![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() We hebben het hier in deze draad over Nederlands en Frans, niet over Nederlands of Frans. Of heb ik het mis?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is na 1 uur 's nachts en jij geeft me raadseltjes?
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Minister-President
|
![]() Frans een wereldtaal ?
Toch niet, het Frans is een regionale taal die ook in niet-Europese landen gesproken wordt. Maar dat maakt het nog geen wereldtaal eh. In dat opzicht kan het Nederlands ook als een wereldtaal beschouwd worden. Ik noch jij kunnen met resp. mijn Nederlands en jouw Frans niet eens terecht in pakweg Keulen, minder dan een uur rijden van het Nederlands taalgebied en van het Frans taalgebied. Citaat:
Of Brazilië. Idem. Rusland ? Idem. De kans dat ik daar met mensen kan praten in het Engels is -tig malen groter dan de kans om dat te doen in het NL of het FR.
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 11 januari 2016 om 11:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Banneling
|
![]() Hierom: Kennis Frans nog nooit zo slecht
20 augustus 2014 Universiteiten trekken aan de alarmbel over de bedroevende kennis van het Frans bij nieuwe studenten. Uit cijfers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat studenten Frans bij het begin van het eerste jaar maar een gemiddelde score van 35,9 procent halen, het laagste cijfer ooit. De Vlaamse overheid noch het stadsbestuur in Antwerpen doet hier iets aan. Het Frans is zowel nationaal in België als internationaal een belangrijke taal. Waarom zijn er geen uitwisselingsprojecten met Brusselse/Waalse scholen, enz...? Wie wil dat zijn of haar kind tamelijk goed tweetalig is, moet precies wel zelf het heft in handen nemen. Laatst gewijzigd door Guinevere : 11 januari 2016 om 13:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
|
![]() Citaat:
Het hoogste cijfer dat ik ooit voor Frans in school heb behaald was ergens 2 op 10. Technisch sterk en één zeer slecht vak kon mij niet weerhouden om toch via een deliberatie over te gaan naar het volgende jaar. Mijn persoonlijke redenering: ik was 'Vlaming' en de 'anderen' moesten maar Vlaams spreken. Na de school volgt dan de realiteit en zeer snel het besef van uw beperkingen als je de tweede taal van dit land niet machtig bent. Wat doe je dan? Stripverhalen kopen van Bob et Bobette i.p.v. de Sus en de Wis. Toen nog met een elektronisch zak vertaler en trachten te snappen wat er werd verteld. De grote moeilijkheid is het overwinnen van die eerste periode dat het niet lijkt te vlotten. Eens die achter de rug gaat het vanzelf. Nu geef ik me vandaag ook maar 6/10 voor mijn Engels en mijn Frans maar dit weerhoud mij niet om schriftelijk in het Engels of Frans te communiceren. Je staat ervan versteld hoe tolerant anderstaligen zijn als je moeite en respect toont voor hun eigen moedertaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Van in de lagere school tot op de hogeschool. Engels als tweede vreemde taal. Van in het middelbaar tot op de hogeschool. En het Duits als derde vreemde taal : de twee laatste jaren in het middelbaar. (Het Latijn laat ik buiten beschouwing.) Mijn interesse in vreemde talen gedurende mijn schoolperiode ? Het Engels. Het Frans noch het Duits interesseerden me. Nu, meer dan dertig jaar later. Welke vreemde talen gebruik ik het meest ? Het Engels. Natuurlijk, zou ik zeggen. Het Engels is alom tegenwoordig. Het Frans gebruik ik als ik in Frankrijk op verlof of op doorreis ben. Mijn nood tot gesprek beperkt zich tot een paar schaarse woorden. Ik kan best lange gesprekken aankopen in het Frans. Maar mijn woordenschat is -vind ik- beperkt. Mijn interesse voor het Frans is nog altijd van het zelfde niveau als tijdens mijn schoolperiode : quasi onbestaande. Het Duits gebruik ik enkel in gesprek met Duitstaligen. Mijn woordenschat is vergeleken met die van mijn schooltijd serieus uitgebreid. Vooral door het te (durven) spreken op verlof in Duitsland en Oostenrijk. Mijn interessesfeer voor het Duits ligt -tig malen hoger dan tijdens mijn schoolperiode. Ik vind het nu zelfs spijtig dat we niet meer Duitse les gekregen hebben. Wat zie ik bij mijn kinderen ? Duits hebben ze niet onderwezen gekregen. Spijtig. Het Frans wél. Maar ze hebben het helemaal niet nodig in hun dagelijks gebruik. Nooit. Het Engels was de enige taal waar ze interesse in toonden. Ik herinner me dat ze de Engelstalige boeken van Harry Potter al gekocht en gelezen hadden nog voor die in het Nederlands op de markt kwamen. Het onderwijssysteem van vreemde talen is vandaag de dag niet meer geënt op de hedendaagse leefwereld. Die is Angelsaksisch/Amerikaans. En toch blijft men het Frans als eerste vreemde taal verplichten boven het Engels. Onbegrijpelijk.
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 11 januari 2016 om 14:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
|
![]() Citaat:
Nu geloof ik ook dat slechte cijfers voor Frans nog altijd beter zijn dan geen Frans op school. U kunnen verstaanbaar maken in de taal van bevolking - waar je ook bent - is goud waard. Waar ik nu woon (Riemst - omgeving Tongeren) is het dialect voor ons (gezin) redelijk onverstaanbaar. Het is niet de eerste keer dat tijdens een tochtje een andere fietser of wandelaar overschakelt naar het Frans na het aanschouwen van dat grote vraagteken boven mijn hoofd. Tegelijk kunnen we ons als Vlaming ook eens even in de schoenen zetten van de Waalse jeugd die vol goede moed een gesprek aanknoopt met iemand die 'Nederlands' praat. Zeer dikwijls steken wij zelf de stokken in de wielen van de Waal die zich wil uitdrukken in het Nederlands. Hier zijn wij als Vlaming eigenlijk sterk bevoordeeld. Het 'patois' (dialect) is in Wallonië zo goed als niet meer in gebruik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet naar het noorden(Nederlands) Niet naar het oosten(Duits) Niet naar het westen(Engels) en ook niet teveel naar het zuiden , want dan komt het Spaans en het Italiaans |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen kunnen we niet van een echt daverend succes spreken. Blijkbaar is de belangstelling maar magertjes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
|
![]() Ik verwar Nederlands met.... 'Algemeen' Nederlands?
Heb je niks beters te doen dan hier te komen 'mierenneuken'? |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
|
![]() Citaat:
Oppervlakte Vlaanderen 13522 km² Oppervlakte Nederland 33883 km² Totaal : 47405 km² Als je ook Frans spreekt: Oppervlakte Wallonië 16844 km² Oppervlakte Frankrijk 643801 km² Subtotaal 660645 km² Totaal 708050 km² Wat zo maar eventjes 15 keer groter is. Als je ook Engels spreekt: Oppervlakte UK 243016 km² Brengt het totaal op 951066 km² Met deze drie talen kan je dus al flink wat meer aanvangen dan alleen met het Nederlands. Zo'n 20 keer meer eigenlijk. Als we het over 'enkele honderden kilometers' hebben natuurlijk. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 12 januari 2016 om 00:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |