord van een devote christelijke kennis van mij dat hij zijn zoontje niet naar de dokter/ziekenhuis bracht; hij moest bidden en boete doen en wat er gebeurde met zijn zoon was de "de wil van god".
Oud 11 december 2015, 17:43   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Ja, ik heb zelfs gehoord van een devote christelijke kennis van mij dat hij zijn zoontje niet naar de dokter/ziekenhuis bracht; hij moest bidden en boete doen en wat er gebeurde met zijn zoon was de "de wil van god".
Jaja, de aanhangers van Bruno Groening...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be